Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:44:34
Kabelbaan in grootte 0, fabrikant gezocht. door Jan-Peter
Vandaag om 00:02:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
26 februari 2021, 23:52:37
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
26 februari 2021, 23:40:11
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
26 februari 2021, 23:28:37
ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen. door Sven
26 februari 2021, 22:46:51
Projekt 083-338 door 44
26 februari 2021, 22:42:04
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
26 februari 2021, 22:27:33
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 februari 2021, 22:24:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert E
26 februari 2021, 22:15:47
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door Hans1963
26 februari 2021, 22:06:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door ruudns
26 februari 2021, 22:05:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 februari 2021, 21:54:33
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
26 februari 2021, 21:51:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium
26 februari 2021, 21:50:34
Haarsem aan Zee H0 door bask185
26 februari 2021, 21:48:27
Cubana door Sven
26 februari 2021, 21:47:02
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Harold34
26 februari 2021, 21:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 februari 2021, 21:16:10
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
26 februari 2021, 21:12:10
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Klaas Zondervan
26 februari 2021, 20:51:40
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
26 februari 2021, 20:38:17
Roco 43563 Capitole lok, digitaal maken door kisskriss
26 februari 2021, 20:38:04
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
26 februari 2021, 20:22:45
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen door henk
26 februari 2021, 20:22:06
Piko decoders in Piko Hondekop, hoe kun je lastregeling uitzetten? door bask185
26 februari 2021, 19:24:43
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
26 februari 2021, 19:22:48
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door NS1220
26 februari 2021, 18:54:06
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
26 februari 2021, 18:05:20
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
26 februari 2021, 17:31:42
  

Auteur Topic: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project  (gelezen 1560 keer)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11218
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2021, 10:59:05 »
Ik heb eens even gegoogled. Dit is een UK Fremo meet:

<a href="https://www.youtube.com/v/3Z-YtfmIAos" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3Z-YtfmIAos</a>

Daar hebben we niets te zoeken, maar dit is een foto-/videoverslag uit 2015 en 2018 van de 00Fremo-meets in Rendsburg in Noord-Duitsland. Die Duitsers zijn goed bezig!  (y)
Wij waren in 2015 nog aan het bakken bouwen, maar in 2018 hadden we al wel een stuk of 15 rijdagen op zak.

....en dan lees je op het Britische Bahn Forum - ja, dat hebben ze daar! - een in januari 2019 gestelde vraag: "Hats noch FREMO 00?".
Het antwoord is: "Überwiegend wird hinter den Kulissen weiter gearbeitet. Der Präsident schaut gerade, ob er im April 2020 ein weiteres Treffen möglich machen kann. Das ist aber noch nicht spruchreif, daher gibt es hier noch keine offizielle Ankündigung dazu."

Ze hebben daar een President, een soort Trump!  (y) Daar kunnen wij niet aan tippen!  ;D
Maar goed, het valt blijkbaar niet mee om zoiets in de lucht te houden. Ik denk niet dat er in april 2020 een "Treffen" geweest is.

Het kan geen kwaad om eens om je heen te kijken, maar ik ga gewoon weer verder in de hoop de BMB in deze donkere dagen levend te kunnen houden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 20:38:45 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4801
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2021, 11:26:22 »
@Leen,

Zijn dat Britten die met Duitse treinen rijden?
Sprak er een vorig jaar op die beurs in Kent.
Ik blijf de achtergrond en het licht missen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11218
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2021, 11:45:17 »
Ja, die Britten hebben het licht ook niet gezien.... :-\
 ;D

Het bovenstaande is wat ik tot nu toe over Fremo - UK - 00 kon vinden: Britten, die Duits rijden en Duitsers die Brits rijden. Of reden, ik weet het niet.
Ik zie mezelf niet als een Freund Europäischer Modellbahnen maar bewonder wel wat ze in hun fotoreportage neergezet hebben, ook al vraag ik me af of we dat op die manier moeten willen.
Hoe je dat mooi belicht is ook nog wel een puntje.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 11:52:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11218
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2021, 12:55:38 »
Bedankt voor jullie bijdragen en goede bedoelingen tot dusver. Het is in dit topic niet mijn bedoeling om voor te stellen of te decreteren op welke manier wij de BL gaan inrichten, maar wel om - evenals bij het begin van de BMB in 2015 - tot kaders te komen waarbinnen de uitvoering van de BL tot stand kan komen, een concept dus. Ik ga daarbij uit van ons eigen BMB/BNLS-concept als basis, dat is mijn taak binnen de BMB en ik zal proberen om dat zo goed mogelijk te interpreteren. Ik hoop in dit topic stap-voor-stap een stukje verder te kunnen komen.

We beginnen bij het begin: de eerder in 2018 vastgelegde, maar nog niet door de BMB-groep goedgekeurde afspraken. Het betreft overwegend afmetingen. Op basis van ons vertrouwde BNLS/BMB-concept zou je - op de gebogen bakken na - met deze gegevens al bijna tot een BL-baanconcept kunnen komen:
1) Het spoor komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.
2) Een BB is 20 cm breed.
3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.
4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.
5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.
6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.
7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).

Nog even de context van de bijeenkomst: bij het voorgestelde baanontwerp werd door de meeste aanwezigen uitgegaan van Fremo-maatstaven, maar wel met vooraf afgesproken landschapskleurtjes etc., zodat het geen bonte hond zou worden. Elke BMB-deelnemer zou zich daarbij kunnen aansluiten, dus gezien vanuit ons huidige concept a.h.w. een module met meer bakken. Het zal zeker een heel mooi stukje branchline kunnen opleveren, maar het impliceert dat het andere deelnemers met een enkelsporige module zou kunnen uitsluiten, bijv. omdat het een zomerlandschap betreft en de andere deelnemer een herfst- of winterlandschap heeft met een ander thema en andere kleuren. Gezien vanuit ons huidige concept plaatsen we dan een black box (BB) tussen de beide modules. Die hoeft geen 60 cm breed te zijn, de bij [2] afgesproken 20 cm mag ook. Hierover is al wat discussie geweest maar er is nog geen besluit.

M.b.t. [5] de gebogen bakken is het de vraag of die in alle baanopstellingen toepasbaar zijn en wat de oplossing is als dat niet het geval is. Het zou kunnen betekenen dat een deelnemer niet met zijn bak mee kan doen, misschien wel regelmatig. Binnen het concept zou daarvoor een oplossing moeten komen.
Punt [3] zou de oplossing kunnen zijn, indien we van de gebogen bakken afstappen, maar toch een enigszins gebogen baan willen hebben. De vraag is dan wat de minimale afstand mag zijn aan de smalle kant van de trapeziumvormige BB, bijv. 20 cm.

M.i. een heel belangrijk punt is de manier waarop onze BL optimaal in een L-, U-, of andersvormige baanopstelling past. In Vredepeel 2018 stond de BL halverwege haaks op het rechte stuk mainline (ML), wat vonden we daarvan? Inmiddels hebben we keus: we kunnen de BL nu ook bij een keerlus af laten takken. Dat geeft ook voor op een beurs mogelijkheden voor de BL in de baanopstelling.
Tot zover even de hapklare brok voor wat betreft de punten die we al eerder afgesproken c.q. ervaren hebben. De overige punten kunnen eventueel hierna aan de orde komen.

Leen.

De baanopstelling van Vredepeel 2018:

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 13:50:26 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4801
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2021, 13:10:58 »
@Leen,

Zoals ik al eerder opmerkte, lijkt mij een aftakking haaks op dr BMB baan niet wenselijk. Wij bedienen onze treinen met remote muizen vóór de baan. Op beurzen staat daar ook publiek. In zo’n situatie moet je heel ver omlopen om het zichtcontact met je trein te behouden. Als de aftakking plaats vindt vanaf een keerlus, kan de branchelijn parallel lopen aan de fiddle yard. Wel stelt dat eisen aan de opstelling ivm ruimte voor het publiek.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2021, 13:22:21 »
Is het een idee, om de aftakking naar de BL bij een van de keerlussen te doen?
De lus kan dan haaks aftakken naar de BL.

Hans was me al voor

Of je moet de lus zo maken dat de BL recht door gaat ten opzichte van de rest van de MB.

Leen kennende, kan hij een lus bouwen die beide configuraties kan  ;)

Lange treinen kunnen de lus rond rijden.
Korte treinen kunnen de keuze maken om naar de branchline af te takken.


Bas

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11218
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2021, 13:37:05 »
De aftakking kan in de keerlusboog bij 90, 180 of 270 graden bevestigd worden, m.a.w. de BL kan resp. linksaf, rechtdoor of rechtsaf op de keerlus-"rotonde".

De BL-junction in "rechtsaf" positie op de keerlus:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 13:53:10 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2021, 13:56:40 »
Nou.. opgelost  (y)  dat was snel  ;D

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11218
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2021, 17:45:42 »
Er is ook de mogelijkheid om met onze junction naast de keerlus af te takken:


Maar er zijn vast nog wel andere mogelijkheden.

Leen.