Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 02:18:18
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door AndrevdG
Vandaag om 01:54:07
Faller Car System 161651, met 1 trafo meerdere voeden? door EricZmS
Vandaag om 01:20:10
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door JeanR
Vandaag om 00:41:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
Vandaag om 00:29:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:11:50
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door 1200blauw
27 februari 2021, 23:58:08
Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door Ronaldp
27 februari 2021, 23:32:00
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
27 februari 2021, 23:30:33
Cubana door St00mboy
27 februari 2021, 23:21:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hans1958
27 februari 2021, 23:05:54
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door GerardvV
27 februari 2021, 22:53:09
YouTube : 4 manieren om dennenbomen te maken. door Eegtrain
27 februari 2021, 21:39:25
Modelspoorbaan Fleischmann door AntonM
27 februari 2021, 21:34:54
ESU Loksound 3.5 Micro en Train-O-Matic Smart Power Pack door ingenium
27 februari 2021, 20:42:19
Hoe Marklin wisseldecoders werkend krijgen op Intellibox? door Martijn1974
27 februari 2021, 20:36:12
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 februari 2021, 20:26:08
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Rolando
27 februari 2021, 20:07:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
27 februari 2021, 19:35:58
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door RoelVerkruisen
27 februari 2021, 19:31:56
Depot + vervolg Vlieringen-2 door CeesJ
27 februari 2021, 19:30:25
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door Jeronimos
27 februari 2021, 19:19:53
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door meino
27 februari 2021, 19:07:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
27 februari 2021, 18:51:12
ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen. door Sven
27 februari 2021, 18:36:39
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Chris
27 februari 2021, 18:30:31
Haarsem aan Zee H0 door bask185
27 februari 2021, 17:56:43
Falkenheim door Wim Vink
27 februari 2021, 17:47:54
Projekt 083-338 door 44
27 februari 2021, 17:45:54
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door Thai-Bundesbahn
27 februari 2021, 17:45:05
  

Auteur Topic: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.  (gelezen 1420 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 22:19:40 »
Bert,

Dat is best een uitgebreid baanplan. Teken daar eens het eerder gedane idee (van VvKan) om de kortsluiting buiten 'de keerlus' op te lossen in. Wellicht kom je dan dichter bij een oplossing.

Groet, Juroen

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2021, 15:26:10 »
Juroen,

Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buiten 'de keerlus' oplossen". Bedoel ja dat ik het ervoor en/of het erna liggende blok erbij betrek? Dan heb ik zeker voldoende lengte voor mijn langste trein. Ik zie het alleen nog niet zo flitsen hoe ik dat in iTrain allemaal regel en hoe ik de boel dan schakel .
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
  • Veroniek
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2021, 20:01:31 »
Afgezien hoe Itrain er mee omgaat, dus of daar ook lengtes van blokken ingegeven moeten worden en andere ongein, is het vrij simpel.
Je hebt:  blok links     wissel   keerlusblok     wissel     blok rechts.
Naar gelang meer lengte voor het keerlusblok nodig is, en naar gelang de lengte van het blok links en rechts, stel ik me zo voor, dat als je een stuk van links en van rechts bij de keerlus betrekt, je genoeg lengte hebt.
Dan breng je dus in het linker blok en het rechter blok isolaties aan, en ook aan de poten van de wissels, die naar andere blokken leiden, zodat je een "verlengd keerlusblok" krijgt, overal gescheiden van de normale baanspanning (beide railstaven geïsoleerd).

In de normale toestand vormt het blok links één geheel, dus normale sectie + verleng sectie.  Zo ook het rechterblok.

In de toestand "keerlus" worden beide verlengsecties (L en R)  aan het keerlusblok gekoppeld.

De toestanden "normaal"en "keerlus" worden gestuurd door de stand van beide wissels:  2 dubbelpolige omschakelingen, dus relais, gekoppeld aan de bediening van de wissels.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 21:35:26 door VvKan. Reden: correctie »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2021, 11:14:27 »
Helder, Veroniek! Dank voor de uitwerking.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2021, 14:13:47 »
Bert,

Ik was begonnen een reactie te maken en zie dat VvKan ook al reageerde. Nu ja, ik denk het op 't zelfde neer komt.

Als ik het goed begrijp is onderstaande bij je aan de hand. In principe is het stuk B-D je keerlus. Dit stuk is korter dan je treinen. Dat maakt het onmogelijk daar de keerlus-oplossing te situeren.



Daarom volgende mogelijke gedachte:

Voor de tekening gelden de volgende kenmerken:
1) de polariteit van de groene delen is gelijk;
2) in het rode deel kan de spanning omgepoold worden;
3) normaliter is de spanning van het rode deel zodanig gepoold dat treinen vrij van A naar C kunnen rijden;
4) is er een trein vlak voor of vlak na de overgang bij B dan pool je de spanning van het rode deel om;
5) de stand van het wissel bij B/C is geen voorwaarde voor de polariteit in het rode deel.

Hetzelfde kan je toepassen op het blauwe deel

Dat gaat goed als:
1) je langste trein korter is als het rode/blauwe deel;
2) er bij A en B niet gelijktijdig een trein is (bijvoorbeeld kort achter elkaar).

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. Mijn manier (wellicht niet voor iedereen de beste manier; dan hebben we dat maar gehad :) ) is om 2 sensoren op de scheiding bij B te plaatsen: 1 juist in het rode deel en 1 juist in het gele deel. Als tenminste 1 van deze 2 sensoren een trein 'ziet' dan pool je de spanning om.

Ik doe dat met twee infrarood sensoren en een dubbelpolig relais. Om precies te zijn: ik schakel drie dubbelpolige relais: 2 gedetecteerde stukken en een ongedetecteerd stuk. De arduino zorgt voor een iets vertraagde afval van de relais; die heb je niet perse nodig, kan ook zonder.

De infrarood sensoren:


Het bordje met de drie dubbelpolige relais:


Groet, Juroen