Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gaatje te groot geboord – wat nu? door Bert van Gelder
Vandaag om 12:26:49
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door FHJ Seller
Vandaag om 12:26:01
Mail MK Modelbouwstudio door Mar-Cas
Vandaag om 12:25:55
VERPLAATST: Hackers door Bert van Gelder
Vandaag om 12:23:30
ExactTrain 2021 door VAM65
Vandaag om 12:21:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:06:35
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 12:04:33
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Pauldg
Vandaag om 11:57:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 11:57:09
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:42:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 11:31:56
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 11:29:41
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 11:16:15
Klompentrein door Martijn de Kuiper
Vandaag om 11:15:03
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door BertOK
Vandaag om 11:14:27
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Ric
Vandaag om 10:55:04
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door H0eGenaamd
Vandaag om 10:47:33
Welk karton voor een perron ? door Peter Kleton
Vandaag om 10:26:07
DCC++ basisstation geen baanspanning, wel oplichtende LED's op motorshield door Jan Jansen
Vandaag om 10:16:23
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door ingenium secundus
Vandaag om 09:37:24
Uhlenbrock 65600 klemstekker door lokmuis
Vandaag om 09:28:59
Hoogte locloods 6476 door erik2
Vandaag om 08:43:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:42:59
NS 6100 van GM&S door AB 7216
Vandaag om 08:24:05
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 08:12:58
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:06:16
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Aford
Vandaag om 07:55:30
kwaliteit B-Models door Arjan6511
Vandaag om 07:38:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door g-j
Vandaag om 06:54:42
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 06:37:54
  

Auteur Topic: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?  (gelezen 4213 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2021, 16:11:51 »
Ja, deze:  https://flic.kr/p/H4d8bb    Maar dat is vast niet wat je bedoelt  ;D  Als ik er een tegen kom zal ik hem zeker melden hier.


Overigens, op de eerdere foto heeft de voorste 2200 inderdaad ook een demper, kan niet missen bij de uitvergroting:



(inzet is de achterste 2200, hier zie je ook een wat minder vies randje aan de onderkant van het voorste blok van de demper)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4245
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2021, 16:36:44 »
BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?
Ja, deze van de 2226 staat bij mij in een fotomap op de PC.



Geen idee waar ik hem heb gevonden, wie de maker is en waar de plaat geschoten is.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2021, 16:40:31 »
Ik gok Rotterdam CS
Boomshanka!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2021, 16:40:49 »
Interessant onderwerp. Zoals hierboven al opgemerkt zijn de 2200'en eind jaren 50/begin jaren 60 allemaal van een demper voorzien. Deze (niet heel urgente) constructiewijziging bij 150 locs zal al gauw een paar maanden geduurd hebben, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er in die tijd geen combinaties hebben gereden van locs met en zonder demper. Tijdens de ombouw werden de behandelde en onbehandelde exemplaren gewoon door elkaar gebruikt, ik kan me niet anders voorstellen.

BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?

Ja, zo'n foto kun je vinden in het 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer. Ik heb het boek helaas niet in mijn bezit, dus de pagina kan ik niet voor je opzoeken, maar ergens voorin staat een plaat van een 2200 van Allan en een 2300 (gebouwd door  Schneider in Frankrijk), die gezamenlijk een afleveringsproefrit maken en daarbij vanuit Arnhem in Utrecht aankomen. Uiteraard nog zonder demper, want ze zijn immers gloednieuw. Volgens het fotobijschrift is daar zichtbaar dat de twee fabrikanten Allan en Schneider iets verschillende kleuren roodbruin gebruikten (maar dan moest je blijkbaar wel heel goed kijken).

Wat betreft de foto met de drie roodbruine locs hierboven: alle drie de locs hebben een vishaak, en die verscheen zo rond 1969 dacht ik. Eind jaren 60 waren alle 2200'en allang van een demper voorzien. Dus de voorste moet er ook één hebben, en die meen ik ook te zien, weliswaar flink zwartgeblakerd.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4245
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2021, 16:50:17 »
Kleurenfoto's in het boek van Sicco en Davy staan op de pag's. 58, 127 en 254.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2021, 17:01:03 »
Ja, deze van de 2226 staat bij mij in een fotomap op de PC....

Bij terugzoeken op Google komt er "NS CS Rotterdam Diesel Loc 2226 1970" naar boven. Geen bron, alleen Pinterest.


Het liet me toch niet los, ik wist dat ik er ergens al eens een gezien had maar in het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1200" van Henk Bouman staat op bladzijde 66 een foto van een 1200 met erachter/naast een gloednieuwe 2273 zonder demper (Utrecht 11-04-1957).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2021, 17:04:48 »
Dank voor alle reacties zover. Het gaat mij om 2 of meer bruine exemplaren (en met 1 of meer machinisten 😜) zonder vishaak die samen met draaiende motoren (!) een trein trekken en waarvan er minstens een zonder demper rijdt en minstens een met demper rijdt.
Ik denk ook dat dat gezien de tijd die het heeft gekost om de dempers aan te brengen in de praktijk zal zijn voorgenomen, maar ik heb zoals eerder gezegd nergens een foto ervan gevonden tot nu toe.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2021, 17:06:24 »
Precies, die foto van de 2273 heb ik ook wel eens gezien, ik wist alleen niet meer in welk boek  :). Prachtig plaatje is dat ook.

Die foto van de 2226 in Rotterdam is ook erg mooi, maar die kan dus niet van 1970 zijn, die kun je door het ontbreken van een demper dus zo'n tien, twaalf jaar eerder dateren.

Van een span 2200'en met én zonder demper heb ik inderdaad ook nog nooit een foto gezien.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4245
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2021, 17:09:01 »
"NS CS Rotterdam Diesel Loc 2226 1970"
Rotterdam CS klopt wel, maar 1970 is absoluut fout, de 2226 heeft hier overduidelijk nog de originele open uitlaat zonder demper.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2021, 17:13:07 »
Ah, zo zie je maar weer. Niet alles geloven wat je op internet vindt  ;D

In het kader van 2200 is dit ook een leuke site natuurlijk:

https://www.nicospilt.com/index_Diesel_2200_2.htm

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2021, 17:16:49 »
Rotterdam CS ziet er op de foto ook splinternieuw uit met zeer lichte perrons en ongeschilderde bovenleidingsmasten. Het zal niet lang na de opening van het vorige station zijn geweest. In welk jaar is dat geweest?
Boomshanka!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9250
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2021, 18:30:53 »
In het geel grijze tijdperk van de 2200én heb ik ze als klein jochie nog gemengd (met en zonder demper) voor goederentreinen gezien.
Een best kabaal zo onder die kap door in Breda,ik vond m zonder veel mooier,wat een geweld was dat  8)
Helaas geen plaatjes,we praten hier over heeeeeeel wat jaren terug,toen wist ik amper wat een fotocamera was op die leeftijd.
Maar als spoor liefhebber ook toen al,laat dat geluid en beeld me in mn herinneringen niet meer los   (y)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4245
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2021, 18:40:32 »
Met alle respect Floris, maar dat is niet mogelijk, er hebben géén geel/grijze 2200/2300'n zonder uitlaatdemper in de reguliere dienst gereden. Mogelijk dat je ze in je geheugen verward met de 2400/2500'n, maar die hebben nooit een demper op het dak gehad.
Maar ook mét demper maken/maakten 2200/2300'n best nog wel een berg geluid.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5908
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2021, 21:31:37 »
Geluidsvideootjes enzo van 2200'en mogen luidkeels hierheen, dan kan het hier (op verzoek) on-topic blijven.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2021, 11:25:01 »
Interessant onderwerp. Zoals hierboven al opgemerkt zijn de 2200'en eind jaren 50/begin jaren 60 allemaal van een demper voorzien. Deze (niet heel urgente) constructiewijziging bij 150 locs zal al gauw een paar maanden geduurd hebben, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er in die tijd geen combinaties hebben gereden van locs met en zonder demper. Tijdens de ombouw werden de behandelde en onbehandelde exemplaren gewoon door elkaar gebruikt, ik kan me niet anders voorstellen.
De CW werd uitgevoerd bij lokken die in 1960 en 1961 binnenkwamen in Tb voor een (tussentijdse) revisie, stonden lokken daar in die tijdspanne niet voor op de planning moesten zij er extra voor binnen genomen worden :)