Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan.  (gelezen 7194 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2021, 18:44:17 »
Begint toch aardig te lijken op een gevalletje wamahemoka*...pctje met koploper en klaar...

*waarom makkelijk als het moeilijk kan


bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2021, 19:03:48 »

Om dan weer een paar honderd euro aan een PC te besteden om dit kleine probleempje op te lossen, vind ik ook een beetje zonde van het geld. Je moet je ook bedenken hoeveel tijd het kost als je voor het eerst met die programma's aan de gang ga. Om slechts dit kleine specifieke probleem op te lossen is het de moeite alleen al niet waard.

@Rian, sommige van die computer programma's draaien ook op een raspberry Pi. Als je die nog niet kent, dat is een complete computer ter grootte van je bankpas. Een setje kost rond de €50. Het is opzich wel grappig om dat met je ecos te combineren, maar ik ga niet liegen en je las het al. Het is gewoon kneiter veel werk.

Bas
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 19:12:44 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2021, 20:29:04 »
Ja Bas, toekomstmuziek. Voorlopig weer verder bouwen met deze bagage en een verder lege agenda. Corona: ieder nadeel heb zijn voordeel.

@ Veroniek
Bert schreef het al: de Ecos heeft relatief weinig basisfunctionaliteit /algoritmes. Maar door middel van instellen (noem het work-arounds) zoals het verwerken van dummy artikelen is er veel mogelijk. Soms wat ingewikkeld en soms heel eenvoudig en intuitief. Even wennen. Daar staat voor mij tegenover een mooie stand-alone machine met fijne dubbele treinbesturing een heel handige banenplanpresentatie.

In post #38 noem ik geen korte detecties, maar twee (lange) blokken van wissel tot wissel.
In post #39 een optie met drie blokken kort-lang-kort. Dat is voor het richtingsafhankelijk detecteren in een keerlus handig, omdat de Ecos niets doet met het (lange) middelste blok, daar waar de ompoling plaatsvindt.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2021, 20:33:53 »
Om dan weer een paar honderd euro aan een PC te besteden  [knip]
Bas

25 euro ding van de kringloop is meer dan voldoende...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2021, 21:14:55 »
Klopt, op mijn baancomputer draait nog XP.
En die enorme leap forward heb ik een jaar of vijf geleden alleen gedaan, omdat mijn IBM Thinkpad onder Windows 95 geen usb-aansluiting had. Koploper draaide er nog probleemloos op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2021, 21:39:45 »
Excuus, ik bedoelde 39.
Maar wat je in 38 neerzet, is toch al langer duidelijk en kun je dus gebruiken voor je richtingsindicatie ?  Dan ben je er toch ook, alhoewel het volgens mij eenvoudiger moet kunnen ?

Overigens even over de terminologie:  een blok of baanvak verdeel je in secties.  Jij gebruikt de terminologie precies andersom, jij verdeelt secties in blokken.  Werkt verwarrend.

En nogmaals, je houdt je bezig met geïsoleerde problemen en vergeet dat deze in een bepaalde situatie (jouw baanplan) misschien niet toepast kunnen worden of overbodig of nutteloos ingewikkeld zijn. Maar dat is mijn mening, die ik niet kan staven, omdat ik de Ecos niet ken.

VvKan

  • Gast
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2021, 21:46:25 »
In post #39 een optie met drie blokken kort-lang-kort. Dat is voor het richtingsafhankelijk detecteren in een keerlus handig, omdat de Ecos niets doet met het (lange) middelste blok, daar waar de ompoling plaatsvindt.
Je bedoelt hier een blok met de secties kort lang kort, maar eigenlijk met de secties kort kort lang kort kort.  Zo ziet de aansluiting van je keerlusmodule er uit.  Die neemt dus de (ontbrekende ?) taak van de Ecos waar, dus waarom zou de Ecos hier iets mee moeten doen ?  De bezetmelding in de keerlus wordt wel doorgegeven aan de Ecos, dus ik snap de bedoeling van je opmerking niet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2021, 23:09:16 »
Overigens even over de terminologie:  een blok of baanvak verdeel je in secties. 
Ook een blok en een baanvak zijn niet hetzelfde. Een baanvak is het hele traject tussen twee stations. Dat baanvak is verdeeld in blokken. Een blok is het deel tussen twee seinen waarin in principe maar één trein tegelijk mag zijn.

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #53 Gepost op: 16 januari 2021, 00:25:35 »
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.

Grtzz

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2021, 00:33:52 »
Even terug:
Baanplan met delen enkelspoor, in beide richtingen berijdbaar. Handmatig rijden.
Minimale beveiliging:
- bij wissels met ABC remsecties
- reserveren baanvak (bij inrijden baanvak tegenoverliggende wissel omzetten op niet inrijden).

Zoals door Veroniek al eerder genoemd in een ander topic zijn er in mijn baanplan drie situaties mogelijk waarbij in twee baanvakken treinen (1 en 2) in dezelfde richting op een wissel kunnen aan rijden, terwijl er tegelijkertijd in tegemoetkomende richting trein 3 op diezelfde wissel aan kan rijden. Is blokkade! Om dat te voorkomen wil ik een trigger hebben om trein 3 in een eerder baanvak te laten stoppen zodat trein 1 of 2 wel kunnen vervolgen. Dus heb ik rijrichtingsafhankelijke detectie nodig om op bovengenoemde combinatie van treinen 1 en 2 te kunnen anticiperen.

Twee baanvakken bestaan uit een keerlus. Daarvoor kan de rijrichtingsafhankelijke detectie in post#38 niet worden gebruikt. De voorgestelde detectie in post #39 voorziet in een korte detectie A, een lange detectie C en een korte detectie B. In het lange detectiedeel C kan dan, volledig geïsoleerd van A en B en onafhankelijk van de Ecos de keerlusompoling (met de blokken kort-kort-lang-kort-kort) plaatsvinden.

Ik realiseer me dat bovengenoemde indeling en beveiliging af staat van hoe het in het grootbedrijf is geregeld. Echter voor mij is de modelbaan (uitsluitend in dit opzicht) geen imitatie van de werkelijkheid.
   
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 01:18:44 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #55 Gepost op: 16 januari 2021, 00:36:35 »
... is Railcom geen optie?
Heb je alle info die U wenst.
Klopt. Dan gaan volgens mij alle DCC deuren open. Maar dat vereist toch allemaal voor Railcom geschikte locs en andere componenten?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2021, 08:15:41 »
Ja, de decoders moeten Railcominformatie kunnen zenden. Veel recente decoders kunnen dat of zijn te updaten. Er zijn ook nog Railcomdetectors nodig. Je verdiepen in Railcom kan op zich ook weer een leuk deel van de hobby zijn.

Maar ik vroeg aan het begin van het draadje of de intelligentie aan boord van de Ecos voldoende zou zijn. Bij het volgen van het draadje ben ik tot de conclusie gekomen dat dat eigenlijk niet het geval is. Het vergt wel erg veel kunst- en vliegwerk met nog steeds een matig resultaat.

Borotof had echt wel gelijk hoor. Met een oude laptop en een besturingsprogramma is het zo geregeld. Ja, daar moet je je in verdiepen, maar dat geldt voor alle vormen van automatisering. Kijk hoe lang je nu al weer met de (on)mogelijkheden van de Ecos bezig bent.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2021, 10:13:45 »
Dit wordt hopelijk geen te 'polariserende' discussie over de PC besturing versus de (stand-alone) Ecos. Wat ik heb begrepen voegen een aantal Ecos gebruikers later een besturingsprogramma toe en gebruiken dan hun Ecos dan nog voornamelijk voor de fysieke baanbesturing. Ik heb nu nog mijn handen vol aan de eerste fase  ;)

Dat instellingen die ik wil maken in de Ecos niet zouden voldoen (matig resultaat) en dat het 'erg veel kunst- en vliegwerk' is ben ik niet met Henk eens. Dat laatste ligt deels aan mijn eigen wensen/eisen. Instellen in de Ecos zou complexer kunnen zijn dan in een PC programma. Maar zoals voor alles, als je aan iets gewend bent wordt dat gemakkelijker en lijkt iets anders complexer. De Ecos 'redeneert' anders maar dat maakt volgens mij de instellingen nog niet minder betrouwbaar of minder werkbaar. Dat hebben Ecos besturingen op andere banen bewezen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 10:15:38 door RBlok »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2021, 10:35:29 »
Het moet zeker geen polariserende discussie worden. Vooral doen wat je leuk vindt. Wil alleen maar meedenken.
Ik heb aan het begin gevraagd of de intelligentie in de Ecos geschikt was, want onvoldoende kijk op. Verder niet mee bemoeid en alleen het draadje gelezen. Mijn indruk is dan dat het nogal wat workarounds vergt. Als je het leuk vindt het uiterste uit de Ecos te halen, dan is dat hobbylol op zich.  (y)

Gaf alleen maar aan dat ik Borotof wel begrijp als hij schrijft dat het een gecompliceerde aanpak lijkt en dat het rechtoe-rechtaan zou zijn voor een doorsnee besturingsprogramma. En wat misverstanden wegnemen. Geld is het punt niet en de computer hoeft niet aan het web te hangen. Je koppelt twee apparaten, inderdaad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Richtingsafhankelijke detectie / melding
« Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2021, 11:31:40 »
Citaat
... is Railcom geen optie?
Ik heb me er even in verdiept. Ik dacht eerst het een Mfx equivalent was en dus ik dacht, maar daar heb je toch niks aan. Nu weet ik dat je icm met speciale bezetmelders (die 99€ voor 4 melders kosten) een trein o.a. zijn adres nummer kan terugmelden aan de centrale. De centrale weet dan precies welke trein op welke melder rijdt.

Volgens mij lost dat het huidige complexiteit probleem niet op.

Ik denk dat we nu zo'n beetje alle mogelijke opties op te tafel gehad hebben.
- computer oplossing, niet gewenst.
- arduino oplossing, in PB duidelijk uitgelegd aan Rian wat dat inhoudt. Het is levensvatbaar maar het kost enigszins wat moeite en een kleine investering (~€40,-)
- de wissels naar de tunnel toe simpelweg blokkeren (@ Rian, zijn hier eigenlijk problemen mee? Ik begrijp dat je dit nu toepast, maar werkt het niet goed ofzo?)
- En een meer analogere oplossing ongeveer zoals ik gaf in mijn post in je andere draadje. Ik snap nu de rest van de baan iets beter en in mijn schema liggen de wissels enders. Maar het idee met een rijrichting schakelaar kan een uitkomst bieden.

De rijrichting schakelaar brengt op het volgende idee. Je kan een schakelaar verbinden aan een of twee bezetmelders. Kan je misschien hiermee iets doen in de Ecos?

Wat een simpele uitvoering is: Je kan om de tunnelbuis 2 ABC secties leggen en de diodes kortsluiten met een dubbel polige schakelaar. Dan is ten alle tijden een van de twee kanten onberijdbaar. Je kan de tunnelbuis tussen de ABC secties eventueel nog terugmelden voor de cosmetische zichtbaarheid op je display zoals je graag wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)