Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Baanplan met vlak Hollands thema.  (gelezen 3163 keer)

T.Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Baanplan met vlak Hollands thema.
« Gepost op: 14 januari 2021, 11:31:25 »
Beste mensen,
Laat ik me eerst even voorstellen.

Ik ben Thomas 20 jaar en deel al jaren een baan met mijn vader.
Overige hobby's bestaan uit iets met een PC, Motorrijden (*** CBR is dicht), Lezen (Kameleon, Bob Evers, Grijze Jager).
En ik ben in het bezit van een Blauw oranje Paula lll Boeienlegger (boot)

Deze baan is toe der tijd (9 jaar geleden) ontworpen zodat hij onder mijn zelfgemaakte bed paste.
Met een mooie klep werd de baan verstopt en als je de baan ging gebruiken kon deze er gewoon onder vandaan gerold worden.
Deze baan voelt voor mij niet als een baan van mij. Het is mijn vader die 99% van het werk daaraan heeft verricht.

Na heel wat getwijfel en gedoe ben ik een tijd terug begonnen aan een baanplan.
Zelf vind ik dat heel lastig om te doen.
Ik was begonnen met een U vorm. Dit aangezien de baan van mijn vader geen langere wagons kan hebben dan de Trix NS personen van 148mm over buffers.
De U vorm neemt veel ruimte in en dat is op zich het probleem niet, maar bij een U vorm blijft dan ook vaak een gigantische hoeveelheid aan omgeving die gebouwd moet worden.
En dat is voor nu een flinke stap te ver.

Mijn vader wist dat ik aan het plannen was voor een baan waar je met langere treinen en dus wagons kan rijden en is lekker bezig gegaan in AutoCAD met een ROCO mal van tig jaar terug.
(Weer mijn vader direct in het bezig het merendeel van het werk verricht)
Nu hebben we een mooi plan en was ik begonnen met deze in Scram te zetten.

Baanplan in AutoCAD


En met ROCO gaat dat prima.
Maar ik zou graag Fleischmann willen gebruiken. Met hoofdrede dat de wissels voorzien zijn van een stroomvoorziening op een voorheen dood punt.
Ik kom er in Scram niet uit en vraag dus jullie hulp met ideeën om het op te lossen of alternatieven.

(Edit) Met ik kom er in Scram niet uit bedoel ik daarbij ook met de radiussen van de bochten in fleischmann en trix. (een best belangrijk detail om te vermelden).

In de bovenstaande afbeelding staat als het goed is alle informatie. Mochten er vragen zijn hoor ik dit graag.

Ik zal waarschijnlijk een vraag ontvangen betreft de hellingshoek. Deze is 3% en 4% op de huidige baan die wij hebben staan is er een hellingshoef van max 4,5% in een slinger en al onze loks weten zich zonder probleem met wagons zich naar boven te rijden.

De baan zal digitaal zijn met ik vermoed secties zodat er meerdere loks op kunnen rijden zonder dat ik daarbij hoef op te letten. Over de wisselbesturing ben ik nog niet zeker. Eerst maar een zorgen dat de baan gebouwd kan worden.

Ook zijn wij geen realistisch rijders, wij rijden met wat wij leuk vinden of het nu NS is of DB als het leuk staat rijd het.

Ik kijk uit naar de reacties.

Mvg,
Thomas
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 22:48:38 door T.Trein »
Rijden met alles wat mooi is.

Mvg, Thomas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Baan Plan Vlak Hollands Thema
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2021, 12:34:01 »
Jouw vader heeft maar geluk. Mijn zoon (10) vind er niks aan en het is zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nog goed komt. Succes en veel plezier met de bouw!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Baan Plan Vlak Hollands Thema
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2021, 12:44:28 »
Wat bedoel je precies met: "Maar ik zou graag Fleischmann willen gebruiken. Met hoofdrede dat de wissels voorzien zijn van een stroomvoorziening op een voorheen dood punt."
Ik denk dan aan de zogenaamde zelfdenkende wissels van Fleischmann, maar je geeft aan dat je digitaal gaat rijden, dus zul je wel iets anders bedoelen?

T.Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Baan Plan Vlak Hollands Thema
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2021, 13:23:28 »
Heren bedankt voor de reactie.

Sven merci moet wel lukken denk.

Jouw vader heeft maar geluk. Mijn zoon (10) vind er niks aan en het is zeer onwaarschijnlijk dat dat ooit nog goed komt. Succes en veel plezier met de bouw!

Hennik op zogenaamd zelfdenkende wissels heb ik zelf geen beeld bij en zou ook niet weten waarop ik zou moeten zoeken.

Wat bedoel je precies met: "Maar ik zou graag Fleischmann willen gebruiken. Met hoofdrede dat de wissels voorzien zijn van een stroomvoorziening op een voorheen dood punt."

Wat ik bedoel is met het kruisen van de rails bij een wissel. Als je over een wissel gaat is er vaak aan 1 kan een stukje plasic Dit wordt gedaan zodat er geen kortsluiting gemaakt kan worden. Bij de fleischmann rails met bedding hebben ze dit aangepast.
Zoek de verschillen tussen de fleischmann rails met bedding en zonder:
Met bedding
https://www.fleischmann.de/en/product/4589-0-0_1000_0-1-0-0-0-005008003-0/products.html
Zonder bedding
https://www.fleischmann.de/en/product/55194-0-0-0-0-0-0-005009003-0/products.html

Mvg,
Thomas
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 13:25:33 door T.Trein »
Rijden met alles wat mooi is.

Mvg, Thomas

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2021, 11:55:12 »
aha duidelijk: je bedoelt puntstukpolarisatie   :)

T.Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2021, 11:59:05 »
Beste Hennk

Inderdaad dat is wat ik bedoelde, dat is de hoofdrede dat ik fleischmann wil gebruiken. Nu ben ik er sinds gisteren achtergekomen dat trix deze ook heeft moet je alleen wel goed zoeken.
Maar dat weerhoud niet het probleem dat ik het baanplan wel met ROCO kan maken, maar zodra ik dit met fleischmann of trix probeer kom ik niet uit met de lengte en radiussen van de bochten.

Mvg,
Thomas
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 13:21:33 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Rijden met alles wat mooi is.

Mvg, Thomas

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2021, 12:13:28 »
Beschouw je flexrails als optie? Je kan er mooie kronkels mee maken en je kan elke gewenste boogstraal gebruiken.

Is je baanplan verder definitief, of hou je je nog aanbevolen voor kritiek, suggesties en of ideeen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

T.Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2021, 12:25:41 »
Beste Bas,

Flexrails is wel een optie maar het is wel lastig om je bocht straal definitief te kunnen maken. En aangezien er meer niet zichtbaar is dan wel weet ik niet of dat rendabel is om te doen.

Het plan staat redelijk vast maar kritiek en suggesties zeg ik nooit nee tegen soms komen daar juist de best of mooiste dingen uit.

Mvg,
Thomas
Rijden met alles wat mooi is.

Mvg, Thomas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2021, 13:27:55 »
Hallo Thomas,

Ik heb je sporenplan bekeken en daar toch wat punten ter overdenking bij.
Je werkt veel met radius 2 en 3. dat is wel beetje krap, zeker in hellingen. Je kunt alleen werken met korte treinen en de trein kijkt zichzelf in het laatste rijtuig.
Je hebt wel heel veel bogen maar misschien vindt je dat wel leuk.
IK mis mooie rangeersporen met de mogelijkheid van een losweg of wat industrie.
Maar ik weet ook niet precies wat je zoekt in een baan
Het lijkt mij moeilijk hier een realistisch lijkend spoorwegbedrijfje van te maken.

Roco heeft de wissels met hartstukpolarisatie en flexrails kun je goed leggen maar is bij kleine radiussen wel wat lastiger.

succes en maak er iets van wat je zelf leuk vindt.

jandcargo

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2021, 13:41:39 »
Ik had nog een puntje voor nu. Die wissel en bogen op -1 lijken leuk. Maar met slechts 10cm ruimte ga je huilen bij ontsporingen. En dit sporenplan oogt wel ontsporingsgevoelig.

Het is opzich geen ramp om niet veel ruimte te hebben boven schaduwstations. Maar je moet wel echt een fail-safe treinregeling hebben daar beneden, je wilt daar echt geen ontsporingen hebben.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2021, 15:47:23 »
Hallo,

Ik kan het er niet goed uithalen maar heb je geen keerlussen gecreëerd?
Dat zou het allemaal niet eenvoudiger maken, al is het wel mogelijk.

groeten jandcargo

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2021, 16:19:31 »
Er zitten een paar lastige en foutgevoelige slingers in, ik zou in ieder geval deze aanpassing doen, en eens goed kijken of je een dergelijke vereenvoudiging ook aan de ander slingers kunt maken...


bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2021, 17:03:40 »
Ik begrijp eerlijk gezegd het hele doel niet van de onderste verdieping. Er ligt daar een behoorlijk een aantal lussen en wissels die bijna geen doel dienen.

Sommige mensen willen zo veel mogelijk rijwegen leggen omdat zij dat leuk vinden. Dat zie ik hier in terug. Het grootste probleem is echter die 10cm ruimte. Je ziet niet of nauwelijks de actie van je treinen. Dan ligt er zo veel rails en zo veel routes en dan kan je het niet zien.

En als schaduwstation is het ook niet bijzonder praktisch ingericht omdat je slechts drie korte opstelsporen heb.

Het dient blijkbaar ook niet als parade spoor. Stel nu als je een hap weglaat uit de bovenste verdieping dan kan je drie tamelijk korte opstel spoortjes zien. Dat zou m.i. beter zijn. Echter.. je hebt onder de ruimte om zowel een functioneel schaduw station als een een paradespoor aan te leggen.

Dat brengt een vraag naar me in boven, moeten we van onder of van boven naar de baan kijken?

De N albula baan als voorbeeld heeft onder zijn station wel een paradespoor gebouwd


Ik heb ff snel iets in elkaar gekrabbeld om te laten zien wat ik bedoel.

Je kan hier onder 4 treinen kwijt, er is nog ruimte voor 2 misschien 3 meer en je hebt een ligt gebogen stukje parade spoor beneden.

Ik wil je natuurlijk nergens toe pushen ofzo, het is en blijft jouw baan. En het beste baanplan is datgene wat jou het gelukkigst maakt. Ik wil slechts nadrukken dat het echt heel erg zuur is als alles beneden vast ligt en je er niet meer bij kan komen en er vervolgens niet meer blij mee ben. En zoals ik eerder heb uitgelegd, ik zie hier geen logisch plan liggen. Vandaar dat ik m'n 'zorgen' uit.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

T.Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Baanplan met vlak Hollands thema.
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2021, 22:44:41 »
Beste mensen,

Bedankt voor de antwoorden.
Nu er weer wat rust in mijn kop is even lekker de tijd nemen om te reageren.
Ga er even goed voor zitten het is een lange.

Hallo Thomas,

Ik heb je sporenplan bekeken en daar toch wat punten ter overdenking bij.
Je werkt veel met radius 2 en 3. dat is wel beetje krap, zeker in hellingen. Je kunt alleen werken met korte treinen en de trein kijkt zichzelf in het laatste rijtuig.
Je hebt wel heel veel bogen maar misschien vindt je dat wel leuk.
IK mis mooie rangeersporen met de mogelijkheid van een losweg of wat industrie.
Maar ik weet ook niet precies wat je zoekt in een baan
Het lijkt mij moeilijk hier een realistisch lijkend spoorwegbedrijfje van te maken.

Roco heeft de wissels met hartstukpolarisatie en flexrails kun je goed leggen maar is bij kleine radiussen wel wat lastiger.

succes en maak er iets van wat je zelf leuk vindt.

jandcargo

1.
Radius 2 is wat er momenteel gebruikt wordt op de huidig bestaande baan hier trekken alle locs een combi van 3 personen wagons zonder moeite omhoog met een hellingspercentage tussen 4 en 5%. Op dit baanplan wordt er alleen gestegen en gedaald op rechte stukken met een hellingspercentage van niet meer dan 3%.

2.
De bogen zijn er om de lengte van de gewenste treinstellen te kunnen waarborgen.

3.
Op het level 0 is een soort opzet gemaakt van een industrie gebied. Zelf denk ik eraan om er een veemarkt van te maken in plaats van een industrie gebied, Aangezien het thema een beetje gericht wordt op de Hollandse polder.

4.
De baan is bedoeld om eindelijk wat treinen te laten rijden die mooi lang zijn. Op de baan die we nu hebben rijd eigenlijk alleen maar oudertijd perk (ook mooi). Zelf ben ik iets meer van fan van modern. (Begrijp me niet verkeerd niks verslaat een stoomtrein vooral als deze bergopwaarts moet). Maar mijn smaak ik wagons en rijtuigen is toch meer modern.
Om dit te kunnen is er een nieuwe baan nodig deze baan moet dus lengte hebben maar een mooie balans tussen rails en scenery. Het thema Hollands omdat het idee van een polder baan mooie uitdagingen brengt. Denk aan water, molens en een dijk waar de trein overheen rijd. Het is dus ook om te kijken wat ik wel en niet lastig vindt om te doen en hoe ik de dingen die lastig zijn ga oplossen.

5.
Realistisch heb ik nooit echt aan gedaan. Zoals gezegd in de introductie wij rijden met alles wat we mooi vinden. Ik wil puntje bij paaltje een mooie baan neerzetten waar een lange trein overheen kan.

Ik had nog een puntje voor nu. Die wissel en bogen op -1 lijken leuk. Maar met slechts 10cm ruimte ga je huilen bij ontsporingen. En dit sporenplan oogt wel ontsporingsgevoelig.

Het is opzich geen ramp om niet veel ruimte te hebben boven schaduwstations. Maar je moet wel echt een fail-safe treinregeling hebben daar beneden, je wilt daar echt geen ontsporingen hebben.

Bas

Beste Bas,

Bedankt voor de tip we gaan er naar kijken.

Hallo,

Ik kan het er niet goed uithalen maar heb je geen keerlussen gecreëerd?
Dat zou het allemaal niet eenvoudiger maken, al is het wel mogelijk.

groeten jandcargo

In dit ontwerp zitten als het goed is geen keerlussen hier hebben rekening mee gehouden.

Er zitten een paar lastige en foutgevoelige slingers in, ik zou in ieder geval deze aanpassing doen, en eens goed kijken of je een dergelijke vereenvoudiging ook aan de ander slingers kunt maken...

We gaan er eens naar kijken bedankt.

Ik begrijp eerlijk gezegd het hele doel niet van de onderste verdieping. Er ligt daar een behoorlijk een aantal lussen en wissels die bijna geen doel dienen.

Sommige mensen willen zo veel mogelijk rijwegen leggen omdat zij dat leuk vinden. Dat zie ik hier in terug. Het grootste probleem is echter die 10cm ruimte. Je ziet niet of nauwelijks de actie van je treinen. Dan ligt er zo veel rails en zo veel routes en dan kan je het niet zien.

En als schaduwstation is het ook niet bijzonder praktisch ingericht omdat je slechts drie korte opstelsporen heb.

Het dient blijkbaar ook niet als parade spoor. Stel nu als je een hap weglaat uit de bovenste verdieping dan kan je drie tamelijk korte opstel spoortjes zien. Dat zou m.i. beter zijn. Echter.. je hebt onder de ruimte om zowel een functioneel schaduw station als een een paradespoor aan te leggen.
Dat brengt een vraag naar me in boven, moeten we van onder of van boven naar de baan kijken?

Ik wil je natuurlijk nergens toe pushen ofzo, het is en blijft jouw baan. En het beste baanplan is datgene wat jou het gelukkigst maakt. Ik wil slechts nadrukken dat het echt heel erg zuur is als alles beneden vast ligt en je er niet meer bij kan komen en er vervolgens niet meer blij mee ben. En zoals ik eerder heb uitgelegd, ik zie hier geen logisch plan liggen. Vandaar dat ik m'n 'zorgen' uit.

Mvg,

Bas

Beste Bas,
1.
De onderste verdieping is wel een opstel spoor en zijn inderdaad ook korter dan gepland. we zijn hier dus ook naar aan het kijken. Het doel van de onderste verdieping is ook om te zorgen dat we meerdere locs kunnen laten rijden terwijl zonder dat je dezelfde elke 10 seconden ziet hierdoor is er meer lengte dan misschien nodig maar behaald wel het doel.

2.
Aller bovenste afbeelding is het hoogte verschil tussen de 2 levels
middelste afbeelding is het zichtbare spoor level 0
En de onderste afbeelding is het schaduw spoor/station level -1
3.
Pushen zal niet zo snel gebeuren wel zal ik suggesties waarmee ik het mee eens ben zeker meenemen in het verder uitwerken van de baan.
En kritiek vindt ik ook fijn het zijn alleen maar leerpunten. Ik ben jong maar gelukkig ben ik wel zo opgevoed dat je van kritiek meer kan leren dan van complimenten.
En uit al je zorgen dit zorgt ervoor dat ik ook vanuit andere standpunten naar dingen kan gaan kijken.

Zoals gezegd iedereen bedankt voor het commentaar, de tips en de tops.

Mvg,
Thomas
 
Rijden met alles wat mooi is.

Mvg, Thomas