Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€122.50
Per saldo:
€-127.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
door
peterha
Vandaag
om 15:34:31
De fabriek - Spoor 0
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:31:41
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje)
door
BartvD
Vandaag
om 15:29:12
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Reinier Z.
Vandaag
om 15:21:36
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
door
Rick
Vandaag
om 15:20:17
Line-up foto's van modellen
door
arnout
Vandaag
om 15:13:53
Projekt 083-338
door
Rick
Vandaag
om 15:12:08
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
door
Pjotr kramer
Vandaag
om 15:08:24
Corona en modelbouw
door
Arjan6511
Vandaag
om 14:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 14:38:50
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:31:22
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:15:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 14:11:30
K40 Chinese lasersnijder 300x200
door
MOVisser
Vandaag
om 14:07:39
Frans loodsje et cetera
door
NS1220
Vandaag
om 14:05:34
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Bert V
Vandaag
om 13:25:48
Gezamenlijk vertalen handleiding van Roco z21 Start
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:13:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Aford
Vandaag
om 12:57:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 12:55:30
Klein Duits kopstationnetje
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 12:36:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Eegtrain
Vandaag
om 12:02:58
Lofzang op een Fleischmann BR 01
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:16:15
Verlichting maken in huisjes
door
Aford
Vandaag
om 11:01:53
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog
door
Edgy
Vandaag
om 11:01:49
NS 2801 van MK modelbouwstudio
door
Wil uut Drenthe
Vandaag
om 10:21:07
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:55
Artitec Mat '54, materieelbespreking.
door
008200
Vandaag
om 09:47:46
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams).
door
hrp
Vandaag
om 09:45:44
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
door
charp
Vandaag
om 09:42:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
NS1220
Vandaag
om 09:36:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV. (gelezen 921 keer)
heuvelbaan
Offline
Berichten: 361
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Gepost op:
16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,
Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.
De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.
Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.
kan iemand mijn vertellen of dit juist is?
Groeten Marco
«
Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder
»
Gelogd
SBBcargo
Offline
Berichten: 618
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #1 Gepost op:
16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Gelogd
Marius
heuvelbaan
Offline
Berichten: 361
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #2 Gepost op:
16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,
Okay dank je wel, duidelijk verhaal.
Groeten Marco
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3583
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #3 Gepost op:
02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 361
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #4 Gepost op:
02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,
Ik gebruik uitsluitend armseinen.
Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?
Groeten Marco
Gelogd
Jelmer
Offline
Berichten: 1481
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #5 Gepost op:
02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).
Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.
Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3583
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #6 Gepost op:
02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:
In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.
Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 361
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #7 Gepost op:
02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.
Groeten Marco
Gelogd
Wies
Offline
Berichten: 565
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:
Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven
Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:
Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan
Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.
Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.