Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:14:25
Gemeentetram Eemstede door eemstede
Vandaag om 14:14:07
Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door hans1958
Vandaag om 14:01:47
Modelspoorbaan Fleischmann door Ronaldp
Vandaag om 13:58:48
Minimale afmetingen baan N en alleen bovendeks door Locofiel
Vandaag om 13:58:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 13:43:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Eric B
Vandaag om 13:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:08:55
Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen door Martin Hornis
Vandaag om 12:59:59
Werking hoofd en rangeersein door gvandersel
Vandaag om 12:59:49
Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld door Eric B
Vandaag om 12:56:11
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door Remunj
Vandaag om 12:44:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Basmans
Vandaag om 12:18:22
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 12:02:13
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door jan47
Vandaag om 11:33:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:30:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:23:06
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:18:11
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Jelmer
Vandaag om 09:37:31
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 08:37:53
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:03:49
Liliput ref L350051: welk treinstel? door willyTEE
Vandaag om 00:06:40
BNLS-modules: "Tauernbahn" [ÖBB] door Hendrik Jan
01 maart 2021, 23:43:18
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
01 maart 2021, 23:38:57
Hoe kom ik aan styreen baksteenplaten door MOVisser
01 maart 2021, 23:35:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
01 maart 2021, 23:32:57
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door MOVisser
01 maart 2021, 23:31:00
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door piet keppel
01 maart 2021, 22:52:42
Module 'Kopstationnetje NS Tijdperk IV' door Eegtrain
01 maart 2021, 22:06:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eegtrain
01 maart 2021, 21:59:55
  

Auteur Topic: Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd.  (gelezen 4468 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Aachenau West
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #60 Gepost op: 15 januari 2021, 14:43:27 »
Wel een kleine waarschuwing voor lieden, die met de pantografen tegen de bovenleiding aan willen rijden:  schaf bij veel gebruik van de loc's voldoende reservemateriaal aan in de vorm van schuitjes of zelfs complete stellen.  De slijtage is niet gering, maar ik rij dan ook kilometers ipv meters. Ik heb schat ik ongeveer 600 meter aan bovenleiding (H0).
Ik rij ook met pantografen tegen de draad (0,5mm Sommerfeld) maar ik heb nog nooit last van slijtage gehad.
Bij stroomtoevoer via de bovenleiding treedt slijtage natuurlijk wèl op.
Is dat bij jou het geval?

Groet, Bas

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4661
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #61 Gepost op: 15 januari 2021, 14:45:55 »
Begrijp ik. Het (enige) voorbeeld dat ik ken is dat van een elektrische trambaan. Dan kan je consequent zijn in je stroomafname

P.s ik reageerde op de voorlaatste spreker. Dat is nu niet meer helder...
Boomshanka!

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • Veroniek
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #62 Gepost op: 15 januari 2021, 15:41:15 »
Reactie op WOB:  ik rij digitaal vanaf de rail, dus geen spanning op de bovenleiding.
Slijtage is net als bij de wielen:  nauwelijks merkbaar.  Maar op termijn, dus honderden kilometers, is de slijtage aanzienlijk.   
Nou rijdt niet iedereen honderden kilometers, maar bij mij halen vele loc's dat in relatief korte termijnen.  Als een loc bij mij de gehele baan in 1 keer zou kunnen afleggen (dat is in de praktijk niet mogelijk) dan heeft hij er al ruim 500 meter opzitten.  Dan zijn honderden kilometers niet zo verwonderlijk als ik eens lekker aan het rijden ben, dus een aantal loc's moet ik (preventief) toch wel om het half jaar in behandeling nemen (pantografen).  Als de loc verder tenminste nog in orde is.
Ik werk ook met onderhoudstermijnen, revisietermijnen en sloop.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20538
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #63 Gepost op: 15 januari 2021, 17:02:15 »
Bij stroomtoevoer via de bovenleiding treedt slijtage natuurlijk wèl op.
Is de slijtage daadwerkelijk groter als er stroom loopt? Praktijkervaring?
Misschien is de slijtage te beperken door licht te smeren, b.v. met ATF.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #64 Gepost op: 15 januari 2021, 17:51:56 »
Ik vind het slijtage punt wel interessant: ik ga mijn hoofdlijn ook van bovenleiding voorzien. Denk Sommerfeld. Puur decoratief maar juist daarom ook wens om met de pantografen tegen de draad te gaan rijden...
Klein gedeelte van locs zal e-loc zijn en van rondje van ca 70 meter is ca 13 met pantograaf tegen de draad.
Iemand die iets durft te zeggen over slijtage? 
En we stomen door....

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • Veroniek
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #65 Gepost op: 15 januari 2021, 17:54:40 »
Prima tip.  Ga ik testen.  Ik gebruikte al siliconen spray, maar dat werkte niet zo goed of het werd één grote smurrie.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • Veroniek
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #66 Gepost op: 15 januari 2021, 17:57:45 »
Bij 100 rondjes met 13 meter is het "pas" 1300 meter.  Rij je dagelijks zoveel?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #67 Gepost op: 15 januari 2021, 18:09:32 »
Denk het niet.... kom ik niet aan toe  :(
En we stomen door....

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2248
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #68 Gepost op: 15 januari 2021, 18:25:06 »
In H0 (en groter) zie je vaak dat de pantograaf nét de rijdraad niet raakt, de hoogte wordt dmv een klein draadje of veertje oid beperkt. Geen idee of dat in N ook kan, wordt misschien te klein of te zichtbaar.

Twanvuurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #69 Gepost op: 15 januari 2021, 18:37:17 »
Ik heb het voor nu maar even zo opgelost


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Aachenau West
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #70 Gepost op: 15 januari 2021, 20:55:01 »
Is de slijtage daadwerkelijk groter als er stroom loopt? Praktijkervaring?
Uit mijn Trix Expresstijd herinner ik mij de ingesleten sleepcontacten van het contact op de rails. Wat ik altijd gedacht heb is dat dat een gevolg was van de stroomafname (of misschien wel slechte stroomafname waardoor de boel inbrandt)
Maar ik begin nu toch te twijfelen, want dat zou dit zich ook voor moeten doen bij stroomafnemers tegen de wielen....

@Veroniek
Ongelooflijk. 500 meter!
Wat een afstanden.

Groet, Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • Veroniek
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #71 Gepost op: 15 januari 2021, 21:52:25 »
Goed betalende werkgever (gehad), daarna opdrachtgever projecten, met voldoende vrije tijd,  en de ruimte laten bouwen om het ontwerp te realiseren.  Overigens heb ik niet alleen H0.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re: Zelfbouw bovenleiding draden hoe?
« Reactie #72 Gepost op: 15 januari 2021, 22:25:16 »
Ik heb vroeger ook Trix Express gehad en ook diverse locs gehad met ingesleten sleepcontacten.
Dat ze ingesleten waren, kwam niet door de stroomafname maar door het tijdens het rijden daadwerkelijk slepen van de (gebogen) sleper over de rail èn de slepers drukken onder veerdruk tegen de rails. Vandaar ook de benaming ‘sleepcontact’.  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Aachenau West
Re: Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd.
« Reactie #73 Gepost op: 16 januari 2021, 11:53:46 »
Het sleepstuk van de pantograaf sleept eveneens, maar dan tegen de draad.
Bij mij zie ik echter niets van slijtage van het sleepstuk, noch van de draad....

Verder bedacht ik me dat de mate van slijtage in principe niets te maken heeft met de beschikbare rijlengte.
Stel dat je op een schaalsnelheid van 87 km/u rijdt. Dan rijdt je loc 1 km = 1000m in 1 uur. De door Veroniek genoemde 500m leg je dan in een half uur af.
Dat halve uur rijden kan natuurlijk net zo goed plaatsvinden op een rondje van bijvoorbeeld 10 meter.
De slijtage van je sleepstuk is dus enkel afhankelijk van de tijd en de snelheid waarmee je rijdt (oftewel de afgelegde afstand).
Naarmate het rondje kleiner is, zal de bovenleiding natuurlijk wel sneller slijten (als daar überhaupt sprake van is).

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 11:55:28 door wob »

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd.
« Reactie #74 Gepost op: 16 januari 2021, 12:22:22 »
In het kader van slijtage biedt een kunststof rijdraad wel een voordeel. Als twee materialen langs elkaar schuiven treed er slijtage op. Is dit metaal langs metaal dan is er nagenoeg gelijkmatige slijtage, bij metaal op kunststof zal vooral het kunststof slijten. Dit houdt in dat er vaker een defecte bovenleiding is, maar met ge-3dprinte is dat op zich niet zo'n probleem (mits je een eigen printer hebt natuurlijk). En gezien de kosten van een rol filament van een 1 kg is minder of gelijk aan 1 pantograaf is dit in ieder geval voor de portemonnee erg prettig.

Groetjes, Tim/damngrazy