Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje  (gelezen 8591 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Gepost op: 01 december 2020, 21:21:15 »
Ik ben op het moment bezig met het bouwen van een spoordijkje en ik heb tot nu "gematigd succes". Dat wil zeggen dat ik niet helemaal 100% tevreden ben. Ik heb van te voren natuurlijk wel wat huiswerk gedaan, filmpjes van huib gekeken, fotodijkje van ene Joran bekeken etc. Helaas onthoud ik niet alles en heb ik niet alle materialen in huis.

Maar goed plaatjes zeggen meer dan woorden.

Hier ging het eigenlijk al mis, het strookje onder de rails is 4cm breed, goede maat. Het plaatje er onder is 6cm en die is net 2cm te smal. Op volgende foto's kan je zien hoe dat met ballasten niet helemaal lekker gaat. Ik had het ook nog erger gemaakt door de bovenste strook aan 1 uiteinde niet in het midden te leggen. Waar ik ook nog een beetje over twijfel is de hoogte van 4cm of 4,40m. Ik denk dat 2cm ook wel had volstaan.



Deze legt zichzelf uit:


Dit en ..


.. dit is naar mijn mening redelijk goed gegaan. Mijn 3e keer dat ik sculptamold heb gebruikt. Ik zit er ook niet mee dat het niet kaarsrecht allemaal zit, met het gras er op valt het wel mee.


Het begrassen is redelijk gegaan maar ik ben er denk ik nog niet, daar heb ik nog vragen over.

De grasvezels zijn wel variërend in lengte tussen de 2mm en 6mm voor een beetje variatie. Maar wat ik nog mis, is de kleur variatie. Het ziet er behalve saai nog niet helemaal realistisch uit.

Het ballast zelf vind ik ook niet zo mooi. Dit is ballast van Busch wat ik heb kunnen recyclen van een andere baan maar het doet onder aan dat van Noch (of Koemo, dat schijnt in te zijn tegenwoordig. Ik vind het te rond en te groot.

Je ziet op dit plaatje dus heel goed, als je onder plaat te small maakt en de bovenplaat er scheef op zet. De rand van het hout is hier goed waarneembaar.


Ik ben natuurlijk nog niet klaar. Wat ik nog ga doen is:
  • Het ballast en de bielsen drybrushen. Noch K-rail bielsen noch ballast kleur is mooi
  • aan de voor zijde heb ik nog een cm ruimte, daar wil ik riet in planten en hars in gieten. Tegen de voorrand komt een plint die ik zwart ga verven. Ik wil deze ongeveer 5mm laten uitsteken zodat je het riet en het water nog een beetje kan zien
  • bovenleiding portalen maken en aanbrengen
  • 20cm hoge achterwanden maken met een geprint kant en klaar motief van een Nederlands dorpje
  • en indien mogelijk wil ik nog wat leuks met het gras doen

Ik heb al welgeteld 1 plukje riet er in gelijmd. En de plint op maat gezaagd.


Toen ik mijn stukje Schotland maakte, werd ik aangeraden om bruine verf als ondergrond te gebruiken en geen groen. Nu is een spoordijkje niet bepaald hetzelfde als de hooglanden. Wat mij opviel is dat mensen vaak een groenachtige verf nemen. Ik meen dat Huib verf vermengde met lijm en het verven en begrassen tegelijk deed. Bij de fotodijk van Joran was de boel daarentegen zwart geverfd (enigszins wel logisch daar aarde onder het gras ook zwart is) en alles wordt bestrooid met turf van woodland scenics.

Sommige zaken kan ik op dit punt niet ongedaan maken. Ik kan nu moeilijk nog even het formaat aanpassen en het gras.. ja dat zit overal.

Dan nu de vragen die ik wilde stellen.

(1) Is er nog iets aan wat ik aan het gras kan doen om het mooier en gevarieerder te maken? Ik zat zelf nog te denken aan het toevoegen van wat bosjes en struikjes. (Die maak ik tegenwoordig door ijslands mos bruin te spuiten, onder te dompelen in verdunde houtlijm en te bestrooien met groen spul.). Maar is er nog iets wat ik er tussen kan 'planten'?

(2) Hier zijn misschien de meningen over verdeeld, maar welke kleur verf kan je het best gebruiken? Licht groen, bruin of zwart? Of is dat seizoens en/of regio afhankelijk?

(3) Kan je beter eerst het spoor ballasten of het gras planten? Ik ben beide methodes tegen gekomen en mijn mening neigt naar eerst ballasten.

(4) Stel nu, dat nog niks begrast is. Hoe zou ik het dan wel willen doen? Gekleurde vezels en verschillende lengtes door elkaar mixen en hier er daar een plukje van het ene soort en daar een plukje van het andere soort

(5)Wat is precies het nut van turf (ja je baan mooier maken natuurlijk). Ik zie het nu best veel voorbij komen. Hoe verschilt die woodland turf van die noch vlokken die mijn treinenboer wel verkoopt? Die vlokken kan je ook aardig fijn vermalen

(6) Ik moet elders nog een stuk spoordijk maken. Nu wil ik het wel goed doen. Zijn er bepaalde artikelen van woodland scenics die ik echt perse in huis wil halen? zoals bijvoorbeeld turf

(7)Behalve om eerst iets te oefenen op een strookje hout ter grootte van een A4'tje in plaats van een strookje van 1,83m heeft men nog andere tips voor mij? Volgens mij kan het nog wel even duren voordat ik een spoordijk workshop kan volgen bij mr Welberg  ???

Mvg,

Bas
 
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 01:25:55 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2020, 21:39:27 »
1- verdunde houtlijm (ongeveer karnemelkdikte) plaatselijk indruppelen met een pipet.
Eén druppel per plek. En dan een paar cm verderop wéér een druppel. Daarna begrassen met lang gras in andere kleur.
Laten drogen en handeling herhalen met weer een andere kleur.
-groenvlokken inlijmen om allerlei plantjes met ander blad te simuleren.
-plaatselijk heel fijne schuimvlokjes in wit en geel aanbrengen als bloemen. zie 7.

2-aardetonen die passen bij je gebied. Liefst iets donkers, desnoods een lichtere drybrush voor het breken van de eenvormigheid. Zie 7

3- eerst ballasten. Als je eerst grast, 'drijven'de ballastkorrels in je gras. Ziet er niet uit. Zie 7.

4-toevallig net met dit soort gedoe bezig. Zal vandeweek wat posten in mijn Modulebaan.nl-draadje "Hielan Ware".
Voorproefje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90651.msg3222168531#msg3222168531
En verder: zie 7.

5-geen idee. Ik maak tegenwoordig zelf dat soort spul met meubelschuim en een blender.

6-Tsja.. Zie 5 ;D En verder kun je een ondergrond prima maken met houtlijm en middelfijn zaagsel. Of zand. Of tuinaarde. Of potgrond. Vastplakken, net als je ballast, met verdunde houtlijm. Zie 7

7-maak een proefstukje. Analyseer wat er goed ging en vooral, kijk wat beter kan.
maak dan nóg een proefstukje. Op youtube zijn ook aardige tutorials te vinden over dit soort modeltuinieren.

8-Mijn belangrijkste gereedschap is de kliko. Kill your darlings.
Wees niet bang om iets af te breken en opnieuw te bouwen als het niet bevalt.
Ik heb al eens een compleet ingerichte 00 whisky distillery (the Glen Moddle, the Spirit of Imagination) tot de grond toe afgebroken en daarna opnieuw opgebouwd.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2020, 21:47:01 »
De kruin van je dijk is duidelijk te smal. 12 jaar geleden is ook al eens een spoordijk besproken. Dit topic.
Onderaan de pagina een schets van het dijkprofiel.
Voor je aan zo'n dijk begint kun je het profiel eerst op ware grootte uittekenen en dan kun je in de tekening aangeven met welke materialen en welke diktes je de zaak wil opstapelen.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2020, 21:55:47 »
Eens met Hendrik Jan,
Om een idee te krijgen over turf en begrassen heb ik zelf veel gehad aan dit filmpje. Het is absoluut niet de enige manier maar bied veel info
https://youtu.be/8FWCD_MMD_M
Woodland scenics heeft ook veel tutorials op youtube staan ook het kijken waard
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2020, 22:28:46 »
Qua kleur: mag best donker zijn. Grond is donker. Als je tussen grassprieten doorkijkt en überhaupt wat grond ziet, dan zit je in de schaduw. Donker dus. Goedkope tube bruin van de Action, beetje mengen met zwart.

Woodland scenics turf: daar ben ik fan van. Op de verflaag smeer ik dun houtlijm en dan gaat er turf overheen als basislaag. Later komt daar het gras in. Ik gebruik meestal twee kleuren turf (in mijn geval vaalgroen en groenbruin, maar ik heb dan ook een herfstbaan met gedempte kleuren :D ). Op de ene plek de ene meer strooien, op de andere de andere. Mooie basislaag, dan is het ook niet nodig per se overal egaal gras te hebben staan.

Qua gras zou ik op een groot deel veel korter gras (2mm) aanbrengen. Wat je nu hebt ziet eruit alsof je egaal 6mm hebt gebruikt. Meer kort, en dan qua langere vezels inderdaad pipetjes ofzo gebruiken om het meer puntsgewijs te doen. 6mm is zo'n 60cm hoog gras in werkelijkheid! Daar kom je met je grasmaaier niet meer doorheen. 2mm en 4.5mm kloppen vaak beter, 6mm is in H0 eerder voor de sporadische lange stengels.

Misschien ook nog naar het kleurtje kijken, want je hebt nu gras dat goed zou staan op de gemiddelde Duitse baan: je krijgt koppijn van de felle heldere kleur :D Tikkie valer/donkerder? Maar goed, ik zit met m'n hoofd in de herfstbladeren dus misschien niet teveel naar me luisteren.

Ballastbed: de grootte van de korrels is inderdaad wat groot. Soms moet je naar een schaal kleiner kijken. Wat ook verdacht veel kan schelen: de vorm! Dit zijn ronde korrels en waarschijnlijk heb je eerder de gebroken steenslag van de huidige spoorlijnen in gedachten, waardoor die ronde korrels er automatisch minder goed uitzien.

Ballastbed 2: een smal paadje ("schouwpad", geloof ik) er direct naast helpt ook. Nu zit ballastbed en gras tegen elkaar aan.

Enfin, succes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2020, 00:26:06 »
Ik ben ook wel eens helemaal de mist ingegaan hiermee, dus wat hiervoor al gezegd is, niet gelukt? Opzijleggen en gewoon nogmaals proberen  :)

Het moeilijke van een dijk is de juiste verhouding. Hoogte breedte moet wel kloppen, Je moet eerst bepalen wat je zelf hierin wilt.
Je kunt wat scuptamold of gips gebruiken om alles nog wat beter de modelleren.

(Voor het gipsen, Ik zie denk ik een stenen schaaltje staan en er ligt een grove spatel, gebruik een rubberen schaal en ook de kleinere spatels)

Als je de dijk vrij stijl maakt, zoals nu dan is het heel moeilijk om de gras vezels recht omhoog te krijgen (mocht je dat willen) kortere vezels kunnen eeen oplossing zijn.

Ik weet niet waarmee je begrast? Maar in de grassmaster kun je in de beker ook verschillende lengtes mengen.

Verder kun je er met een pincet en een druppel lijm nog van alles tussen het gras plaatsen.
De firma noch heeft trouwens hele mooie filmpjes op de website staan.
Ik gebruik veel van hun spulletjes , maar ook Anita decor, busch,mini natur enz..

Ik gebruik zowel de groene verf van noch als bruin van de action, (ook door elkaar in vlakken) doe een proefstukje en kijk wat je zint

Als tip kan ik wel meegeven dat er na een workshop begrassen een wereld voor je opengaat.
Vaak gegeven op beurzen,forumdagen,stamtafels en bij winkeliers.
Nu met COVID zal je het inderdaad met YouTube moeten doen  :)
En natuurlijk eerst alle spulletjes in huis halen en dan pas starten  :angel: (y)

Succes 😉
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 00:38:26 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2020, 09:59:26 »
Iedereen zeg altijd 'bruine verf van de action' maar de mijne heeft dat niet  ;D Ze hebben ook geen DAS klei... rare action

Kogel is door de kerk, ik ga een nieuwe dijk maken. Ik heb gisteren een natte handoek over de rails gelegd, dus hopelijk krijg ik die vanavond makkelijk los. Ik ga vandaag ook nog turf bestellen en misschien wat nieuw gras.

De volgende dijk maak ik 2cm hoog (omdat die XPS platen 2cm dik zijn) en de wanden maak ik minder schuin (~35 graden). Ik moet zo ook meer ruimte overhouden voor een slootje. En ik kan nu ook van de gelegenheid gebruik maken om toch een brug te bouwen en een vaartje waar de brug overheen gaat.

Citaat
Ik weet niet waarmee je begrast?
Ik werkte ooit met een elektrische vliegenmepper, toen ben ik geupgrade naar een andere zelfbouw waarmee ik deze dijk heb gemaakt. Deze werkt met ongeveer 20kV. En ik heb ondertussen een nieuw dingetje besteld om weer een nieuwe te maken. Deze zal op 80kV kunnen werken.

Mijn huidige begrasser doet het wel, maar tijdens het gebruik kwam er toch iets aan het ligt. Het is een dun PVC buisjes met een zeefje aan het uiteinde. En ik hou hem vast aan het andere eind, maar dat schudt niet makkelijk. Dus de volgende versie wil ik dicht bij het zeefje kunnen vastpakken. Ik wil ook een dichte bovenkant deze keer, want het spul vliegt alle kanten op  ;D

Bedankt voor de tips,

Bas

Ik heb al eens een compleet ingerichte 00 whisky distillery (the Glen Moddle, the Spirit of Imagination) tot de grond toe afgebroken en daarna opnieuw opgebouwd.
Had ik gelezen ja. Ik vond het erg zonde. Die had je ongetwijfeld kunnen doorverkopen aan iemand......met winst ook nog.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2020, 10:47:36 »
Iedereen zeg altijd 'bruine verf van de action' maar de mijne heeft dat niet  ;D Ze hebben ook geen DAS klei... rare action

Das hebben ze ook niet maar wel dezelfde klei maar dan onder de naam: Home Deco Modelling Clay.
De verf is niet op de verfafdeling te vinden maar bij de bobby klieder en kledder hoek. Het heet Van Bleiswijck, Holland acrylic.
Ook op de zelfde klieder en kledder afdeling.
Gerrit F

Van de draad af....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2020, 13:33:06 »
(1) Is er nog iets aan wat ik aan het gras kan doen om het mooier en gevarieerder te maken? Ik zat zelf nog te denken aan het toevoegen van wat bosjes en struikjes. (Die maak ik tegenwoordig door ijslands mos bruin te spuiten, onder te dompelen in verdunde houtlijm en te bestrooien met groen spul.). Maar is er nog iets wat ik er tussen kan 'planten'?

Vergeet IJslands mos. Ga voor mooie struiken. Gedraaide van sisseltouw of electradraad met grasvezels en stooisel. Of koop ze. Als je een begrasser hebt dan kan je ook zelf pollen maken van 12mm. Voorbeelden zat op het forum.  :)

(2) Hier zijn misschien de meningen over verdeeld, maar welke kleur verf kan je het best gebruiken? Licht groen, bruin of zwart? Of is dat seizoens en/of regio afhankelijk?

Maak een klein stukje en probeer het uit  ;) Maar tegenwoordig steeds meer zwart.

(3) Kan je beter eerst het spoor ballasten of het gras planten? Ik ben beide methodes tegen gekomen en mijn mening neigt naar eerst ballasten.

Probeer eens eerst een rand van groen aanbrengen en daarna pas het ballast aanbrengen. Zie ook dit draadje Dio "Een overwegje" eens en de reacties over eerst het gras en dan pas het ballast. Dat is een kleine nadenker  ;)

(4) Stel nu, dat nog niks begrast is. Hoe zou ik het dan wel willen doen? Gekleurde vezels en verschillende lengtes door elkaar mixen en hier er daar een plukje van het ene soort en daar een plukje van het andere soort

werk in lagen. Dus eerst turf, dan 2mm, dan 4mm, dan 6mm en eventueel 12mm.

(5)Wat is precies het nut van turf (ja je baan mooier maken natuurlijk). Ik zie het nu best veel voorbij komen. Hoe verschilt die woodland turf van die noch vlokken die mijn treinenboer wel verkoopt? Die vlokken kan je ook aardig fijn vermalen

Dienen als basis om de ondergrond minder vlak te maken.

(7)Behalve om eerst iets te oefenen op een strookje hout ter grootte van een A4'tje in plaats van een strookje van 1,83m heeft men nog andere tips voor mij? Volgens mij kan het nog wel even duren voordat ik een spoordijk workshop kan volgen bij mr Welberg  ???

Gewoon blijven proberen. Als het niet bevalt. Weggooien en opnieuw proberen. En niet te groot meteen. Gewoon op kleinere stukken uitproberen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2020, 15:34:52 »
Kijk is naar de vlogs van Huib Maaskant. Duidelijker kan niet.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2020, 00:21:47 »
Zoals hierboven gezegd, de verf hier vaak gebruikt van de action ligt bij de schilderspullen, en ander hobby spul. Zeg maar de Bob Ross afdeling  ;D
Zit in knijptubes en is verdunbaar met water, en je kunt ook mengen als je wilt om de juiste kleur te krijgen.
Niet op de verfafdeling voor het binnen en buiten schilder werk thuis  :)

Verder zou ik als beginnend grasser toch wel een noch grassmaster overwegen, daar heb je echt wel veel plezier van..
(Geen aandelen noch hoor)

En inderdaad klein beginnen, groot plezier  :)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 00:24:16 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2020, 09:02:23 »
Die 80kV generator kost me $2,37 en ik ben elektrotechnicus (en zelfs al was ik hiet niet, we hebben het over 4 draden solderen). En zoals ik al zei, de huidige begrasser doet het opzich prima, het is alleen onhandig heen en weer schudden. Ik zal vanavond eens een fotootje maken.

Die Gras-Master 3.0 PROFI gaat volgens internet tot slechts 16kV en kost meer dan €100.
Citaat
Verder zou ik als beginnend grasser toch wel een noch grassmaster overwegen, daar heb je echt wel veel plezier van..
Dus ja van m'n leven niet  ;D Ik koop geen dure modeltrein gerelateerde elektronica meer.

In other news. Ik heb gisteravond het eerste stuk rails van de baan afgehaald. Natte handoek er over gelegd, met een bekertje water de rails gewaterboard en het kwam zo los. Ik heb nu de handoek verlegd zodat ik vanavond de andere helft er kan af halen  (y). Ik ga ook even een plankje hout ter groote van een A4'tje fabriceren voor een test stukje.

Mvg,

Bas

Mv
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2020, 18:57:58 »
Oké duidelijk  (y)
Beetje satire,
Je weet hopelijk dan ook dat dure modeltrein elektronica tegenwoordig voornamelijk de prijs maakt van de modeltrein?

Of ga je analoog rijden met eigen elektronica??

Blijf het volgen  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2020, 19:29:50 »
Die Gras-Master 3.0 PROFI gaat volgens internet tot slechts 16kV en kost meer dan €100. Dus ja van m'n leven niet  ;D Ik koop geen dure modeltrein gerelateerde elektronica meer.

Als je dan voor prefab koop gaat  :) Dan zou ik voor een RTS-greenkeper gaan. Dan de 35kV of 50 kV. Die zijn net zo duur als een Noch maar zoveel sterker.


In other news. Ik heb gisteravond het eerste stuk rails van de baan afgehaald. Natte handoek er over gelegd, met een bekertje water de rails gewaterboard en het kwam zo los. Ik heb nu de handoek verlegd zodat ik vanavond de andere helft er kan af halen  (y). Ik ga ook even een plankje hout ter groote van een A4'tje fabriceren voor een test stukje.

Lekker Bezig  :) Een warme doek gaat het nog iets sneller. :D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2020, 21:43:34 »
Citaat
Je weet hopelijk dan ook dat dure modeltrein elektronica tegenwoordig voornamelijk de prijs maakt van de modeltrein?
Ja dat weet ik. Daarom bouw ik mijn eigen elektronica. Die marklin remmodules kosten inmiddels ook €70,- terwijl ze wss voor nog onder de €5,- fabriceren. Ik heb al ook een prototype van een Lenz BM2/BM3 in de maak.
Citaat
Of ga je analoog rijden met eigen elektronica??
Ben ik nog niet over uit, ik heb wel werkende DCC software geproduceerd en een DCC centrale kost excl. voeding ook maar rond de ~€6,-. Mijn baantje Rosedale Abbey rijdt nu nog op PWM (dus analoog), maar ik heb hem al DCC voorbereid. Het enige wat ik nog wel koop zijn loc pilots, ja ik zou ze wel zelf kunnen maken, maar niet zo klein en kwalitatief goed. Dit dingen zijn al zover ontwikkeld dat haal je niet ff in een maandje in.

Maar back on topic:
Ik volgde vandaag de adviezen op en heb zojuist even een nieuw demo stukje in elkaar geflanst





De dijk is geen 4cm maar 2cm hoog en de kruin is ~8.5cm breed. Ik heb wat sculptamold tegen de zijkant van het balastbedje gesmeerd zodat er straks iets minder ballast in gaat zitten. De zijkanten zijn nu ook minder stijl, ca 35 graden. Ik was alleen bijna klaar met de bruine verf dat ik dacht, feck ik had moeten mengen met zwart. Maar tot op heden ben ik tevreden geweest met bruine ondergronden dus dat laat ik zo.

Ik wilde bij Bettink wat turf bestellen maar ze hadden 1 van de 2 kleuren niet op voorraad. Daarom wilde ik eigenlijk ipv turf vlokken gebruiken in bruin en groen die ik fijn maal, volgens mij moet dat ongeveer hetzelfde resultaat opleveren.

En dan ik ga ik opnieuw ballasten en begrassen met alle gegeven tips hier.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)