Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:15:01
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
  

Auteur Topic: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren  (gelezen 2851 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2020, 11:23:50 »
Zaterdagavond een mailtje gestuurd naar DCCconcepts, vanochtend al antwoord!

Ik deel hier even hun analyse voor geïnteresseerden:

The video shows a damaged Cobalt Digital IP - the motor is being overdriven and it has damaged the gears.

We have seen a few motors with this issue - all on Uhlenbrock systems!
The internal damage is to the voltage regulator/motor control circuits.

Cobalt Motors have been tested up to 30v DCC with no problems, so we have to surmise that there are unseen high voltage spikes on the Uhlenbrock system.

AC transformer supplies are not the best as they will pass through mains spikes that can damage DCC equipment.
We have seen oscilloscope traces with spikes of 60v or so.


(Ik neem aan dat dat laatste niet in Nederland geweest zal zijn....)
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2020, 12:20:44 »
Ik denk, dat je de Intellibox 1 hebt.  De ongestabiliseerdheid (als dat een goed woord is)  van de Intellibox 1 is bekend.  Een (uitzonderlijke) piek van 60 Volt zou best wel eens mogelijk kunnen zijn, maar die zie je alleen op een oscilloscoop. Gewone metingen vangen dit af in gemiddelde waarden.

Excuus, ik zie nou dat het om een Intellibox 2 gaat.  Die is wel gestabiliseerd, dus waar dan piekspanningen vandaan komen zou ik niet weten.  Toch niet in voorzien in de 2  ???
« Laatst bewerkt op: 02 november 2020, 12:24:56 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2020, 12:34:56 »
Als ik het goed lees/begrijp stelt DCCconcepts, dat het wel eens aan de trafo zou kunnen liggen.  Maar waarom dan spanningspieken doorgegeven worden door de Intellibox snap ik niet, daar zou toch iets op beveiligd moeten zijn.
Misschien heeft het iets te maken met een inschakelpuls/piek, omdat in het filmpje de motor eerst de verkeerde kant op wil ( de sturing is dus al kapot) en daarna veel te snel naar de andere kant gaat, maar daar wel afschakelt.  Dat snelle zit hem duidelijk in de (te) hoge spanning.
Wat ik me afvraag is hoe snel het omzetten gaat bij het juiste maximale voltage.  In mijn ogen veel te snel, dus zou je sowieso een lagere spanning willen gebruiken.  Zoals bij de 9 Volt trafo zoals je al ondervonden hebt.  De normaal gebruikte 16 V AC  is dus eigenlijk ongeschikt.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2020, 13:37:38 »
En even een epiloog:

Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox I bleek dus onmogelijk; zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0
Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox II staat "onder spanning" (dit draadje)

Maar:
de service van DCCconcepts is werkelijk perfect: de motoren op hun verzoek vorige week dinsdag opgestuurd naar Engeland, vandaag gratis gerepareerd retour ontvangen. Chapeau!
Groet!  Frans