Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.  (gelezen 3586 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Gepost op: 21 december 2020, 21:38:02 »
Vrienden,

Op 18 december 2019 begon ik in het draadje over het instellen van een DR4024 over iets heel anders: keerlussen aanbrengen in het ontwerp van mijn baan.
Daar werd toen over opgemerkt dat de sectie die omgepoold moet worden sowieso langer moet zijn dan de langste trein waarmee ik de "lus" in wil rijden. Nader onderzoek op dit forum heeft mij doordrongen van de noodzaak van die regel.
Ik sta dus voor de keuze: Of ik rijd met alleen korte treinen de "lus" in, of ik breng helemaal geen "lus" aan. Daar ben ik nog niet uit.

Ter verduidelijking waarom ik "lus" telkens tussen ".." zet, bijgaand twee 3D plaatjes uit SCARM van mijn baanontwerp. Op het ene zitten de "keerlussen" niet tussen de klimspiralen, op het andere wel. Tevens kun je daar goed zien dat die "lussen" (ik noem ze voor mezelf "kortsluitingen") slechts zeer kort kunnen zijn. (Let niet op de onderbreking in het spoor; dat is een SCARM probleempje.) Er is gewoon niet meer afstand.

Wie zegt dat het ontwerp wel erg gecompliceerd is, geef ik meteen gelijk. Maar ik kan helaas niet anders, gezien wat ik wil in de uitermate beperkte beschikbare ruimte: ruim 20 treinen tegelijk op de rails hebben (merendeels in stilstaand in het SchaduwStation) op een oppervlak van 110 cm X 350 cm...
Mijn Centraal Station is eigenlijk slechts de paradeplaats voor de in het SS gestalde treinen. Al wil ik ze in het CS wel in een soort van dienstregeling laten verschijnen. Intercity's moeten in het CS stoptreinen kunnen inhalen bijv. (Ik rijd met NS materieel uit de jaren '80.)

Door die ruimtelijke beperking kan ik over een halve cirkel + één rechte baan langs de lange kant + weer een halve cirkel maar 12,5 cm klimmen! (Als ik niet steiler wil gaan dan 2,5%.) Dat is veel te weinig om ontsporingen te kunnen verhelpen. Daarom heb ik de klimspiralen toegevoegd. Nu is het hoogteverschil tussen SS en CS 30 cm. Er komen mangaten aan weerszijden in de onderste plaat waar het SS op ligt. Daar kan mijn hele hoofd in voor een goed zicht en voor ruimte om te reiken naar een ontsporing.

In het getoonde baanplan zijn zowel het bovenop gelegen CS als het onderop gelegen CS versimpeld weergegeven.
Waar ik, nu ik de rails van mijn Schaduwstation heb liggen, over pieker is: Hoe ga ik de boel van power voorzien? (Ik gebruik Digikeijs spullen.)

Mijn idee is als volgt: de DR5000 centrale sluit ik aan op het onderste niveau. Daar staan in de praktijk maximaal 18 treinen in het SS.
Dan wil ik een DR5033 booster aansluiten op de twee niveaus daarboven. Treinen die daar rijden, dalen of klimmen per definitie.
Vervolgens een tweede booster op het bovenste niveau met het CS. Daar zullen in de praktijk maximaal zes treinen tegelijk verblijven.

Twee boosters lijkt misschien overkill, maar als ik dat niet doe, zit ik met een heel ingewikkeld probleem: Waar leg ik de scheiding tussen centrale-gebied en booster-gebied? De klimspiralen kruisen elkaar als het ware. Of moet ik zeggen: zijn met elkaar vervlochten? Met een tweede booster is het probleem van de plek van de scheiding er simpelweg niet; zie de plaatjes. Bovendien geeft één booster voor het hele tussengebied nog een redelijke kans op een oplossing van mijn grote wens om die "kortsluitingen" aan te brengen. Als het berijden van een "kortsluiting" ook nog eens een overstap van centrale-gebied naar booster-gebied met zich meebrengt, vrees ik dat het toch al niet simpele probleem mij (en jullie?) boven het hoofd zal groeien.

Mijn idee is om de benodigde sporen en wissels straks sowieso aan te brengen, maar aan iTrain niet te vertellen dat ze bestaan. Als alles naar wens functioneert, kan ik altijd nog een kopie van mijn project maken waarin ik de wissels en kortsluitingen wel aan iTrain onthul en proberen de "kortsluiting"-sporen functionerend te krijgen.

Graag zou ik zien dat jullie je licht eens over mijn overwegingen laten schijnen. Ik sta open voor elke suggestie die me verder kan helpen. (Bijv: De prijs van een extra booster is geen probleem, maar heeft hij inderdaad het nut dat ik hem toedicht? Bijv: Moet ik een DR5013 keerlusmodule aanschaffen of kan het met iets veel simpelers ook?)




Met vriendelijke groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 15:14:24 door BertOK. Reden: verbeteringen »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2021, 11:36:03 »
Ik zie geen baanplan, de plaatjes laten ook niks zien, dus er valt weinig van te zeggen.
Als je een alternatief zoekt voor de DR5013, dan zijn er ook alternatieve merken met dezelfde techniek, of met een andere techniek bijv. de Lenz LK200.  4 draadjes, klaar.  Werkt perfect, geen gedoe.
Voor de andere vragen:  baanplan graag, mag ook versimpeld zijn tot de essentie.

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2021, 11:39:06 »
PS  gebruik voor je station liever niet de afkorting CS.  Dat staat hier meestal voor Central Station, de digitale centrale van M*, dus dat werkt verwarrend.
Gewoon: station of hoofdstation.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2021, 12:11:10 »
Dank voor je reactie.
Inderdaad kan CS verwarrend werken. Ik zal die afkorting voortaan vervangen door HS.

Inmiddels heb ik besloten de "kortsluitingen" maar uit mijn baanplan weg te laten. De enige treinen die erover zouden kunnen rijden hoeven dat nu juist niet. En de treinen die ik er graag over zou laten rijden kunnen dat niet.

Mijn baanplan staat versimpeld in 3D op de plaatjes, maar ik besef dat de verschillen klein zijn en dat je haast moet weten waar je ze moet zoeken om ze ook echt te zien.
Hopelijk verheldert de volgende hint:
Let op het midden van de plaatjes waar twee cirkels elkaar bijna raken. Op het onderste plaatje zie je helemaal vooraan EN helemaal achteraan een doorverbinding tussen die twee cirkels lopen; de achterste tegen een blauwe achtergrond, de voorste tegen een groene achtergrond. Dat zijn de "keerlussen".
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2021, 12:34:26 »
En de treinen die ik er graag over zou laten rijden kunnen dat niet.

Dat snap ik niet, leg eens uit.

En de plaatjes zijn alleen van de zijkant, daar valt niks aan te zien.  Maak nog eens een plaatje van boven, of liever nog:  geef het baanplan.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2021, 15:06:26 »
De treinen die niet over de "keerlussen" kunnen rijden zijn daar veel te lang voor. De gulden regel is toch dat een trein zich in zijn geheel in het blok bevindt dat omgepoold moet worden?
Mijn baanontwerp kun je in een ander draadje op dit forum vinden:

Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024

Op pag. 2 van dat draadje zie je vier plaatjes die het geheel hopelijk voldoende verhelderen.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2021, 15:58:34 »
Als het principe van de baan nog steeds hetzelfde is, namelijk een oneindig teken met 2 verbindingen, dus ook te omschrijven als een ovaal met 2 schuine oversteken, dan lijkt het mij in theorie niet zo moeilijk.  Maar of dat in de praktijk kan moet je aan de hand van de lengtes op je baan maar uitmeten.
Je rijdt met langere treinen dan het keerlusbaanvak, met een wissel aan begin en eind.  Wat let je om het baanvak VOOR de keerlus bij het keerlusbaanvak te betrekken, als de wissel naar de keerlus toestaat ?  Of het NA de keerlus liggende baanvak ?  Of als eentje niet genoeg is, allebei ?
Als dat allemaal niet kan voor de gewenste treinlengte, dan lijkt mij het ontwerp niet helemaal zinnig.
Maar je zou ook eens kunnen kijken naar de 3-voudige keerlusmodule van Zimo, die voor dit probleem in algemene zin een oplossing zou kunnen bieden.  Die is namelijk bedoeld om bijvoorbeeld in een keerdriehoek, dus met veel te korte lengtes, toch door te kunnen rijden. 

Overigens vind ik je verwijzing naar een ander draadje niet zo netjes, zo mag ik het maar uitzoeken.  Je zou er beter aan doen die verwijzing rechtstreeks naar dat draadje te laten leiden, zoals hier zo vaak gedaan wordt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2021, 15:59:52 »
Hier een link naar dat draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90952.0
Scheelt anderen weer zoeken. :)
Overigens ziet het sporenplan daar er anders uit dan wat je hier laat zien. Het is me daarom nog niet duidelijk waar het knelpunt zit.

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2021, 17:32:25 »
Betrek delen van de klimspiralen bij de keerlus, als deze via de wisselstanden benut wordt en je bent klaar.  Als dat dan tenminste wel je langste trein kan bevatten.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2021, 19:09:07 »
Bert,
Een aanvulling op het bericht van Veroniek:

Als
1) onderstaande plaatje nog steeds een deel van je baanplan is
2) je het (door mij) rood gekleurde deel in één richting berijdt
3) in het zwarte deel de kortsluiting ontstaat


Dan kun je wellicht denken aan
4) een sensor (lichtsluis) vlak voor het wissel, in de tekening blauw gekleurd
5) als het wissel recht door staat wordt het rode deel inclusief het wissel zodanig gepolariseerd dat je het zwarte deel kan inrijden, om het moment dat de sensor een trein ziet.

Als je in twee richtringen wilt rijden werk je met twee sensoren. Je voegt dan de groene toe.
Als die sensor hoog is (er is een trein die van zwart naar geel wil rijden) poolt die de spanning van het rode deel inclusief wissel om. Die blijft dan omgepoold zolang groene of blauwe sensor hoog is.

Groet Juroen

VvKan

  • Gast
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2021, 22:33:13 »
Waarom een sensor en eenrichtingverkeer ?
Laat de stand van de wissel maar bepalen of het rode stuk bij de keerlus (zwart) getrokken wordt of niet.  Aan de andere kant van het zwarte stuk kun je hetzelfde doen met nog een stuk van de andere spiraal, want die wissel moet (neem ik aan) ook op de keerlus gericht staan, anders zou de trein in de keerlus moeten stoppen.

Simpele keerlus, verlengd op grond van de wisselstand(en), in beide richtingen berijdbaar.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2021, 23:06:00 »
Uitgaande van verkeer linksom, dan rijdt een trein van ‘geel gebied’ naar het rode stuk. Op dat moment is de stand van het wissel niet relevant. Komt de trein dan bij het wissel én staat het wissel in de richting van ‘zwart’, dan zorgt een sensor voor het ompolen van de spanning. Als het wissel naar ‘geel’ staat, dan moet de spanning niet omgepoold worden.

Dit werkt maar in één richting. Immers, een trein die van ‘zwart’ naar ‘geel’ rijdt zorgt voor kortsluiting voordat de sensor bereikt wordt. Dan kan een tweede sensor soelaas bieden.

Overigens, ook met één sensor moet je die zo plaatsen dat die de omgepoolde spanning pas terug schakelt als de hele trein in ‘zwart’ is. Dus de sensor op de grens plaatsen.

Er zijn waarschijnlijk ook andere oplossingen. Maar ik zou het in deze richting zoeken.

Groet, Juroen.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2021, 17:04:37 »
@Klaas
Dat ik geen mooi linkje naar mijn (inmiddels licht gewijzigde) baanplan in een ander draadje heb gezet, heeft te maken met mijn gebrek aan ervaring met fora.
Ik weet gewoon niet hoe dat moet. Dus dank voor het linkje. Wil je me in een persoonlijk berichtje even verklappen hoe ik dat voortaan zelf kan doen?

@Veroniek & Juroen
Jullie brengen me weer helemaal aan het twijfelen.
Ik had simpelweg nog niet gedacht aan het op grond van de wisselstanden erbij betrekken van de aangrenzende blokken om het probleem van het veel te korte zwarte "keerlusblok" op te lossen.
Dat zal wel weer te maken hebben met mijn gebrek aan ervaring met het opzetten van zo'n complexe baan.
Het lijkt me overigens een hele puzzel om het geheel werkend te krijgen, maar het is het overwegen waard, omdat het een vele malen interessanter treinverkeer mogelijk maakt.


Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2021, 17:18:11 »
Bert, hoeft niet per se in een PB.
Je gaat naar het betreffende draadje, daar kopieer je het adres in de adresbalk bovenaan (begint met https:....)
Dat plak je hier in je bericht. Daar selecteer je het, en klik dan op het wereldbolletje boven de emoticons (voeg hyperlink toe) Dan komt er als bij toverslag [ url ] voor te staan en [ /url ] er achter. Na verzenden verschijnt het in het  uiteindelijke bericht als aanklikbare link in blauwe letters.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2021, 17:26:37 »
Hier mijn laatste baanplan.
Wat vooral opvalt zijn de wissels van weerszijden van de "keerlusblokken" die bedoeld zijn om een trein die daarover moet of daarvandaan komt zsm op het juiste rechter spoor te krijgen.
De wissels buiten het HS (op niveau 3) in de lange rechte baan hebben de functie treinen die "achteruit" het HS zijn uitgereden zsm op het juiste rechter spoor te krijgen.
De wissels buiten het SS (op niveau 0) in de lange rechte baan hebben de functie treinen die "achteruit" het SS moeten inrijden op het juiste linker spoor te krijgen.





Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko