Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Nahmertaler Kleinbahn  (gelezen 22998 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #105 Gepost op: 01 september 2022, 16:56:27 »
Sven, deadlines in het bouwen van tentoonstellingsbaantjes zijn bittere noodzaak  ;D

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #106 Gepost op: 01 september 2022, 17:03:07 »
Je hebt gelijk Sven, in mijn huidige situatie moet ik geen deadlines aangaan die ik misschien niet haal. Maar de Smalspoormodeldagen zijn voor mij altijd wel een soort punt op de horizon omdat ik dat een hele fijne tentoonstelling vind en ik met Peter goede afspraken kan maken mocht ik de deadline onverhoopt niet halen. Dat lukt me niet op andere, meer commercieel ingerichte tentoonstellingen.

@Ronald: lukt mij prima hoor zonder deadlines, kwestie van inschrijven met zaken die gereed zijn, dan blijft het ook nog leuk. Ik ga mezelf geen stress meer bezorgen met baantjes die op tijd af MOETEN komen, dan moet ik ook 200% zeker weten dat ze af zijn tegen die tijd.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #107 Gepost op: 04 oktober 2022, 12:13:29 »
Ondertussen ben ik lekker verder aan het rommelen geweest.
Alle delen waar een of andere vorm van bestrating moet komen zijn daarvan voorzien.




Dit is de rechter zijde van de baan. Het geëtste hekwerk is gekocht bij Alpenspoor, komt van een duitse leverancier. De poort wordt t.z.t. in geopende toestand gemonteerd.


Het middelste gedeelte, wat waarschijnlijk beter te zien is straks vanaf de achterzijde door het half open fabrieksgebouw:




Aan de linkerzijde is beton als bestrating aangebracht.

In de tussentijd werd ik ook nog even afgeleid door een hele hoop filmpjes op Youtube over allerlei oude fabrieken rondom Manchester, maar vooral door de oudere gebouwen toen "mills" ook nog echte molens waren. Bij de latere 19e eeuwse gebouwen waren vaak de zogenaamde "millstreams" nog voorhanden, vaak overkluisd, maar nog wel als zodanig herkenbaar als een mooie link met het verleden van een plek.
Nu is mijn thema duits, maar ook de fabriekjes in de smalle dalen waar dit soort baantjes de fabrieken bedienden waren ooit gebouwd op die plek vanwege de aanwezige waterkracht. Dus wilde ik als een soort extra ook een waterloopje in de baan.
Achteraf iets aanbrengen is altijd lastiger dan vooraf gepland, maar ik ben er wel aan gewend dat mijn brein achteraf nog allerlei wizigingen wil.
Dat betekende veel boren en zagen, en at kleinere aanpassingen in de wisselbediening. Maar het is gelukt om twee stukjes in de baan op te nemen, ook al is de rechter waarschijnlijk onzichtbaar als alles klaar is.




Bovenstaand het resultaat na een eerste keer schilderen met lichtgrijze verf. Dit is gewoon de goedkope grijze acrylverf van de Action van de "Home Deco" lijn. Doet het prima op schuimplaat zonder meteen alle reliëf dicht te smeren. Inmiddels is er ook een tweede laag overheen gezet waardoor de gele waas weg is.





Hmm.......zo  langzaam aan begint het wat te worden...













Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #108 Gepost op: 10 juli 2023, 10:42:28 »
Ook dit topic is al weer een hele tijd stil. Maar daar komt nu verandering in, er is meer ruimte om te knutselen en bouwen, dus kan ik met deze baan ook verder.
More to come!
Lucien

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #109 Gepost op: 10 juli 2023, 11:01:07 »
 (y)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #110 Gepost op: 23 augustus 2023, 11:18:59 »
Ik zal jullie niet vervelen met het verven van details op allerlei gebouwen, maar nu het baantje in een echte hobbykamer staat, is er wel ruimte voor ideeën om hier iets semi-permanents neer te gaan zetten.
Eerst even een snelle foto van de huidige staat van de bak:





Het idee is een smalspoorbaantje waarin deze minibaan opgenomen kan worden. Aangezien de inspiratie hiervoor kwam van de Hohenlimburger en Plettenberger Kleinbahn zal het dus richting Sauerland gaan.
Tijdens mijn laatste bezoek aan Valkenburg heb ik een boekje gekocht met de titel "Kleinbahnen im Sauerland". Hieron worden naast de twee genoemde baantjes ook de Kreis Altenauer Eisenbahn (KAE), Kleinbahn Haspe-Voerde-Brekerfeld en Iserlohner Kleinbahn AG behandeld.
Allemaal baantjes waarin het goederenvervoer naar de kleinschalige metaalverwerkende industrie een grote rol speelde.
Van de KAE is een mooi boek beschikbaar van Verlag Kenning, meestal zijn die van een goede kwaliteit met uitgebreide informatie over bedrijfsvoering, materieel en sporenplannen, met veel foto's die een goede indruk geven van hoe het was. Boek is gisteren besteld zodat ik nog wat extra inspiratie kan opdoen.

Het plan is nu om zowel Zweifelsfall (bouwdraadje hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74328.0) ) er in op te nemen als eindpunt van de lijn, waar de industrie geen rol meer speelt, dit baantje met de industrie moet dan ergens er tussen gepast worden, en aan het nadere uiteinde komt Nahmertal Kleinbahnhof.
Dit railplan is spontaan ontstaan door een half uurtje met de aanwezige Roco H0e rails te spelen en puzzelen, samen met de gebouwtjes die ik al vaag had voorbestemd voor zoiets als dit.
Het plan is nog niet definitief, er zal hier en daar nog wat aan de lengtes gesleuteld worden, en misschien dat de Roco rails vervangen worden door Peco wissels en flexrails om het geheel wat minder rechtlijning te maken. Maar het idee is er.





Er ligt nog materiaal voor de verdere invulling van de rest van de U tussen Nahmertal en Zweifelsfall.
Er is npg een lokloods op basis van een oud Pola model, en er liggen nog bergen fabrieksgevel waar je wat creatief mee om kunt gaan om er nog wat van te maken / bashen.
Ergens bij de lokloods moet ook de overgave van de normaalspoorwagens op de rolwagens komen. niets uitgebreids, kleinschalig, maximaal 2 overgavesporen en als het kan ook een overlaadspoor om stukgoed over te laden in smalspoorwagens.
De rest moet wat meer landschappelijk worden. smalle dalen met rotspartijen en het verantwoordelijke riviertje dat natuurlijk de nodige keren geruist moet worden. Kronkelende wegen die door het spoor gevolgd worden, deels in de bestrating. Misschien een korte tunnel om een rotspunt af te snijden. Een kleine halte, kort losspoortje. We zien wel, dat komt allemaal nog wel.

Achteraf is de titel van het draadje dan toch gelukkig gekozen, niet alleen het minibaantje gaat onder deze titel, maar de hele baan kan ook verder als Nahmertaler Kleinbahn.

Een andere aanvulling is het wegverkeer met Strassenroller. Ik had al een Reichsbahn uitvoering, maar er is nu een modernere SEAG Strassenroller met Kaelble bij gekomen.





Ook is de concurrentie al verschenen:



En nog een detail dat ik misschien ergens wil verwerken, is de trein door de stadspoort. Hier passen dan natuurlijk geen opgebokte wagens meer door, en dat is dan ook meteen de reden waarom er nog steeds goederen overgeladen moeten worden op smalspoor voor de stations die achter deze poort liggen. Slopen was geen optie, en het dal is zo smal dat er ook geen verlegging van het spoor mogelijk was.

Lucien

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #111 Gepost op: 23 augustus 2023, 13:47:38 »
Hoi,

Blijkbaar heb ik deze gemist.
Mooi thema.

Vind ook de zelf gesoldeerde kruising interessant daar ik in gedachten heb een spoortje toe te voegen aan mijn N module.
Uiteraard afwijkend van de standaard segmenten.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #112 Gepost op: 23 augustus 2023, 14:10:23 »
Leuk dat je dan bij deze erop geattendeerd werd  ;)

Wat dat solderen betreft, dat moet jou zeker gaan lukken, gezien mijn (ontbrekende) vaardigheden op dat vlak. Dat het gelukt was ligt meer op het vlak van geluk dan handigheid.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #113 Gepost op: 24 augustus 2023, 06:53:55 »
Gisteren kwamen de Auhagen muurdelen van Wolter binnen, en die kregen meteen een nieuwe bestemming.
Ik was nog op zoek naar een passend gebouwtje waarin de aangeschafte dubbele stoommachine van Faller een plekje kon vinden, en dan wel zo dat je hem goed kunt zien als hij beweegt.
De grote ramen maken het mogelijk, en het bijgeleverde grondplaatje van de stoommachine is maar een paar millimeter te lang, dus dat gaat zeker passen.









Een passend ketelhuis moet ik dan nog ergens zien te fabriceren maar dat komt wel goed. Daarmee wordt dit dan een kleine aandrijfeenheid voor een fabriek (ouderwets, met een aandrijfas en banden) of ik maak er een kleine lokale energiecentrale van.

Lucien

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #114 Gepost op: 24 augustus 2023, 09:57:42 »
Ik heb ook nog ergens een semi-werkende stoom machine liggen in H0, ooit gekocht op Houten van een Fransman, een resin kitje met ultrafijne details. Doorgaans open ik het doosje eens per jaar, overzie al die details en besluit het nog een jaartje uit te stellen... ;D

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #115 Gepost op: 24 augustus 2023, 10:30:12 »
Ik heb ook nog ergens een semi-werkende stoom machine liggen in H0, ooit gekocht op Houten van een Fransman, een resin kitje met ultrafijne details. Doorgaans open ik het doosje eens per jaar, overzie al die details en besluit het nog een jaartje uit te stellen... ;D

 ;D ;D ;D
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #116 Gepost op: 24 augustus 2023, 15:29:34 »
Ik zat me al af te vragen of je mijn restanten van het Baukastensystem had ontvangen.
Je hebt overtuigend bewijs geleverd.  (y).

Wolter
Moins mais mieux.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #117 Gepost op: 24 augustus 2023, 16:49:19 »
De post heeft 2 dagen getwijfeld of ze het wel zouden afleveren, maar gisteren uiteindelijk toch gelukt.

Vandaag kwam ook het boek van de Kreis Altenaer Eisenbahn binnen dus daar duik ik zo eens even in.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #118 Gepost op: 01 september 2023, 13:13:36 »
Afgelopen woensdag ben ik met Ted op bezoek geweest bij Jan. Bij die gelegenheid kreeg Jan een door Ted gebouwde lok cadeau waar hij erg blij mee was.
Daarnaast liet Ted bij mij een kitje van een stationaire ketel achter. In 00, dus eigenlijk te groot, maar ketels zijn er in alle soorten en maten, dus daar moet je niet aan tillen.
Het is een afgedankte locomotiefketel met een verlengde schoorsteen. Ik denk nog een van de vroege kitjes want de onderdelen waren relatief goed gegoten met weinig gietrandjes of andere onvolkomenheden zoals ik die wel vaker ben tegengekomen bij al wat oudere engelse kits.
Aangezien er een mooie weergave van de vlampijpen in de rookkast is wil ik eigenlijk de rookkastdeur open zetten. Ook heb ik de stookopening doorboord en uitgevijld. De ketel zal dus in een toestand van onderhoud of sloop getoond worden.
Nu nog een plekje er voor zoeken. Voor de Faller stoommachine is hij denk ik wat te klein in capaciteit.









Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #119 Gepost op: 04 september 2023, 09:26:29 »
Het keteltje heeft een eerste laagje donkere roest gekregen. Daar moet nog wel wat mee gebeuren want zo is het te donker en te eentonig. Er liggen nog andere kleuren verf en poeders, dus dat gaat wel goed komen.
Maar voor het voeden van de stoommachine is hij denk ik wat te klein. Daarom wordt de ketel als buiten dient en rijp voor de sloop ergens neergezet. Hoe en waar moet ik nog bekijken.





De Faller stoommachine is best een flink ding. Intussen is hij afgebouwd en geschilderd. Eventuele vervuiling en details aanstippen moet nog gebeuren. Het model is door mij voorzien van een synchroonmotor, daarvan had ik er lang geleden ergens een paar op de kop getikt. Hij loopt wel aardig, maar voor mijn gevoel te langzaam. Voorlopig laat ik het maar even zo. en nee, het ligt niet aan de overbrenging in de motir, die staat al op de snelste stand.



Link naar het filmpje, omdat ik geen idee heb hoe je hier een video invoegt:

https://youtu.be/dLklfZc2j5g?feature=shared

De Slaters muurplaatjes van Wolter kwamen ook meteen al van pas om de put voor het vliegwiel te bekleden aan de zichtzijde:



Dit is het even voor nu, deze week staan de voorbereidingen voor het weekend van de modelspoorvereniging centraal waar ik met mijn baantje Zweifelsfall aan zal deelnemen, en het weekend erna vieren we het 50 jarig bestaan van de 009 Society met een grote show (meer dan 50 modelbanen!!!) in Engeland, waarvoor we nog wat plooitjes glad te strijken hebben voor we de sloot over (en vooral ook weer terug) kunnen.
Lucien