Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid  (gelezen 8330 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2020, 21:45:51 »

Motortyp 1 kan ik niet thuisbrengen.

Hallo

Dat is het type lastregeling dat wordt toegepast ----> CV48

Bart

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2020, 20:00:50 »
Het overkomt me vaak dat ik te vroeg juich.
Toch waag ik het erop te melden dat de loc nu goed loopt :D

Allereerst heb ik de waarde van CV 55 een aantal malen veranderd, zowel naar boven als naar beneden. Zonder serieuze verbetering. Ook het veranderen van de waarde van CV 54 had geen merkbare invloed.

Vervolgens heb ik alle waarden van Bart in reactie #11 blind ingevoerd.
En toen was het ineens goed. De loc kan nu kruipen en normaal tot stilstand komen zonder naschok.

Het enige was dat het optrekken en afremmen over de gehele linie niet gelijkmatig verliep.
Dat kwam doordat de regelaar (in dit geval de Multimaus) niet op 128 rijstappen stond ingesteld.

Het lijkt er zelfs op dat de loc meer dan gemiddeld mooi loopt. Inderdaad Bart: "zijdezacht en geruisloos".
Ook geen gewaggel en geen gekraak (van de wielen op het spoor). Prachtig.

Ook ben ik opgelucht dat de loc niet retour winkelier hoeft.

Wat ik echter niet begrijp is dat de loc standaard met andere instellingen geleverd wordt. En ook begrijp ik niet dat het inregelen via CV 7 -> 77 niet leidt tot optimale instellingen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;D

Ik hoop maar dat naderhand niet blijkt dat er toch nog wat aan het rijgedrag mankeert.
Mocht dat onverhoopt blijken, dan is er via de decoderinstellingen vast nog wel wat aan te doen.

Voor nu hartelijk dank voor alle hulp!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2021, 14:44:57 »
Het lijkt erop dat de Mätrix-sounddecoder het DCC-protocol niet echt lust.
De loc gaat soms gewoon z'n eigen gang.

- Het kan zomaar gebeuren dat de loc na een tijdje rustige gereden te hebben, ineens flink harder gaat lopen. Na enige tijd valt de loc dan weer terug naar de aanvankelijke snelheid.
- Verder heb ik meegemaakt dat vanuit het niets ineens de tyfoon klonk (terwijl de sound verder uit stond)
- Ook gebeurde het dat de motor ineens niet meer aangestuurd werd. Terwijl de sound aan stond en deed alsof de loc accelereerde en weer afremde, inclusief het piepen van de remmen, bleef de loc gewoon staan. Door de loc even op analoge stroom te zetten kon dit euvel weer hersteld worden en kon er ook weer digitaal met de loc gereden worden.
- Verder blijkt de sound ultragevoelig voor stroomonderbrekingen. De sound valt dan even weg, terwijl de loc (gelukkig) gewoon zonder haperen doorrijdt.

Het is misschien wat Bart eerder in reactie #13 al zei, dat de loc een vrij primitieve decoderversie aan boord heeft.
Voor en echte oplossing zou er dus misschien wel een betere decoder in gezet moeten worden. Dat vind ik echter een te hoge investering. Ik koop geen loc, af fabriek digitaal met sound, waar ik vervolgens een nieuwe sounddecoder in moet bouwen.

Ik ben in ieder geval nu wel tevreden met het optrekken en afremmen, wat ik een veel belangrijker punt vind.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 14:54:20 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2021, 12:59:24 »
Toch nog even een vervolg, want echt lekker rijden doet de loc niet.

- Na wat langer gereden te hebben kan de loc zomaar ineens stilstaan, wacht dan een een seconde of 10 en rijdt dan weer verder.
- Afgezien daarvan is er sprake van snelheidswisselingen zonder dat er aan de rijregelaar gedraaid is.
- De stroomafname is niet optimaal (ondanks dat de loc van alle wielen stroom afneemt, waarvan 2 met antislipbandjes)

De loc blijkt verder na even gereden te hebben, al snel warm aan te voelen, ook zonder trein aan de haak.
De warmte is volgens mij afkomstig van zowel de decoder als de motor.

Zou het vooral aan de wat bedaagde decoder liggen, dat bovenstaande verschijnselen zich voordoen?
In dat geval zou ik de decoder kunnen vervangen. Dat lijkt eenvoudig mogelijk omdat er waarschijnlijk een standaardaansluiting voor de decoder is toegepast.
Dan kan er ook een powerpack worden aangesloten.

Al met al is dat natuurlijk een wel een hele investering voor een loc met sounddecoder af fabriek. Dus dat ga ik vooralsnog niet doen.
Misschien ook ligt het warmlopen wel aan een stroef lopende overbrenging, wat me overigens weinig aannemelijk lijkt.

Bijgaand een foto van de geopende loc.

Aan de onderzijde rechts, zit de decoder met een stekkerverbinding aan de printplaat. Hopelijk is dit een genormaliseerde stekkerverbinding.
Een meevaller is ook dat er vliegwiel is gemonteerd op de motoras (die overigens nauwelijks invloed heeft).

Ik ben benieuwd naar verdere ervaringen heeft met dit type locomotief van Mätrix.

Groet, Bas


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2021, 14:11:21 »
Ik ken de loc en de decoder niet, maar sommige verschijnselen herken ik wel. Ik weet niet wat de CV instellingen van deze decoder zijn, maar je zou alle niet DCC protocollen en het gebruik in analoge mode kunnen af zetten.

Het spontaan stoppen en na ongeveer 10sec weer starten, ken ik ook. Ik had een roco sik (oud model) waar ik een kleine Uhlenbrock (max 0.7A motor vermogen) voor gebruikt had. Volgens diverse bronnen moest dat werken. Die deed het zelfde. Uiteindelijk op het idee gekomen dat de kortsluitbeveiliging van de Uhlenbrock de boosdoener was. Nadat ik een ESU mini (max 1A motor vermogen) in gebruik had genomen was het probleem weg. Dus heeft de gebruikte decoder een kortsluitbeveiliging? en zo ja is er misschien iets met de motor aan de hand (het warm worden is verdacht) waardoor zijn stroomverbruik soms net boven de maximale capaciteit van de decoder komt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2021, 16:38:59 »
Dank voor je info Meino.

Ik heb de CV's als onderstaand ingesteld.
Daarmee is het uiteindelijk gelukt dat de loc geen sprongetje meer maakt na tot stilstand te zijn gekomen (en zich ook niet even inhoudt na het wegrijden vanuit stilstand).
Hallo

Heb even mijn 217 (uit de dubbelset) uitgelezen:

CV2=1
CV5=187
CV48=1 (kan ook 0 zijn, maar omdat ik met MFX uitlees krijg ik niet echt te zien wat ik uitlees omdat de CV-s hier niet relevant zijn. Er staat bij mij motortyp 1).
CV52=5
CV53=125
CV54=100
CV55=100
CV56=72
CV165=0
CV166=0

Bart

Vervolgens zojuist de proef gedaan met analoge mode "uit".
Uitkomst: voor het rijgedrag maakt het niet uit.

De motor betreft in ieder geval geen klokankermotor die sowieso niet warm mag worden.
Een "gewone" motor mag wel warm worden toch? Mits niet dusdanig warm dat je je vingers er aan brandt.
Het zou me wel bevreemden als de motor niet goed zou zijn. Het betreft een nieuw gekocht model zo uit de winkel.
N.B.
Ik heb overigens wel meer locs rijden die flink op temperatuur komen. Tot nu toe gelukkig zonder schade.

En dat een decoder warm wordt is vrij normaal, toch?

Maar gezien de verschijnselen - onregelmatig rijden en soms zomaar stoppen - lijkt het er toch op dat de decoder het niet helemaal aankan.
Maar ook dat vind ik onbegrijpelijk voor een loc die zo uit de winkel komt, met decoder en al......

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2021, 17:41:31 »
Bas

het kan een gevalletje DOA (Death on arrival) zijn. Dat komt overal voor, met computers, electronica etc. Alle electronica moet binnen bepaalde marges werken. De productie daarvan is gebaseerd op gemiddelden. dus een motor of electronica kan net buiten de toleranties vallen. Ik weet niet of alles getest wordt voor uitleveren, vaak gebeurd dat niet omdat de fabrikant een "piep"systeem hanteert, omdat dat goedkoper is dan om alles te testen. Maar zelf als alles is getest dan is dat waarschijnlijk een korte test geweest, ja het spul rijdt dus OK waardoor dit soort problemen daar niet gevonden wordt. Dus misschien toch beter even gaan klagen bij de winkel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2021, 17:42:26 »
Hallo

Moeilijk te beoordelen, maar..ik heb al van meerdere 216/218 de decoder laten uitbranden omdat de motoren niet goed waren. Warm worden ze in elk geval niet.

Tegenwoordig gooi ik die motoren dus gelijk in de kliko en zet er een mashima in.

Één voordeel; als je lok defect gaat door een slechte motor dan repareert marklin hem zonder probleem. Bij mij zelfs na het aflopen van de garantie.

Bart

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2021, 19:30:26 »
Dank voor jullie reacties.

Tja, ik krijg soms het gevoel dat ik meer dan gemiddeld te maken heb met "maandagmorgen-producten".
Of ben ik kritischer dan gemiddeld?
De winkelier ziet me alweer aan komen.
Zo'n "piepsysteem" wat je suggereert Meino, is in mijn ogen het afschuiven van je verantwoordelijkheid als fabrikant. Het is nooit leuk om met je aankoop terug te moeten gaan, nog afgezien van het feit dat je je product vaak weken kwijt bent.
Overigens worden mijn klachten vrijwel altijd serieus genomen.

De volgende vraag is echter of deze loc werkelijk buiten de gestelde marges valt.
Het gemakkelijker als iets aantoonbaar niet functioneert, ontbreekt of kapot is.
Als de motor inderdaad niet goed is, dan kan ik 'm maar beter in de soep laten lopen.

Zijn de Märklin-motoren echt zo slecht, Bart, dat je ze direct vervangt?
Waarom kies je voor Mashima? Je zou er misschien ook een Faulhaber of Maxon in kunnen zetten.

Ik blijf daarnaast mijn vragen houden over de kwaliteit van de decoder. Maar het is wel heel begrotelijk om die te vervangen. Nog afgezien van het feit dat je er weer de juiste sound op moet zetten.

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2021, 20:45:05 »
Bas

dat "piep" systeem is gebaseerd op een kille berekening. Stel je je hebt een productierun van 1000 locs. De productie is dermate goed ingericht dat je statistisch maar een foutpercentage hebt van 0.1%. Dat betekend dat van de productierun van 1000 er 1 loc is die niet voldoet. Je wilt nu alle locs uit de run testen voor alle functies om die ene foute loc te vinden. Hoeveel locs kan dan iemand op alle functies testen per uur? misschien 10, misschien 20. Uitgaand van een effectieve arbeidsinzet van 6 uur per dag kom je op een 60-120 locs die per dag volledig getest kunnen worden. Dat betekend een forse kostenpost van 10000-20000 euro hier in europa. Let wel de kosten voor een arbeidsplaats hier is niet alleen het uurloon van de medewerker, maar ook alles wat er omheen komt zoals werkplaats en nog veel meer. Dat zal betekenen dat een eindcontrole teruggebracht wordt tot een absoluut minimum en gedaan wordt daar waar het arbeidsloon ook minimaal is, als het al gedaan wordt, want het gaat maar om misschien 1 exemplaar wat er uitgehaald moet worden.

Het is niet leuk maar het wachten op een retour van de klant is vaak vele malen goedkoper, zolang het aantal falende exemplaren klein blijft.

Ik weet het natuurlijk niet precies, maar ik heb in mijn werkzame leven wel vaak met dit soort afwegingen te maken gehad. Ik moet altijd denken aan een directeur die als motto had "Een tevreden klant heeft te veel geld gekost". Het gekke was dat de betreffende man door zijn klanten hoog gewaardeerd werd, hij was namelijk altijd eerlijk.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2021, 21:55:02 »
Als het zo bekijkt, klinkt dat "piepsysteem" logisch.
Meer controle zou onze modellen onnodig duurder maken.

Mits, zoals je zegt: "....het aantal falende exemplaren klein blijft."
En daarover heb ik wel een beetje m'n twijfels. Want het is niet zelden dat ik gebreken tegenkom.

Ik begrijp daarentegen ook de directeur die stelt dat "tevreden klanten teveel geld kosten".
Perfectie bestaat eigenlijk niet. De laatste procenten tot de 100%, kosten net zoveel als alle voorgaande.

Op een gegeven moment moet je gewoon ophouden. Tevreden zijn met het optimale.
Dat geldt overigens ook voor wat we zelf bouwen.

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2021, 22:24:40 »
Yep, want als je een eindcontrole nodig hebt om je kwaliteit te borgen ben je in feite verkeerd bezig, dat moet al in de productieketen gedaan worden.
Het streven naar perfectie is niet slecht, maar je moet wel weten wanneer je daarmee stopt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2021, 08:24:45 »
Hallo Bas.

Kun je zien of er een merk op de motor staat ?
Heeft de motor 2 of meerdere aansluitingen ( klok anker motor of C sinus).

Zelf heb ik ook problemen gehad met een stotende Henschel Wegman ( Br 61 001 ).
De lok is 3X terug geweest naar ( destijds ) Keuterman en kwam de laatste keer terug met de motor los in de lok.
De C sinus motor heb ik er uitgetrapt en er een Faulhaber ingezet, ook de decoder is vv door een ESU.

Het probleem was nu opgelost.

2 jaar later kwam er een terugroep actie van Marklin en werd de print vv, de banen op de print konden het vermogen die
de motor trok niet leveren.

Terug sturen zou ik zeggen.

Kees.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2021, 11:41:00 »
Hallo

Er zit een goedkoop china-prul in van 1.50€. ::)
De tijd dat een V160 bij marklin een klokanker of sinus had ligt helaas al ver achter ons.

Mijn advies: stuk laten draaien en de garantie gebruiken, of gelijk een andere motor erin op eigen kosten.
Als je hem nu opstuurd komt hij waarschijnlijk gewoon weer onveranderd terug. Helaas.

Bart

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Trix H0 22417 rijdt schoksgewijs op kruipsnelheid
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2021, 17:42:04 »
Yep, want als je een eindcontrole nodig hebt om je kwaliteit te borgen ben je in feite verkeerd bezig, dat moet al in de productieketen gedaan worden.
Het streven naar perfectie is niet slecht, maar je moet wel weten wanneer je daarmee stopt.

Groet Meino
Helemaal mee eens, Meino.

@Kees
Nee, er zit geen klokankermotor in en ook geen C-sinus....

@Bart
.... maar een heel goedkoop China-prul, begrijp ik.

Inmiddels heb ik CV48 op 0 gezet (="2-puntsregelaar (klassieke regelaar)") in plaats van 1 (= auto PI-regelaar).
Gewoon om even te proberen.
De loc heeft vervolgens zo'n 20 minuten constant gereden op matige snelheid met 4 stuks 4-assige schuifwandwagens aan de haak.
Er zijn geen snelheidsverschillen opgetreden.
Ook leek de loc veel minder warm dan anders.

Zou dit het gevolg kunnen zijn van de instelling van CV 48?
Dan ben ik heel blij.
Maar ik heb wel eens vaker te vroeg gejuicht...

Ik denk inderdaad dat het geen zin heeft de loc nu terug te brengen. De klacht is te vaag.
Dus vooralsnog rijd ik nog even door.
Als de snelheidswisselingen blijvend achterwege blijven, dan rijdt de loc best behoorlijk.

Is er misschien nog een mogelijkheid om de lastregeling uit te schakelen?
Ik heb wat dat betreft niets kunnen vinden op de lijst met CV's zie https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/technische_informationen/CV-Tabelle-mSD3.pdf

Groet, Bas