Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren  (gelezen 2816 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2020, 11:23:50 »
Zaterdagavond een mailtje gestuurd naar DCCconcepts, vanochtend al antwoord!

Ik deel hier even hun analyse voor geïnteresseerden:

The video shows a damaged Cobalt Digital IP - the motor is being overdriven and it has damaged the gears.

We have seen a few motors with this issue - all on Uhlenbrock systems!
The internal damage is to the voltage regulator/motor control circuits.

Cobalt Motors have been tested up to 30v DCC with no problems, so we have to surmise that there are unseen high voltage spikes on the Uhlenbrock system.

AC transformer supplies are not the best as they will pass through mains spikes that can damage DCC equipment.
We have seen oscilloscope traces with spikes of 60v or so.


(Ik neem aan dat dat laatste niet in Nederland geweest zal zijn....)
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2020, 12:20:44 »
Ik denk, dat je de Intellibox 1 hebt.  De ongestabiliseerdheid (als dat een goed woord is)  van de Intellibox 1 is bekend.  Een (uitzonderlijke) piek van 60 Volt zou best wel eens mogelijk kunnen zijn, maar die zie je alleen op een oscilloscoop. Gewone metingen vangen dit af in gemiddelde waarden.

Excuus, ik zie nou dat het om een Intellibox 2 gaat.  Die is wel gestabiliseerd, dus waar dan piekspanningen vandaan komen zou ik niet weten.  Toch niet in voorzien in de 2  ???
« Laatst bewerkt op: 02 november 2020, 12:24:56 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2020, 12:34:56 »
Als ik het goed lees/begrijp stelt DCCconcepts, dat het wel eens aan de trafo zou kunnen liggen.  Maar waarom dan spanningspieken doorgegeven worden door de Intellibox snap ik niet, daar zou toch iets op beveiligd moeten zijn.
Misschien heeft het iets te maken met een inschakelpuls/piek, omdat in het filmpje de motor eerst de verkeerde kant op wil ( de sturing is dus al kapot) en daarna veel te snel naar de andere kant gaat, maar daar wel afschakelt.  Dat snelle zit hem duidelijk in de (te) hoge spanning.
Wat ik me afvraag is hoe snel het omzetten gaat bij het juiste maximale voltage.  In mijn ogen veel te snel, dus zou je sowieso een lagere spanning willen gebruiken.  Zoals bij de 9 Volt trafo zoals je al ondervonden hebt.  De normaal gebruikte 16 V AC  is dus eigenlijk ongeschikt.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2020, 13:37:38 »
En even een epiloog:

Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox I bleek dus onmogelijk; zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0
Een huwelijk tussen Cobalts en een Intellibox II staat "onder spanning" (dit draadje)

Maar:
de service van DCCconcepts is werkelijk perfect: de motoren op hun verzoek vorige week dinsdag opgestuurd naar Engeland, vandaag gratis gerepareerd retour ontvangen. Chapeau!
Groet!  Frans