Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils  (gelezen 2155 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Eindelijk zijn er ineens bijna 150 wagens gereed hier, daar zijn ook een aantal wagens voor het vervoer van rollen plaatstaal bij. Ofwel Coils genoemd.
Coils zijn opgerolde hele lange staalplaten, welke in principe eerst warm gewalst worden altijd.
Deze ontstaan als het vloeibare ijzer (in Chertal bij Cockerill aangevoerd met torpedowagens) wordt gegoten in blokken staal. Die blokken kunnen blokken blijven, deze noemt met Slabs. Kunnen ook vierkante of ronde staven van gemaakt worden, dan zijn het knuppels.Ook kan er draad en spoorstaven van gemaakt worden, of profielen, alles kan wel ongeveer.
En er kan natuurlijk staalplaat van gemaakt worden voor verdere verwerking om bijvoorbeeld de toenmalige Opel Kadettjes van te kunnen persen in Antwerpen.
Voor dat het echter zo ver is, dan gaat die warm gewalste plaat eerst nog naar een koudwalserij en wordt deze veredeld. Maar het begint hier allemaal, met warm gewalst plaatstaal, dat tot wel 240 graden hitte op de open wagens wordt geladen. (weet u meteen waarom dichte wagens hier niet voor gebruikt werden).

Dat dit niet zo best voor de verf was dat was wel te zien, talloze brandplekken en roest liet zien dat dit aan de orde van de dag was,

De wagens die in België werden gebruikt toen, hadden nog geen armen om de rollen te borgen, dat achtte men toen niet nodig en pas veel later werd dit aangepast. Ik heb dus de wagens waar dat nog niet op zat.

De wagens worden aangeboden door Roco en door LS Models, die laatste alleen tegen schrikbarende bedragen nog, de Roco kan je in begraven worden. De Roco zijn wel mooi maar je moet er wel wat aan doen, zeker de oudere wagens. De nieuwe zijn gelukkig een stuk mooier uitgevoerd.

Ik heb de oude nog bewaard en de coils die er op zaten heb ik aan de gemeente cadeau gedaan op een woensdag lang geleden. Alleen de plaatjes lood heb ik eruit gesloopt, die kan ik nog wel gebruiken ooit.

Maar nieuwe coils maken is ook nog een dingetje.
Ik koos voor PVC holstaf en met de afkortzaag heb ik er plakjes van gezaagd.
Met de kolomboor de gaatjes groter gemaakt en met een etiket een velletje "staal" eromheen gewikkeld en met de schaar gewoon lekker kartelig afgeknipt.
Heel die boel gespoten met grijze verf met een likje zilververf erdoor, en later nog eens doorzichtig met alleen grijze verf om de "staal' look te krijgen.

De wagens zelf gedemonteerd, helemaal gestript en aan de hand van foto's allee dat aangebracht wat er op hoort en er decals voor getekend en laten drukken.
Omdat ik in de tijd zit van nieuwe en oude nummering, heb ik zowel wagens van voor de kleine revisie en met de aanduiding Shis gemaakt en de wagens na het onderhoud als Shmmns.
Niet de fout maken zoals ik de eerste keer door ze Shimmns te noemen, want die zijn met een huif! Kon dus weer nieuwe decals maken...

Onderstaand zoals ik het er vanaf gebracht heb, misschien een idee voor de komende maanden?










Deze wagen krijgt een handrem, dat is te zien aan het witte vlak met het handremgewicht. Dit soort details maken een wagen nog echter!






behalve decals met lijnen werd ook meteen de eerste vervuiling meegenomen.


Het resultaat, ik heb 25 wagens gemaakt, 21 Roco en 4 LS Models.




Ook de opdruk op de coils zijn decals, op een bedrijfsfilm op Youtube van Arcelor Mittal in Chertal (vroegere Cockerill dus) kan je zien hoe dat werkt en wat dat betekent.








Duidelijk is te zien dat vele van de coils verschillende maten hebben. Klant is koning, die bepaalt en dat zorgt voor een rommelig geheel vaak!









Ik hoop dat u er wat aan heeft!






mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2020, 07:47:23 »
Leuk gedaan. Rene
vr gr. Mark7758

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2020, 08:52:37 »
 (y) Mooi gedaan (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2020, 08:56:47 »
Absoluut heel mooi gedaan! Roco wagens erg mooi aangepast.

Van die LS heb ik 2 verschillende setjes, zijn die zo bijzonder dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2020, 12:26:09 »
Hallo Arjan,

sommige LS setjes worden zwaar over de top verkocht. Zo bijzonder zijn ze niet hoor, maar ze worden niet meer gemaakt, dus dan zijn er mensen die hun geluk beproeven en er de hoofdprijs voor vragen en soms ook krijgen.
Ik doe daar niet aan mee, sorry.
Kan ik ze kopen voor ronde €30,-- stuk, dan is het gewoon de prijs die betaald is, zelfs iets meer. Maar €100,-- voor een simpel modelletje als dit, nee, dat doe ik niet. Komen vanzelf nog wel een keer op de markt.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2020, 13:08:05 »
Voor de volledigheid: het Franse Atelier CJ Model’s heeft Belgische Shhmms S20.6 en Shmms 32.6 in het programma. Dat zijn ook coilwagens. Alleen op dit moment alles niet beschikbaar (dus dat schiet niet op).
Groet, Frank

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2020, 18:59:05 »
Daar ga ik zo eens kijken! Dank voor de tip!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2020, 21:46:38 »
Ziet er geweldig uit! Vraagje, wat voor verf gebruik je voor het weatheren van de wagons en de wielen?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2020, 22:19:12 »
Gewone verf van Flexicoil en ook van Testers. Met mattpasta en harder-verdunner aangemaakt, waardoor het transparant is en heel subtiel droogt. Dan met Artitec poeders en vervolgens blanke matte lak, ook weer bestaande uit halfmatte vernis, flink mattpasta erdoor en behoorlijk verdund met de 1K harder verdunner. Die is van Mipa overigens.
Dus niks bijzonders eigenlijk.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2020, 16:28:54 »
Aha en dat dan met kwast, of airbrush?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2020, 22:46:04 »
Beide, de poeder met de kwast natuurlijk en de blanke lak met de airbrush, maar ook sommige "watersporen"van aflopend vuil me fijn penseel. Met de blanke mattlak vlakt alles weer wat af en is het wat het nu is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2020, 23:10:22 »
Bijzonder fraai gemaakt! (y) Dubbelspan reeks 55 ervoor, en de staalrolletjes
kunnen op reis... 8)
********