Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.  (gelezen 3587 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 22:19:40 »
Bert,

Dat is best een uitgebreid baanplan. Teken daar eens het eerder gedane idee (van VvKan) om de kortsluiting buiten 'de keerlus' op te lossen in. Wellicht kom je dan dichter bij een oplossing.

Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2021, 15:26:10 »
Juroen,

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buiten 'de keerlus' oplossen". Bedoel ja dat ik het ervoor en/of het erna liggende blok erbij betrek? Dan heb ik zeker voldoende lengte voor mijn langste trein. Ik zie het alleen nog niet zo flitsen hoe ik dat in iTrain allemaal regel en hoe ik de boel dan schakel .
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2021, 20:01:31 »
Afgezien hoe Itrain er mee omgaat, dus of daar ook lengtes van blokken ingegeven moeten worden en andere ongein, is het vrij simpel.
Je hebt:  blok links     wissel   keerlusblok     wissel     blok rechts.
Naar gelang meer lengte voor het keerlusblok nodig is, en naar gelang de lengte van het blok links en rechts, stel ik me zo voor, dat als je een stuk van links en van rechts bij de keerlus betrekt, je genoeg lengte hebt.
Dan breng je dus in het linker blok en het rechter blok isolaties aan, en ook aan de poten van de wissels, die naar andere blokken leiden, zodat je een "verlengd keerlusblok" krijgt, overal gescheiden van de normale baanspanning (beide railstaven geïsoleerd).

In de normale toestand vormt het blok links één geheel, dus normale sectie + verleng sectie.  Zo ook het rechterblok.

In de toestand "keerlus" worden beide verlengsecties (L en R)  aan het keerlusblok gekoppeld.

De toestanden "normaal"en "keerlus" worden gestuurd door de stand van beide wissels:  2 dubbelpolige omschakelingen, dus relais, gekoppeld aan de bediening van de wissels.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 21:35:26 door VvKan. Reden: correctie »

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2021, 11:14:27 »
Helder, Veroniek! Dank voor de uitwerking.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2021, 14:13:47 »
Bert,

Ik was begonnen een reactie te maken en zie dat VvKan ook al reageerde. Nu ja, ik denk het op 't zelfde neer komt.

Als ik het goed begrijp is onderstaande bij je aan de hand. In principe is het stuk B-D je keerlus. Dit stuk is korter dan je treinen. Dat maakt het onmogelijk daar de keerlus-oplossing te situeren.



Daarom volgende mogelijke gedachte:

Voor de tekening gelden de volgende kenmerken:
1) de polariteit van de groene delen is gelijk;
2) in het rode deel kan de spanning omgepoold worden;
3) normaliter is de spanning van het rode deel zodanig gepoold dat treinen vrij van A naar C kunnen rijden;
4) is er een trein vlak voor of vlak na de overgang bij B dan pool je de spanning van het rode deel om;
5) de stand van het wissel bij B/C is geen voorwaarde voor de polariteit in het rode deel.

Hetzelfde kan je toepassen op het blauwe deel

Dat gaat goed als:
1) je langste trein korter is als het rode/blauwe deel;
2) er bij A en B niet gelijktijdig een trein is (bijvoorbeeld kort achter elkaar).

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. Mijn manier (wellicht niet voor iedereen de beste manier; dan hebben we dat maar gehad :) ) is om 2 sensoren op de scheiding bij B te plaatsen: 1 juist in het rode deel en 1 juist in het gele deel. Als tenminste 1 van deze 2 sensoren een trein 'ziet' dan pool je de spanning om.

Ik doe dat met twee infrarood sensoren en een dubbelpolig relais. Om precies te zijn: ik schakel drie dubbelpolige relais: 2 gedetecteerde stukken en een ongedetecteerd stuk. De arduino zorgt voor een iets vertraagde afval van de relais; die heb je niet perse nodig, kan ook zonder.

De infrarood sensoren:


Het bordje met de drie dubbelpolige relais:


Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2023, 18:54:48 »
@ Veroniek
@Juroen
Jullie suggesties hebben mij op het goede spoor gebracht. Ik heb een oplossing bedacht, uitgevoerd, getest en in orde bevonden.
Ik betrek nu het blok vóór de wissels (die naar het korte blok leiden waar de kortsluiting zou gaan optreden) bij genoemde wissels. Dat stuk baan heb ik helemaal apart van de rest van de baan aangesloten op mijn DR4088CS. Die aparte aansluiting kan ik ompolen via een bi stabiel relais dat de polariteit omgooit. Dat relais schakel ik gewoon via een DR4018 alsof het een wissel is.
Via een "Actie" in iTrain 5.1 bekrachtig ik dat relais. De voorwaarden daarvoor zijn: de uitrijdsensor van het lange blok is geactiveerd én het korte blokje achter de wissels is gereserveerd. Via de mogelijkheid "Houd sein op rood" in iTrain voorkom ik dat een andere trein het lange blok inrijdt of de wissels oprijdt, zodra die vrijgegeven zijn maar de polariteit nog niet teruggezet is naar normaal.
Werkt prima. Zodra het korte blokje vrijgegeven wordt, pool ik de boel weer terug en hef "Houd sein op rood"weer op. Ook weer via een Actie in iTrain.
Kost niets (op een relais van € 3 na) en werkt geheel voorwaardelijk. Als een trein ergens anders heen wil dan het korte blokje in, gebeurt er niets. Precies wat ik graag wilde.
Het ei van Columbus!
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #21 Gepost op: 05 april 2023, 21:10:11 »
Ter toelichting hierbij een afbeelding van mijn sporenplan.



Nadere uitleg volgt nog
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 21:45:00 door BertOK. Reden: Leesbaarheid »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2023, 21:41:36 »
Alle richtingpijlen op de blokken geven de enige richting aan waarin het desbetreffende blok bereden mag worden.



Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan blok 70 reserveren. Een trein die stijgend over blok 63 aankomt bij wissel 63 kan blok 70 NIET reserveren.
Een trein die dalend over blok 33 aankomt bij wissel 23, kan natuurlijk ook blok 35 reserveren. Dan schakelt het relais niet.
Een trein die vanaf blok 70 komt, kan uitsluitend verder over blok 62.
Blok 70 is natuurlijk het korte blok.
Blok 33 is het lange blok waarin elke trein met glans past.

Net zo werkt het bij blok 80.

Als ik in iTrain treinen automatisch laat rijden (waarbij het programma dus de route kiest), houd ik op die manier dus stijgend en dalend verkeer uit elkaar én hoop ik dead lock te voorkomen.

Mijn DR4088CS is in twee stukken van elk 8 sensoren te scheiden. De terugmelders op de wissels 23, 22+24 met de drie op blok 33 zet ik allemaal op hetzelfde stukje van mijn DR4088CS. Via het relais pool ik de rode en zwarte draad naar de DR4088CS om. Dat levert geen problemen met het andere deel van 8 sensoren op, gelukkig. Een handige eigenschap!
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 21:43:52 door BertOK »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2023, 09:16:57 »
je had in dit deel geen keerlus nodig:


zoals je ziet heb je hier nergens problemen.

Elders in de baan zou die dan wel komen, maar daar heb je meer ruimte om hem te plaatsen, voor b.v. nivo 0 tussen de gele strepen:


en in dat geval kun je dus ook je sporen op het station combineren. MIsschien op nivo 0 niet echt nodig, maar op nivo3 wel leuk als je daar wat vrij bent in hoe de treinen daar binnen komen. Daar zit een zelfde situatie.

Ook dit zou met een relais kunnen, maar goed, als de huidige oplossing ook werkt is dat natuurlijk prima. Daar gaat het uiteindelijk om.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 06 april 2023, 09:27:27 door rjr »

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2023, 14:25:30 »
Beste Roelco,

Op de plekken die jij aangeeft bij het Hoofdstation is helaas geen ruimte om wisselstraten te leggen zoals jij die intekent.

Ter extra verduidelijking nog een tekening met daarop met groen de plekken waar ik de scheidingen heb aangebracht tussen het om te polen baangedeelte en de rest van de baan.
Tevens met rood welke rail aangesloten is op de rode draad.
 
Dat ik twee keerlussen heb, is omdat ik elke trein, ongeacht aan welke kant hij het Hoofdstation verlaat, wil kunnen laten omkeren. Als ik maar één 'doorsteek' zou aanleggen, zou die van twee kanten bereden moeten worden, en dat wil ik nu net niet. Dat vergroot de kans op dead lock.

Je ziet dat ik de blokken 70 en 80 meegepoold heb gelaten met het baangedeelte waartoe zij toegang geven. Zodra de trein van de laatste wissel vóór blok 70 resp. 80 af is, zou er in theorie al teruggepoold kunnen worden, maar veiligheidshalve wacht ik daarmee tot blok 70 resp. 80 vrijgegeven is. Ze zijn toch maar kort en er mag niet in gestopt worden.

Mijn baan is in essentie een gekantelde 8. Niveau 3 ligt dwars over niveau 0 heen. Qua treinverkeer komt dat neer op een ovaal. Met die extra twaalf wissels en de extra blokjes 70 en 80 creëer ik de mogelijkheid een getrokken trein te laten keren en het Hoofdstation aan dezelfde kant binnen te laten komen als waar hij het uitgereden is. Probeer het sporenplan maar eens te volgen.
Let op: mijn tekening hieronder is een combinatie van de niveaus 1 en 2, zoals getekend in een eerder bericht hierboven.


Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko