Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:19
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Zee. Land.
door
AB 7216
Vandaag
om 10:05:01
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kato EF510 H0 digitaliseren (gelezen 1612 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 342
Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Gepost op:
27 december 2020, 17:03:56 »
In 2019 ben ik op vakantie geweest in Japan.
Voor de treinenliefhebber is het echt onvoorsteklbaar mooi. Zoveel moois oud en nieuw, wat er rondrijdt is echt prachtig om te zien.
Als een kadootje heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe Kato H0 loc. Het is een EF510.
Deze is nu nog analoog. Je moet er zelf een decoder inbouwen.
Meneer Kato had al wel netjes een uitsparing gemaakt voor een decoder.
Ik heb gekozen voor een LokPilot 5 typenummer 59620.
Waarom deze lokpilot nou groene en een roze draad heeft (rechterkant) is mij onbekend. Dat zou dit typenummer niet moeten hebben...
Bij het digitaliseren loop ik vast omdat ik dingen tegenkom die ik nog niet eerder ben tegengekomen bij wat "minder" geavanceerde Roco's of Fleischmanns.
Allereerst heeft de trein twee motoren. Deze zitten verwerkt in de bogies van de wielen. Een voor en een achter.
Wanneer je hem verder openmaakt, kom je een zogenaamd lightboard tegen:
Ik snap niet hoe dit geheel werkt. Het lightboard heeft geen voedingsdraden. Waar haalt ie zijn prik vandaan?
En de twee motoren, moeten beide aangesloten worden op de lokpilot, lijkt mij.
Wanneer ik de onderstaande links bekijk zie ik dat men het lightboard bewerkt heeft en banen heeft doorgesneden. In de voorbeelden (van de links hieronder) wordt gewerkt met een Digitrax decoder. Heeft een Digitrax-decoder dezelfde draadkleur als een bij een ESU Lokpilot? Kan ik het op dezelfde manier namaken als op de foto's?
Dit is de informatie die ik gevonden heb maar Ik kan er nog niet goed mee uit de voeten komen:
-
http://mokei-ya.cocolog-nifty.com/blog/2012/11/post-0762.html
-
https://jnsforum.com/community/topic/11853-kato-ef510-0-1-310-dcc-ready/?tab=comments#comment-141393
Heeft iemand ervaring met dit? Misschien over de algemene Kato-techniek?
Misschien gebruikt Kato dezelfde techniek als bij zijn Amerikaanse treinen?
Alle hulp is welkom.
Groet,
Erik
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1126
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #1 Gepost op:
27 december 2020, 17:08:20 »
Hallo Erik
Lijkt me een split-frame, dus de ene pool is de linkerkant van het frame, en omgekeerd...
Groeten
Bas
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 342
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #2 Gepost op:
27 december 2020, 17:11:56 »
Dag Bas, Dank voor je reactie.
Ik snap het idee van twee losse frame delen maar hoe wordt de hele handel dan gevoed? Het frame zelf moet dus ook gevoed worden want ander zou het lightboard niet werken. En tenslotte lopen er geen draden vanaf het frame terug naar de motor. Hoe krijgt de motor dan zijn prik?
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 1792
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #3 Gepost op:
27 december 2020, 17:31:29 »
de motoren zullen toch ergens draden moeten krijgen tenzij ze via koperbanen gevoed worden.De extra draden op de lopi v5 zijn extra AUX uitgangen AUX3 – AUX4. (de lichtgroene en roze draad)
Zoek op dit forum :
«
Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 17:41:11 door bellejt
»
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
erikkral
Offline
Berichten: 342
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #4 Gepost op:
03 januari 2021, 17:23:53 »
Dag Bas, bellejt,
Even een update van mijn kant: met jullie hulp ben ik een heel eind gekomen.
Met het zoeken op woorden zoals split frame heb ik gevonden hoe het werkt. Bedankt daarvoor Bas.
Met de multimeter zag ik dat er inderdaad spanning stond op het hele frame.
Toen heb ik de
instructies
van de Kato P42 erbij gepakt want die werkt volgens hetzelfde principe.
Die heb ik verder gevolgd: aandrijving bij de motoren aanpassen (draden er weghalen en aan de decoder solderen) en het board verder aangepast.
De decoder werkt nu. Tijdens de werkzaamheden is helaas een van de twee SMD LED’s kapot gegaan. Waarschijnlijk de soldeerbout er te lang tegenaan gehouden waardoor ik hem gebakken heb. Ik moet deze nog vervangen en dan de handel terug inbouwen.
Wat adviseren jullie in deze situatie over het gebruik van weerstanden bij de LED? Normaalgesproken zet ik ze er altijd in om het opblazen te voorkomen maar ik heb het idee dat het lightboard er al voor zorgt dat er een constante 3v gemaakt wordt (paar keer doorgemeten tijdens het rijden). Weerstanden overbodig of niet?
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 7801
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #5 Gepost op:
04 januari 2021, 12:46:10 »
Die weerstanden zitten op dat printje. Dat zijn die drie kleine blokjes met opdruk 561 rechts. Dat is 560 ohm.
Daar hoef je dus niets aan te doen.
Gelogd
Gr.
Eric
erikkral
Offline
Berichten: 342
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #6 Gepost op:
04 januari 2021, 13:13:12 »
Dankjewel.
Ik heb de loc inmiddels klaar, rijdt als een zonnetje.
Er zit bovenop een draaiknop voor de bediening van de lichten:
Met Google Translate ben ik erachter gekomen dat er verschillende standen zijn voor normaal rijden, rangeren en voor duwen. Afhankelijk van de stand wordt een rood lampje aangezet.
Wanneer ik aan het knopje draai, verandert er niets. Ik weet niet zeker of het, toen de loc analoog was, wel gewerkt heeft.
Er zitten wel rode reflectoren/lichtdoorgevers in de behuizing maar verder alleen witte LED's.
Hoe zou dit moeten werken?
Ter aanvulling:
Ik heb eens verder gezocht en kwam toen in de krochten van de Lokpilot functiemapping en lokprogrammers.
Volgens mij is het (via
deze
website) de bedoeling dat er ook verlichting geschakeld wordt met een AUX1-uitgang
Let op: plaatje is van internet, niet van mij, echter heb ik de AUX1 draad van de lokpilot 5 op dezelfde plek gesoldeerd als op deze foto.
Hoe zouden ze het in deze situatie bedacht hebben? want als je de printbanen een beetje volgt dan lijkt het hier geen LED aan te sturen.
Ik kan er echter nog steeds niet over uit hoe een witte led de ene keer via de witte geleider wit licht uitstraalt en de andere keer via de geleider rood licht geeft?
Ik denk dat niet onafhankelijk van elkaar kunnen branden, dus alleen rood of alleen wit.
Of zou iedere led in deze trein rood en wit kunnen kleuren?
Dit is nieuw voor mij en kan er kop noch staart aan vinden...
«
Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 14:15:22 door erikkral
»
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 342
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #7 Gepost op:
23 januari 2021, 23:19:53 »
Update: het digitaliseren/ombouwen is gelukt. De loc rijdt als een zonnetje!
Het topic mag gesloten worden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren