Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Seinen en wissel koppelen in DR4018  (gelezen 5932 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Seinen en wissel koppelen in DR4018
« Gepost op: 21 november 2020, 21:43:43 »
Binnen mijn digitale modelbaan plaats ik seinen die een louter cosmetische functie hebben. Bij een wissel in een bepaalde stand moet de kleur van het tweelichtsein verspringen.
Per wissel zijn er twee seinen in de volgende schematische opstelling

Wissels worden bediend vanuit een Ecos centrale en als schakeldecoders gebruik ik de DR4018. Op de DR4018 wordt op één uitgang een wissel aangesloten en op een andere uitgang de twee seinen. Bij schakelen van de seinen gaat één sein op groen en de andere op rood, en omgekeerd.
Bij het schakelen van de wissels wil ik ook de seinen automatisch van kleur laten veranderen. Dat kan volgens mij binnen de Ecos door middel van rijwegen (functies van artikelen koppelen) of binnen de DR4018 door middel van Vector groepen (pagina 34 van de DR4018 handleiding). Misschien is zo'n uitvoering van de koppeling helemaal verkeerd, en voordat ik dit ga aanpakken zou ik graag de ervaring/oplossing van mede modelspoorders vernemen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 18:52:23 door RBlok »

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2020, 22:07:49 »
Hallo.

Ik zou eens de handleiding lezen van het digitale programma  dat je gebruikt. Koploper bv of Itrain.  Daar staat precies beschreven hoe dit moet. Ik geloof dat ik je al eerder een advies hebt gegeven om op de eerste plaats eens goed te gaan lezen hoe zo een programma werkt en hoe je bv. eea moet aansluiten. Ik heb het idee dat je dat nog niet gedaan hebt en dan kom je echt niet verder.  Bv via 1 4018 kun je verschillende artikelen aansturen, maar dan moet je a) goed weten hoe je die moet programmeren ( en dat is, gezien de gebrekkige handleiding nog een hele klus. Kijk maar op dit forum) en b) je programma moet dan het juiste commando daarheen sturen.

Maw. Je vraag is op deze manier niet te beantwoorden zonder dat je aangeeft met welk programma je werkt, en heb je de seinen en wissels al aangesloten, op welke wijze heb je ze geprogrammeerd.

Het schakelen van wissels en seinen gebeurt dus, zoals je kunt lezen, door een opdracht,  via Koploper of Itrain of.... te versturen en die zet dan de commando’s om naar jouw 4018

Suskes met eerst het programma lezen ( als je dat nog niet gedaan hebt ) en dan de verdere info zien we hier wel. Kunnen we er naar kijken

Groetjes,
Fred
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 22:11:05 door Fred »
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2020, 00:14:31 »
Dank je Fred.
Ik gebruik geen achterliggend programma zoals Koploper of Itrain maar bestuur en stel in met de Ecos. Ik heb al veel doorgenomen: handleidingen van Ecos en DR4018 en ook de vele forum onderwerpen hieromtrent. Instellen van de DR4018 (presets, Cv's) lukt me wel maar en dat is ook niet mijn vraag. Op dit specifieke punt van koppeling van wissel met seinen onder één bedien"knop" twijfel ik.
Ik maak dankbaar gebruik van bestaande ervaringen waarbij, via dit forum andere modelspoorders er mogelijk ook iets aan hebben.

Rian
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 00:17:20 door RBlok »

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2020, 09:53:53 »
Ok Rian

Ik begrijp dat je geen programma op je pc/laptop gebruikt om je baan te sturen.  Vraag ik me alleen af op welke wijze de dr4018 zijn signalen krijgt om de wissels of seinen te laten werken.  Want op welke wijze stel je de cv’s bv van die module in ? Heb je toch echt zo een programma nodig, dacht ik zo maar.

En zo een programma is echt niet duur, althans als je voor  Koploper kiest . Dat is nl gratis.

Maar de keuze is aan jouw natuurlijk. Op de wijze zoals jij denkt dat het kan heb ik zeer sterke twijfels of dat lukt. Maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2020, 10:33:03 »
Hallo Fred,

De ESU Ecos is een centrale en display in één. http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf
Prettig en inuïtief. Modules (dus ook de DR4018) kunnen in de Ecos worden ingesteld en bediend.

Waarschijnlijk kan binnen de Ecos d.m.v. het maken van rijwegen het omzetten van de wissel aan het omzetten van de seinen worden gekoppeld. Maar mogelijk ook door middel van CV instellingen binnen de DR4018. Of wellicht heeft iemand een mooie workaround toegepast.
 
Rian

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2020, 11:07:49 »
Hallo Rian,

Je kan met functiemappen mogelijk wel het een en ander (lees alles  :) ) op de DR4018 instellen. Daar zal het mogelijk mee moeten zijn. Dan kan je de seinen en wisseluitgangen aan elkaar koppelen. Dit kan je doen door CV-waarden aan te passen. Je zal even in de handleiding moeten kijken welke CV's je mag instellen. Er is ook een instellingenhulp voor de DR4018 in excel. Daarmee kan je bepalen welke CV-waarden je mag aanpassen.

Wisselstraten via de ECoS is mogelijk een andere optie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2020, 13:04:46 »
Makkelijkste methode lijkt mij de aangehaalde "wisselstraat" manier.  Maak in de Ecos een tweede fictieve wissel aan, die altijd meegestuurd wordt met de al bestaande wissel.  In plaats van een tweede wisselbediening doe je daar de seinen aan, die je al rood-groen en groen-rood gekoppeld hebt, als ik dat goed begrijp.
Maar, en ook dat is gezegd, je kunt dat ook in de 4018 organiseren.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 13:06:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2020, 13:10:17 »
Maar:  is deze wissel het einde van de al eerder besproken "keerlus" ?   
Zo ja, is mijn vraag:   en als er dan een trein van de andere kant komt en de keerlus in wil ? Dan moet het sein toch op rood blijven staan ?
Zo nee, heb ik niks gezegd, dus eigen keus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2020, 13:16:47 »
Werkt de truc met een fictief wissel wel? Als het wissel met een puls wordt gestuurd zullen de seinen ook even kort opflitsen.
Je kunt het ook in hardware oplossen. Zet een bistabiel relais parallel aan de wisselaandrijving en laat dat relais de seinen schakelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2020, 13:23:39 »
hoi,

Werkt de truc met een fictief wissel wel? Als het wissel met een puls wordt gestuurd zullen de seinen ook even kort opflitsen.

Als het goed is kan je in de ECoS aangeven dat bepaald adres in een bepaalde stand gezet moet worden. Als dat op de decoder een "aan / uit" is dan zal dat werken.

Je kunt het ook in hardware oplossen. Zet een bistabiel relais parallel aan de wisselaandrijving en laat dat relais de seinen schakelen.

Dat is ook een alternatief.  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2020, 13:46:41 »
Allen bedankt.
Vandaag heb ik eerst geprobeerd om binnen de DR4018 de koppeling wissel/seinen te maken om hiermee bij het het omzetten van het wissel automatisch de kleur van de seinen te laten wisselen. Op adres 1 heb ik het wissel aangesloten en op adres 2 de twee seinen. Cv’s ingesteld met behulp van de Excel sheet van Paul Roman. Wissel en seinen werken prima. Nu in de functiemapping het volgende ingesteld volgens de tabel van Digikeijs:
Out 1 (wissel) met Out 3 (sein): CV141=1+4=5
Out 2 (wissel) met Out 4 (sein): CV147=2+8=10
Bij programmeren via de Ecos raakt de DR4018 daarbij danig van slag. Bij één wisselstand werkt de koppeling maar bij de andere wisselstand vallen de seinen uit.
Ik heb het idee dat de combinatie Ecos met de DR4018 wat ‘moeizaam’ is. Via de Ecos geprogrammeerde CV’s worden volgens mij niet altijd vastgelegd. Hebben anderen daar ook last van? Aanvankelijk dacht ik dat de DR4018 defect was maar bij een volledige reset via het programmeerspoor werkte de module weer naar behoren. Echter bij het opnieuw instellen van de combifunctie ging het echter weer mis en dan werkte ook het wissel niet meer. Ra ra?

Na weer een harde reset van de DR4018 heb ik de koppeling wissel-seinen door middel van een rijweg in de Ecos proberen te realiseren. Dat functioneert echter maar één kant op; als het wissel is omgezet volgens de aangemaakte rijweg verspringen de seinen netjes van kleur. Terugzetten van het wissel middels de rijweg is echter niet mogelijk.

Voordat ik me tot de hardware oplossing van Klaas ga wenden ben ik benieuwd of de twee softwarematige oplossingen toch uitgevoerd kunnen worden. Dat wordt voor mijn baan met 20 wissels eenvoudiger.   
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 14:00:04 door RBlok »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2020, 15:42:18 »
Hoi Rian,

Ik heb recentelijk ook een en ander ingesteld bij mijn DR4018 met de EcOS als centrale.

Ging ook niet vlekkeloos, enkele aandachtspunten die ik voor mezelf heb genoteerd:
- Programmeren gaat het handigste in de POM mode.
- Eerst een LOC aanmaken met adres 9999 op DCC 128 stappen
- Deze eerst even "activeren" door bijvoorbeeld licht aan en uit te zetten
- CV programmeren via POM mode. Geen waardes uitlezen
- zorg voor een absoluut stabiele voeding. Zelfs bij mijn configuratie met een grote transformator met alleen een paar ledjes ook aangesloten, gaat het programmeerlampje op de DR4018 regelmatig uit. Bij elke CV stap dus even checken.

Oh ja, bij een Ecos wisselstraat is het principe zo dat je met 1 druk op de knop alle standen goed zet. Alle aspecten, wachttijden en volgorde voer je daarbij in. Dit werkt dan voor wisselstraten A -> B. Andersom zul je een tweede straat moeten aanmaken voor de situatie B -> A

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 15:44:33 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2020, 17:16:04 »
Hallo,

Misschien overbodig, maar toch even voor alle zekerheid:

- POM Programmering van de DR4018 en DR4024 dient op de ESU ECoS te geschieden via het doel "Loc-decoder", niet via "Schakelartikel decoder":

         


- Bij CV-Programmering van de DR4018 en DR4024 via het Programmeerspoor dient  op de ESU ECoS de "XL-optie" te worden geactiveerd:

         


Groeten,
Bert

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2020, 20:00:45 »
Dank je Bert. Gegevens heb ik conform jouw afbeeldimgen ingevoerd (behalve de XL optie). Dat ga ik alsnog doen. Weet jij of de programering van de DR4018 middels de Ecos betrouwbaarder is met de programeerspoor methode? Als voeding gebruik ik een Digikeijs 3A DC trafo op 15 volt ingesteld. Is dat het beste voltage, of liever iets hoger? Aan de trafo hangen nu nog geen andere verbruikers dan vier DR4018 modules. De MP6 wisselmotoren en LED seinen gebruiken weinig stroom

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen en wissel koppelen
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2020, 21:31:01 »
Hallo Rian,


Als voeding gebruik ik een Digikeijs 3A DC trafo op 15 volt ingesteld. Is dat het beste voltage, of liever iets hoger? Aan de trafo hangen nu nog geen andere verbruikers dan vier DR4018 modules. De MP6 wisselmotoren en LED seinen gebruiken weinig stroom

Begrijp ik het goed dat je de Digikeijs voeding gebruikt om de ESU ECoS te voeden? En je hebt op dezelfde voeding naast de ESU ECoS ook nog andere dingen op aangesloten, zoals de vier DR4018 modules?

Zo ja, waarom gebruik je niet de voeding die standaard bij de ESU ECoS wordt meegeleverd?

In de handleiding van de ESU ECoS worden een aantal dingen heel expliciet vermeld:

         

zoals:

         
Citaat
• Verwenden Sie das mitgelieferte Netzteil ausschließlich zur exklusiven Versorgung der ECoS. Benutzen Sie es nicht zur Versorgung anderer Geräte Ihres Haushalts.

en
         
Citaat
• Verwenden Sie keinesfalls Y-Adapter, um mit dem Netzteil neben der Zentrale zusätzlich andere Geräte Ihrer Modellbahn zu versorgen! Ein unzulässiger Masseschluss könnte entstehen, der Ihre Zentrale zerstören könnte!

Deze waarschuwingen staan er niet voor niets... ESU garandeert alleen een correcte werking met hun eigen voeding.

In de handleiding vind je onder Afbeelding 13 ook de gangbare voltage-instellingen terug.

Groeten,
Bert