Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?  (gelezen 4202 keer)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Gepost op: 11 januari 2021, 18:50:58 »
Goedendag,nieuw hier maar oud in de modelspoorhobby.
60 jaar geleden de eerste trein gehad,MÄRKLIN natuurlijk dat was toendertijd de beste.Tot mijn 16e mee "gespeeld",toen een brommer en het andere geslacht ontdekt dus geen modeltrein interesse meer.
Eenmaal getrouwd begon het toch weer te kriebelen en een nieuwe trein spoor N opgebouwd,analoog natuurlijk.
Na een paar jaar kwamen er weer andere hobby's,oldtimer auto's en motoren restaureren en daar mee rijden en evenementen bezoeken tot op de dag van vandaag.Inmiddels staat er een A-Ford uit 1929 en een verzameling vooroorlogse motoren in de schuur,allemaal klaar en gerestaureerd.
Een poosje terug kwam ik tijdens de zolder opruimen het spoor N weer tegen,in dozen gepropt en 25 jaar achter een luik verstopt geweest.
Nieuwsgierig of het nog werkte even een proefbaantje op de tafel gemaakt en tot mijn verbazing werkte het nog prima en wilde ik toch weer een baan bouwen.Alleen was er een probleem,spoor N zijn mijn armen te kort voor geworden of mijn ogen te slecht,ik kan het niet meer goed zien dat kleine spul. :-[
Dus nu heeft mijn kleinzoon een  schaal N spoorbaan ............

Begonnen met een beetje in te lezen over digitaal,ik ben zwaar digibetisch en elektrobetisch dus het moet simpel blijven,ook heb ik geen duizenden Euro's te besteden aangezien ik helaas door een zwaar motorongeluk afgekeurd ben en van een uitkering afhankelijk ben.
De keus is gevallen op de startset van Piko met de groene Hondekop en een setje rails.
De beschikbare ruimte voor de tafel is 150x400 cm en ik ben inmiddels de tafel aan het bouwen volgens de open constructie.
De rails die bij de Piko set zitten zijn A rails met bedding.
Ik heb hier op dit forum gelezen dat de wissels van Piko niet echt top of the bill zijn,dus is mijn vraag kan ik ook andere merken gebruiken?
De wissels en andere elektrieke wonderen zullen analoog worden met een knpje.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 19:48:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2021, 20:53:39 »
Je bent niet gebonden aan een bepaald merk rails, als de spoorwijdte maar hetzelfde is.
Piko A rails zijn code 100. Dat is een getal dat de spoorstaafhoogte aangeeft in duizendsten van een inch.
Code 100 is dus 100/1000 inch is 2,5 mm. Die kun je in het algemeen combineren met andere sporen die ook code 100 zijn.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2021, 21:28:07 »
Dat dacht ik al,maar als ik bijvoorbeeld op Roco zoek zie ik nergens de code 100 staan,wel andere nummers.
Hoe weet je welke code 100 zijn?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2021, 21:36:19 »
Roco heeft geen code 100 (meer). Roco rail is 2,1 mm hoog.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2021, 21:38:00 »
Roco rail is dus code 83. Maar er bestaan ook overgangslassen om code 100 met code 83 te verbinden.

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1086
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2021, 22:13:37 »
De nieuwere Piko wissels zijn ook al een stuk solider uitgevoerd dan de eerdere, die met bedding zijn al de nieuwe.
Gaat met name om de stevigheid van de wisseltongen.

Zelf heb ik veel oudere wissels en ervaar ik eigenlijk weinig problemen, de boogwissels zijn nog het meest kwetsbaar.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2021, 22:25:55 »
De startset is binnen en na wat geneuzel met de controller rijdt het ook nog zoals het moet.
Het frame van de tafel is ook klaar en ik heb van installatie draad een ringleiding gelegd(dubbele) zodat ik overal stroom kan pakken.Waarom heb ik dat gedaan?...nou,omdat ik hier gelezen heb dat het aan te raden is...........
Maar nu komt het,eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik er op moet aansluiten en hoe!.....
Moet ik de ringleiding op de centrale aansluiten of op een andere stroombron?en moet nu op elke rail een draad naar de ringleiding komen?
De wissels en verlichting moeten natuurlijk op de andere helft van de ringleiding worden aangesloten,maar die moet ook stroom hebben,waar haal ik dat vandaan?
Een hoop domme vragen,ik hoop op antwoorden.
Gr. René

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2021, 22:50:03 »
Wat betreft de centrale of een andere bron kan beiden, maar het hangt er vanaf wat je wilt.
Ik zelf heb een ringleiding van 4 draden: 2 vanaf de centrale, 2 met een constante spanning.

Het idee is het volgende: De 2 draden vanaf de centrale zitten op verschillende plaatsen aan de rails. Als je dit niet doet dan ben je afhankelijk van 1 punt en moeten alle raillassen goed contact maken.
In mijn geval is er nog een reden: Bij elk onafhankelijk blok heb ik detectie, en dan heb je weinig aan 1 centraal voedingspunt.

De andere 2 draden met constante spanning gebruik ik als hulpvoeding.
Wisseldecoders op mijn baan zijn aangesloten op beiden, van de centrale krijgen ze de noodzakelijke instructies, maar de voeding gebruiken ze om de wissels daadwerkelijk om te zetten. (Dat gaat dus niet tenkoste van het vermogen dat de centrale kan leveren)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2021, 23:00:33 »
Wat betreft de centrale of een andere bron kan beiden, maar het hangt er vanaf wat je wilt.
Ik zelf heb een ringleiding van 4 draden: 2 vanaf de centrale, 2 met een constante spanning.

Het idee is het volgende: De 2 draden vanaf de centrale zitten op verschillende plaatsen aan de rails. Als je dit niet doet dan ben je afhankelijk van 1 punt en moeten alle raillassen goed contact maken.
In mijn geval is er nog een reden: Bij elk onafhankelijk blok heb ik detectie, en dan heb je weinig aan 1 centraal voedingspunt.

De andere 2 draden met constante spanning gebruik ik als hulpvoeding.
Wisseldecoders op mijn baan zijn aangesloten op beiden, van de centrale krijgen ze de noodzakelijke instructies, maar de voeding gebruiken ze om de wissels daadwerkelijk om te zetten. (Dat gaat dus niet tenkoste van het vermogen dat de centrale kan leveren)
Mijn ringleiding heeft ook 4 draden,dus als ik het nu goed begrijp worden de draden die nu van de centrale naar de rails gaan rechtstreeks op de 2 draden van de ringleiding aangesloten?
En de andere 2 draden moeten op een andere stroombron worden aangesloten?Ik heb nog een fleischman trafo,is dat voldoende of moet er wat anders komen?
De trafo heeft 2 aansluitingen,1 waar de trein analoog mee rijdt en 1 waar de wissels op aangesloten worden,welke aansluiting moet ik dan gebruiken?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2021, 09:04:14 »
Als je je wissels analoog wilt bedienen, gewoon "ouderwets" met een knopje leg je gewoon drie draden vanaf de Fleischmann trafo (aansluiting waar het wissel bij staat) naar het wissel. In twee draden een drukschakelaar. Even proefgewijs kijken wat de gezamenlijke draad is voor links- en rechtsleidend, daar dus geen drukschakelaar in maken.
Zelf gebruik ik altijd een zwarte drukschalaar voor wissel rechtdoor, een rode voor de boogstand.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2021, 10:02:25 »
Hallo René,

Maar nu komt het,eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik er op moet aansluiten en hoe!..... Moet ik de ringleiding op de centrale aansluiten of op een andere stroombron?en moet nu op elke rail een draad naar de ringleiding komen? De wissels en verlichting moeten natuurlijk op de andere helft van de ringleiding worden aangesloten,maar die moet ook stroom hebben,waar haal ik dat vandaan? Een hoop domme vragen,ik hoop op antwoorden.

Voor dit soort vragen is er de Encyclopedie gemaakt. Kijk ook eens bij Ringleiding

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2021, 20:46:44 »
De tafel en de (houten)baanvakken zijn zo goed als klaar.Nu word het tijd voor de isolatieplaten waar de rails op moeten komen,ik lees heel veel over allerlei soorten en namen voor de isolatie....eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Aangezien de bouwmarkten voorlopig dicht zijn kan ik nergens gaan kijken wat in aanmerking komt.ik kan wel iets bestellen maar dan moet ik wel weten wat.
Ik zoek 2 centimeter dik.goed verlijmbaar,en niet mijn hele huis vol met witte plastic bolletjes piepschuim dus een beetje"dicht"materiaal......
Wie weet wat ik het beste kan gebruiken en ook nog redelijk betaalbaar is.
René

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2021, 22:42:56 »
Hoi,

Als je een Nederlands landschap wilt bouwen heb je aan ordinair piepschuim(goedkoopste) genoeg. De 2 cm dikte is voldoende om mee te bouwen.

Wil je wat stevigheid dan wordt XPS-roofmate gebruikt. Ook ideaal voor bruggen en muren omdat je daar voegen in kan maken, maar
 is moeilijker verkrijgbaar via professionele bouwmarkten en in deze tijd niet altijd in losse platen en alleen per pak.
Dat moet je lokaal navragen.

Dan wordt er ook nog vaak ondervloer gebruikt.
Maar daar mee kun je alleen de basis leggen en iets minder mee de hoogte in bouwen.

Alles verlijmbaar met houtlijm.
Verwerkbaar met een simpel breekmesje en vijl eventueel.

Heb je wat meer budget koop dan voor een paar 10-tjes een verwarmd snijapparaat voor beide materialen geschikt.

Dit kost allemaal de kop nog niet en zeker niet als je eenvoudige acrylverf gebruikt voor de basiskleuren van winkels als de Action of je lokale tekenwinkel.

Helaas zijn deze niet open maar wellicht kun je eea online bestellen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 22:48:58 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2021, 23:47:27 »
Bedankt Koen,ik ga voor roofmate, geen piepschuim want ik moet ook nog wat verhoging inbouwen plus dat piepschuim een klerezooi geeft.........
Zal kijken of de buurman die aannemer is er aan kan komen(of een beter idee heeft)
Ik heb ook al zitten kijken hoe je zo een warmte draadsnijder zelf kan maken,simpel concept maar ik kan nergens vinden waar ze mee gevoed worden....lijkt meestal op een telefoonoplader maar of dat werkt?????

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2021, 19:08:24 »
Was er laatst een forumgenoot die er zelf een heeft gebouwd.

Als je ff googled vind je hem zo terug hier.

Ikzelf zit niet zo met de rommel van piepschuim.
Dat is maar even als je gelijk opruimt.
Maar Xps is wel fijn om mee te bouwen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#