Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?  (gelezen 11894 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #60 Gepost op: 11 januari 2021, 22:50:10 »
Ik las je draadje vanavond voor het eerst, dus misschien ben ik een beetje laat met mijn opmerking.
In het zichtbare gedeelte werk je met 1 melder per blok en 2 blokken achter elkaar. Met 1 melder per blok kun je de treinen niet 'leren remmen' zodat ze vanaf het begin van het blok tot het eind langzaam afremmen. In Rocrail heet dat BBT, de Block Brake Timer. Persoonlijk vind ik dat een erg mooi effect op mijn baan.

In deze video laat ik dat zien: https://youtu.be/fVewPMytV1U
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #61 Gepost op: 12 januari 2021, 07:00:20 »
Hallo Albert,

Bedankt voor de tip :) (y) (y)
De BBT pagina heb ik al een paar weken open staan. Ik heb nog genoeg melder ingangen over op de bezetmelders. Ik kan dit nog steeds maken en ga het zeer waarschijnlijk ook nog doen. zeker bij het station. Een extra zaagsnede in de rails is zo gemaakt. Mijn eerste doel is zo "snel" mogelijk te kunnen rijden. Analoog is de hele baan al getest voordat ik begon de rails door te slijpen :) Finetunen kan gelukkig heel gemakkelijk met RocRail :)
Ik ga zeker de video nog kijken als ik zover ben :)  (y)


Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #62 Gepost op: 25 januari 2021, 07:55:22 »
Update

Alle wissel decoders helemaal aangesloten. Ook de voeding. (nieuwe ringleiding aangelegd voor 12V 3A)
Centrale aangesloten en testen. Had alleen meteen kortsluiting. Gelukkig kon ik horen waar het vandaan kwam. Er was een wissel waar het puntstuk was doorverbonden met u vormige nietjes. (FLeischmann model rails wissel) Heel apart waarom dit is. Nietjes weggehaald en storing opgelost. De hele baan rijdt nu digitaal. dwz een digitale lok rijdt netjes zijn rondjes.
Morgen is het tijd om de software te testen met de bezetmelders en de wissels. Deze zijn in ieder geval goed aangesloten. Heb er al een aantal getest (die al in de ecos2 zaten voor een eerdere test)

Heb alleen nog een probleempje. Er zit een 12V DV 2A voeding op de Digikeijs DR4018's aangesloten en het lijkt erop dat deze niet genoeg kracht heeft. de wisselspoelen beginnen wel met bewegen maar ze schakelen de wissel niet om.
Tijdens het programmeren van de 4018's had ik de voeding doorgelust vanaf de centrale en die schakelde de wissels wel om.

Helaas 10 melders die verkeerd detecteren. Ben er min of meer achter waarom dit is. Op de helixen heb ik veel spoorstukken met draden doorverbonden. Dat geeft toch op de een of andere manier te veel weerstand naar de melder toe. Dus alles weer los knippen op de helixen en maar 1 draad per blok gebruiken. Ook moet ik dikkere draad gebruiken blijkt nu bij de 2e valse melding.
Weer vele uren storingzoeken. heb er nu 3 opgelost. nog 7 te gaan......



Beide series bezetmeldingen zijn in de helix (2 kanten op) De ene losse melding is daadwerkelijk een lok :)







Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2021, 10:28:11 »
Centrale aangesloten en testen. Had alleen meteen kortsluiting. Gelukkig kon ik horen waar het vandaan kwam. Er was een wissel waar het puntstuk was doorverbonden met u vormige nietjes. (FLeischmann model rails wissel) Heel apart waarom dit is. Nietjes weggehaald en storing opgelost. De hele baan rijdt nu digitaal. dwz een digitale lok rijdt netjes zijn rondjes.
Dat is niet apart. Dat is standaard blij Fleischmaan wissels. Bij analoog gebruik kan je die verwijderen en maak je er "denkende" wissels van. De niet gekozen route is dan stroomloos.
Maar bij digitaal rijden is dat niet van toepassing.
En met de "nietjes" werkt het gewoon. Dat je daar een kortsluiting hebt is dan vreemd. Waarschijnlijk heb je ergens anders iets zitten wat die kortsluiting veroorzaakte. In je andere wissels zullen ze ongetwijfeld ook nog aanwezig zijn.
Bij mij zitten de nietjes er nog gewoon in en wekt het gewoon zonder problemen.

En die voeding voor de DR4018 zal een beetje te krap bemeten zijn.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #64 Gepost op: 25 januari 2021, 10:34:13 »
Fleischmann wisselaandrijvingen ?  Op 12V gelijkspanning ?  Gaat niet werken, denk ik.
16V wisselspanning lijkt me in dat geval beter geschikt.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #65 Gepost op: 25 januari 2021, 11:11:40 »
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie. Heb ook andere wissels bekeken en die "nietjes" zitten daar niet in. Goede tip, zal eens gaan speuren.
De voeding is inderdaad aan de krappe kant. Ga het proberen met een normale Fleischmann trafo.

@Veroniek
Dat over die 12V gelijkspanning heb ik gelezen in de manual van de DR4018 :
Opmerking betreffende de voeding:
Bij het gebruik van “oude” transformators (AC-uitgang), kunnen onder bepaalde omstandigheden storingen optreden tijdens het gebruik. Bij gebruik van een transformator, dient ook te worden opgemerkt dat de uitgangsspanning van de transformator met 1.4 dient te worden vermenigvuldigd en dus een hogere spanning wordt toegepast op de uitgang van de DR4018 dan op de ingang (voedingsspanning). Daarom adviseren wij in het algemeen het gebruik van schakelende voedingen met minimaal 12V (DC) uitgangsspanning (gelijkspanning) en 3A uitgangsvermogen bij maximale belasting van de uitgangen.

Maar dit werkt niet helemaal zoals de bedoeling. Zal er dus een zwaardere voeding op moeten zetten met iets meer spanning.


Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #66 Gepost op: 25 januari 2021, 21:18:24 »
Hallo Eric,

Je had helemaal gelijk. de wissel geeft nu 1 kant op nog sluiting. Deze wissel haal ik eruit en zoeken waar het probleem nu vandaan komt.

VvKan

  • Gast
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2021, 21:38:17 »
Frycio82, we praten over 2 verschillende dingen.  De voeding van de DR4018 blijf ik af, doen wat aangeraden wordt.  Maar wat is dan de uitgangsspanning voor de wissels?  En is dat gelijkstroom of wisselstroom ?
Fleischmann wissels met bijbehorende aandrijving zullen slecht reageren op gelijkstroom, en al helemaal als het maar 12 V is.   Kijk ook even of ze eind-afgeschakeld zijn, daar zitten ook nog al eens problemen.

Frans v H

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2021, 22:06:05 »
voeding voor 4018 veel te krap je kan beter een booster van esu aanschaffen en afstellen op 17 of 18 volt net als je ecos daar kun al je magneetartikelen en bezetmelders mee voeden en je ecos enkel alleen gebruiken voor de treinbesturing, werkt hier fantastisch.
succes grt frans

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #69 Gepost op: 26 januari 2021, 07:14:58 »
Hallo Frans en Veroniek,

Met het testen van de DR4018's had ik de voeding van de ECoS2 gebruikt, Toen werdern de wissels wel geschakeld zonder problemen. Ik heb op het ogenblik nog geen booster en zal gaan testen met een voeding van ongeveer 15 volt. Eens kijken of ze nu wel worden geschakeld.
Het zijn standaard Fleischmann wisselaandrijvingen. Heb gezien dat anderen die ook meteen op de DR4018 aansluiten en bij hun werkt het wel. Zal eens checken welke voedingsspanning wordt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 07:16:32 door Frycio82 »

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #70 Gepost op: 27 januari 2021, 18:36:15 »
Na verder gezocht te hebben :

De uitgangsspanning van de DR4018 is altijd gelijkspanning. Ook al voedt je hem met wisselspanning. Deze wisselspanning wordt dus omgezet naar DC.
15 V ingangsspanning is toch wel het minimum. Dus dit weekend maar eens een 15V DC voeding eraan hangen.


Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #71 Gepost op: 30 januari 2021, 18:29:01 »
Morgen de laatste test. Meldingen zijn weg in de eerste helix. 2e helix helemaal de bedrading weggehaald. Nu nog 5 draden trekken voor de melders en dan zou het moeten werken.




Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #72 Gepost op: 31 januari 2021, 16:40:16 »
Alle melders werken zoals het hoort !
Nu met RocRail aan het testrijden. Wissels doen het op 2 na ook allemaal. Aansturing op de DR4018 met 15 V DC.

Heb uiteraard weer nieuwe problemen. Spookmeldingen, of te wel de treinen worden niet goed gevolgd. In de ECoS2 komen alle melders aan zoals het hoort, maar worden niet goed overgenomen.... Weer zoeken dus.....

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #73 Gepost op: 01 februari 2021, 20:36:42 »
En ook hier een oplossing voor gevonden. Nummering in de ECoS2 komt niet overeen met RocRail.
RocRail telt door. dus melder 2 begint bij 17 en eindigt bij 32, dan 33-48 en dan 49-64 etc etc
Met dank aan het RocRail forum :)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig?
« Reactie #74 Gepost op: 02 februari 2021, 11:13:36 »
Hoi Frits,
Is dit iets dat ik de Rocrail wiki aangepast zou moeten worden?
Ik heb je topic niet teruggelezen maar voor de duidelijkheid:
Melder 2 op de Ecos2 is melder 17 in Rocrail? Of net andersom?

Kun je me een link geven naar je topic op het Rocrail forum?
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker