Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door BrightonBelle
Vandaag om 13:03:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 13:00:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 12:58:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 12:58:33
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Conner
Vandaag om 12:56:35
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Harold34
Vandaag om 12:54:47
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 12:33:36
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:27:17
Roco 70250 Br 23 (nieuw 2021) door Frank 123
Vandaag om 12:22:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
Vandaag om 12:05:50
3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door 3dbuildr
Vandaag om 11:37:00
Projekt 083-338 door spoorzeven
Vandaag om 10:53:32
Nieuw in de winkel! door SimonSt
Vandaag om 10:47:32
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door Falkenberg
Vandaag om 10:29:23
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 10:08:45
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:58:07
Spoorwegen in India door raymond erdtsieck
Vandaag om 09:43:58
Haarsem aan Zee H0 door tothebeach
Vandaag om 09:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 09:22:31
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 08:15:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 08:03:03
Kabelbaan in grootte 0, fabrikant gezocht. door Jan-Peter
Vandaag om 00:02:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
26 februari 2021, 23:28:37
ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen. door Sven
26 februari 2021, 22:46:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
26 februari 2021, 22:27:33
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 februari 2021, 22:24:33
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
26 februari 2021, 21:51:34
Cubana door Sven
26 februari 2021, 21:47:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 februari 2021, 21:16:10
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
26 februari 2021, 21:12:10
  

Auteur Topic: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.  (gelezen 1417 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 22:19:40 »
Bert,

Dat is best een uitgebreid baanplan. Teken daar eens het eerder gedane idee (van VvKan) om de kortsluiting buiten 'de keerlus' op te lossen in. Wellicht kom je dan dichter bij een oplossing.

Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2021, 15:26:10 »
Juroen,

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buiten 'de keerlus' oplossen". Bedoel ja dat ik het ervoor en/of het erna liggende blok erbij betrek? Dan heb ik zeker voldoende lengte voor mijn langste trein. Ik zie het alleen nog niet zo flitsen hoe ik dat in iTrain allemaal regel en hoe ik de boel dan schakel .
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • Veroniek
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2021, 20:01:31 »
Afgezien hoe Itrain er mee omgaat, dus of daar ook lengtes van blokken ingegeven moeten worden en andere ongein, is het vrij simpel.
Je hebt:  blok links     wissel   keerlusblok     wissel     blok rechts.
Naar gelang meer lengte voor het keerlusblok nodig is, en naar gelang de lengte van het blok links en rechts, stel ik me zo voor, dat als je een stuk van links en van rechts bij de keerlus betrekt, je genoeg lengte hebt.
Dan breng je dus in het linker blok en het rechter blok isolaties aan, en ook aan de poten van de wissels, die naar andere blokken leiden, zodat je een "verlengd keerlusblok" krijgt, overal gescheiden van de normale baanspanning (beide railstaven geïsoleerd).

In de normale toestand vormt het blok links één geheel, dus normale sectie + verleng sectie.  Zo ook het rechterblok.

In de toestand "keerlus" worden beide verlengsecties (L en R)  aan het keerlusblok gekoppeld.

De toestanden "normaal"en "keerlus" worden gestuurd door de stand van beide wissels:  2 dubbelpolige omschakelingen, dus relais, gekoppeld aan de bediening van de wissels.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 21:35:26 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2021, 11:14:27 »
Helder, Veroniek! Dank voor de uitwerking.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2021, 14:13:47 »
Bert,

Ik was begonnen een reactie te maken en zie dat VvKan ook al reageerde. Nu ja, ik denk het op 't zelfde neer komt.

Als ik het goed begrijp is onderstaande bij je aan de hand. In principe is het stuk B-D je keerlus. Dit stuk is korter dan je treinen. Dat maakt het onmogelijk daar de keerlus-oplossing te situeren.



Daarom volgende mogelijke gedachte:

Voor de tekening gelden de volgende kenmerken:
1) de polariteit van de groene delen is gelijk;
2) in het rode deel kan de spanning omgepoold worden;
3) normaliter is de spanning van het rode deel zodanig gepoold dat treinen vrij van A naar C kunnen rijden;
4) is er een trein vlak voor of vlak na de overgang bij B dan pool je de spanning van het rode deel om;
5) de stand van het wissel bij B/C is geen voorwaarde voor de polariteit in het rode deel.

Hetzelfde kan je toepassen op het blauwe deel

Dat gaat goed als:
1) je langste trein korter is als het rode/blauwe deel;
2) er bij A en B niet gelijktijdig een trein is (bijvoorbeeld kort achter elkaar).

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. Mijn manier (wellicht niet voor iedereen de beste manier; dan hebben we dat maar gehad :) ) is om 2 sensoren op de scheiding bij B te plaatsen: 1 juist in het rode deel en 1 juist in het gele deel. Als tenminste 1 van deze 2 sensoren een trein 'ziet' dan pool je de spanning om.

Ik doe dat met twee infrarood sensoren en een dubbelpolig relais. Om precies te zijn: ik schakel drie dubbelpolige relais: 2 gedetecteerde stukken en een ongedetecteerd stuk. De arduino zorgt voor een iets vertraagde afval van de relais; die heb je niet perse nodig, kan ook zonder.

De infrarood sensoren:


Het bordje met de drie dubbelpolige relais:


Groet, Juroen