Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Dion
Vandaag om 12:35:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eric B
Vandaag om 12:31:23
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 12:31:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:58
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:27:16
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 12:21:21
Modelspoorbaan Fleischmann door tijgernootje
Vandaag om 12:16:53
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Hans Reints
Vandaag om 12:03:45
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door henk
Vandaag om 11:32:13
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Luit
Vandaag om 11:28:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 11:27:50
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:23:07
Huizen maken. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Duikeend
Vandaag om 11:16:35
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 11:11:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:59:41
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 10:57:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:55:26
Eerste kennismaking door VvKan
Vandaag om 10:49:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium secundus
Vandaag om 10:38:25
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Gerard van de Weijer
Vandaag om 10:23:06
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door RobGood
Vandaag om 10:20:19
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door HansQ
Vandaag om 10:04:45
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door henk
Vandaag om 09:45:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rolando
Vandaag om 09:34:40
Glas door Bert van Gelder
Vandaag om 09:25:18
Lenz 2021 (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 09:06:16
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
  

Auteur Topic: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...  (gelezen 1582 keer)

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Gepost op: 02 december 2020, 18:15:10 »
Hallo Allemaal,

Ook maar eens de gelegenheid nemen om hier een post te plaatsen.
Dit forum is al jaren snoepgoed voor me. Ik vond het nu tijd om maar eens een bericht te plaatsen.
Ik heb in de zomer besloten mijn eerste baantje af te breken en opnieuw te beginnen. Bouwtijd was al een aantal jaren, maar voortgang nog niet zo veel. Bekende argument... tijd tijd tijd.
Had deze bouw vooral ook gebruikt om eens wat te proberen en om te zien wat ik echt leuk vond. Techniek, landschap, hout. Uiteindelijk stond het ontwerp van die baan stond me niet aan. Gelukkig hebben we de foto's nog.  ;)

2 Foto's van de oude baan:



Voor nu, uitgangspunt is schaduwstation voor korte treinen (max 2 rijtuigen lang of een paar kortere goederen treinen).
Die leidt naar een 2 tal tussenstations naar uiteindelijk een doodlopend eindstation. Eea geïnspireerd op een Duits voorbeeld op Youtube (Erzgebirge).

Afmeting 270 x 130 cm.
Compleet op wielen en dus rondom goed bereikbaar.

Ontwerp:


Grijs is schaduwstation, Rood is aansluiting niveau 1, Groen is niveau 2 en Geel uiteindelijk niveau 3.
hellingen zijn rond de 3%. Omdat er geen directe overlap van de niveaus is denk ik overal goed bij te kunnen komen.
Of de zichtbare delen zo uit komen te zien weet ik nog niet. Dat zie ik tijdens het bouwen wel. Alle niveaus zijn uiteindelijk een plaat waar je nog rails op kunt schuiven.

Jullie nog ideeen?
Groeten,

Paul

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5896
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2020, 20:05:50 »
Een zijlijntje met kopstation en tussenstations! Dat vind ik natuurlijk leuk!

Het onderste niveau, daarvoor heb je aardig wat rijlengte waardoor de toegankelijkheid waarschijnlijk wel OK is. Idem de andere ondergrondse stukken omdat ze langs de rand lopen, daar zal je niet heel veel hoogte nodig hebben.


Twee dingen die ik me afvraag:

- Liggen de stations wel horizontaal? Je noemt "plaat", dus dat suggereert een "ja". Maar dan vraag ik me af of de rijlengte buiten de stations voldoende is om genoeg hoogteverschil te krijgen?

- Heb je voldoende armbereik om bij het middelste station te komen voor eventueel rangeerwerk? 70cm is vaak al wel max. Je wilt ook niet steeds een paar bomen omver halen met je mouwen :)

Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2020, 21:02:29 »
Hallo Paul,

Compleet op wielen betekent dat je een armbereik nodig hebt van 65 cm rondom en dat is ruim voldoende.

door schade en schande wijs geworden wil ik je nog een paar tips geven;

Als maximaal stijgingspercentage wordt meestal 3% aangehouden. Je zegt dat je rond de 3% zit.
Om alle locs ongehinderde doorgang (pantografen ?) te geven heb je een doorrijhoogte nodig van ca 8 cm. (bovenkant plaat tot onderkant hoger niveau).

Van jouw schaduwstation naar niveau rood is ongeveer 450 cm beschikbaar om te stijgen (schat ik aan de hand van de schaaltekening)
Dat zou een stijgingspercentage zijn van ca. 1,7%. Perfect

Van niveau rood naar niveau groen is ca 200 cm. Dat zou een stijgingspercentage worden van ca 4%
Van groen naar geel is het nog krapper en ook nog in combinatie met een heel krappe bocht.

Gaan jouw locs dat redden ?
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2020, 21:12:45 »
Leuk plan. (y)

Al een idee hoe je de onderbouw/constructie gaat maken?

Gr Frank
En we stomen door....

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2020, 08:23:20 »

Van niveau rood naar niveau groen is ca 200 cm. Dat zou een stijgingspercentage worden van ca 4%
Van groen naar geel is het nog krapper en ook nog in combinatie met een heel krappe bocht.

Gaan jouw locs dat redden ?

Hoe bereken je dat als ik vragen mag? Van rood naar groen kan als hoogte verschil rustig 1 of 5 cm zijn, die gaan nergens over elkaar heen. Dus kun je daar een lage stijging aanhouden.
Van groen naar geel is een ander verhaal, zeker als het station zelf vlak moet liggen lijkt met dat inderdaad wat krap.

Daarnaast zou ik ook eens kijken of je deze aanpassing toch niet wilt doen:


De rode lijn bovenlangs geeft de mogelijkheid om een trein direct weer terug te laten rijden zonder binnen komen. Als je met treinstellen rijd misschien niet nodig omdat ze dan zonder rangeerwerk weer terug kunnen.
Vanuit mijn ervaring vind ik het wel handig dat treinen niet mijn kopstation binnen hoeven te komen, dat geeft handmatig rangeerwerk bij mij ( want dat vind ik ook leuk ) maar als er eens iemand is die komt kijken en je staat wat te kletsen/uit te leggen is het niet altijd handig, en dan kun je toch rijverkeer hebben wat niet binnen komt. Kost je een extra keerlus oplossing, maar kost verder niet heel veel, en door eerder af te takken en later aan te sluiten kun je makkelijk dezelfde lengte krijgen als de andere kant op.
En op het groene station kun je zo ook treinen vanuit je schaduwstation vanaf de andere kant binnen laten komen. Geeft je denk ik meer rijmogelijkheden met een beperkte investering.

Roelco

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2020, 08:36:56 »
Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties!

even de vragen in omgekeerde volgorde afwerken;
Roelco:
berekenen van de stijging is simpel: hoogte verschil delen door lengte die je daarvoor nodig hebt. keer 100 en dan heb je het stijgingspercentage! 4 cm op 100 cm is dus 4%

De rode toevoeging is een hele goeie. daar ga ik over nadenken.

Frank:
onderconstructie is latten open frame. Vrij smalle latten en nu nog niet zo sterk, maar aangezien ik de hoogte in ga en alles met elkaar ga verbinden krijg je een soort van open frame in 3 richtingen. Ik denk dat de constructie dan wel stevig genoeg is.

Romavani:
Locs die ik tot nu toe heb reden op het oude traject gemakkelijk meer dan 4% (zonder lange sleep), dus ja ik denk het wel.
Daar zaten overigens ook bochten in.

Reinout:
Armbereik is geen probleem denk ik. Dat is ook al door anderen gezegd.
Of stations helemaal vlak komen te liggen weet ik niet. Zit er nog over te denken om rood wellicht 1 cm te laten verlopen. Of dat haalbaar is weet ik niet. En of dat er goed uit ziet weet ik al helemaal niet. Gaan we zien. Mijn visie is altijd; gewoon proberen, we kunnen altijd weer afbreken en opnieuw beginnen.

nogmaals dank voor jullie reactie!
groeten

paul

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2020, 12:07:53 »
Hallo allemaal,

Roelco:
berekenen van de stijging is simpel: hoogte verschil delen door lengte die je daarvoor nodig hebt. keer 100 en dan heb je het stijgingspercentage! 4 cm op 100 cm is dus 4%

Paul,
Ik snap op zich wel hoe je stijgingspercentages berekend, maar niet hoe Rob hiervoor aan die 4% komt voor het traject van rood naar groen. Ik kan nergens vinden hoe hoog dat verschil is. En omdat de sporen daar niet over elkaar heen gaan kun je dat hoogte verschil natuurlijk net zo hoog, of net zo laag maken als je wilt.
Je kunt station groen 10 cm hoger maken als rood, dan krijg je een steil traject, maar je kunt hier groen ook rustig 5 cm hoger maken als rood, zoals aangegeven, ze gaan nergens over elkaar dus je zit niet vast aan een minimale hoogte. En dus kun je de stijging tussen die twee stations ook zelf bepalen en lager dan 4% maken als je dat wilt. Of zie ik iets over het hoofd dat je wel vast zit aan die 4%?


Of stations helemaal vlak komen te liggen weet ik niet. Zit er nog over te denken om rood wellicht 1 cm te laten verlopen. Of dat haalbaar is weet ik niet. En of dat er goed uit ziet weet ik al helemaal niet. Gaan we zien. Mijn visie is altijd; gewoon proberen, we kunnen altijd weer afbreken en opnieuw beginnen.

Zou toch proberen om rood vlak te laten liggen, dat kan prima in het ontwerp. Naar rood vanuit het schaduwstation heb je lengte genoeg. En dan kun je daar ook nog eens een wagen laten staan.

Bij groen zit je denk ik eerder aan een stijging in het station om bij geel toch weer hoog genoeg te zijn om over dat groene spoor heen te gaan.

Roelco


« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 12:12:03 door rjr. Reden: type foutje »

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2020, 12:35:49 »
Hallo Roelco,

excuus. ik had het verkeerd begrepen.
ik wilde inderdaad een hoogteverschil zodanig maken dat ik ongeveer 3% heb.
Dit omdat rood en groen nergens over elkaar heen lopen.

De uitdaging van groen naar geel ben ik me van bewust. ligt ook aan de benodigde lengte in geel, plus wat ik daar nog wil maken. Dat is nog niet uitgekristalliseerd.

Vlak of niet vlak, geen idee vooralsnog. Een wagen parkeren werkt natuurlijk niet als eea niet vlak is.
kortom nog genoeg uitdagingen.

Je rode toevoeging is wel een erg leuke. Zit ik al aardig op te broeden...! Bedankt daarvoor.

groet,
paul

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2020, 17:39:12 »
Hallo,

zit nog eens te kijken naar het ontwerp met de rode lijn... ik heb ook 2 tandrad locs in mijn bezit.
kan natuurlijk het gehele gele stuk een behoorlijk stuk hoger leggen en groen gebruiken als koppeling van verkeer naar 'boven' en naar beneden.

dan vanuit groen de bocht parallel maken met het rode stuk van Roelco om verkeer 'beneden' te blijven onderhouden.

lost een probleem op van hoogteverschil tussen groen en geel op, plus dan ben ik vrij te kiezen welke hoogte inderdaad tussen zowel rood en groen als groen en geel. dan kan bv hoogte verschil tussen groen en geel 15 cm zijn...

'denkwerk' in progress

groet

paul

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2020, 14:16:51 »
Schaduwstation is klaar. Rijlengte valt mij niet tegen. Nu wordt het tijd om draadjes weg te werken.






Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11758
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2020, 15:01:16 »
Ik weet niet waar je de foto's mee maakt maar ze zijn erg klein (577 x 433).... zou je die iets groter kunnen uploaden, dan is het beter te zien ;)

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2020, 18:18:57 »
Dank voor de tip.
Origineel was te groot, dus koos voor de kleinste maat, zit meer tussen. Volgende keer worden ze groter.

Groeten

Paul

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2020, 22:12:09 »
Ik wil een kleine suggestie doen, mocht je in de toekomst ooit meer verkeer op je baan willen met je schaduw station , dan zit je klem met je stuk enkelspoor. Dus misschien is het idee dat je je schaduwstation 2 aparte sporen van maakt die dan op je zichtbare deel naar enkel spoor overzet.
Rich