Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Tjalling
Vandaag om 08:21:27
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 08:20:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Tussen Vlaamse velden...  (gelezen 20443 keer)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Tussen Vlaamse velden...
« Gepost op: 01 december 2020, 13:12:55 »
Dag iedereen

Het doet me veel plezier om op dit forum veel creatievelingen te zien die het modelspoor een warm hart toedragen.  Ik vreesde even dat modelspoorders een met uitsterven bedreigde mensensoort zou worden ,  maar als ik hier rondkijk is dit  gelukkig niet het geval. 
Prachtig om te zien wat jullie allemaal online zetten.  Het is mooi om te zien dat iedereen het modelspoor op zijn eigen wijze kan beleven, maar toch is het altijd herkenbaar.  En er heerst hier een positieve sfeer, dat is altijd goed natuurlijk !

Als tiener - dat is 25 jaar geleden - trok ik me in iedere grote vakantie terug in het tuinhuis om daar te knutselen aan mijn modelbaan.  Een heerlijke periode was dat.  Een werkende baan leverde het me niet op.  Ik had steeds in gedachten dat ik er ooit mee verder zou gaan. Ooit... later....

De coronaperiode bracht met zich mee dat ik plots meer vrije tijd had.  Een unieke gelegenheid om te ontdekken welke modelbouwartikelen nog op zolder lagen.  Bij het openen van iedere doos borrelden de verhalen van 25 jaar terug op.   De creativiteit schreeuwde me toe: "Start opnieuw!"

Meteen een metersgrote baan op zetten , lukt nu niet.  Daarom startte ik erg bescheiden. Ik koos ongetwijfeld het meest saaie onderwerp op dit forum: een Vlaams tafereel van een landelijk huisje waar een spoorlijn naast ligt.  Ik probeerde het Vlaamse karakter weer te geven door het nabouwen van de vele bijgebouwtjes (met een Vlaams woord 'koterij') , de moestuin , het duiventil ...  als je goed kijkt zijn ze hier in het echt nog te zien , al maait de sloophamer ze één voor één weg ....
Het was heerlijk om mijn oude hobby  opnieuw te ontdekken.  Geen idee wat jullie vinden van mijn eerste modelbaancreatie sinds 25 jaar...

Creatieve groeten
Hans


Een weide ergens in Vlaanderen... de koeien zitten blijkbaar nog op stal.




Een kleine, landelijke woning ligt aan een kasseiweg. Het huisje werd gebouwd uit karton en beplakt met uitgeprint steentjespapier.  Er staat blijkbaar bezoek aan de voordeur...




Typisch Vlaams: de vele gebouwtjes die achteraan het huis bijgeplaatst werden. "Koterijen zijn de volksmuziek van de architectuur"



'Opa ! opa! Breng je de duifjes weg ?' vraagt de kleindochter.  En ja hoor , opa heeft de duifjes die straks deelnemen aan de wedstrijd al in zijn draagmand gestoken.  Opa brengt ze persoonlijk naar het café waar alle duiven uit de regio binnen gebracht worden.



Het waaide te hard , waardoor de was binnen gehaald werd en het de waslijn niet meer siert.  Dit mag je letterlijk nemen , deze foto's zijn buiten genomen en de kleine handdoekjes vlogen meteen alle richtingen uit.




Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2020, 13:16:36 »
Welkom Hans!
Leuk begin van je nieuwe baan  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2020, 13:21:18 »
Voor een eerste vingeroefening na 25 jaar vind ik het best leuk.
Puntje ter overdenking: je ballast is te groot/grof. Daar zijn betere varianten voor te vinden bij de verschillende merken.

Blijf vooral lekker doorgaan en laat zien waar je mee bezig bent.

Ik vind al die bijgebouwtjes stiekem ook heel leuk en sfeervol.

Gr.

Edsko

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2020, 14:21:21 »
Leuk sfeertje!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2020, 14:53:28 »
Leuk tafereeltje (y)
Puntje ter overdenking: je ballast is te groot/grof. Daar zijn betere varianten voor te vinden bij de verschillende merken.
Je moet wat om die M-rails minder op te laten vallen ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2020, 15:23:06 »
Prachtig dat huis met schuurtje met daar weer een aanbouwtje aan, ik waan me meteen in België!  (y) Mooie moestuin ook.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2020, 18:00:05 »
Prima gelukt, hoor! Het is herkenbaar, het is authentiek, het is zelfbouw.
Vooral dat het geen standaard plastic gebouwtje uit een bouwset is, maar gewoon iets zelfgebouwds: dat zie ik graag.

Het pannendak, dat is geprint als ik het goed zie? Tenminste, bij het aanbouwtje viel me na drie keer kijken op dat het omgevouwen lijkt. Door de (uiteraard) voorbeeldgetrouwe kleuren komt het, als je er recht op kijkt, verbazingwekkend realistisch over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2020, 18:28:10 »
Een kleine, landelijke woning ligt aan een kasseiweg. Het huisje werd gebouwd uit karton en beplakt met uitgeprint steentjespapier.  Er staat blijkbaar bezoek aan de voordeur...

Het pannendak, dat is geprint als ik het goed zie? Tenminste, bij het aanbouwtje viel me na drie keer kijken op dat het omgevouwen lijkt. Door de (uiteraard) voorbeeldgetrouwe kleuren komt het, als je er recht op kijkt, verbazingwekkend realistisch over.
Ga er maar vanuit Reinout,dat ook dat is geprint  ;)

Voor een 1ste D.H.Z project na zoveel tijd,vind ik m bijzonder goed geslaagd  (y)
De vraag: is het de bedoeling om dit later in een baan te verwerken,of maak je gewoon losse scenes ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1343
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2020, 18:33:04 »
En die Vlaamse uitstraling herken ik tot 5 jaar terug in de grensstreek heb gewoond  , mooi gedaan graag meer !!!, (y).

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2020, 19:09:35 »
Ziet er zeker goed uit! Ik vind alleen de waslijn een beetje overdone. Dikke draad en hele zware palen, en staat de schoor van de laatste paal niet aan de verkeerde kant?

René
René

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2020, 21:05:08 »
Lekker creatief bezig geweest, ik vindt het schitterend  ;)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2020, 21:41:57 »
Dag Hans,

Welkom op dit forum. En mooi dat je meteen wat laat zien van je eigen bouwsels. De sfeer daarvan staat me trouwens erg aan.

Wolter
Moins mais mieux.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2020, 00:48:27 »
Hartstikke mooie herstart , woon zelf aan de Belgische grens en dat kotjes bouwen dat is heel herkenbaar haha, ik wist zelf niet dat er een naam voor was (koterij) grappig weer wat geleerd  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2020, 13:04:04 »
Hartelijk dank voor de reacties.

Leuk dat jullie de Vlaamse sfeer herkennen en smaken.... en ondertussen leerden jullie ook nog het woord 'koterij' .   Ik zal in de toekomst wel vaker een Vlaams woord gebruiken , dat vinden jullie vast niet erg.

Inderdaad , de ballast en het inwerken van de rails is nog iets wat ik nog wil aanpassen.   De erg grote wissels van Marklin lijken me ook nog een uitdaging om in te werken....maar creatieve uitdagingen , daar houden we van.  Als jullie een draadje  vinden waarin hierover gepraat wordt , mogen jullie dit altijd doorsturen. 

De bakstenen en dakpannen zijn geprint, gekleefd en omgeplooid.  Ik heb mijn oude bouwdozen nog bewust op zolder laten staan... ik vind het heerlijk om me door bestaande gebouwen te laten inspireren , en van nul af zoiets op te bouwen.

Het lijkt me interessant om relatief kleine taferelen uit te werken, met steeds in het achterhoofd dat het ooit in een groter geheel moet passen.   

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik nog een opmerking zou krijgen om sanseveria's achter het raam te plaatsen  :) Zonder gekheid , over de dikte van de (was)palen is wel nagedacht.  De regio waar mijn fictieve spoorbaan zou liggen is het Vlaamse Heuvelland ( de streek van Ieper en de Kemmelberg oa) Daar heeft Wereld Oorlog I heel hard huisgehouden. Tot op vandaag vindt men daar trouwens nog iedere dag (echt waar !) bommen uit de periode.   Bij de heropbouw -100 jaar geleden dus - heeft men vaak dingen uit de oorlog hergebruikt, en die kun je nu soms nog terugvinden.  Het idee is dus dat de eigenaar van het huis betonnen palen uit de loopgraven gebruikte als waspalen.  De steunende paal werd door de uitvoerder geplaatst waar hij het op dat ogenblik goed vond.... achteraf kun je je als buitenstaander zeker afvragen of het wel de meest interessante oplossing was.  Dat is wel heerlijk bij het nabouwen van Belgische bouwwerken, alles kan en mag ;)  De dikte van de waslijn is 0.1mm , dus omgerekend is het inderdaad nogal een stevige draad.  Wat zouden jullie gebruiken ?

Het is me ook duidelijk geworden dat je het landschapje anders bekijkt in werkelijkheid dan op een foto.  Bij volgende projecten maak ik al sneller foto's in een goeie belichting (soms niet zo gemakkelijk, maar wel belangrijk) omdat zo bepaalde details eerder opvallen. 

Groetjes
Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2020, 13:13:12 »
De dikte van de waslijn is 0.1mm , dus omgerekend is het inderdaad nogal een stevige draad.  Wat zouden jullie gebruiken ?
Ik denk eerder dat het 1,0 mm is. Er bestaat dunnere draad. Uit een elektriciteitssnoer kun je 1 enkel draadje nemen, dat is een stuk dunner.

Ik hou ook wel van die ietwat rommelige Vlaamse sfeer. Afgelopen zomer nog door het Heuvelland gefietst. Ieper, Poperinge, Kemmel, die omgeving.