Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.  (gelezen 7187 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #60 Gepost op: 16 januari 2021, 12:09:01 »
Wat een simpele uitvoering is: Je kan om de tunnelbuis 2 ABC secties leggen en de diodes kortsluiten met een dubbel polige schakelaar.
(y) (y) (y)
En voor de keerlussen ook !  Die secties komen deels overeen bij sommige wissels.  En de condities ABC aan/uit kunnen worden gegenereerd door de rijweginstelling van de Ecos.

De plaats van de ABC secties is dan nog een punt:  dat kan bij sommige wissels niet voor de wissel of heeft daar geen zin, dus zouden die in dit geval naar het station verlegd kunnen/moeten worden. Of soms zelfs dubbel uitgevoerd, om een reeds vertrokken trein te stoppen, omdat er anders een botsing plaatsvindt.

Een nog te beantwoorden vraag blijft dan:  wil je een trein een rijweginstelling geven (= handeling verrichten op Ecos) of is die trein ooit ergens vertrokken en moet dan maar zijn rondjes blijven rijden ? 
Er wordt handmatig gereden, maar zelfs met 3 bedieningen tegelijk gaat je dat niet lukken. Maar 1 van de treinen "automatisch" laten rijden, dwz beveiligd door laten rijden zonder handmatige sturing, dat zou in mijn ogen wel mogelijk kunnen of moeten zijn.  Zelf bepaal je dan door bijv. het omzetten van een wissel (handbediening) waar je de trein naar toe wil laten rijden. Beveiliging zou dan doorrijden moeten toestaan of stoppen afdwingen.

Er is dus een essentieel verschil (in mijn ogen) tussen een "actief" systeem (= bijv. rijwegen instellen met de gevolgen daarvan) en een "reagerend" systeem (= systeem reageert op voortrijdende trein = bezetmelding en als gevolg daarvan wissel/ABC bediening). Gezien de gewenste handbediening zou mijn voorkeur uitgaan naar een reagernd systeem, maar dan moet de beveiliging wel zo goed mogelijk uitgevoerd zijn.  Mogelijk kan dat met de ter beschikking staande (of gewenste) apparatuur niet 100% gegarandeerd worden, maar dat hoeft nog niet tot botsingen te leiden.

Volgens mij is alles wat ik hier neerschrijf al aan de orde geweest in, nogmaals helaas, diverse opgeworpen deelproblemen, wat in mijn ogen een mogelijke oplossing met daaraan voorafgaande keuzes steeds meer verdoezelt.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 12:19:32 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #61 Gepost op: 16 januari 2021, 12:17:50 »
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.
Zou kunnen, maar wie moet dan iets met Railcom doen ?  De bezetmelders geven het door aan de Ecos.  En dan ?  Die weet dan allen maar welke trein (loc) in welk blok aanwezig is.  En dan ?

Er is bij mijn weten maar 1 systeem dat ook de richting kent, en dat is Zimo, dat met een oost-west aanduiding werkt.  Maar dit terzijde, want dit is een Ecos die geen richting van een loc kent.  Hooguit concludeert uit 2 bezetmeldingen, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad.
Het gebruik van Railcom geeft dus behalve nummerherkenning geen meerwaarde voor de oplossing van hier gestelde problemen.  En als je nou op een grote baan met bijv. 25 loc's rijdt is het een heel ander verhaal.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #62 Gepost op: 16 januari 2021, 12:20:46 »
@ Henk
Meedenken wordt door mij zeer gewaardeerd. Samen zaken uitpluizen, meedenken en adviseren; dat is toch de functie van dit mooie forum.

@ Bas
- de wissels naar de tunnel toe simpelweg blokkeren..
Netjes geduid door Veroniek als "baanvak reserveren". Dat is eenvoudig in te stellen binnen de Ecos en dat is gecoverd.

Blijft over de separate situatie van een mogelijke blokkade van 3 treinen zoals door mij geschetst in post #54. De signalering van 2 treinen in 2 baanvakken in dezelfde richting blijkt dus ook binnen de Ecos mogelijk. Zo'n blokkade is dmv de aanleg van een aantal ABC secties te voorkomen.

Het grafisch display met baanplan van de Ecos (maar ws ook aanwezig binnen besturingsprogramma's) is idd een goede ondersteuning bij handmatig rijden. Zeker voor het brein van een 66 jarige  ;) ...

@ Veroniek
Wederom bedankt voor het visualiseren van scenario's. Eerst maar bovenstaande zaken realiseren en dan rustig met 2 treintjes gaan rijden. Later met met 3. Waarvan 1 automatisch? Of de Ecos daar aanvullend  een rol in kan spelen ga ik later ontdekken.

Rian
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 12:28:46 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #63 Gepost op: 16 januari 2021, 12:33:59 »
Dat lijkt me een goed plan !  Eerst lekker gaan rijden, problemen komen daardoor veel duidelijker aan de orde en daar kun je dan (hopelijk) maatregelen op treffen.
Maar:  zorg hoe dan ook voor alle mogelijke ABC secties, dus bij alle wissels in de baan, en waar mogelijk en zinnig ook bij de stations wissels, altijd aan elke poot, dus 3.  Kun je in een later stadium als nog van ABC voorzien, voorlopig gewoon doorverbinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #64 Gepost op: 16 januari 2021, 13:07:18 »
Dank je. Voorbereiden op toekomstige ABC secties had ik al in voorzien. Scheelt weer gedoe (isolaties en verstoring ballastbed) later.

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #65 Gepost op: 17 januari 2021, 00:01:40 »
... ik gebruik zelf railcom in combinatie met TC9 gold.
Dit is volgens mij op dit moment de meest uitvoerige combi.
Je kan het zo gek niet bedenken, of het kan
Je kan in het programma ook een bepaalde vorm van logica “progameren”.

Al lezende krijg ik het idee dat je op een cross road staat, wat je hebt kan wel maar met heel veel kunst en vliegwerk, met alle respect.
Ik zou even de voors en de tegens goed naat elkaar leggen.
Met in het achterhoofd, de techniek staat niet stil.

Succes,

Gerwin



VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #66 Gepost op: 17 januari 2021, 11:12:38 »
Voor de niet hierin thuis zijnde lezer: TC9 gold is de meest uitgebreide versie van het trein-besturings programma Train Controler.
Overigens kan Itrain ook goed met RailCom overweg heb ik begrepen.

Maar, Gerwin, de keuzes zijn al gemaakt. Geen computer, geen programma.

Ik wil daarbij niet voor RBlok spreken, maar ga uit van dat gegeven.  Om iets te heroverwegen is soms (vaak) een goede zaak, maar overschaduwt in dit geval alle andere methoden, onder voorwaarde dat je je computer en je programma kent of bereid bent te leren kennen.

Ik weet niets van computers (nou ja, ik kan toetsen indrukken) en ik weet niets van programma's (nou ja, niet in de praktijk)  en ben een absoluut voorstander van handmatig rijden met "stand alone" beveiliging.    Ik ben dus behoorlijk vooringenomen, maar met enige ervaring, en dat is de reden dat ik in dit draadje zo vaak kan reageren.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #67 Gepost op: 17 januari 2021, 12:48:50 »
"Cross road". Een interessant gegeven Gerwin.
Ik bemerk (ook op dit forum) een patroon van herintreders die zich aanvankelijk geen raad weten met de vele besturingsmogelijkheden binnen het digitaal rijden. Dat herken ik en daarom heb ik mezelf als herintreder een jaar geleden een volgorde opgelegd:
keuze besturing (apparatuur/programma) --> baanplan --> houtbouw --> rails leggen ---> instellingen --> scenery. Voor de keuze van besturing heb ik op dit forum gesnuffeld, gegoogeld en, het meest belangrijke: een goede detaillist bezocht om daar ook fysiek de mogelijkheden naast elkaar te zien. Daar heb ik de keuze gemaakt voor de Ecos, gebaseerd op de behoefte aan handmatig rijden met minimaal 2 treinen, het intuïtief kunnen aansluiten van dcc modules en het kunnen instellen van rijwegen. Ik ben niet op zoek naar de uiterste digitale mogelijkheden en functionaliteiten; ik kies bijvoorbeeld niet voor geautomatiseerd rijden of complexe realistische seinprotocollen. Daarbij wil ook tijd genoeg hebben voor scenery en het rijden.

Op dit moment vind ik de keuze voor de Ecos nog steeds goed geweest en hoef (gelukkig) niet te heroverwegen. De instellingen in het apparaat worden wellicht door sommigen als onhandig ervaren. Ik vind dat uitvoerbare work-arounds die in het begin meer tijd vragen maar als je die systematiek eigen bent niet zo moeilijk of tijdrovend.
Dit is mijn motivatie van een keuze, en geen promotiepraatje voor de Ecos.
Op dit moment dus alleen als stand-alone apparaat en later wellicht in combinatie met een PC programma.

P.S.
Ik zou iedere (her)intreder overigens sterk adviseren om voor het maken van een baanplan een computerprogramma te gebruiken versus het tekenbord en sjablonen. Nachten ontwerpen en weer veranderen en vierkante ogen, maar de tijdinvestering waard.



« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 13:01:37 door RBlok »

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #68 Gepost op: 17 januari 2021, 14:43:55 »
... Daarin wil ik graag richtingsafhankelijke stroomdetecties gaan gebruiken....
Iemand een oplossing?
Rian

Veel bezetmeldingen gebruiken een diodebrugcel om de detectie bi-directioneel te maken.
Als je deze diodebrugcel samenstelt uit losse diodes, kun je bepalen in welke richting de detectie moet werken.
Dit toegelicht a.d.h.v. het volgende schema (van de HCCM blokkaart):

Punten a en b sluit je aan de rails aan, de aansluiting links is 'hoog' bij een bezetmelding, 'laag' als de sectie vrij is.
Als a hoog is en b laag, dan loopt de stroom door de 'rode diodes', andersom als a laagn en b hoog is door de groene diodes.

De oplossing voor een richtingafhankelijke stroomdetectie is dan simpel:
Voer deze schakeling dubbel uit, haal bij de ene schakeling de rode, en bij de andere de groene diodes eruit, en je hebt twee onafhankelijke detecties, voor beide richtingen één.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #69 Gepost op: 17 januari 2021, 14:49:23 »
Hansepansje, dat gaat bij digitaal niet werken want daar heeft de polariteit op de rails niks te maken met de rijrichting.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #70 Gepost op: 17 januari 2021, 16:51:43 »
Helemaal eens Klaas.
Ik had dat 'digitaal rijden' dus even gemist...  :-X
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #71 Gepost op: 17 januari 2021, 19:10:10 »
Uit de aanduiding onder avatar "Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6" had ik wel opgemaakt dat het gaat om een digitale vraagstelling. Maar "Richtingsafhankelijke detectie" klinkt mij tamelijk "analoog" in de oren. Tuurlijk, 't zal het best kunnen, maar wat is daarvan digitaal het nut?
Kan de Ecos dat niet zelf voor je uitmaken, dan?

Verwacht je richting afhankelijke schakelingen nodig te hebben voor situaties waarin de Ecos niet voorziet?
Waar denk je dan aan: overwegen, keerlussen, kopsporen?
Want die Ecos beregelt dat alles toch al voor je?


Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
« Reactie #72 Gepost op: 17 januari 2021, 21:31:56 »
Jan Willem,

Waarom de Ecos niet 1-2-3 de richting van een trein in een baanvak kan bepalen staat in dit topic.
Het is een uitgelichte vraag in dit topic.

Rian

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
« Reactie #73 Gepost op: 18 januari 2021, 15:31:18 »
Bedankt voor die verwijzing. Ik begrijp nu het verlangen.  ;D

Dat snijd je vraag dus toe op richtingsafhankelijke detectie (eventueel zonder stroomdetectie)?
Ik moest daarbij heel even denken aan een draadje van Fransx over richting-afhankelijke detectie met lichtsluis (omdat hij ook digitaal rijdt). En dus om een (elektronische) oplossing, in de zin van 2 of 3 meldingen na elkaar interpreteren als één melding met richtinggevoeligheid.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.
« Reactie #74 Gepost op: 18 januari 2021, 15:41:03 »
Gelukkig kan ik het nu softwarematig (=kostenloos) oplossen met bestaande (stroom)detecties.

Rian