Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 117070 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #150 Gepost op: 15 januari 2021, 12:59:49 »
Ja en het punt is dus dat Roco (blijkbaar) nog altijd op de klassieke manier werkt en Piko recentelijk dus met de wat modernere technieken.
Roco zal dezelfde deelserie hebben gebruikt omdat daar al veel van was, in plaats van - wat misschien verstandiger was geweest - een van de andere versies te kiezen. Mara dan nog was het waarschijnlijk 'klassiek' één keuze geweest

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5279
    • grootspoorfoto's
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #151 Gepost op: 15 januari 2021, 13:14:22 »

Maar was het niet zo dat destijds de Plan V-mallen beschadigd/incompleet uit China zijn teruggekomen? En dat men om die reden al die jaren geen nieuwe Plan V's kon maken? En dat er dus nieuwe mallen moesten worden gemaakt?

Steijn
Gegeven dezelfde deelserie en geen technische aanpassingen (2 decoders) vermoed ik (maar dat is slechts een vermoeden) dat men de oude mallen heeft gerepareerd in plaats van nieuwe te ontwikkelen. Ik heb verder geen connecties met Roco maar misschien dat ze er zelf ooit op terugkomen en anders blijft het voor ons een  ???
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18589
    • Het Groterdam Project
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #152 Gepost op: 15 januari 2021, 13:17:12 »
Grote probleem was (althans dat is me verteld) dat een deel van de mallen schade had (wellicht de kappen niet)
Dat men moest schakelen van niet watergekoeld naar watergekoeld
En dat alles in het Mandarijn op de mallen stond en dat zelfs diverse Chinezen nou net dat dialect niet konden vertalen. 8)

Dus dat was het uitzoek werk.
Zoals al eerder vermeld, Roco zal nog uitleg geven over de updates aan het stel.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #153 Gepost op: 15 januari 2021, 13:21:05 »
De mallen waren toch niet perse beschadigd maar moesten aan de Europese machines worden aangepast, dacht ik? En voor alleen de verschillende cabine deuren hebben ze een complete nieuwe mal gemaakt? (Destijds al voor de DE versie) lijkt mij toch logischer dat ze daar ook gewoon een mal deel van hebben. Roco doet/deed dat ook met de 1200.

Groeten Edwin.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #154 Gepost op: 15 januari 2021, 13:34:19 »
Twee decoders vind ik niet zo raar. Het gaat immers om front/sluitseinen, binnenverlichting, stroomafname van de wielen en sleperschakeling. Dat moet dan allemaal door één stroomvoerende koppeling?

Verder schommelde mijn inmiddels verkochte plan T door de wijze van aandrijving en die is niet anders dan in de V, ik las ooit dat dit ook aangepakt zou worden. En misschien wordt de motor wel helemaal weggewerkt, wie zal het zeggen.  :) In mijn ETA515 zie ik helemaal geen motor en is er vrije doorkijk.

Gr, Ben.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #155 Gepost op: 15 januari 2021, 13:43:47 »
Even al mijn Sikken-met-kraan foto's bekeken. De jongste zonder bordes is van 09/81 (de 309) en de oudste met bordes is van 09/80 (de 276) en dus al eerder dan 1981. De foto hierboven van de 368 is van 08/77 en die van de 227 dateert van 07/81. Het bordes op de 276 is geplaatst tussen mei en september 1980 want die heb ik in beide versies.
Kijk dat verduidelijkt het een en ander. Bordes dus mogelijk grof weg vanaf eind 1980.
Ben zelf alleen nog aan het speuren hoe het zit met de ns logo's, het vroegste wat ik nu vind is 15-1-84 de 252 met kraan en logo.
284 = 13-4-84 kraan en logo
309 = 18-4-84 kraan en logo
344 = 30-8-85 kraan en logo ( en nog blauwe zwaailamp)
In die jaren veruit de meeste sikken nog geen ns logo, en sowieso de 368 niet. De 368 uitbrengen zonder logo, met bordes en blauwe zwaailamp, maakt hem het langst inzetbaar van eind 1980/begin 1981 tot half weg 1985 ( rode zwaailamp )
Mischa

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #156 Gepost op: 15 januari 2021, 13:55:29 »
De keuze voor de serie V1 V2 V3 lag toch in het feit dat de Bk identiek is aan die van Plan T

Zo staat het mij voor de geest..   ik ben blij met de aankondiging. Past mooi bij de Plan T die ik al heb.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #157 Gepost op: 15 januari 2021, 14:35:17 »
In reactie op de 1e regel hierboven: dat is inderdaad destijds de achterliggende gedachte geweest...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #158 Gepost op: 15 januari 2021, 19:10:57 »
Wat betreft het NS vignet bij de Sik: Op De Rails 1986 nummer 4 en 5 hebben een erg interessant artikel over hoe het bestaande materieel is gehuisstijld.
In dit verband belangrijk om te weten dat bij het huisstijlen van de Sikken in eerste instantie geen NS vignet is aangebracht. Daar is men pas eind 1982 mee begonnen. Wanneer de operatie was afgerond staat er niet bij. Bij de Bakkies hetzelfde.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #159 Gepost op: 18 januari 2021, 10:40:34 »
Voor wat betreft de sik met kraan:
Als ze nu eens het vignet niet aanbrengen.....
Je ziet dus dat bij de bepaling van het nummer en de uitvoering, VOORAF onderzoek gepleegd moet worden, maw foto’s opzoeken.
Kennelijk is dat in dit geval ook weer niet gedaan.

Jammer!


damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #160 Gepost op: 18 januari 2021, 11:01:46 »
Even als leek zijnde. Zou het voor Roco geen oplossing zijn om bij een sik de volgende dingen los te leveren:

- Blauw en rood zwaai (knipper?) licht (zoals DKM met de 2400 deed)
- Transfer van NS logo (en eventueel nummer zoals vroeger de 2200'en)
- Een soort fineer voor de treeplanken om te kiezen tussen hout of staal

Dan lijkt me dat iedereen zijn of haar gewenste variant kan samenstellen. Uiteraard geen idee hoeveel dit aan de (toch al hoge) kosten van dit kleine locje toevoegd.
Gewoon een gek hersenspinsel van mijn kant.

Groetjes, Tim/damngrazy

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18589
    • Het Groterdam Project
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #161 Gepost op: 20 januari 2021, 13:02:11 »
Dames en Heren

De nieuwe bruine NS 2400 zal de NS 2444 worden.
Details volgen via mailing van Roco zelf naar de winkeliers.

bron : Roco.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #162 Gepost op: 20 januari 2021, 15:25:34 »
Leuk nummer, maar handgreep-op-de-huifdeur-technisch een wat ongelukkige keuze. Dan had het net zo goed de 2488, 2490, 2501, 2505 of 2514 (of 2456, maar die was er al als exclusief model van MTE) kunnen zijn. Allemaal 2400’en die tot het eind van hun inzet bruin zijn gebleven. De 2444 is alsnog vergeeld omdat deze de verongelukte 2512 verving. De 2456 is eveneens nog laat geel/grijs geworden.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 15:31:54 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #163 Gepost op: 20 januari 2021, 15:28:50 »
.....’you can’t always get what you want’...... (Rolling Stones) ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #164 Gepost op: 20 januari 2021, 15:34:17 »
Ik ‘want’ hem sowieso niet, want ik heb al zat (bruine) 24/2500’en en bovendien is deze versie met sound en digitale koppeling een stuk prijziger.
Grtz!
Tedo