Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: DR5000 en Lenz decoders werken niet  (gelezen 2790 keer)

Tobbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Gepost op: 10 januari 2021, 15:28:12 »
Hallo allemaal!

Ik zit met een (hopelijk klein) probleempje. Ik ben de afgelopen week bezig met het aan de gang krijgen van een paar oude lenz decoders. Ik ben heel erg nieuw en heb een dr5000 gekocht op het aanraden van een vriend. Ik had gehoopt dat hij samen zou werken met de lenz decoder, maar helaas doet niets het.

Het gaat over een oude h0 lenz decoder. Als ik hem op het spoor zet dan kan ik met de dr5000 alleen dingen lezen en schrijven en het geluid laten spelen. Rijden lukt helaas niet (terwijl ik daar natuurlijk naar uitkeek). Dit is dus eigenlijk het probleem. Ik wil weten hoe ik de trein toch kan laten rijden (als dat uberhaupt mogelijk is).

Nu heb ik samen met mijn vader ook een lgb trein (artnr. 21261) en die gebruikt ook heel toevallig een lenz decoder. Helaas werkt deze dus ook niet. Ik kan wederom alles lezen en schrijven, maar rijden lukt ook niet. Ook all het geluid werkt met deze trein maar hij komt niet in beweging. Alleen als hij hem dus aan het lezen of schrijven is.

Ik vind het moeilijk om het probleem goed op te schrijven, maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is. Ik hoop dat ik ze nog kan laten rijden en anders moet ik misschien toch een andere decoder erin stoppen.

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 23:25:03 door Bert van Gelder »

VvKan

  • Gast
Re: Dr5000 samen met lenz controllers werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2021, 22:31:56 »
Je geluid doet het wel, in zowel de H0 loc als in LGB.  Dan zijn de decoders dus bereikbaar. En te oud zijn ze niet want je hebt geluid. Hoe oud zijn ze en welk type ?Overigens heeft Lenz geen geluidsdecoders, dus dat wordt op een andere manier gestuurd bijv. via een SUSI uitgang van de decoder.
 Afgezien van defect kan ik alleen een verschil in aansturing bedenken, dus:  op hoeveel rijstappen staat de centrale en op hoeveel rijstappen staan de decoders ?  Uitgaande van DCC, dus eventueel Motorola of iets anders uitzetten in de centrale.
Dat eerst uitzoeken en zo nodig synchroniseren, kunnen we daarna verder kijken.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 22:34:34 door VvKan. Reden: toevoeging »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2021, 09:32:44 »
Een DR5000 zou gewoon met Lenz decoders moeten werken.

Je schrijft dat je de decoder wilt kunt uitlezen. Is dat op het programmeerspoor? Of doe je dat via POM op het hoofdspoor.

Op het programmeerspoor is het adres niet van belang dan lees je gewoon uit wat er op het spoor staat.

Maar heb je de loc op het hoofdspoor staan dan moet je wel het juiste adres kiezen wat je in de decoder geprogrammeerd hebt om de loc te kunnen besturen.
En zoals Veroniek ook aangeeft moet het aantal rijstappen in de centrale en decoder identiek zijn.
Gr.
Eric

Tobbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2021, 19:37:59 »
Dankjewel VvKan en Remunj voor jullie reactie. Ik vind het fijn dat jullie hebben gereageerd op de post.

Voor het overzicht wil ik alles per trein bespreken aangezien wij 5 treinen hebben die allemaal andere dingen hebben.

Trein 1: LGB Schaal G
Deze trein hebben wij pas gekocht op marktplaats en deze rijd. We hebben hem overgekocht van iemand die de decoder er zelf in heeft gezet. De decoder is volgens decoderpro van het merk ESU.

Trein 2: LGB Schaal G
Dit is de zwarte trein waar ik het eerst over had. Deze heeft twee decoders ben ik achter gekomen, namelijk voor de trein en de wagon. Deze worden allebei gevonden als ik via de dr5000 het adres opvraag. De wagon heeft ook geluid met twee verschillende tonen die allebei werken. 
In het boekje staat dat er de decoder LGB/Lenz 55020 en 55026 inzitten. Zowel de trein als de wagon hebben een moter maar rijden dus niet.

Trein 3: LGB Schaal G
Een oude trein uit een kerstset. De doos kan ik niet vinden, maar als het goed is heb ik ergens een foto toegevoegd van hoe hij eruit zit. Hij is niet 1 op 1 met de foto, want de stickers en kleuren zijn anders. Deze trein begon te brommen toen ik hem op het spoor zette, dus heb ik hem er snel afgehaald. Hier weet ik op dit moment uberhaupt niet wat ik zou moeten doen.


Trein 4: Roco Schaal H0
Deze trein was onderdeel van een set "digital is cool" en de printplaat heeft een code RIC215V2. Deze heeft dus geluid en als ik die op het spoor zet dan werkt alleen het geluid. Het rare alleen is, is dat de dr5000 een noload error geeft. Verder ben ik met deze trein ook niet gekomen.

Trein 5: Roco Schaal H0
Dit is de laatste trein en heeft het thema ns. Op de doos staat het nummer 43788 en was digitaal voorbereid. Maar de vorige eigenaar heeft ook hier waarschijnlijk zelf een decoder erin gezet. Deze lenz decoder is wel te lezen en geeft cv7=51 wat betekend dat het een gen 4 decoder of iets is. Hij is namelijk te lezen met decoderpro met een van de opties van gen 4.

Dit is alles wat ik weet. Ik heb geprobeerd te kijken hoe ik de rijstappen kan instellen, maar dat werkt tot nu toe nog niet. Ik weet niet waar ik dat zou moeten vinden op de dr5000 of hoe ik het moet aanpassen op de decoders. Ook weet ik niet wat VvKan bedoelt met Motorola. Verder doe ik inderdaad alles via het programmeer spoor. Ik kwam na testen erachter dat het moeilijker is om te lezen en schrijven via de main spoor. Ook heb ik altijd maar 1 trein op het spoor staan tegelijkertijd om te voorkomen dat ik fouten maak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2021, 20:20:53 »
Je probeert alles uit met DecoderPro? Misschien toch eens een handregelaar proberen? Hoe weet je welk adres een decoder heeft?

Verschil in snelheidsstappen kan rare effecten met de verlichting geven, maar het rijdt in de regel nog wel.
Motorola is een protocol - zeg maar taal - dat centrales en decoders gebruiken. De DR5000 praat alleen een protocol genaamd DCC en die Lenz-decoders verstaan alleen DCC. Dat zou dus goed moeten zijn. Sommige centrales kennen meerdere protocollen en dan moet je bij het bewuste locadres het juiste protocol kiezen. Maar dat speelt hier dus niet.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 07:31:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2021, 22:43:34 »
Loc 1:  blijkbaar geen probleem
Loc 2:  55020 is een decoder, 55026 is een aansluitkabel.  Omdat je zegt, dat het om een loc en een wagon in ZWART gaat, heb ik het vermoeden, dat je een stoomloc met tender bedoelt.  Ik denk dan ook, dat er in de tender geen motor zit.  Probeer de wielen eens te draaien: draaien = geen motor, niet willen draaien (of tandwielen te zien) = met motor.  Zitten er aan de loc en de tender stekkers om met een kabel door te verbinden ?
Loc 3:  begint op digitale spanning te brommen.  Dat betekent meestal, dat er geen decoder in zit.  Je zou kunnen testen of die op adres 0 in de regelaar wil rijden. Of even op een gelijkstroomregelaar testen.
Loc 4: geen idee. Maar de digital is cool tijd gebruikte volgens mij de 14 rijstappen modus.
Loc 5: geen idee.  Maar als je die wel kunt uitlezen, dan graag de versie van de decoder en de nummerinstelling.  Misschien lang nummer ?

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2021, 13:00:01 »
Trein 2: LGB Schaal G (DR-Schlepptenderlok 99 4652)
Hier in zitten dus 2 decoders 55020 in (55026 is aansluitkabel tussen loc en decoder).
Dan moeten de beide schuifschakelaars op nul staan (deze zijn alleen voor analoog bedrijf  zonder decoder)
Als die goed staan kunt u nog een reset geven (CV55 op 55).
Daar in de decoderhandleiding niets staat over geluid (heeft ook geen SUSI-aansluiting) zou ik dit doen met alleen de loc en de tender CV7 en CV8 uitlezen en hier melden.
Dan CV29 op 2 (28 rijstapen, geen analoog mogelijk) of 6 (28 rijstapen, analoog mogelijk).
Daarna kijken of de loc onder adres 3 rijd of (bij CV29 = 6) analoog DC rijd.
Brengt dit niets dan ook bij de loc CV7 en CV8 uitlezen en hier melden.(Ik heb namelijk een vermoeden dat er andere merk decoders in zitten.)

Trein 3: LGB Schaal G
IK heb net als Veroniek het vermoeden dat er geen decoder in zit.

Trein 4: Roco Schaal H0 (Dieselloc BR 215, set 41011)
Deze set stond in cataloog van 1995/96.
Dit is een loc waarbij de decoder is geïntegreerd in de platina van de loc.
Bij deze loc moet je de centrale programmeren dat deze loc 14 rijstappen heeft.
Ik kan niets vinden of deze mogelijkheid heeft om de CV’s te programmeren.
Ik zou de platina uitbouwen en kijken of de motor met analoge DC draait.

Trein 5 Roco Schaal H0 (NS 1800, 43788)
Deze decoder is een Lenz 4 generatie BEMF-decoder met software 5.1.
Deze decoder mag je CV5 Max snelheid niet boven de waarde 10 instellen.
Daar u DecoderPro verwend kan u op tabblad basis de rijstappen van de decoder op 28 rijstappen instellen.
(Als u voor 27.12.2020 DecoderPro hebt gedownload of verzon 4.20 gebruikt heeft u een decoder template voor Lenz 4 generatie BEMF-decoder die fouten bevat. U kan dan onder https://builds.jmri.org/jenkins/job/development/job/packages/ een DecoderPro versie downloaden die de gecorrigeerde tamplate heeft.)
En ook heir geld de motor controleren of hij met analoog DC draait.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Tobbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2021, 14:15:54 »
Hallo iedereen! Ik wil nogmaals iedereen super bedanken dat jullie de tijd nemen om mijn gebrabbel te lezen en te helpen alles werkende te krijgen. Deze week had ik minder tijd, vandaar dat ik nu pas reageer. Er is wel veel gebeurd rondom de treinen.

Trein 2 rijd inmiddels. Ik vind het moeilijk om alles te beschrijven, maar het zijn inderdaad 2 decoders. zowel de trein als de volgwagon heeft een motor en de volgwagon heeft ook nog een speaker (ik heb hem een keer opengemaakt). Het probleem was inderdaad gewoon het aanpassen van de rijstappen. Ik wist niet waar deze instelling zit, maar schijnbaar zit hij alleen onder de main spoor, maar werkt dat ook voor het programmeer spoor. Grote yay dus!
Echter is er nog een probleem met deze trein en dat is dat als ik de kabel verbind tussen de trein en wagon, dan ontstaat er kortsluiting. Ik moet ze nog een keer openmaken en kijken waar dat dan zit.

Voor trein 3 voeg een foto bij. Als het goed is staat op de foto een decoder. Ik heb achterop een knopje gevonden met 4 standen en op stand 3 en 4 gaat hij brommen (dan staat hij analoog denk ik). Ik heb deze nog niet werkende gekregen met de rijstappen. Alle stappen geprobeerd maar hij komt niet vooruit.


Trein 4 wil helaas ook niet rijden. Het zit inderdaad allemaal aan elkaar. Ik kan helaas geen cv's aanpassen of lezen dus kan ik ook niet controleren wat RE465 voorstelde.

Trein 5 is ook gefikst met de rijstappen. Deze bouwt alleen heel erg langzaam op en af. Dit zal erin zijn geprogrammeerd, maar ik heb nog niet gekeken hoe ik dat kan aanpassen, maar ga ik nog doen.

Super dankjulliewel allemaal voor de hulp!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2021, 16:07:34 »
Bij loc3 zie ik nergens een processor op de printplaat: een blokje met een heleboel pootjes.  :) Een decoder zonder een dergelijk minibrein ken ik eigenlijk niet. Maar het zicht is niet volledig. Misschien zie jij wel iets dat op een processor lijkt.

Ik vermoed dat de decoder die bij Loc4 op de print is geïntegreerd zich niet via cv-programmering laat programmeren, maar alleen via registerprogrammering. Dat was de eerste manier van programmeren in DCC. De bij de set geleverde Lokmaus1 kon sowieso alleen adres 1-8 op de decoder instellen. De decoder kan dan ook alleen op 14 rijstappen werken. Het geluid is bij mijn weten alleen een toetertje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2021, 23:00:13 »
Trein 4: Roco Schaal H0 (Dieselloc BR 215, set 41011)

Voor € 30.00 en porto kosten + een NEXT 18 decoder kan u een andere platina kopen bij de firma AMW te Oostenrijk

http://atw.huebsch.at/Modell/H0/Roco215.htm

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Tobbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2021, 14:55:36 »
Wederom wat tijd verstreken door school en tijdgebrek, maar ik heb toch het een en ander lopen onderzoeken.
Ik wil weer iedereen bedenken die tijd stopt in het helpen!

Dankjewel RE465 voor de suggestie voor de nieuwe decoder in trein 4. De ns trein rijd nu en daarom gaan we kijken of we de rode vervangen of het zo nog even laten. We houden in ieder geval de optie open.

Bij trein 3 ben ik vergeten te schrijven dat er onderop de trein een sticker zit met "direct decoder" en 5 puntjes. Dit is de zelfde sticker als die zit op de zwarte trein 2. Daarom zou hij volgens ons digitaal moeten zijn. Helaas hebben we de doos nog steeds niet gevonden. Waarschijnlijk ligt hij ergens waar we moeilijk bij kunnen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met deze trein kan doen. Zoals Henk vroeg kan ik geen processor zien op de printplaat. Mijn vraag wordt dan: Waarom zit er dan überhaupt een printplaat in?

Trein 2 is inmiddels apart operationeel. Een van de twee stekkers zijn op de een of andere manier omgedraaid waardoor hij verkeerdom erin zat. Nu ik de stekker had omgedraaid, kan ik hem erin stoppen zonder dat er kortsluiting ontstaat. Echter werkt dit alsnog niet lang, want na een paar seconden klapt hij er alsnog uit. Zoals ik al zei, kunnen ze apart rijden. Ook als ze allebei op het spoor staan. Maar als ik de stekker erin stop dan stopt hij dus na een paar seconden. Wij dachten dat het misschien eraan lag dat de dr5000 niet genoeg ampère kan leveren voor twee motoren of iets dergelijks, maar de metingen gaan niet voorbij de 1.1 ampère. Mogelijk dat iemand hier weet wat het probleem kan zijn.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2021, 15:02:44 »
hoi,

Wij dachten dat het misschien eraan lag dat de dr5000 niet genoeg ampère kan leveren voor twee motoren of iets dergelijks, maar de metingen gaan niet voorbij de 1.1 ampère. Mogelijk dat iemand hier weet wat het probleem kan zijn.

Kijk even op welk uitgangsvermogen de DR5000 staat. Die kan je instellen. Daar zou dan 3000mA moeten staan. Dus even aansluiten op de computer en het instellingenprogramma gebruiken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tobbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2021, 15:11:00 »
Stom, sorry dat ik ben vergeten te vertellen. Dat heb ik inderdaad gecontroleerd en hij staat inderdaad op 3000. Ik weet niet of hij dat ook daadwerkelijk kan.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2021, 15:26:43 »
@Tobbert: Als de specificaties aangeven dat hij 3A aan kan dan kan het ding 3A aan. Zeker met de bijhorende trafo. Heb je een bepaalde locatie waar de treintjes stoppen? Of is het over de gehele baan? Zit er toch niet ergens iets van een sluiting in de baan?

Wat bedoel je met twee motoren? In één lok? Of bedoel je 2 loks met 1 motor ieder? 1,1A is normaal gesproken echt geen probleem voor een centrale. Ik heb hier een paar loks op de baan staan dan wordt er iets van 1,8 tot 2A gevraagd.

Denk dat er mogelijk toch iets van een sluiting wordt veroorzaakt. Je zal de lok toch echt goed mogen nakijken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: DR5000 en Lenz decoders werken niet
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2021, 19:56:30 »
Roland

Loc 2 is een LGB stoomloc met een tender en in beide zit een motor en een decoder.


Tobbert

gebruiksaanwijzing:
https://www.champex-linden.de/lgb_produktdatenbank/medien.nsf/medien/CAB4AEF73383392785256931005F07C6/$FILE/21261.pdf

Explosietekening:
https://www.champex-linden.de/lgb_produktdatenbank/medien.nsf/medien/E70A0BA18CFA288085256B2F005BBF54/$FILE/21261-1.pdf

gebruiksaanwijzing voor experts:
https://www.champex-linden.de/lgb_produktdatenbank/medien.nsf/medien/1E06EB99EAF06D10852569310065FBB7/$FILE/21261e.pdf

Kan u bevestigen dat het deze stoomloc is.

Loc 2 en 3 zijn zonder decoder geleverd

Wouter
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 20:02:15 door RE465 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *