Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.  (gelezen 2607 keer)

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.
« Gepost op: 13 januari 2021, 20:40:51 »
Hallo iedereen,

Me even voorstellen.  Ik ben dus vrij nieuw op dit forum.  Leeftijd 54jaar, getrouwd en twee kinderen.  Woonachtig ten noorden van Antwerpen ( Nederlandse grens ).  Al jaren ben ik een hobbyist met modelbouw ( RC vrachtwagens ).
Ik ben denk ik vrij kundig op allerlei gebeid ( electronica / electriciteit / 3D printing / computers / .... ), doch nooit te oud om weer eens iets nieuw te leren.

Ik wou dus nu m'n grenzen eens naar iets anders verleggen  ->> HO Modeltreinen.

Via m'n vader een mooie Fleischmann verzameling ( ca. 16 locs,... wagonnetjes ) gekregen.  Meeste materiaal is uit stoomtijdperk+ enkele diesels.  Al het materiaal was van de jaren 1960-1970.
Dus vrij oud.  Echter alles nog en redelijk goede staat.  Wel wat onderhoud nodig aan de locs wat geen probleem is.
Zijn idee was spoorbaanplan M123 op te zetten. ( schema kan ik eventueel doorsturen ).
Alles is volledig analoog gestuurd.  Opbouw zie ik wel volledig zitten.  Materiaal is ook voorhanden en tafel 4x2 m is ook beschikbaar.

Door het uitpluizen van dit schema kom ik echter op 1 groot probleem waar ik momenteel niet echt uit geraak.  Als ik alles op dezelfde manier gelijk pool zit er namelijk in dit railplan een kortsluiting bij een overgang van de buitenbaan naar de binnenbaan of andersom.  Alles is blijkbaar wel mooi gescheiden met rails 1700/4U doch als je dan over deze rail zou rijden met een loc kan ik me indenken dat dit niet zo goed is voor je loc als de sporen op een afstand van 1-2mm plots van polariteit veranderen.
Ik zou dit probleem eens graag met iemand bespreken die hier eventueel raad in kan geven.
Andere vraagjes die ik momenteel al heb : 
1/ Ik denk eventueel deze baan te digitaliseren  en wil dit dan ook eens laten bekijken voor ik daadwerkelijk ga bouwen en elektrisch ga aansluiten.  Momenteel staan er zeer veel onderbrekers in, en met de oude wissels (1724 reeks) is er veel gewerkt met het systeem zelfdenkende wissels.  Deze wissels wil ik al zeker vervangen naar een nieuwe 6000 generatie.  Het probleem van de gebruikte contacten van deze "1724" wissels, die door het lang niet gebruiken nu natuurlijk niet goed meer schakelen, kan ik wel oplossen met kleine relais te gebruiken die parallel geschakeld worden aan de spoel van de wissels. 
Volgens dat ik al gelezen heb kan je dit systeem volledig wegdenken als je digitaal rijd.  Het lijkt me echter nog altijd leuk als je een stuk van je baan stroomloos kan zetten( bv schaduwstation ).   Ook dit wou ik eens samen met een "expert" bekijken of bespreken voor eventuele 'betere' of andere ideeen.
Ondertussen al veel gelezen over digitalisatie en denk aan eventueel een test te doen met de z21 van roco/fleischmann en een poging tot digitalisatie van een oud lokje te doen ( lokje dat ik dubbel heb )
2/ wat is het nut van de onderdelen 519 : baangelijkrichter en 523 : weerstandsregelaar die ik verschillende plaatsen in dit railplan zie ?  soms 519 alleen soms 519 + 523 parallel met elkaar.  Deze staan dan steeds over 2 contacten van een 1700/2T spoor.  Is dit om de lok dan trager te laten rijden op dat bepaald deel van het traject ?  Verlies je dan niet veel trekvermogen ?

Alvast bedankt voor diegene die me eventueel nog iets beter op weg kan helpen.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 15:09:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2021, 20:49:07 »
Zet dat plaatje gewoon even hier neer, dan kunnen er meerdere mensen meekijken.

De weerstandsregelaar is er om treinen langzamer te laten rijden (bijvoorbeeld als er een sein op stop staat) en de gelijkrichter is er om te zorgen dat een trein maar in één richting kan rijden. Als ze parallel staan, is dat vermoedelijk om te zorgen dat de treinen in één richting gewoon doorrijden en in de andere richting afremmen.

Als je digitaal zou gaan, moeten deze onderdelen eruit. Bij digitaal is het niet nodig om schaduwstations stroomloos te zetten of om met denkende wissels te werken. Treinen staan dan allemaal gewoon op spanning, maar gaan pas rijden als ze een individueel commando krijgen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 20:50:42 door Reinier Z. »
Reinier

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2021, 21:31:05 »
Dank je voor je reactie.
Plaatje heb ik ondertussen toegevoegd.  Ik weet niet of je ook een PDF kan uploaden.  Deze is veel scherper en kan je eventueel op inzoomen.
Ik kan morgen wel eens kijken of ik van deze pdf rechtstreeks een JPG kan maken.  Nu heb ik het via een printscreen gedaan.
Het rood cirkeltje geeft de probleemzone aan.
Ivm constant onder spanning staan bij digitaal rijden.  Geeft dit geen problemen als de loks onder spanning blijven staan ?
In elk geval als ik naar digitaal wil overschakelen zal deze zone een probleem blijven vrees ik.  Simpelste oplossing is kruising er tussen uit te halen.  Doch wisselen van richting lijkt me wel leuk op deze manier.  Hoe op te lossen lijkt me moeilijker.


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 21:42:41 »
Het baanplan is een opgevouwen hondebot. Op het aangegeven punt krijg je inderdaad kortsluiting, tenminste als alles botweg aan elkaar zit. Ik kan niet zo goed zien hoe alles geschakeld zit. Als de baan in meerdere elektrisch gescheiden delen is verdeeld, elk met een eigen trafo of ompoolschakelaar, dan is het geen probleem. Je moet dan alleen opletten dat als je van het ene naar het andere segment rijdt, beide segmenten op dat moment gelijk gepoold moeten zijn.

Bij digitaal is de oplossing anders. Ik zou alle sporen dan gelijk polen en keerlusmodules in de beide eindlussen zetten.
Reinier

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 22:29:27 »
Voor zover ik al heb kunnen uitpluizen is de kring inderdaad opgedeeld in zones die je dan handmatig kan aan en uit zetten. 
Sommige zones worden door de hulpcontacten van de wissels aan-uit geschakeld.

Op de omcirkelde plaatst is een korte onderbrekingsrail 1700/4U in het plannetje te vinden ( beide rails onderbroken )  Dus de rails komen niet met elkaar in contact.
Zo'n onderbrekingsrailtje zit trouwens ook nog op enkele andere plaatsen
Ik vind echter ook niets waar je de rails boven of onder deze onderbreking kan ompolen door een schakelaar.  De enige manier die ik nu zie is door zelf de zone boven ( of onder ) manueel via de trafo om te polen.  Je moet dan echter wel heel goed je hoofd erbij houden.  1 keer vergeten en je hebt vonken.  Ik zou dit dus echt willen beveiligen, doch weet niet goed hoe.

Hoe ik dit digitaal moet doen is me ook niet geheel duidelijk.   

Hieronder in elk geval nog een layout die ik via ACAD gemaakt heb  ( is nog in opbouw dus nog niet helemaal klaar ) met de polariteit op de rails aangegeven in rood en blauw.  Oranje en wit zijn geschakeld via schakelaars of hulpcontacten van de wissels.  De aansluitpunten van de 4 kringen ( KR1 tem KR4 ) zijn ook zichtbaar als ook de plaatsen waar de onderbreking rails gepland zijn ( gele lijntjes over de sporen ).
Vermoedelijk kan je al zien dat ik nog uitbreidingen gepland heb ( -> schuduwstations voor loks .  Deze komen onder een berg te liggen )
De gevarenzone ligt in elk geval tussen kring 1 en kring 2.  Doch als ik 1 van beide ompool krijg je de problemen naar kring 4.  Gelukkig zijn de scheidingsrails naar mijn mening wel goed gepland.  Alle raad die mogelijk is om dit te automatiseren op analoog of digitaal gebeid is echter welkom.


« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 22:34:19 door Johan Simons »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2021, 22:38:17 »
Je moet inderdaad je hoofd erbij houden. Als je twee kringen gelijk poolt, kan het zijn dat een andere overgang dus ongelijk gepoold staat. Dan moet daar op dat moment dus geen trein van de ene naar de andere kring rijden.

Hoe je dit analoog moet beveiligen, weet ik zo 1-2-3 niet. Misschien dat iemand anders zin heeft om daar in te duiken.

Bij digitaal is het anders. Zoals ik al zei, moet je daar de sporen gewoon gelijk polen en in de lussen een keerlusmodule plaatsen. Bedenk dat bij digitaal de rijrichting niet afhankelijk is van de polariteit. Twee sporen naast elkaar kun je dus gelijk polen, terwijl de treinen toch elk een andere kant oprijden.
Reinier

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2021, 21:33:07 »
Ondertussen een poging gedaan om de layout wat te vereenvoudigen.   

Zoals je al voorstelde een hondebot uitgetekend met op het smalle stuk de verbinding tussen beide waar dan het probleem zit.  Hierop heb ik ook de kringen KR1 , KR2 en KR4 aangeduid ( KR3 staat volledig los en is meer voor het rangeren.  Elke kring is volgens het schema volledig gescheiden ( geel dwarslijntje ).
Rijrichting op hoofdschema gevonden en eens gevolgd.
Start op KR1.  Deze gaat over op een geschakeld deel van KR2.  In dit deel staan ook nog een spoorvertrager ( 523 ) parallel met een sperblokje ( 519 ) en nog eens een sperblokje (519 ) iets verder door ( functie van deze is me nog niet geheel duidelijk.
Na de schakelaar kom ik op het rechtstreeks gevoed deel van KR2 met hierachter wederom een setje 523 en 519 + een schakelaar.  Laatste deel van KR2 is weer rechtstreeks gevoed van KR2 via een overbrugging.  In dit gedeelte zit dan ook de dwarsverbinding naar het vertrekpunt.  Je moet dan blijkbaar wel omschakelen om achteruit te rijden zie ik.  Hier zal dan het trukje inzitten  dat je dan van polariteit moet omswitchen om dit mogelijk te maken en dan heb je denk ik geen probleem. 
Als je verder blijft rijden kom je aan een aansluitpunt van KR4 met hierna wederom een setje 523 + 519  en een schakelaar.  Nadien nogmaals een aansluitpunt van KR4.  Het rondje eindigt waar het begonnen is.  Dus analoog lijkt me dit dan toch in orde.

Als je andersom gaat rijden wordt het echter een heel ander verhaal.  Volgens mij is het dan niet zo veilig meer.  Als je dan 1 transfo vergeet om te polen ???

Hoe kan ik dit nu digitaal oplossen.  Blijkbaar zijn er boosters om het voedingsprobleem eventueel op te lossen zodat je nog altijd met verschillende kringen blijft.  Ompolen is dan ook niet nodig, doch probleem in het kort tussenstukje blijft dan wel bestaan.  Je sprak over een keerlusmodule .  Waar plaats ik die en waar moet ik dan de scheidingen leggen ? 
Als ik met boosters werk, moeten deze dan ook op afgescheiden stukken staan, of mag dan alles gewoon doorlopen ?  Ik vermoed dat ook de setjes 519 + 523 kunnen verdwijnen ?

Kan ik ergens een voorbeeldje vinden wat lijkt op het hondebot met tussen verbinding ?

Eerlijk gezegd bedankt voor het idee van hondebot model (y).  Toch weer iets geleerd en een stapje in de goede richting  ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2021, 21:48:06 »
Boosters heb je alleen nodig als de digitale centrale vermogen tekort komt, bijvoorbeeld als je veel treinen tegelijk wilt laten rijden. In dat geval verdeel je de baan in twee of meer delen, waarvan je er eentje voedt via de centrale en de andere delen elk met een booster.

Als er geen vermogensprobleem is, heeft het geen zin om de boel onder te verdelen. Althans, zolang je niet met terugmelders wilt gaan werken, maar dat is een ander probleem.

Wat de plaatsing van keerlusmodules betreft: In elke lus eentje. Bijvoorbeeld in het stuk dat je nu oranje hebt gekleurd, om maar even een voorbeeld te noemen, en dan in de andere lus ook zo'n stuk. Zo'n stuk moet minstens zo lang zijn als je langste trein. De rest van je baan pool je dan gelijk, zodat je bij die wisselverbinding geen rood meer aan blauw hebt zitten. De polariteit in de sectoren waar de keerlusmodule aan hangt, wordt door de keerlusmodule bepaald. Als de trein die sector inrijdt, zorgt de keerlusmodule ervoor dat de polariteit in die sector gelijk is aan het spoor vóór die sector; als de trein de sector uitrijdt zorgt de keerlusmodule ervoor dat de polariteit van zijn sector gelijk is aan het spoor ná die sector.

Er zijn verschillende typen keerlusmodules, die elk op een wat andere manier werken. Het enige type is wat omslachtiger aan te sluiten dan het andere.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 21:51:29 door Reinier Z. »
Reinier

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2021, 11:57:03 »
OK.  Studiewerk te doen dus.  Geen probleem.  Wel een ander vraagje.  Kan ik eender welke keerlusmodule kiezen ?  Ik was van  plan te digitaliseren met de z21 ( witte box ) van Fleischmann - Rocco.   Het zou dus hier compatibel mee moeten zijn.
Of kan je betere systemen aanraden.  Er zijn zoveel systemen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.  Ik wil natuurlijk ook wel een beetje op de centjes letten.  Je kan natuurlijk makkelijk 1000 euro of meer uitgeven aan zo'n systeem, doch ik heb zo iets als het kan met de helft is het voor mij ook OK. 

VvKan

  • Gast
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2021, 12:22:49 »
Ik zie 1 "keerlus" namelijk bij de kruising in het station.  Als die kruising geïsoleerd is, dus de 2 rijbanen zijn niet met elkaar verbonden, dan gaat het alleen om de oversteek  van het middelste naar het voorste stations spoor.  Het tweede spoor kun je dan gewoon rood en blauw houden.  Als de kruising niet geïsoleerd is, dan zou ik die aanpassen of een wel geïsoleerde pakken, dat maakt alles veel eenvoudiger.

Het volgende punt is dan de treinlengte. Is een trein nooit langer dan het stuk voorste stations spoor tussen de meest linkse wissel (bij uitloop spoor) en de wissel aan de rechterkant (naar de 2 opstelterreinen), en kan er geen trein binnenlopen en gelijktijdig vertrekken van dit stuk spoor, dan is het simpel.  Dan hoef je alleen het voorste stations spoor vanaf links de inkomende wissel, dus tussen de 2 wissels, inclusief uitloopspoor, en de wissel rechts naar het hoofdspoor als keerlus te gebruiken.
Dus dan heb je maar 1 module nodig.  De opstelterreinen rechts kun je dan ook in de keerlus laten.

Door de lengte van de keerlus en omdat er nog wissels inzitten ben je waarschijnlijk aangewezen op een keerlusmodule die werkt op het principe van "kortsluitdetectie". Zoals bijvoorbeeld de Lenz LK200:  2 draden aan rood en blauw, 2 draden aan de keerlus.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: hulp gevraagd bij Fleischmann railplan M123 ( 1960 )
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2021, 14:53:24 »
OK.  Studiewerk te doen dus.  Geen probleem.  Wel een ander vraagje.  Kan ik eender welke keerlusmodule kiezen ?  Ik was van  plan te digitaliseren met de z21 ( witte box ) van Fleischmann - Rocco.   Het zou dus hier compatibel mee moeten zijn.

Een keerlusmodule werkt zelfstandig, het maakt niet uit welke centrale er aan de baan hangt.

De verschillen in keerlusmodules zitten 'm in de manier waarop deze schakelt. Het eenvoudigste (ook om aan te sluiten) zijn modules die werken op kortsluitdetectie. Als een trein de sector in- of uitrijdt waar de keerlusmodule actief is, kan het zijn dat de polariteit in die sector andersom staat dan in het spoor voor of achter de sector. Er ontstaat kortsluiting. De keerlusmodule detecteert dat en poolt razendsnel de spanning om. Zo snel dat je er niets van merkt en zelfs zo snel dat ook de centrale geen kans krijgt om af te schakelen.

Niet iedereen vindt dit een elegante oplossing, dus er zijn ook keerlusmodules die de trein aan zien komen voordat er kortsluiting ontstaat en dan ompolen. Maar dan moet je wat meer elektrische scheidingen aanbrengen in het spoor en wat meer draden aansluiten.
Of kan je betere systemen aanraden.  Er zijn zoveel systemen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.  Ik wil natuurlijk ook wel een beetje op de centjes letten.  Je kan natuurlijk makkelijk 1000 euro of meer uitgeven aan zo'n systeem, doch ik heb zo iets als het kan met de helft is het voor mij ook OK. 

De witte z21 is op zich al een redelijk budgetvriendelijke oplossing, zeker als je 'm goedkoop kan overnemen uit een startset of zo. Er zijn particulieren en winkeliers die startsets uit elkaar trekken en de gloednieuwe onderdelen los verkopen. Dan koop jij bijvoorbeeld de digitale besturing en een ander koopt de trein en de rails. Voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1650332024 of https://link.marktplaats.nl/m1650746366 (die laatste is de versie met router en draadloze WLAN-Maus).

Maar het kan goedkoper. Voordat de z21 er was, leverde Roco een andere standaard configuratie als digitaal systeem, namelijk een multimaus + versterker 10764 + trafo of adapter. Met deze set  kan je ook gewoon alles besturen, maar je kunt dan bijvoorbeeld geen draadloze muis of een smartphone gebruiken om de treinen te besturen. Dat kan bij  de z21 wel, als je er een router aanhangt.

Deze oude configuratie van muis + versterker + trafo kun je her en der nog wel kopen, zelfs nog gloednieuw uit startsets. Voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1652032787 (dit is de Fleischmann-versie, maar dat is afgezien van de kleur hetzelfde ding)
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 15:00:48 door Reinier Z. »
Reinier

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2021, 15:24:11 »
In de vereenvoudigde layout zie je, dat je ook één knobbel van je hondebot kunt gebruiken als keerlus.  Hoe dat uitkomt bij de kruising weet ik niet, maar de banen daar moeten waarschijnlijk (net als bij mijn vorige opmerking) van elkaar geïsoleerd zijn.
 Overigens kun je het gedeelte van de keerlus beter 2 andere kleuren geven, want er is geen doorgaande blauwe rail (zowel baanplan als vereenvoudiging).  Dus bijvoorbeeld oranje en groen.

Johan Simons

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2021, 20:26:35 »
Ondertussen terug een beetje aan het tekenen gegaan voor de hoofdbaan layout.
Als ik het goed begrijp zou het er dan zo komen uit te zien ( indien niet hoor ik het graag )
Hoofdkring = rangeerstuk -> rood-blauw
Lus 1 = Oranje middenblauw
Lus 2 = Paars lichtblauw
Alle onderbrekingen / schakelaars / spoorvertragers en stroomblokkers eruit. ( lijkt me veel eenvoudiger  ;D )
Is het echter toch niet aangeraden dan voor elke lus een booster in te schakelen ? Lus 1 is alles bij elkaar toch een kleine 10m spoor denk ik,.... of maakt dit niet uit.

Misschien laat ik op de eerder vastgestelde probleemzone de onderbreking wel zitten.  Als ik dan analoog wil rijden dan zou dat nog steeds mogelijk moeten zijn.  Ik moet dan alleen opletten dat ik geen gebruik maak van de kruising.

Moet ik alleen nog ff nazien wat ik met de draaischijf ga doen.  Ik had al ergens gelezen dat je deze best kan afsplitsen van de hoofdkring.  Iemand ervaring hiermee ?  Ik weet eigenlijk ook nog niet of ik deze digitaal ga maken of niet.  Ze is elektrisch aangedreven.  Per puls ga ik 1 station voor of achteruit.

De witte z21 met modem is er ondertussen ( alleen geen Wlan maus.  Ik dacht dat dit ook met de GSM kon of met de PC ? )
Ik denk me dan ook de rosoft-xtreme keerlus modules aan te kopen.  Deze blijken geen probleem te geven met de z21, als ik hier en daar toch kan lezen.   Deze zijn ook heel wat goedkoper dan de fleischmann keerlus modules.  Ik moet nog wel eens uitdokteren waar ik deze tussen moet plaatsen op de hoofdbaan ( in elk geval op lus 1 en 2 dacht ik.  Plaats genoeg daar.  Enkel nog beste plaats kiezen ).   

Ook nog een ombouwsetje kopen voor een lokje te digitaliseren en een module om wissels aan te sturen zoeken en dan kan ik me weer enkele weken/maanden bezig houden.  Met heel de corona heisa kan je verder toch niet veel doen.

Vraagje.  Moet je met de witte z21 voor de wissels de switchmodule van roco zelf nemen, of zijn er hier ook 'goedkopere' alternatieven voor die met de z21 kunnen communiceren ?

Eerst alles een beetje testen op een klein baantje.  Dan naar de hoofdbaan.
Nogmaals iedereen bedankt die me weer wat op weg proberen te zetten.  Ik heb weer een hoop om over na te denken.
Alle tips ( ook andere voor een beginnende spoorbouwer ) zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2021, 20:39:33 »
Is het echter toch niet aangeraden dan voor elke lus een booster in te schakelen ? Lus 1 is alles bij elkaar toch een kleine 10m spoor denk ik,.... of maakt dit niet uit.

De lengte van het spoor maakt niets uit. Boosters zijn alleen nodig als er teveel stroomverbruikers (rijdende treinen, verlichte rijtuigen) tegelijkertijd actief zijn. Als die meer stroom vragen dan de centrale kan leveren, dan heb je boosters nodig.

Wat bij lang spoor wel aan te raden is, is een ringleiding. Dat is gewoon een tweeaderig kabeltje, aangesloten aan de railvoeding, dat je onder de baan legt en waarvan je regelmatig een aftakking maakt naar het spoor. Anders is je stroomgeleiding teveel afhankelijk van de railverbinders en die willen wel eens slechter gaan geleiden.


Vraagje.  Moet je met de witte z21 voor de wissels de switchmodule van roco zelf nemen, of zijn er hier ook 'goedkopere' alternatieven voor die met de z21 kunnen communiceren ?


Je kunt elke wisseldecoder nemen die DCC verstaat. Als je toch bij Rosoft gaat shoppen voor keerlusmodules, dan kun je daar ook de wisseldecoders aanschaffen. bijvoorbeeld deze voor 8 wissels: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-85150721/WDD-(8).html

En anders heeft Digikeijs ook van alles.

Reinier