Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0? door Eegtrain
Vandaag om 11:36:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:30:54
BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams door Dwergsein
Vandaag om 11:27:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:26:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door HuubvG
Vandaag om 11:04:56
BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project door St00mboy
Vandaag om 11:00:14
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:57:35
Update: baan in de tropen door Andereré
Vandaag om 10:57:27
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:51:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 10:49:29
PIKO DECODER 56400 door 008200
Vandaag om 10:46:43
LS Models / Models World 2021 door Chris2412
Vandaag om 10:42:33
Proznitz - DDR [H0] door Whis
Vandaag om 10:40:20
Digikeijs DR5000 met DR5033 boosters, vonk en geruis op overgang door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:35:20
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 10:34:33
Arkema C10, elektrische variant door Gert Arkema
Vandaag om 10:23:35
Wie kan dit solderen voor mij? door Martijn1974
Vandaag om 10:22:04
Bouw Nederlandse 3-lichts hoofdseinen (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 10:18:00
Lichtgeleiderstaafje / perspex 1mm doorsnee gezocht door Carel Ruysink
Vandaag om 09:59:05
Zelfbouw Neuschwanstein Castle. door Marco EB
Vandaag om 09:52:00
25 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Modelspoorbaan Fleischmann door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:45:56
Oefendiorama stamlijntje jaren ‘90 H0 NL door Chiel
Vandaag om 09:24:34
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 09:17:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:08:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:57:31
Nieuwe Sik koppeling laat los, Z21 app door Huup
Vandaag om 08:42:46
Dönsdorfer Bauberichte door JaJo
Vandaag om 07:46:12
Past schaal 1:72 en 1:76 bij HO, of is het verschil te groot? door Bert van Gelder
Vandaag om 00:27:57
  

Auteur Topic: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models  (gelezen 2718 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2020, 14:17:50 »
Heb even nog een aanpassing gedaan aan de openingspost, oa vergelijking van een B-Models bijgedaan ( wel geen Panonia, maar hiervoor gebruiken ze gewoon dezelfde wagon als de GATX die ik gebruikt heb voor de vergelijking ) met fotos.

Ja, de kortkoppelmechaniek zou inderdaad een issue kunnen zijn voor sommigen, al kan ik het zelf niet bewijzen wegens geen kleinere radiusen zelf ter beschikking.
Geen idee of er NL winkels zijn die Igra hebben, denk van wel, maar de wagons zijn ook nog maar net uit. Mijn leverancier had ze binnen, en de dag erna heb ik opgehaald, ze staan ook ngo niet op zijn site. Ik meen te herrineren dat de grotere Nederlandse jongens op Houten ook stonden met soms de Igra containerwagons, dus zou denken dat zij die ook wel zullen krijgen. Al weet ik uit goede bron, dat ik en nog 2 andere Nederlanders hier op het forum bijna 15% van de ganse oplage van Igra hebben gekocht  ;D
De gekendere Duitse webshops hebben inderdaad ook Igra in het assortiment.

Arjan6511

  • Online Online
  • Berichten: 3044
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #16 Gepost op: 22 november 2020, 11:17:24 »
Mogge,

Heb mijn wagens afgelopen week ontvangen en ik ben toch wel aangenaam verrast. Een tijdje geleden (kan de post niet meer vinden) is op DSO een bespreking geweest van een andere versie van de Igra-ketels en die was niet heel positief. Nu is de tendens op DSO sowieso nooit positief, wel bracht het me aan het twijfelen over de lang geleden gedane voorbestelling van de Pannonia's. De reden is denk ik begrijpelijk: Prijs voor een wagen is wat meer dan gemiddeld en aangezien de wagens in bloktrein rijden is het mooiste dan ook om een dergelijke trein uit te beelden. I.v.m. de lengte van de aankomst/vertreksporen op mijn baan had ik uitgerekend dat 14 wagens de max is, die heb ik dan ook besteld.

En dan ga je wel even twijfelen als je verhalen leest over problemen met de koppelingen/NEM-schachten, de schrijver op DSO had een hoop aanpassingen aan de wagen moeten doen. En daar heb ik geen zin in en al helemaal geen tijd voor. Ik weet ook wel dat er tegenwoordig veel modellen zijn die je niet kant en klaar uit de doos op de baan zet (de hobbyist verwacht ook steeds meer) maar ik had net een stam Kombimodell-wagens geprepareerd en als ik dan weer met 14 ketels zou moeten sleutelen icm de aanschafprijs zou het een "no go" worden.
Verkoper gemaild, we kennen elkaar goed dus twijfel voorgelegd. Annulering geen probleem.
Later mailtje van Niessen, diverse wagens verkocht en positieve berichten van klanten die hij ook de link naar post op DSO had doorgezet. Strekking was dat het allemaal best meevalt en men lang niet alle kritiekpunten herkent. Nu snap ik ook wel dat je als verkoper niet graag een order van deze categorie annuleert, bij Niessen is het vertrouwen groot. Bovendien was Bart de topicstarter (on)bedoeld verkenner van deze wagens, aangezien hij ze heeft afgehaald. Wat plaatjes en eerste bevindingen gekregen, toen werd het een "go!" (y)



Pluspunten zijn echt de scherpe opschriften, de mooie kleurstelling van het voorbeeld en natuurlijk de correcte uitvoering. Bij Piko en B-Models/VBV/Eurotankcar loopt de trap zoals gezegd over de kopse kant van de ketel, en aangezien deze knalgroen is en ook nog opschriften heeft werkt dat gewoon storend.

De wagens zijn een absolute blikvanger, reden om voor een bloktrein te kiezen zoals ik deze ook meerdere keren heb gespot langs de Rhein. De herkomst van deze trein is natuurlijk Nederland, de reguliere route is de lijn Botlek - Venlo v.v. Tractie wordt geleverd door de Ruhrtalbahn (RTB) waarvan ik geen model heb helaas. Er moet natuurlijk wel een moderne lok voor, dus met wat "dichterlijke vrijheid" wordt het afwisselend de PKP Cargo en Captrain (beide Vectrons van Roco).

Per wagen valt er toch wel wat te klussen, buffers zijn natuurlijk zo ingestoken, voor de andere losse onderdeeltjes is meer tijd nodig. De een wat meer dan de ander, bij sommige gele haken is wat teveel aan plastic te zien. De grote haak (neehee, niet voor de veerboot!) met beschermbeugel is het makkelijkst te monteren en zeker een blikvanger en daarmee aan aanvulling op het model.
Ook handig: Igra levert standaard de wagens met Roco-kortkoppelingskloon. Scheelt weer op wagenprijs  ;)

Over de koppelingen gesproken: Heb nu 2 wagens voorzien van buffers en koppelingen, deze via alle mogelijkheden door opeenvolgende wissels en bogen laten knallen op wat hogere snelheid dan ik normaal zou doen, en geen enkele keer overbuffering of het elkaar uit de rails drukken. Prima!
Ik was even bang voor NEM-schachten die te makkelijk in de lengte speling hebben (Mijn ook niet goedkope knikketels van ModellbahnUnion hebben daar wat last van, dat zie je terug als ze in een trein zitten), dit valt erg mee. Bart noemde al dat buffers in bogen elkaar raken, dit klopt maar dus zonde problemen. Overigens ook op mijn baan niet al te krappe bogen, hoofdbaan is R5/6.

Het bordes is wel een dingetje. Die staat inderdaad scheef en doet wel wat afbreuk aan het geheel. Ik had dit gehoopt op te lossen door een stukje van het grijze deel (drager van de ketel) weg te snijden, helaas nog niet helemaal perfect dus ga ik daar nog eens naar kijken. Bijbuigen van het bordes kan overigens wel, mits je voorzichtig doet. Wordt vervolgd.


Plaatje door Bart
Groeten, Arjan

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6936
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2020, 13:04:08 »
Zijn dat allemaal unieke nummers, die ethanol wagens?


Nee, dat zijn allemaal dezelfde.


Even ter verduidelijking, Modelleisenbahn Nießen meldt nog wel dat het twee verschillende nummers betreft voor hun exclusieve set:

33 54 7846 227-8 ( TEN CZ-WASCO )
33 54 7846 229-4 ( TEN CZ-WASCO )


Arjan6511

  • Online Online
  • Berichten: 3044
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2020, 14:11:09 »
Klopt,  die zijn afgelopen week aangekondigd.  Had ik het eerder geweten had ik die inderdaad ook besteld  8)
Groeten, Arjan

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2020, 14:22:40 »
Ja, correct, Niessen heeft 2 exclusieve extra sets bij Igra geregeld gekregen, elk bestaand euit 2 wagons, met andere bedrijfsnummers als de enkele gewone wagons.
Ik heb 1 van de 2 sets bijbesteld, iets langer dan voorzien normaal voor de lengte van men treinen dan ik had voorzien. Maar we zien wel.
Bij mij komt trouwens de Roco 73986 Transpetrol Connecting Europe Vectron voor de trein, deze heeft blijkbaar ook deze trein eens gereden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2020, 15:11:03 »
Bedankt voor de tip Rondje_H0.
Nette prijs ook voor een set. Ik heb er gelijk één besteld. Zijn de wagennummers van de set overigens anders dan de wagens die los verkocht worden onder artikelnummer 96110001?

Gr. Frits

edit: Falcon gaf het antwoord reeds hierboven...  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 15:21:05 door Fritsprt »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2020, 17:15:50 »
Ja, die zijn anders frits.

33 54 7846 226-0 is voor de losse wagons.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2020, 17:18:36 »
Dank je. Ik heb de losse ook maar besteld...... gewoon, omdat het kan  ;D

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #23 Gepost op: 05 december 2020, 19:12:08 »
Inmiddels is het losse exemplaar van Lippe en de set van Niessen binnen. Bij alle drie zat het bordes en/of hekje scheef/los. Met veel geduld en Kristal Klear zit alles nu netjes recht op zijn plaats. Ook gelijk de losse onderdelen er maar aangezet. Dat is nog wel even een geduld klusje.



Ik zag deze wagens een tijdje geleden in Amsterdam staan en heb toen gelijk de Piko gekocht. Nu ik echter de Igra Models er naast zie staan dan is het echt overduidelijk dat de Piko een mooi gespoten, verkeerd model is.
Ik ben blij met het setje van 3  ;D

Als er interesse in foto's is van de Igra Models dan hoor ik het wel.

Gr. Frits

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
    • flickr fotopagina
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2021, 16:20:16 »
Via PiRATA zijn nieuwe nummervarianten verkrijgbaar. IGRA nummer 96110004.x (blijkbaar een set van 2, die door sommige winkels ook los verkocht wordt) Op de IGRA website staat een 2-delige set onder 96110006, maar die moet waarschijnlijk nog uitgeleverd worden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2021, 20:15:28 »
Dank voor de tip Jean-Pierre. Ik heb ze even op een rijtje gezet. In één van de eerdere berichten zat een foutje. Jammer dat ze zo slecht verkrijgbaar zijn. Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn bij Kuijpers.

96110001      33 54 7846 224-5
   
96110004.1   33 54 7846 225-2
96110004.2   33 54 7846 226-0
   
96110005.1   33 54 7846 227-8
96110005.2   33 54 7846 229-4
   
96110006.1   33 54 7846 326-8
96110006.2   33 54 7846 329-2   verwacht

96110008.1   33 54 7846 338-3
96110008.2   33 54 7846 344-1   verwacht

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 19:26:47 door Fritsprt »