Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken  (gelezen 1713 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Gepost op: 21 januari 2021, 10:32:39 »
Of dit helemaal de juiste plaats is voor het onderwerp weet ik niet maar het heeft uiteindelijk wel met het bouwen van banen te maken. :)

Heel veel baan-plannen bestaan uit meerdere lagen en zeker bij N-spoor kan het zijn dat er tussen de lagen in maar weinig ruimte is (hoogte verschil van 5 cm is geen uitzondering)
Vaak ook zijn de schaduwsporen (opstelsporen) op de onderste laag gesitueerd.

Ook bij mijn baan is het woekeren met de beschikbare ruimte en is een gedeelte onder een schuin dak verdwenen met een tussenruimte van een cm of 8. Zie blauwe lijn op het plaatje.
De onderste laag is 250 cm en de lagen erboven 225 cm. Bij 25 cm kan ik dus straks niet meer bij komen.



Als de rails eenmaal gelegd is en uitgetets dan werk uiteraard op een gegeven moment alles.

Maar als er iets kapot gaat (wisselaandrijving, aansluiting van een draad etc.) of er moet een aanpassing gedaan worden in het banenplan dan kun je er vaak niet of nauwelijks bij.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor creatieve oplossingen jullie bedacht hebben om toch ergens bij te kunnen.

Graag dus voorbeelden hoe jullie (on)bereikbaarheid opgelost hebben en zou mooi zijn als er ook plaatjes bij komen. (y)

Dit kan niet alleen mij maar ook anderen inspireren om problemen omtrend bereikbaarheid op te lossen....
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 10:38:58 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2021, 10:48:30 »
Je moet van te voren  bij de bouw al rekening houden met het bereikbaar maken. Vooral boven wissels kan  dat het meeste nodig zijn op een keer.
Je zou een gedeelte er boven  uitneembaar kunnen maken. B.v. onder een stukje landschap ,straten of huizen.,mss zelfs een perron of stations gebouw.
En dan ook aan het leggen van  de bedrading  denken er boven zo dat je er geen last van hebt.
 Dat zou ik doen. ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2021, 11:28:06 »
Bekende uitdaging. Wat ik heb gedaan is vooraf het baanplan van de twee niveaus uit tekenen in Anyrail. Daarbij heb ik er expliciet voor gezorgd dat er op de plaats van de wissels van het bovenste niveau er geen plaat/rails zit op het niveau eronder. Zo gezegd zo gedaan/zo gebouwd en erg blij met die oplossing.

Liever een spoor en een trein minder dan de ellende van een defecte wisselaandrijving waar je later niet bij kunt.

Nog een tip: als je een schaduwstation maakt zorg dan dat je links of rechtsom bij de uiterste sporen kunt komen. Ik heb er voor gekozen niet de volledige lengte te benutten die ik beschikbaar had zodat ik alle sporen kan bereiken om een trein zo nodig een zetje te geven. Het gevolg is iets kortere opstelsporen en dus iets minder treinlengte. Daardoor geen gehannes dat je over meerdere sporen heen moet en andere treinen omver tikt.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2021, 11:40:46 »
Ehm creatieve oplossingen....

Daar waar kritische delen liggen, wissels, draden etc, bouw dat op een luik in de onderste plaat. Als je er dan bij moet dan trek je aan een grendel en dan scharniert (piano scharnier ofzo) het hele luik met je wissels omlaag zodat je er bij kan.

Of je moet het hele luik er uit kunnen halen. Dan wordt het eigenlijk een uitneembare plaat. Deze plaat rust dan bijvoorbeeld op blokjes hout, die je dan weg kan draaien als je er bij wilt.

Je krijgt dan wel verbindingen zonder lasjes in je rails bij de overgangen, dus een robuuste constructie is wel een must, vooral voor N spoor. Natuurlijk heb je met 1 groot luik minder overgangen dan met meerdere kleinere luikjes.

Een andere oplossing die me te binnen schiet. Misschien kan je lange uitschuifbare plankendragers gebruiken (zoals je bijvoorbeel aantreft in een bureaulade maar dan langer). Dan kan je een gedeelte naar voren schuiven.

Dan ehh... heel misschien dat je de onderste module verrijdbaar kan maken ofzo? Maar dat lijkt me lastig met overgangen en dergelijke.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2021, 12:20:33 »
Losse segmenten, zoals een modulebaan? Sowieso handig mocht je een keer moeten verhuizen of als er een keer iets aan het dak gedaan moet worden.
Voor groot onderhoud kan je dan de boel loshalen, eronderuit trekken en op je bureau neerzetten, dan kan je overal bij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2021, 12:42:52 »
Beginnersfout van mij heel lang geleden was om voor het schaduwstation oude rails en wissels te gebruiken, omdat je het toch niet zag.
Leg juist daar de beste kwaliteit rails die de minste problemen geeft!

Verder: open raamwerk, eventueel met valbescherming langs de randen, en zorg dat je op je rug liggend nog onder het onderste niveau past met je handen boven je :)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2021, 13:45:31 »
Ben,

De wet van Murphy zegt dat als het ergens op de baan iets fout gaat, dat op de minst bereikbare plek zal gebeuren.
Bij mijn N-baan heb ik dan ook als uitgangspunt genomen dat altijd alles bereikbaar moet blijven. Mijn baan bestaat uit een opgevouwen hondenbot op twee niveaus met een tussenruimte van 20cm waarin een helix die bovenop het onderste niveau staand beide niveaus verbindt.

De baan bestaat uiteindelijk uit 8 segmenten, waarvan er 4 op twee op maat gemaakte bedbakken rusten. (De twee bovenste segmenten ontbreken nog.)
Op een van de segmenten is een ondergronds station gebouwd met een sporen- en een stationshal boven elkaar. Het hele station kan uit elkaar t.b.v. onderhoud en schoonmaak.
De helix staat op een aluminium frame op pootjes met een hoogte van ca 80mm en is met het verwijderen van 1 voedingsstekker en 2 scharnierpennen los te halen en in zijn geheel te verwijderen.
Voor de koppeling van de helix aan de aangrenzende segmenten gebruik ik scharnieren met een losse pen.
Ook is de voorkant van de 1e en 2e winding uit de helix te halen om periodiek de onderliggende sporen te kunnen schoonmaken.
Van de 8 segmenten zijn er 7 geheel los te halen om aan een tafel te kunnen bewerken.
Eén (groot) segment zit met scharnieren vast aan een bedbak en kan bijna vertikaal worden gezet, zodat de bedrading en wisselaandrijvingen makkelijk toegankelijk blijven.
Om het gewicht van dit opklapbare segment binnen de grenzen te houden zijn landschapelementen opgebouwd uit onderdelen uit XPS platen.
Ook de bedrading is geheel modulair.

Mijn hele bouwdraadje vind je op: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=8057

Ben

 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2021, 16:14:06 »
Mooi al die reacties en creativiteit.

Delen van de baan uitneembaar maken is een goed idee (y).
Plannen is dan dus wel heel belangrijk.

Zat zelf ook te denken aan verstelbare poten.

Buizen die in elkaar schuiven en met een bout, spie of andere manier vastgezet worden op enkele standaard hoogten.

Je kunt dan in mijn geval het gedeelte van 25 cm waar ik nu niet bij kan verlagen zodat ik er wel bij kan.

Modulebouw kan natuurlijk ook zoals hierboven al aangehaalt. Kun je overal ook wat makkelijker bij. Het plannen van bedrading is wel een dingetje.
Tip: maak eerst modules tegen elkaar met er tussen een ring ter dikte van een zaag/slijpsnede.
Leg dan de rails en slijp ze door op de overgang (uiteraard op de uiteinde met de bekende manieren bevestigen).
Daarna bakken uit elkaar, ringetje weg en je hebt een bijna naadloze overgang.


Wat ik zelf ook belangrijk vind is om de zijkanten open te laten en deze tijdens het rijden met een plaat af te sluiten met bv magneten.



« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 16:18:38 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021