Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Karben
Vandaag om 19:03:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 18:44:18
Dg spoor 0 door JaJo
Vandaag om 18:40:56
Baan in Los Angeles door Aford
Vandaag om 18:36:58
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:26
Harzwald Hafen Bahn door Aford
Vandaag om 18:22:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:22:12
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 18:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:37:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 17:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:14:07
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door henk
Vandaag om 16:54:34
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Catweazle
Vandaag om 16:41:36
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 16:26:14
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
  

Auteur Topic: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.  (gelezen 16209 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #180 Gepost op: 22 mei 2021, 19:28:49 »
Toch nog wat kunnen doen aan de hobby, al is niet veel maar toch weer wel.

Ik heb nog een 3 delige BR614 op de kop weten te tikken.
Deze wist ik van tevoren dat ie het niet zou doen.

Maar mijn plan is om hem weg te brengen naar iemand of winkel niet te ver uit de Betuwe die er een decoder in kan bouwen.
Zelf niet de technische kennis.





Ik vermoed dat er verkeerde asjes onder de tussenbak zitten.



Verder nog kleins leuks weten te scoren, wie weet, een boerderij diorama.






Gr Koen.




Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #181 Gepost op: 23 mei 2021, 12:41:19 »
Hoi,

Nog wat kunnen plakken.

Met de zending van deze week kwam nog meer  Pola-antiek mee.
De Werkhalle nr240, altijd leuk als je iets vind voor de werkelijke waarde voordat het op de bekende veiling meedogenloos verdubbeld wordt.

Voor de fun:








Gelijk de doorgang verhoogd.
Dak nog 1 helft opengelaten, voor verlichting.
Heb even getest, hopelijk kan er ooit een V60 in of iets anders kleins.
Wie heeft deze hal niet op zijn jeugdbaan gehad?

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 13:02:00 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #182 Gepost op: 23 mei 2021, 13:02:41 »
Leuk ding Koen
Kan een mooi stukje van je baan worden !
groet kees

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #183 Gepost op: 23 mei 2021, 18:59:43 »
En een eerste schilderbeurt gegeven:



Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #184 Gepost op: 24 mei 2021, 18:11:17 »
Hoi,

Nog even het werkhalletje verder afgebouwd.

Drybrush en pigment poeders later:





Fijne week!

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #185 Gepost op: 26 mei 2021, 14:46:43 »
Hoi,

Door de aanschaf van de BR614 mijn treinbewegingen nagegaan.
Het treinstel moet via het spoor langs de zagerij daarna omhoog klimmen.
Dat traject leek me niet zo lekker voor een dergelijk treinstel.

Heb het aangepast zonder al teveel wijzigingen.
Het 2e spoor over de vallei is vervallen.

Heb een doorgaand traject achterlangs uit het zicht, toegevoegd.
De goederentrein kan diverse routes nemen.
Het personen vervoer kan 2 rondjes draaien. 1 x bovenlangs en 1 x rond achterlangs uit het zicht.

Nog even gekeken of ik wat met een zichtbaar deel kon doen maar toch maar niet, dat worden wel veel sporen over de vallei/bergrivier.


Nu is het zo geworden:

Oude plan.




3D view



Gewijzigde plan.



Zie er wat meer ruimte voor de items die ik gekocht heb zoals de boerderij en uitbreiding van de stad.
Deze kan wat meer heuvelopwaarts gebouwd worden rondom het kasteel die dan op een soort van piek komt.
Rondom bos en akkerbouw en rechts dan de zagerij aan de bosrand.

Ongetwijfeld zal er technisch gezien een keerlus inkomen maar dat zal op te lossen zijn.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 14:54:37 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6954
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #186 Gepost op: 26 mei 2021, 18:38:53 »
Pendolino is mooi model, het h0 model van fleischmann kon ook echt kantelen in de bocht, maakte hem wel kwetsbaar.
Het spoor N model ook... https://www.youtube.com/watch?v=5EJxl4K6DFQ
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #187 Gepost op: 26 mei 2021, 20:00:22 »
Hoi, Sven

Fleischmann kon toch mooi spul maken.

Zo ook een mooi 1:1 filmpje van de BR 614. Of deze in de oranje versie .

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 22:59:12 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #188 Gepost op: 26 mei 2021, 21:20:25 »
En deze film nog gevonden van de Pendolino zelf.

Trouwens sowieso interessante serie op YouTube, Berlin CFT video(?)
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 21:22:34 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #189 Gepost op: 05 juni 2021, 19:17:06 »
Hoi Koen,

Ziet er allemaal heel mooi uit. Schitterend stukje Duits landschap, mooi geweatherd ook (y)
Ik volg!

Groet, Niels
Industriepark NL in spoor N

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
  • Swindon, UK
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #190 Gepost op: 06 juni 2021, 18:45:14 »
Hallo Koen,

Ik heb net je draadje doorgelezen, je bent lekker bezig! Ik vind je baanplan erg inspirerend en ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal zien. Wat kun je in spoor N toch veel kwijt op een betrekkelijk klein oppervlak!

Zelf rij ik in H0 en ik heb ook een baan langs de muur, met verticale dragers en van die steunen die je er dan inklikt. Mijn ondergrond is 9 mm triplex met daaronder twee langsdragers van balkjes. Die langsdragers heb ik vastgeschroefd door de al aanwezige gaten in de steunen. Mijn baan is 488 cm lang en 62 cm breed, dat zijn dus vier platen van 122 x 62 achter elkaar. Onder de dwarsnaden heb ik dan weer balkjes geschroefd om de zaak bij elkaar te houden. Het geheel is ongeveer 135 cm boven de vloer.

Hier een paar fototjes:







Het is allemaal erg stevig en vlak, en ik kan overal behoorlijk goed bij, alleen af en toe bij de bouw op een keukentrapje gestaan maar in normaal bedrijf is dat niet nodig.

Ik heb wel wat lesjes geleerd en als ik het weer moest doen zou ik het toch anders aanpakken:

- Ik zou de zaak opdelen in modules van zeg maar een meter lang of zo, die in principe weer van elkaar te scheiden zijn. Zoals ik het nu heb gedaan kan ik de zaak niet verplaatsen, alles zal dan moeten worden afgebroken.

- Ik zou er ook iets op bedenken om de grondplaten te laten scharnieren. Ondanks de hoogte van 135 cm is het een vreselijke ellende om  onder de baan te schroeven en solderen. Zittend op een krukje en alles boven je hoofd doen is bepaald geen lolletje! Ik gebruik een digitale ringleiding waar elk railstuk apart op aangesloten zit. Dit werkt perfect voor de stroomvoorziening maar is een nachtmerrie voor de bouw!

Ik denk dus dat ik een apart raamwerk zou maken van zeg maar 100x60 modules die vastgeschroefd worden op de steunen. Daarop dan een tweede raamwerk dat kan scharnieren aan de achterzijde, en pas daarop het plaatwerk. Zo kun je de baan opklappen (voordat er scenery op staat) en alle aansluitingen gemakkelijk maken. Als alles eenmaal wekt, weer neerklappen en vastzetten op het onderste raamwerk.

Ik heb ook geleerd dat een muur niet automatisch recht is maar in de langsrichting een golving vertoont. Even iets om te managen. Je moet er ook maar niet van uitgaan dat de muur zuiver vertikaal is, de grondplaat is daarom niet overal waterpas en dat veroorzaakte dat losse wagons nog wel eens spontaan wilden gaan rijden... Ik heb dat opgelost door wat stukjes karton strategisch onder mijn kurken baanbedding te schuiven.

Er zijn ook wel  grote voordelen: geen poten aan de voorkant die in de weg staan, en de mogelijkheid om nog heel simpel meer planken op te hangen voor eventuele andere baantjes en als opslagruimte. Ook zou het heel simpel zijn om een verlichtingsbak aan te brengen boven de baan, de staanders steken er een heel eind bovenuit.

Anyway, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is me allemaal wel gelukt uiteindelijk maar al doende leert men. Ik vind je baanplan erg leuk en loop al te schetsen in Anyrail voor wanneer ik ooit ben uitgekeken op deze H0 baan!


« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 18:57:59 door JurS »
Groetjes, Jur

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #191 Gepost op: 06 juni 2021, 19:03:09 »
Hoi, Jur

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting.
Dat gaat zeker wel helpen.
Ook bij dit ontwerp inderdaad last van hoe ik de bedrading ga doen.
Als je mijn HO plan erbij bedenkt houdt ik aan de rechterkant een ruimte van een meter aan fiddle yard. Daar is het plan om de z21 plaatsen en vanaf daar alles doortrekken.
Uiteraard eerst de N baan bouwen.

Wel erg tevreden met het plan maar toch bekruipt mij het gevoel iets meer binnen de plankdiepte te bouwen en een langerekter traject in N schaal te ontwerpen.
Wel met alle facetten van dit plan erin verwerkt.
Dat blijft me toch wel aanspreken.
Miss iets meer ruimte voor industrie.

Zit ook al weer in Anyrail omdat het gewoon snel en leuk werkt.

Het is ook het maximale uit de beschikbare halen.

De muur.
Die zou wel es niet recht kunnen wezen, sowieso al oud huis uit '39.
Moet ik zeker ff checken waar de muur dragers moeten komen.
Miss dat ik de N baan toch op tafelmodules bouw en de HO baan erboven.

Nog wel even de tijd om na te denken hierover.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #192 Gepost op: 13 juni 2021, 01:11:46 »
Goedenacht,

Heb mijn baanplan volledig op zijn kop gezet.
Maar toch is nog veel hetzelfde.

Was toch niet tevreden met het aanpassen van de laatste keer.
Maar door het bouwen van het proefbaantje van de startset en alle tips, een ander inzicht in de mogelijkheden gekregen.

Het is nu meer ingesteld op het treinverkeer wat er gaat rijden, het wordt nu echt een Nebenbahn zoals  de Oosterburen het noemen.
Hierdoor kan ik nog meer de ideeën kwijt zonder het landschappelijke uit het oog te verliezen.

Ben in ieder geval van plan nog meer dieseltreinstellen te verzamelen en toepasselijke diesellocs met bijbehorende rijtuigen.
Vanaf tijdperk IV tot heden.

Ook voor gekozen de N baan op tafelmodules te bouwen op zit-niveau, dan blijft er genoeg ruimte over voor mijn HO plan erboven.
Die kan wat minder diep worden.

Links had ik altijd nog ruimte over, aangezien je er in HO minder op kwijt kan dan N trek ik deze ruimte erbij in N met hoeklengte in een L-vorm van 120 cm
Dit staat meer de kamer in daarom lijkt het me een mooie plek op daar het kasteel en een landgoed eromheen te plaatsen.

Ruimte voor extra 2 haltes.

Er zal op 4 landschap niveaus gebouwd worden.

1. de rivier
2. de houtzagerij
3. op dit niveau station en de stad

3 1/2. spoor rond landgoed op tussenniveau.

4. landschap, heuvels, bossen, etc.

Op links keren de treinen uit station aan westzijde naar halte landgoed over een brug weer een niveau lager naar 2 langs de rivier naar halte-zuid.
Daarna klimt de lijn weer naar niveau 3 en komt weer op oostzijde het station binnen.

Links achter het kasteel kan het spoor achter de achterwand langs waardoor ik de rivier mooi uit zicht kan laten verdwijnen.

Linksboven  goederenlosplaats met werkplaats voor kleine rangeer loc.

Aan de oostzijde meer ruimte voor een grotere industrie met eigen sporen.

Onder de AEG industrie denk ik wel de mogelijkheid om er een wende aan te leggen om het hoogte verschil te overbruggen van 2 naar 3.
Mocht het te stijl zijn.

De tunnelingangen maar voor het gemak afgekort tot TI Oost of West.



Totzover de wijziging.


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2021, 01:33:05 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #193 Gepost op: 13 juni 2021, 09:51:29 »
Inderdaad een verbetering Koen
Wordt steeds mooier
Leuke van N is er zijn mogelijkheden !
groet kees

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5136
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #194 Gepost op: 13 juni 2021, 11:35:28 »
Net je draadje gevonden ,en doorgelezen
Ik vind je zelfbouw in N wel geslaagd
Ga dit verder volgen  (y)