Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0  (gelezen 6429 keer)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Gepost op: 18 januari 2021, 11:16:21 »
Hallo allen,
Allereerste een korte introductie. Na jaren knutselen aan treinen en dingen eromheen (met wisselend succes zoals te lezen in mijn andere draadjes) en losse banen op de grond heb ik eindelijk plek om een eigen vaste baan te gaan bouwen: “het Boshuyser hondenbot”. Ik verwacht niet dat de bouw zeer snel zal gaan omdat ik hem bouw bij mijn vader thuis en ik daar slechts om het weekend ben. Uiteraard zal er tussendoor wel aan de planning en voorbereiding gewerkt worden.
Het wordt mijn eerste baan dus ik heb al veel gelezen op het forum van andere beginners en verschillende boeken nageslagen maar er zijn nog best dingen die ik hier zal vragen. In het begin zal de focus van de bouw liggen op de techniek zodat er (eindelijk) gereden kan worden op een vaste baan die niet op de grond ligt. Verdere aankleding van de baan zal misschien ooit nog wel komen maar eerst maar eens zorgen dat er gereden kan worden.

Het railmateriaal wat ik ga gebruiken is Fleischmann Modellgleis en de aansturing gaat analoog gebeuren. Mijn rollend materieel bestaat vooral uit NS spul tp IV-V. De ruimte die beschikbaar is, is lang en smal dus is de keuze gevallen op een hondenbot baan. Hieronder wat afbeeldingen van de beschikbare ruimte, een maatschets van de onderplaat. De houten kist op de vloer over de breedte van de kamer zal gebruikt worden om de onderplaat op te leggen, echter mag hier niets aan worden aangepast of worden bevestigd. Links in de kamer is al een van de platen voor een van de lussen te zien.








Mijn railplan heb ik uitgewerkt in trax. Op de rechterhelft zal een station komen met twee eiland perrons. In de rechter lus ben ik van plan om een opslagplaats voor locs te maken met behulp van een traverse (vandaar de bende daar 😉). Op de linkerhelft zijn de opstelsporen om enkele treinen op de baan te kunnen zetten waar even niet mee wordt gereden maar wel lekker naar kan worden gekeken. De lengte ervan en de hoeveelheid zijn nog niet 100% zeker. Ik heb twee versies gemaakt van het plan:






De eerste versie is de basis versie met twee enkele lussen, hier zou eventueel nog een extra opstelspoor kunnen komen. In de tweede versie heb ik de linker lus dubbel uitgevoerd zodat er enerzijds een extra opstelspoor ontstaat en anderzijds ik op deze manier gelijktijdig pielen op de opstelsporen en een trein over de hoofdbaan laten rijden. Dit geeft de mogelijkheid om op de lege ruimte een loodsje o.i.d. te plaatsen en op die manier ook nog enige rangeer mogelijkheden te hebben. De extra wissels tussen de binnen en buitenbocht zijn om te zorgen dat de wisselstraat van de opstelsporen vermeden kan worden bij het regulier rijden over de hoofdbaan. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of er nog tips en aanvullingen zijn.

Bij de volgende update zal ik in gaan op hoe ik denk de constructie te maken en zal ik daar mijn nodige vragen over stellen. In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Groetjes, Tim/damngrazy

VvKan

  • Gast
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2021, 11:46:56 »
In de tweede versie heb ik de linker lus dubbel uitgevoerd zodat er enerzijds een extra opstelspoor ontstaat en anderzijds ik op deze manier gelijktijdig pielen op de opstelsporen en een trein over de hoofdbaan laten rijden.
 De extra wissels tussen de binnen en buitenbocht zijn om te zorgen dat de wisselstraat van de opstelsporen vermeden kan worden bij het regulier rijden over de hoofdbaan. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of er nog tips en aanvullingen zijn.
Blijkbaar beschouw je links de buitenbocht als de hoofdbaan.  Dat zou ik niet doen, dus de binnenbocht als hoofdbaan gebruiken.  De buitenbocht en de rangeermogelijkheden blijven dan buiten de hoofdbaan.   Een ander voordeel is, dat de hoofdbaan (doorgaande trein) dan niet over een afbuigend wissel hoeft, dat is niet zo werkelijkheidsgetrouw.   Dan kun je jezelf ook nog eens 2 wissels besparen, die 2 bij de blauwe punt links boven, oftewel die "extra wissels tussen de binnen en buitenbocht" worden overbodige wissels.

Zo zou ik ook het kort eindspoortje dat rechts tegen de schoorsteen aan komt, gewoon weglaten:  geen doorgaande treinen over aftakkend wissel en bespaart een wissel.  Met dat spoortje kun je toch bijna niks doen of je moet de treinenloop weer verstoren.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 11:50:54 door VvKan. Reden: toevoeging »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2021, 13:54:31 »
Hallo Tim,

Goed dat je weer begint. Als ik kijk naar de ruimte en het sporenplan dan zou ik toch voor enkelspoor gaan. Dubbelspoor kost veel ruimte en verplicht tot extra wissels en dus hogere kosten.
Enkelspoor lijkt dan ook wat realistischer en kan net zoveel rijplezier geven.

succes met de bouw  jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2021, 14:39:08 »
Ik zou de lus ook niet dubbelen. De binnenste boog wordt dan wel erg krap.
Zelf streef ik naar boogstralen van 700 mm, met als absoluut minimum 500 mm. Maar zelfs dat haal je niet op de ruimte die je hebt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2021, 14:56:54 »
Hallo Tim,

Leuk dat je verder gaat met onze hobby.

Ik heb een paar opmerkinkjes over je baanplan. En ik heb ook wat ideeen waar je misschien wel of niets aan heb. Ik probeer zelf bij baanplannen altijd out-of-the-box te denken en misschien heb je er wat aan en misschien ook niet  ::)

- Je hebt bijna alles vol gelegd met rails en dat is ook begrijpelijk, want je hebt bijzonder weinig ruimte. Ik zou om die reden proberen om toch iets minder proberen uit te leggen. Ik zou bijvoorbeeld links van het station zelf helemaal geen wissels leggen. Dan kan je iets leuks doen met scenery (mits je dit wilt natuurlijk). En misschien dat je stationssporen terug kan brengen naar drie?

- Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar je kan 'buiten de oevers teden'. Je kan iets meer ruimte maken door in de lange richting nog een stuk bij te bouwen aan de voorzijde wat je dan omhoog of omlaag kunt laten klappen met een scharnier.

- Je bent niet gelimiteerd om een hondebot te nemen. Je kan er voor kiezen om het eindeloos rondjes rijden concept op te geven en een pendelbaantje te bouwen. Wat men ook wel eens doet, is aan 1 kant een lus bouwen en aan de andere kant een kopstation (die je ook mooi in een boog kan leggen). Het hangt er natuurlijk van af wat jij wilt, met een hondebot is natuurlijk niks mis. En ik snap prima als je gewoon rondjes wilt kunnen rijden  :police:

- Je hebt wel een typische ruimte om een echte shelf layout te bouwen.
Als je wilt, kan je eens een kijkje nemen op deze websites. Misschien dat je er nog een leuk idee of twee van krijgt? Ik heb zelf hier menig uur gespendeerd om baanplannen te beschouwen.
https://www.carendt.com/category/micro-layout-design-gallery/

- Dit is een pagina die het cassette systeem mooi illustreert. Om in plaats van al je materieel continu op de baan te hebben, kan je treinen ook opslaan en makkelijk uitwisselen met cassettes.
http://www.metalsmith.co.uk/fiddle_yard_cassettes.htm

Tot zover mijn out-of-the-box input  :P. Hondebot of niet, ik hoop dat we straks een leuke baan zien  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2021, 16:01:54 »
Hallo allen,

Allereerst bedankt voor alle opmerkingen (y). Ik zal proberen van boven naar benden te antwoorden

@Veroniek, Ik beschouw de buitenbocht als hoofdbaan omdat ik onder andere een Artitec DDM-1 trek-duw heb en die vind getrokken door R1 bochten al niks dus laat staan geduwd. Zodoende wil ik in de hoofdbaan minimaal R2 aanhouden. En dat kopspoortje bij het station is voor het eventueel opstellen van een locomotief zoals dat in werkelijkheid ook wel voor komt. Ik vraag me inderdaad wel af of ik die ook echt veel zal gebruiken.

@jandcargo, Ik heb gekozen voor dubbelspoor zodat de treinen lekker hun rondjes kunnen rijden, dit vind ik persoonlijk het belangrijkste. Wat betreft de kosten van de wissels heb je een punt, echter liggen er in het basisplan nu 9 wissels en een 3-weg wissel en die heb ik al liggen ;) (verzameld ver voor dit plan er kwam).

@Klaas, De straal van de bochten is inderdaad een punt maar alles wat ik tot nu toe aan materieel heb kan zich redden met minimaal R2 (zie hierboven). En door de binnenbocht zou in ieder geval een goederentrein op zich geen problemen moeten hebben.

@Bas, Zoals eerder genoemd wil ik graag rondjes kunnen rijden dus vandaar de keus voor een hondebot. Qua scenery denk ik inderdaad dat er weinig plek overblijft. Ik zit daarom te denken om misschien het station uit te beelden als ondergronds zodat ik daarboven nog een stadse omgeving o.i.d. kan bouwen in half reliëf (een ondergrondse locloods lijkt me toch wel heel out of de box ;D). Verder moet ik eerst maar eens zien hoever ik kom, als het goed is ben ik deze zomer klaar met mijn studie en hoop daarna toch binnen niet al te veel jaar op mezelf te gaan wonen. En de bouw van een baan kan jaren duren heb ik al gemerkt hier ;). Maar dat zien we dan allemaal wel weer.

Ik ga in ieder geval de opmerkingen tot nu toe meenemen in een volgende versie van het railplan.

Groetjes, Tim/damngrazy


VvKan

  • Gast
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2021, 17:23:38 »
Is duidelijk.
Maar dan zou ik overwegen links direct na de schoorsteen de hoofdbaan naar buiten (achter) te leggen en de binnenbaan voor rangeren te gebruiken. De rangeersporen komen dus binnen te liggen. Worden de sporen wel wat korter, maar je kunt in een ontwerp kijken wat de mogelijkheden zijn en dan een keuze maken.
Afgezien bovenstaande hebben de 2 wissels links boven in het huidige plan in mijn ogen geen nut:  je moet al je rangeerbewegingen toch in het buiten (= hoofd) spoor doen.  Eerst naar het binnenspoor en binnen de kortste keren weer naar buiten heeft geen zin.  Je kunt ook niet om een rangerende trein heen, want die gebruikt  dezelfde achterste wissel.  Je wint er dus niks mee, dus zijn in mijn ogen overbodig.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2021, 17:20:21 »
Hallo allen,

Na een veels te lange stilte toch eindelijk weer tijd voor een update. Ik heb naar aanleiding van de feedback nog eens met het baanplan gespeeld. Hierbij heb ik de tweede boog laten vervallen omdat ik daar geen passende oplossing voor kon vinden. Verder heb ik nog wat geschoven met de opstelsporen zodat er langs de muur iets (met nadruk op iets ;)) meer ruimte is ontstaan, daarnaast hoeven er nu geen afbuigende wissels bereden te worden op de hoofdbaan. Zie hieronder het resultaat.



Verder heb ik nagedacht over de onderbouw van de baan. Ik ga gebruik maken van 8 mm triplex (is ook gebruikt op het bestaande deel). Omdat de platen van 122x61 cm wat makkelijker handelbaar zijn dan de exemplaren van 122x244 koop ik meestal deze. Daarom leek het me  dan logisch de platen over de korte zijde te zagen zodat er stukken van 35x61 cm ontstaan en die dan met houten latten op de houten "kist" te laten rusten. Aan de muur bevestig ik ook een lat (of een balkje) om op die manier de baan op zijn plek te houden en doorzakken te voorkomen. Ook aan de voorkant zal om die reden een lat komen. Op deze manier denk ik dat het allemaal voldoende ondersteund is tegen doorzakken. Ik hoop dat iemand mij uit ervaring kan vertellen of, de plaat van 35x61 cm rondom voorzien van latten, voldoende ondersteund is tegen doorzakken. Verder vroeg ik me af wat voor materiaal jullie gebruiken als demping onder de rails en wat de motivaties en ervaringen zijn. Hopelijk kan ik binnenkort weer naar de bouwmarkt en kunnen daar dan de benodigde spullen gehaald worden.

Tot die tijd ben ik nog met een ander projectje voorbereidend op de baan bezig, als daar noemenswaardige voortgang in is zal ik daarover berichten.
Ik kijk uit naar de opmerkingen, leren doen we tenslotte van elkaar ;D

Groetjes, Tim/ damngrazy
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 17:24:11 door damngrazy »

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2021, 22:02:44 »
Hallo allen,

Even een minder spannende update dan ik had gehoopt.
Ik ben bij gebrek aan werken aan de baan maar voor de baan bezig. Omdat een schone omgeving voor de treinen het beste is begonnen met het ontwerpen en maken van een railstofzuiger. Ik weet dat ze te koop zijn maar voor veel geld heb je dan een lelijk hok met wat plastic erin en elektronica uit China.
Het uitgangspunt was een gesloten 2 asser van Lima, das ook een lelijk hok, maar zonde om op een goeie wagen te experimenteren ;D
Helaas werkt het nog niet helemaal als gehoopt omdat ik geen geschikte motor in huis had, die is dus as we speak onderweg uit China. Wel vast een plaatje van de voortgang :)



Wat betreft de baan ga ik er van uit dat mijn gedacht qua constructie wel goed is, anders had ik vast al gehoord dat dat niet zo is ;D ;D
Ik heb nog wel een vraag, wat gebruiken jullie onder de rails, xps, ondervloer, etc. en waarom? Ik hoor het graag want ik zou het zelf niet goed weten.

Groetjes,
Tim/damngrazy

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4569
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2021, 06:30:49 »
Ik gebruik kurk van 4 mm dik onder de rails.
Rol van 10 meter (50cm breed) gekocht en zelf stroken gesneden.

Wat constructie betreft.. als de overspanning inderdaad 35 cm is dan zal die 8 mm multiplex prima voldoen. Ik werk zelf met populieren multiplex om gewicht en makkelijke verwerkbaarheid.



« Laatst bewerkt op: 17 maart 2021, 06:38:06 door Frank 123 »

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2021, 09:56:41 »
Hallo allen,
Als je de 30 dagen melding ziet weet je dat te weinig tijd voor de hobby hebt gehad ;D

Maar inmiddels weer tijd gehad om het een ander aan de baan te doen.
Al het houtwerk ligt en ik heb verlichting achter de houten schotten gemaakt zodat ook in de donkere hoeken genoeg te zien is. Uiteraard zeggen foto's meer dan woorden:









Volgende stap is het gereedmaken van de rails en het proef leggen van de baan. De ontwikkeling van de railstofzuiger ligt momenteel helaas stil vanwege een storing van mn 3D printer.
(voor geïnteresseerden, de extruder stepper driver is waarschijnlijk defect. Helaas is deze geïntegreerd in het moederbord...)

Groetjes, Tim/damngrazy

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2021, 17:59:04 »
 We hebben nog geen like knop dus: (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2021, 14:40:07 »
Hallo allen,

Het is alweer even geleden dat ik van me heb laten horen maar het project is (nog) niet gestrand ;). Inmiddels heb ik al het spoor liggen en ben ik al mijn treinen aan het uitlaten, enkele daarvan liggen al wat jaartjes stil dus ben ook veel aan troubleshooten geweest. Hier wat plaatjes van hoe het spoor er nu bij ligt:









Een deel van de bogen is uitneembaar gemaakt (anders kunnen de schotten niet dicht) door middel van plankjes die met behulp van houten pluggen (afkomstig uit een ikea-achtige kast) op de juiste plek gelegd kunnen worden door deze in daarvoor bestemde gaten te leggen. De sporen bij de overgangen liggen nu nog vast met dubbelzijdig tape, niet helemaal ideaal maar werkt verrassend goed. Hier nog twee details van de onderzijde van de bruggetjes:





De volgende stap wordt het aanbrengen van een laag geluidsisolatie (ben dr nog niet helemaal uit maar wordt waarschijnlijk blauwe ondervloer) en de rails definitief leggen, wissel aandrijvingen monteren (mocht iemand nog aandrijvingen voor Fleischmann modellgleis over hebben ik hou me warm aanbevolen ;D) en dan zien we wel weer welke maand het is ;D ;D

Groetjes, Tim/damngrazy

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2022, 13:06:37 »
Hallo allen,

Het is weer tijd voor mijn bijna jaarlijkse update  ;) ::).
Dat ik sinds mei niet meer heb gepost is betekend namelijk dat er niets gebeurd is. Daarom een verslag van wat er allemaal gebeurd is de afgelopen maanden.

Zoals eerder vermeld hebben heel wat van mijn locs jaren stilgelegen, inmiddels hebben de meesten hun onderhoudsbeurt gehad.
Verder zijn er de nodige pimp en ombouwplannen ontstaan, en sommige ook uitgevoerd/afgemaakt.

De volgende stap was het aanbrengen van geluidswering onder de baan. Ik heb gekozen om dit te doen met xps ondervloer materiaal.
A. omdat ik hier makkelijk aan kon komen (bouwmarkt is op loopafstand)
B. makkelijk te verwerken
Om te zorgen dat het spul netjes de contouren van de rails volgt heb ik een hulpstuk gemaakt in de vorm van een bakwagen met een stanleymes eraan.
Dit idee heb al eens ergens op het forum voorbij zien komen en in het kader van "beter goed gejat dan slecht bedacht" overgenomen.
Zie hier mijn versie ervan:



En hier het resultaat met isolatiemateriaal:









De stap daarna was veel rijden en eventuele problemen oplossen en verbeteringen doorvoeren.
Dit bestond uit slechte wissels vervangen, railsen poetsen en raillassen vervangen. Verder is een deel van de wissels elektrisch gemaakt,
de rest is voorbereid daarop. Met de uitbreiding van de besturing was het ook handig hier een praktische opstelplaats voor te maken.
Hieronder een plaatje daarvan.



Verder heb ik inmiddels weer een 3D printer tot mijn beschikking dus kunnen we ook daar weer mee verder.
De volgende dingen die op stapel staan zijn het bouwen van een railstofzuiger en een traverse.
Daarover in een volgende posting hopelijk meer...

Mvg, Tim/damngrazy

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2022, 14:19:50 »
Hallo allen,

Er is, na vertraging door wat coronaperikelen,  weer noemenswaardige voortgang te melden.
De eerder genoemde lima wagen (die tussendoor slachtoffer is geworden van een verfkwast ::)) redelijk succesvol opgewaardeerd tot stofzuigwagen.

Voor het principe heb ik met een schuin oog gekeken naar de dapol railstofzuiger. Hieronder wat foto's





En hierbij de resultaten van een rondje stofzuigen. De eerste foto is de eerste test, de tweede foto is de tweede test 3 weken later. Als ik dit zo zie ben ik toch blij dat dat niet meer de assen en motoren van mijn materiaal vervuild :o





Hoewel de stofzuiger nu goed genoeg werkt (in ieder geval lijkt het daar op) zal dat in de toekomst nog wel een vervolg krijgen met als doel om een wat meer esthetisch verantwoorde en uiteraard verbeterde variant te maken.
Ook aan de traverse wordt nog gewerkt, maar dat is momenteel vooral op het gebied van de arduino software dus (naar mijn idee) niet heel boeiend om hier op het forum te laten zien.

Tot de volgende update
Groetjes, Tim/damngrazy