Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 22:32:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 22:31:01
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door AP3737
Vandaag om 22:10:16
Haarsem aan Zee H0 door Aford
Vandaag om 22:02:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:45:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 21:43:41
Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar? door Peter Kleton
Vandaag om 21:35:43
Roco Donderbus bagagewagen door Noordernet
Vandaag om 21:33:28
Rheinburgh, TP V/VI door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:33:21
baanplan zolderbaan H0 4400x3100 door Baakie
Vandaag om 21:31:39
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:04
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door ruudns
Vandaag om 21:26:50
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels door wob
Vandaag om 21:21:39
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 21:12:15
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Andereré
Vandaag om 20:58:39
25 jaar geleden door HRP
Vandaag om 20:55:00
Diorama Nederland tp III H0 door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 20:48:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 20:42:02
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door willyTEE
Vandaag om 20:40:31
Binnenkort mogen we weer naar Houten! door Pauldg
Vandaag om 20:32:40
Smering Roco draaistellen door Gideon
Vandaag om 20:23:16
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 20:08:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:51:08
Gezocht artikel uit Spoorwegjournaal 152 - 2006 door Henk82
Vandaag om 19:33:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 19:07:55
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:02:52
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:18
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 18:47:38
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 17:10:58
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 25110 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #210 Gepost op: 20 januari 2021, 08:44:52 »
UPDATE TEE DONATIES !!
Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd.  Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar ze gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen ze alle rekeningen tot op dit moment betalen.

Dus doneer wat je kunt missen zodat het NTM de eerste fase kan afronden.

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 08:49:11 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #211 Gepost op: 26 januari 2021, 18:53:34 »
Update donaties! Op dit moment is er 6.412 euro gedoneerd voor het behoud van het TEE-treinstel. Dat is een prachtig bedrag waarvoor het museum alle donateurs van harte wil bedanken! Maar we gaan op naar de 20.000 euro, dan kunnen we alle rekeningen tot op dit moment betalen. Blijf dus meehelpen en verwijs naar onze fondsenwerfcampagne op https://www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1

Op dit moment is de stand van zaken dat we met een heel kundig team (die betrokken waren bij het transport van de BENELUX-trein naar Nederland) op zoek zijn naar een nieuwe locatie voor de trein omdat hij op korte termijn van de Dijksgracht moet vertrekken. De eerste concrete optie voor 150 meter spoor is er. Andere alternatieven worden onderzocht. De trein wordt op de nieuwe locatie geparkeerd en vanuit daar starten we fase 2: de conservering..

Wil je liever rechtstreeks doneren:

NL91 RABO 0325 2015 87,
t.a.v. Nederlands Transport Museum – Nieuw Vennep.
Omschrijving "Trans Europa Express"
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #212 Gepost op: 02 februari 2021, 13:04:25 »
Met de overdracht van de trein kwamen er ook aantal kleine gebruiksobjecten mee, zoals borden, (thee?)glazen en koffiekopjes. Zijn er nog meer kleinere TEE-objecten bekend uit die tijd? Zijn er mensen die een speciaal verhaal hebben over de TEE of een TEE-object?



We zoeken foto's en verhalen voor een tentoonstelling over internationale treinen toen en nu met in het bijzonder de TEE.

Dus heb je iets bijzonders voor in bruikleen dan hoor ik dat graag.... :)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #213 Gepost op: 04 februari 2021, 01:29:02 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #214 Gepost op: 04 februari 2021, 15:48:58 »
De klok horen luiden , maar weet niet waar de klepel hangt .
Over het afslepen van treinstellen ,door hulpmaterieel .
De TEE treinstellen hadden een sleepkoppeling in het bagage afdeling liggen , ENWAREN NIET INGERICT MET EEN SLEEPOOG .
Door gebruik te maken van de koppeling ,was vervoer op lucht mogenlijk . Daar er altijd op deze stellen een begeleider aanwezig was , werd deze methode door deze persoon begeleid .

Het gebruik van de koppelboom bij nederlands materieel was alleen om defect meterieel van de vrije baan te verwijderen . Bij deze methode waren er GEEN luchtverbindingen mogenlijk .
Er waren 2 soorten koppelbomen .
1 Koppelboom voor materieel voorzien van sleepoog ; DE boom had een verticale gleuf ,die over het oog paste en met de gladde bout verbonden werd . Aan het andere einde, op het uitschuifbare deel was een horizontale plaat met ovaal gat bevestigd . Het ovale gat ging in de trekhaak , alvorens de  boom uitgeschoven was en de scharnierbare borg beugel in de achterste stand geplaatst was . Na het plaatsen van het trekoog in de trekhaak , werd eerst de scharnierbare borging inde voorste stand geplaatst en het handvat/borgbeugel in de opgelaste hoeklijn geborgd . Nu werd de koppelboom ingeschoven en met zijn eigen gladde bout geborgd. Nadat de bediening van de HANDREM zijn plaats had ingenomen ,kon de reis met 5km/h beginnen .

2 Het afvoeren van stroomlijnmat ZONDER SLEEPOOG gebeurde met een koppelboom en de koppelplaat , deze op het materieel aanwezig . De koppelplaat werd met zijn rechthoekige koppeloog in de automatische koppeling geplaatst . Na hat met de hand en ontkoppelkabel , de kopp. laten koppelen , , zorgde de koppelschijf voor de verbinding met de koppelplaat . Het horizontaal rechthoekige deel van de koppelboom , werd aan 1 zijde in de koppeneus geschoven ,en het andere deel werd d.m.v een gladde bout met de koppelplaat verbonden . Daarna de koppeling met het trekkende voertuig ,als voren omschreven .

De afvoer van dit materieel MOEST met dieseltractie geschieden , daar elektrische lokomotieven costant met voorgeschakelde weerstanden reden , en doorbranden van de weerstanden het gevolg was .   
Daar ik als storingsmonteur / lid kernploeg ongevallenploeg in Amsterdam CS werkzaam was ,heb ik er enige ervaring mee .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3301
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #215 Gepost op: 04 februari 2021, 23:46:26 »
Je verhaal klopt niet helemaal, juist de koppelboom die je als tweede beschrijft was uitschuifbaar en de eerste niet.
Dat was gewoon een starre boom uit 1 geheel die je door de lok dichterbij te rijden in de trekhaak moest laten vallen en borgen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #216 Gepost op: 05 februari 2021, 08:38:37 »
Ik heb (volgens zeggen) de omslag waarin de aanbiedingsbrief (of zoiets) bij de presentatie van de TEE zat. De benaming is echter afwijkend, want men wist de juiste benaming nog niet (zo) goed. Die omslag zit ergens in een van de 50+ verhuisdozen of opbergbakken. Dat wordt 'even' opzoeken.

We wachten het af  ;) (y)
Vr. groeten,
Bob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
Re: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.
« Reactie #217 Gepost op: 06 februari 2021, 23:05:47 »
Vanaf morgen heb ik daar tijd voor. Het ligt ergens in de garage op een paar honderd meter afstand van ons huis. Maar het gaat sneeuwen...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.