Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€352.00
Per saldo:
€102.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe Nederlandse busmodellen binnen in schaal H0!
door
Valleitrein
Vandaag
om 23:01:22
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen
door
VvKan
Vandaag
om 23:01:05
Projekt 083-338
door
44
Vandaag
om 22:52:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 22:46:20
Wielen voor de SR Leader Class...
door
Juroen
Vandaag
om 22:25:24
Dubbelspoor tunnelportaal van gips.
door
Glacierxprs
Vandaag
om 22:22:27
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt!
door
roadster36
Vandaag
om 22:09:38
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje
door
Aford
Vandaag
om 22:04:21
Stekkertje tbv de Fleischmann Sprinter.
door
henk
Vandaag
om 21:53:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:35:17
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen?
door
Hans1963
Vandaag
om 21:34:55
Lima onderdelen, waar verkrijgbaar?
door
ruudns
Vandaag
om 21:34:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
Vandaag
om 21:30:58
Roco BR 03 1011 voorzien van rookgenerator
door
Die Bahn
Vandaag
om 21:23:37
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:16:12
VERPLAATST: Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 20:49:29
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 20:45:53
VERPLAATST: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 20:43:55
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie
door
willyTEE
Vandaag
om 20:42:22
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:37
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder.
door
NS1220
Vandaag
om 20:32:19
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
Vandaag
om 20:29:51
OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
door
timtrein
Vandaag
om 20:19:29
Digikeijs DR5039 vraag
door
john26
Vandaag
om 20:06:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
St00mboy
Vandaag
om 20:01:55
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Tjalling
Vandaag
om 20:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:54:58
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:46:39
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps?
door
nighttrain1
Vandaag
om 19:41:09
Mooi weer om buiten te spelen
door
St00mboy
Vandaag
om 19:37:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kato EF510 H0 digitaliseren (gelezen 918 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 88
Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Gepost op:
27 december 2020, 17:03:56 »
In 2019 ben ik op vakantie geweest in Japan.
Voor de treinenliefhebber is het echt onvoorsteklbaar mooi. Zoveel moois oud en nieuw, wat er rondrijdt is echt prachtig om te zien.
Als een kadootje heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe Kato H0 loc. Het is een EF510.
Deze is nu nog analoog. Je moet er zelf een decoder inbouwen.
Meneer Kato had al wel netjes een uitsparing gemaakt voor een decoder.
Ik heb gekozen voor een LokPilot 5 typenummer 59620.
Waarom deze lokpilot nou groene en een roze draad heeft (rechterkant) is mij onbekend. Dat zou dit typenummer niet moeten hebben...
Bij het digitaliseren loop ik vast omdat ik dingen tegenkom die ik nog niet eerder ben tegengekomen bij wat "minder" geavanceerde Roco's of Fleischmanns.
Allereerst heeft de trein twee motoren. Deze zitten verwerkt in de bogies van de wielen. Een voor en een achter.
Wanneer je hem verder openmaakt, kom je een zogenaamd lightboard tegen:
Ik snap niet hoe dit geheel werkt. Het lightboard heeft geen voedingsdraden. Waar haalt ie zijn prik vandaan?
En de twee motoren, moeten beide aangesloten worden op de lokpilot, lijkt mij.
Wanneer ik de onderstaande links bekijk zie ik dat men het lightboard bewerkt heeft en banen heeft doorgesneden. In de voorbeelden (van de links hieronder) wordt gewerkt met een Digitrax decoder. Heeft een Digitrax-decoder dezelfde draadkleur als een bij een ESU Lokpilot? Kan ik het op dezelfde manier namaken als op de foto's?
Dit is de informatie die ik gevonden heb maar Ik kan er nog niet goed mee uit de voeten komen:
-
http://mokei-ya.cocolog-nifty.com/blog/2012/11/post-0762.html
-
https://jnsforum.com/community/topic/11853-kato-ef510-0-1-310-dcc-ready/?tab=comments#comment-141393
Heeft iemand ervaring met dit? Misschien over de algemene Kato-techniek?
Misschien gebruikt Kato dezelfde techniek als bij zijn Amerikaanse treinen?
Alle hulp is welkom.
Groet,
Erik
Gelogd
Lokführer Bas
Offline
Berichten: 1012
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #1 Gepost op:
27 december 2020, 17:08:20 »
Hallo Erik
Lijkt me een split-frame, dus de ene pool is de linkerkant van het frame, en omgekeerd...
Groeten
Bas
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #2 Gepost op:
27 december 2020, 17:11:56 »
Dag Bas, Dank voor je reactie.
Ik snap het idee van twee losse frame delen maar hoe wordt de hele handel dan gevoed? Het frame zelf moet dus ook gevoed worden want ander zou het lightboard niet werken. En tenslotte lopen er geen draden vanaf het frame terug naar de motor. Hoe krijgt de motor dan zijn prik?
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 915
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #3 Gepost op:
27 december 2020, 17:31:29 »
de motoren zullen toch ergens draden moeten krijgen tenzij ze via koperbanen gevoed worden.De extra draden op de lopi v5 zijn extra AUX uitgangen AUX3 – AUX4. (de lichtgroene en roze draad)
Zoek op dit forum :
«
Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 17:41:11 door bellejt
»
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/
erikkral
Offline
Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #4 Gepost op:
03 januari 2021, 17:23:53 »
Dag Bas, bellejt,
Even een update van mijn kant: met jullie hulp ben ik een heel eind gekomen.
Met het zoeken op woorden zoals split frame heb ik gevonden hoe het werkt. Bedankt daarvoor Bas.
Met de multimeter zag ik dat er inderdaad spanning stond op het hele frame.
Toen heb ik de
instructies
van de Kato P42 erbij gepakt want die werkt volgens hetzelfde principe.
Die heb ik verder gevolgd: aandrijving bij de motoren aanpassen (draden er weghalen en aan de decoder solderen) en het board verder aangepast.
De decoder werkt nu. Tijdens de werkzaamheden is helaas een van de twee SMD LED’s kapot gegaan. Waarschijnlijk de soldeerbout er te lang tegenaan gehouden waardoor ik hem gebakken heb. Ik moet deze nog vervangen en dan de handel terug inbouwen.
Wat adviseren jullie in deze situatie over het gebruik van weerstanden bij de LED? Normaalgesproken zet ik ze er altijd in om het opblazen te voorkomen maar ik heb het idee dat het lightboard er al voor zorgt dat er een constante 3v gemaakt wordt (paar keer doorgemeten tijdens het rijden). Weerstanden overbodig of niet?
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 6854
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #5 Gepost op:
04 januari 2021, 12:46:10 »
Die weerstanden zitten op dat printje. Dat zijn die drie kleine blokjes met opdruk 561 rechts. Dat is 560 ohm.
Daar hoef je dus niets aan te doen.
Gelogd
Gr.
Eric
erikkral
Offline
Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #6 Gepost op:
04 januari 2021, 13:13:12 »
Dankjewel.
Ik heb de loc inmiddels klaar, rijdt als een zonnetje.
Er zit bovenop een draaiknop voor de bediening van de lichten:
Met Google Translate ben ik erachter gekomen dat er verschillende standen zijn voor normaal rijden, rangeren en voor duwen. Afhankelijk van de stand wordt een rood lampje aangezet.
Wanneer ik aan het knopje draai, verandert er niets. Ik weet niet zeker of het, toen de loc analoog was, wel gewerkt heeft.
Er zitten wel rode reflectoren/lichtdoorgevers in de behuizing maar verder alleen witte LED's.
Hoe zou dit moeten werken?
Ter aanvulling:
Ik heb eens verder gezocht en kwam toen in de krochten van de Lokpilot functiemapping en lokprogrammers.
Volgens mij is het (via
deze
website) de bedoeling dat er ook verlichting geschakeld wordt met een AUX1-uitgang
Let op: plaatje is van internet, niet van mij, echter heb ik de AUX1 draad van de lokpilot 5 op dezelfde plek gesoldeerd als op deze foto.
Hoe zouden ze het in deze situatie bedacht hebben? want als je de printbanen een beetje volgt dan lijkt het hier geen LED aan te sturen.
Ik kan er echter nog steeds niet over uit hoe een witte led de ene keer via de witte geleider wit licht uitstraalt en de andere keer via de geleider rood licht geeft?
Ik denk dat niet onafhankelijk van elkaar kunnen branden, dus alleen rood of alleen wit.
Of zou iedere led in deze trein rood en wit kunnen kleuren?
Dit is nieuw voor mij en kan er kop noch staart aan vinden...
«
Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 14:15:22 door erikkral
»
Gelogd
erikkral
Offline
Berichten: 88
Re: Kato EF510 H0 digitaliseren
«
Reactie #7 Gepost op:
23 januari 2021, 23:19:53 »
Update: het digitaliseren/ombouwen is gelukt. De loc rijdt als een zonnetje!
Het topic mag gesloten worden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Kato EF510 H0 digitaliseren