Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RhBfan
Vandaag om 14:24:46
BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn) door iarnrod
Vandaag om 14:21:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ruben90
Vandaag om 14:19:36
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door bask185
Vandaag om 14:17:54
DCC++ EX door meino
Vandaag om 14:14:20
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 14:08:22
Faller Car System, probleem met aansluitingen. door Fritsprt
Vandaag om 14:00:13
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 13:58:40
Hulp bij concept Baanplan door De eerste Ivo
Vandaag om 13:57:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:53:24
Het Utrechts Archief door R v/d Hoven
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Ruben90
Vandaag om 13:43:20
Kap van Roco Sik verwijderen door VAM65
Vandaag om 13:40:57
Vermindering reizigers bij NS door Dwergsein
Vandaag om 13:31:02
Projekt 083-338 door charp
Vandaag om 13:03:28
Wienerlokfabrik Br 46 Kriegslok 3 door Haradigi
Vandaag om 12:54:43
NS 6100 van GM&S door arnout
Vandaag om 12:53:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 12:52:43
Digikeijs DR5000 met DR5033 boosters, vonk en geruis op overgang door schipcas
Vandaag om 12:47:36
Mijn voornemen voor 2021: een modelbaan voor mijn vader maken door Te 2/2
Vandaag om 12:43:10
Vraag over BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren en Rheingold/TEE-rijtuigen door willyTEE
Vandaag om 12:35:54
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 12:34:04
Rheinburgh, TP V/VI door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:27:41
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door arnout
Vandaag om 12:13:38
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:54:58
Halling 2021 Rotterdamse E1 tram door Dwergsein
Vandaag om 11:51:23
Wie kan dit solderen voor mij? door sncf231e
Vandaag om 11:20:04
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door NS264
Vandaag om 11:17:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 11:16:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 10:26:17
  

Auteur Topic: Wim Mesu NS 600/2000 in 0  (gelezen 4270 keer)

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2021, 17:26:18 »
Ik vind die geprinte motoren ook mooi, maar als ze ingebouwd zijn zie je er heel weinig van.

Het is natuurlijk goed om die doorkijk door de lege motorhuiven te voorkomen.
Daarom was ik van plan "profielplaten" van de motoren, zowel van de Buda's als de Thomassen en een dwarsschot t.p.v. de ventilator te laten snijden, om zo de doorkijk tegen te gaan.
De motorprofiel platen komen met de bouwsets mee en kunnen er van onderaf ingezet worden, door de bodemluiken. Zie foto. Is de loc van onder toegankelijk af of niet?



Als ik die geprinte motoren zie, denk ik dat die niet door het onderluik kunnen. Dat is dan een probleem, want wanneer ga je ze er dan in zetten? Dus wil de huiven niet vast solderen.
Als je de motorprofielplaten gebruikt die ik bij het bouwset doe, heb je dat probleem niet!
Dan kun je de huiven en de cabine gewoon op het chassis vastzetten, solderen, zoals het oorspronkelijk de bedoeling was. Je hebt dan ook geen spleet op de voetplaat. (gruwel  :-[)
En het is ook veel beter i.v.m. de verdere aanbouw van de afbouwdetails zoals de accubakdeuren, de accukisten op de voetplaat, het pompbakje voor de cabine en de stekkerdzoen voorop bij de 600's.

Een losse bovenbouw (motorhuiven+cabine) is volgens mij niet goed.
Het chassis: de voetplaat (met grote gaten erin) en de chassisbalkjes (grote gaten erin voor de tankdop), met de zware draaistellen er aan, is te slank. Dat is vragen om problemen.
Een knik, daar zit niemand op te wachten. Neem daarbij ook nog de tank in het midden, waarvoor ik 300 gram in te plakken gewichtblokjes meelever, en je begrijpt wat ik bedoel.
Daarom stel ik dat het beter is de bovenbouw, de cabine en de motorhuiven, direct aan het chassis samen te bouwen om zo sterk geheel te maken  zoals ook in het groot het geval is.
Ik heb er heel veel tijd, veel materiaal en etswerk erin gestoken om zo de bereikbaarheid van onder in de loc te bereiken, die er nu is.
En om de lelijke voetplaatspleet, die ik in de HO modellen wel had, weg te werken. Daarom direct vastzetten op het chassis, is mijn devies. : >:(

Afplakken is ook wel als reden op gegeven. Maar dat is ook niet steek houdend. De kleur of verf die op de voetplaat zit gaat ook nog een eindje tegen de huiven en de cabine op.
Des te meer om er geen spleet in te willen. Zie foto.



Bij the way: etswerk voor serie is sinds vorige week in bestelling.  (y)

Grts,
Wim Mesu     
 
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 03:59:26 door WimM. Reden: verbeterd, aangevuld »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Team Mitropa
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2021, 17:33:52 »
Je kan het er ook naast doen (en daarna ga je h0 verwaarlozen waardoor je de facto bent overgestapt, maar zo voelt het minder definitief  :)   )

Mvg, Paul
Ja dat dus  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Team Mitropa
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2021, 18:44:59 »
Geen zorgen Wim , dat komt goed (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Team Mitropa
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2021, 21:09:41 »
Linkje naar de motoren van Daniel  (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93400.msg3222185623#msg3222185623

En wat je er van ziet is niet zo heel veel maar altijd beter dan een huif waar je dwars door heen kijkt.


WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2021, 01:30:18 »
Als ik lees wat je er nou bijschrijft, over een lege huif, denk ik: Heb je mijn laatste bericht nou niet gelezen?
Ik had geschreven dat ik ook voorzieningen tref tegen het doorkijken. Simpele voorzieningen en bij het bouwpakket inbegrepen.
Dus bij de standaard uitvoering kijk je ook niet dwars door de loc heen en is de huif ook niet leeg.

Dat is de ellende van een pilot doen, er is nog van alles niet aanwezig of in orde. :(
Groeten,
Wim

P.s.
De draaispil van de draaistellen is geen M5 maar M3. Stel je voor.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 04:09:56 door WimM. Reden: verbeterd, aangevuld »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4673
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2021, 07:59:02 »
Wim, Jan heeft dat heus wel gelezen, maar hij had die motoren al lang en breed in huis. Ik begrijp dat het nagelbijten is wanneer een derde aan de slag gaat met jouw geestesproduct, maar het is onvermijdelijk dat bouwers er ook hun persoonlijke signatuur in leggen!

Ik zelf zou gewoon niet door de huif heen kijken. Heb je ook geen profiel nodig  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2021, 19:40:40 »
Hallo,

Je wilt graag, als je wat schrijft, dat je zo schrijft dat het door iedereen 100% wordt begerepen, maar wat is dat toch moeilijk
Ik schrijf ook niet voor of naar Jan, dan gebruik ik een pb. Wat ik opgemerkt/geschreven heb is voor de argeloze derde die nog wil starten.

Ik zeg niet dat iemand zijn loc niet anders mag maken. Al maakt ie er een bloempot van. Dan nog niet.
Als iemand het anders doen, is dat zijn goed recht.

Het gaat er om dat er wordt geschreven dat de huif leeg is.
En ik zeg dan dat de huif in leveringsvorm van het bouwset niet leeg is.

Als er iemand het chassis los wil houden, waarschuw ik daar tegen, dat het op die manier zwak is. Ik heb er al 2 gebouwd, dus ik weet het.

Dat is alles. Fijn verder bouwen.
Wim Mesu 

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Team Mitropa
Re: Wim Mesu NS 600/2000 in 0
« Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2021, 23:49:53 »
remschoentjes