Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling  (gelezen 857 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Gepost op: 26 november 2023, 21:18:39 »
Van deze oude dame is de loc-tenderkoppeling kapot:



De oude (lichtgrijs, boven) is een platte klauw en de draadjes waren direct doorgetrokken tussen loc en tender. Dat levert dus een permanente koppeling. Erg onhandig en de vraag is of dat origineel is.

Bij Roco heb ik een nieuwe besteld en dat is een dikkere klauwkoppeling (zwart, onder) met twee contactstrips.

De opening in de voorkant van de tender is echter te “dun” voor de dikkere zwarte. Bovendien ontbreken contacten voor de stroomvoerende klauwkoppeling:



De door Roco geleverde klauwkoppeling komt ook overeen met de versie die ik zie in de onderdelenlijst van de 4112/43203, bij alle versies van het onderstel van de loc. De eerste en tweede afbeelding van de tender (blz. 3 en 6) lijken echter gelijk aan die van mij. Pas bij de derde afbeelding (blz. 9) zijn duidelijk de contacten te zien voor de stroomvoerende klauwkoppeling.

Daarnaast ontbreekt nu in het locframe het bevestigingspunt voor de koppeling. Er is duidelijk iets afgebroken (rode vlek). De afbeeldingen van het locframe in de onderdelenlijst laten niet zien hoe dat er uit hoort te zien.

Weet iemand hoe dit zit?
« Laatst bewerkt op: 26 november 2023, 22:25:11 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2023, 05:31:21 »
Niet dat ik er wakker van lig, maar als ik dat toch doe (wakker liggen), kan ik net zo goed even het forum doorzoeken. Met de soms best goede zoekfunctie vond ik deze beschrijving door Ivo vS van zijn BR 58:

“De stroomopname vindt in de lok plaats en wordt door middel van twee metalen pennetjes naar de tender gevoerd. In de tender zitten ook twee metalen plaatjes om de stroomkring met de motor compleet te maken. Deze metalen plaatjes zijn verend uitgevoerd en klemmen tegen elkaar aan. Nadeeltje, de kunststof klem waarmee lok en tender gekoppeld is erg goed passend en de metalen veertjes zijn erg dun. Een keer verkeerd koppelen en het metalen plaatje is verbogen.“

Dat leest als een andere constructie (“pennetjes”) dan de stroomvoerende klauwkoppeling die ik heb ontvangen. Heeft iemand daar een foto van?
« Laatst bewerkt op: 27 november 2023, 06:57:10 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2023, 07:21:08 »
Koppeling maken van een messing strip.

Dan krijg je wel een vaste verbinding, maar je kan de tender van de lok los koppelen door de tender kap los te halen.
De spannings voorziening gewoon maken van 2 draden.

Kees.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2023, 09:14:02 »
Als je op de Roco-site zoekt naar 43205 (ipv 43203) krijg je wel een oudere onderdelenlijst te zien:
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/43205_8866.pdf

Als ik het goed zie, heeft het onderdeel het (oude) nummer 4112S049. Je kunt het knobbeltje zien van het kabelgootje.
Het rondje rechts hoort niet bij het onderdeel maar is een perforatiegaatje  in het papieren origineel.
Daarmee is vastgesteld dat jouw grijze onderdeel wel origineel is (was).

In de omnummerlijst voor onderdelen is het nieuwe nummer echter weer 89219. Zo te zien is dat de (te) dikke zwarte verbindingsstang die je nu al hebt.

Ik zou een een mailtje sturen naar de Roco helpdesk en het verhaal voorleggen. Misschien kunnen ze verder helpen.
Onlangs heb ik een gelijksoortig geval bij de hand gehad en het is toen goed gekomen.

Maar zoals ze in Duitsland (en Oostenrijk) zeggen: Ohne Gewähr...

Edit: hier nog wat plaatjes gevonden:
https://modellbahn-bastler.de/index.php?active=18&pfad=modellbahn/umbauten/roco4112br58/allgemein.php

« Laatst bewerkt op: 27 november 2023, 09:31:24 door grossraumwagen »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2023, 21:58:21 »
Dat is goed gevonden! Ik heb je advies gevolg en een bericht gestuurd naar Roco. Eens kijken wat ze kunnen doen. Ik kan altijd nog Kees’ advies volgen en zelf een koppeling maken. Misschien zelfs van de zwarte klauwkoppeling: een beetje dunner maken, en een permanente draadverbinding aanleggen in plaats van de contacten.

Deze BR 58 heb ik meer dan een jaar geleden gekocht maar nog niet eerder zo goed bekeken. Wel gezien dat ik een nieuwe lok-tenderkoppeling nodig had, die besteld en de boel weer opgeborgen. Maar nu vind ik in de doos ook een rood “puntje”, dat de stift blijkt te zijn waaraan de koppeling vastzat op het lokframe. Dat laat zich misschien niet meer stevig vastlijmen, maar is eenvoudig te vervangen door een metalen stift of boutje.

En als verrassing blijkt in de tender een Faulhaber-motor te zitten!
« Laatst bewerkt op: 27 november 2023, 22:20:37 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2023, 18:50:01 »
Roco had niet veel tijd nodig om uit te vinden dat ze de lichtgrijze versie van de koppeling niet meer kunnen leveren. Dat wordt dus zelf knutselen, best leuk nog. Een verslag volgt zodra het zo ver is.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2023, 21:03:43 »
Zelf knutselen is niet nodig! Vandaag was ik bij MCH. Daar hebben ze op het ogenblik kratten vol losse onderdelen, waaronder zakjes met koppelingen. Bij het grabbelen in die kratten herkende ik de klauw van de gezochte koppeling. Het zakje blijkt gevuld met twee setjes koppelingen (voor / loc-tender / achter) voor de BR 58:



En dat voor € 1,-! Nog even kijken hoe het moet met de draadjes.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2023, 21:35:12 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2023, 21:54:19 »
Da's een mooie meevaller! Is de loc "gewheaterd"? Ziet er heel echt uit. Ik heb hier ook een Roco BR 58 staan, maar die komt net uit de wasstraat  ;)
Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2023, 22:14:44 »
Ja, door een vorige eigenaar. Wel mooi gedaan, vind ik, al is het leuker om het zelf te doen. De loc wordt daardoor een beetje meer van jezelf, dan gewoon een Roco BR 58 - of welk model dan ook. Uit elkaar halen en repareren draagt daar ook aan bij, overigens.

Het lijkt erop dat de draadjes die uit de loc komen lang genoeg zijn. Die welke uit de tender steken kan ik verwijderen en dan die uit de loc vastsolderen aan de printplaat in de tender.

Het rode puntje heb ik vastgemaakt met secondenlijm, benieuwd of dat houdt.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2023, 22:16:42 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf