Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0  (gelezen 6430 keer)

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2022, 15:00:20 »
Hoi Tim,

Ik vind die stofzuiger schitterend heb je die zelf getekend?
Zo ja wil je de tekening misschien delen?
Zoals je al zei, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Mvg  Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2022, 23:07:14 »
Hoi Rieks,

Ik heb alles zelf getekend en geprint. Ik zal binnenkort eens kijken of ik het hele zooitje op thingyverse kan zetten. Indien gewenst kan ik dan ook nog wel wat verder ingaan op de technische details van de wagen.

Mvg, Tim/damngrazy

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2022, 23:01:50 »
Hallo allen,

Ik heb zojuist mijn ontwerp geüpload op thingiverse (en toegevoegd aan de Bnls groep aldaar):
https://www.thingiverse.com/thing:5250092

Ik zal gelijk maar even van de gelegenheid gebruik maken om wat meer op de techniek achter de stofzuiger in te gaan.

Ik heb gekozen om gebruik te maken spanning vanaf de rails om geknoei met batterijen te vermijden. Uiteraard is het gebruik van een 9V batterij een motortje en eventueel een schakelaartje het eenvoudigst te maken.
Wat elektronica betreft heb ik het volgende gebruikt:
- Fosfor brons om de asjes gebogen voor stroom afname
- Gelijkrichterbrug om in beide rijrichtingen dezelfde polariteit op de overige elektronica te hebben
- Een spannings verlagingsprintje van ome ali ingesteld op 10 V. Hierdoor blijft de motor heel en bereikt de stofzuiger zijn maximale vermogen al voordat de trein een F1 loc wordt
- 2x 1000 µf 10V condensator
- Motor, geen idee precies welke iets uit de voorraad :D

Wat ga ik de volgende keer anders doen:
- Schakelaar plaatsen voor rangeerbewegingen
-  Inbouwen in ruimer materieel (bij voorkeur ook een beetje mooier)
> En daardoor grotere waaier voor beter bereik, zuigt nu alleen tussen de rails
- Verbeterde stroomafname (en geen condensatoren of andere want deze hebben slechts een beperkt effect)

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel ;D
Groetjes Tim/damngrazy

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2022, 20:53:15 »
Hallo allen,

Het is al weer even geleden maar hier dan toch eindelijk de (langverwachte  ;D) update over het Boshuyser hondenbot.
Na een flinke periode van plannen (eerste idee is alweer 5 jaar oud) ben ik in februari (na het afronden van de eerste fase van het stofzuigerproject) begonnen met het opbouwen van de rolbrug.
Hierbij zijn drie fase te onderscheiden, ik zal hieronder verder wat uitleg en voor zover ik die heb plaatjes per fase laten zien.:

1 Testen van de aandrijving en van de concept software
2 Maken van de besturingselementen (elektronica)
3 Inbouwen en testen


1 Testen van de aandrijving en van de concept software
Na alle onderdelen in Inventor uitgetekend te hebben heb ik deze geprint en daarna een proefopstelling gebouw om te kijken wat werkt en wat beter kan.
Hieruit volgde in ieder geval dat mijn nieuwe printer iets anders print dan de vorige waardoor enkele passingen aangepast moesten worden.
Omdat ik het software concept al eens eerder gebruikt had voor een school project hoefde ik daar gelukkig op dit moment niet veel meer aan te veranderen.
Het werd dus tijd om wat bestellijsten op te stellen en dan kon met fase 2 worden begonnen.

2 Maken van de besturingselementen (elektronica)

Waar tijdens de testfase alles nog in een breadboard of met tape vast zat moest het uiteindelijke model een netter maar vooral betrouwbaarder permanente vorm aan gaan nemen.
Hiervoor heb ik dus de nodige componenten besteld (alles nieuw, als je het doet doe het dan goed) en sommige dingen had ik ook gewoonweg niet.
Denk hierbij aan schakelaars met een verlichte rand, relaiskaarten, experimenteer print en nog dingen als bekabeling.

Ik ben gestart met het maken van het schakeltableau:






de volgende stap was de experimenteer print omtoveren tot een soort moederbord en op een plaat monteren met de randapparatuur.
Zijnde de relaiskaarten en de arduino:




Tot slot nog details toegevoegd zoals fleischmann verdeelplaten voor de trafstroom en wat aansluitingen voor kabels etc.:




Na een uitgebreide test van besturing met behulp van de proefopstelling en goedkeuring kon de proefopstelling worden afgebroken (zonder eerst foto's ervan te maken ::)) en was het tijd voor fase drie, de bouw van de rolbrug


3 Inbouwen en testen

De eerste stap was om een gat uit de tafel te zagen waar de brug in zou komen te liggen. Vond ik best spannend want ik weet van mezelf dat een zaagsnede nog weleens niet helemaal (helemaal niet) haaks wil zijn. Dus het zekere voor het onzekere genomen en karig gezaagd, afvijlen kan altijd; bijvijlen niet ;). Na het zagen en flink wat vijlen heb ik de brug met aandrijving ingebouwd met het volgend resultaat:






De volgende stap was het aanbrengen van de besturing onder de baan. Deze zit gemonteerd met scharnieren zodat ik deze kan open klappen indien nodig, verder ook maar een ledstripje opgeplakt voor wat extra licht op werkplek:



Daarna alles aangesloten om de werking van de aandrijving en de software te kunnen testen en toen was dit het resultaat:



Verder heb ik ook nog een filmpje gemaakt:
https://youtu.be/oL5o2VSJGbQ

In de volgende aflevering ga ik verder met het op zijn plek monteren van de rails en het wat minder fotogenieke afstellen van de software en dan testen met locs erop!
Tot dan.

Groetjes, Tim/damngrazy


damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2022, 23:13:26 »
Hallo allen,

Dit keer was de voortgang gelukkig een stuk sneller ;).
Ik ben begonnen met het vastzetten van de rails, naast dat de rails op een vaste plek moet liggen voor een goede werking geeft het ook een vast referentiepunt voor het tweaken van de aandrijving en software.
Helaas heeft de tandkast de testen niet overleefd dus is er een nieuwe aandrijving onderweg (maar dan met metalen tandwielen). Verder heb ik een tandriem en bijbehorende pulley's besteld omdat de aandrijving met één draadeind en de andere kant alleen schuivend over een geleiding teveel speling aan de schuivende kant oplevert. Door de speling gaat de brug scheef en loopt vast, wat gelukkig nog geen kapotte elektronica heeft opgeleverd. Dat worden dus twee draadeinden aangedreven met een motor.
Twee motoren zou misschien beter zijn maar ik heb geen vrije poorten meer op mijn arduino om ze apart aan te sturen om eventuele snelheidsverschillen weg te regelen. Dus vandaar, ben benieuwd of het werkt ;D
Maar dat is allemaal voor de volgende keer.

Voor nu, beelden zeggen meer dan woorden dus hierbij een nieuw filmpje (gelukkig op tijd gemaakt) en een foto van het eindresultaat tot nu:
https://youtu.be/H-LKAN1sxKA



damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #20 Gepost op: 02 april 2023, 14:19:44 »
Hallo allen,

Weer even een update na de zeer lange radio stilte.

De eerder beschreven oplossing met twee aangedreven draadeindes bleek helaas geen succes.
Dit kwam omdat beide draadeindes niet volledig recht waren en door het tegengesteld zwabberen liep de brug nagenoeg direct vast.
Dus een tip voor iedereen die het toch op deze manier wil proberen neem zwaardere draadeindes M8/M10 i.p.v. M6 of de wat duurdere rechthoekig draadstangen die ook in 3d prnters worden gebruikt.
Zelf heb ik de originele oplossing teruggebouwd en heb een aantal maanden vrij probleemloos de helft van de capaciteit kunnen gebruiken.
Helaas liep om onduidelijke reden de brug vast waarbij een aantal onderdelen van de ophanging sneuvelden.
Aangezien de brug nu toch stuk was besloten om een nieuwe oplossing te gaan zoeken.

Tijdens het zoeken naar inspiratie stuitte ik op iemand die in zijn baan een compleet emplacement had wat hij lineair kan verplaatsen, daarvoor maakt hij gebruik van ladegeleiders.
Dit leek mij een goede oplossing aangezien het twee problemen die ik had oploste:
- niet volledige rechte aandrijfas
- teveel haakse speling

Het nieuwe plan werd als volgt:
-Twee lade geleiders met daartussenin de brug gemonteerd op een onderplaat als basis
-Aandrijving met behulp van een stappenmotor en tandriem aangestuurd door dezelfde arduino met aangepaste software en minimale eletronische aanpassingen

Hiervoor heb ik toen de benodigde onderdelen gekocht (ladegeleider van de hornbach), geprint en besteld (stappenmotor, pulley's en tandriem van tinytronics).
Toen alles binnen was heb ik eerst de opstelling los van de baan gebouwd om te zien het daadwerkelijk zou werken (zie foto hieronder). Als het zou werken als bedacht kon deze worden ingebouwd in de baan (zie tweede foto).
De tests waren geslaagd dus toen heb ik de software en elektronica aangepast om de stappenmotor aan te kunnen sturen.
Toen de boel ingebouwd in de baan en inmiddels draait alles volledig naar wens.






Als ik ooit nog eens een rolbrug ga maken zijn er uiteraard nog wel verbeterpunten.
Met name de brug zelf kan wel wat aanpassingen gebruiken:
- Visueel zodat deze meer lijkt op het echte voorbeeld
- De stijfheid is toch minder dan ik had verwacht waardoor het probleem van het scheeftrekken niethelemaal weg is (maar wel softwarematig is op te vangen)
- De spoorbreedte is eigenlijk iets te smal
- Er is nauwlijks hoogteverstelling mogelijk wat soms een hobbelige overgang tussen brug en baan oplevert

Ook het elektronica bord zou ik nu anders doen, deze namelijk heel mooi compact maar dit maakt het werken er aan onder de baan erg lastig.
Dus dat wordt de volgende keer of minder compact of makkelijker uit te bouwen en het liefst beide.

Al met al ben ik toch tevreden met het resultaat en is inmiddels het volgende project in de voorbereiding, namelijk een lima hondekop ombouwen tot rail reinigingstrein met stofzuiger en poetsblok.
Hieronder nog een linkje naar een video van het eindresultaat.
https://youtu.be/FlaExCdgUUo

Groetjes,
Tim/damngrazy