Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 1793 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3804
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.