Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Miniature Holland
Vandaag om 07:04:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 06:45:37
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Johan S
Vandaag om 03:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 02:42:17
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
23 september 2021, 23:25:31
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2021, 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 september 2021, 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
23 september 2021, 15:08:59
  

Auteur Topic: Nahmertaler Kleinbahn  (gelezen 6425 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2021, 15:49:53 »
Je verhaal lezende wil je misschien wel teveel (kunnen combineren/verenigen) met elkaar.
Ik lees een hooop met potentiele valkuilen die je wellicht de lol kunnen ontnemen om verder te gaan als je eenmaal bent begonnen aan dat monster combineer plan,en dat zou zonde zijn.
Al begrijp ik goed waarom je het liefst alles in 1 wilt,maar toch ook niet.
Je hebt voor jezelf voorlopig nog genoeg te overdenken,voor je op het punt bent dat je kan beginnen met bouwen.
Ik ben benieuwd hoe die mix eruit komt te zien en of je (voor jezelf vooral) iets kan fabrieken wat lol brengt en ook maakbaar is.
We gaan het zien  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2021, 17:02:37 »
Duitsers hebben daar een woord voor: "Eierlegendevollmilchsau".

Mijn nachtmerrie: "Een ideale modelbaan moet rangeermogelijkheden hebben, flink wat rijlengte, een mogelijkheid om rondjes te kunnen rijden, een achtergrond, frieslijst met verlichting, schaduwstation en opstelsporen, binnen een jaar te bouwen zijn en in twee bananendozen te vervoeren zijn. En dan moet ik ook nog minimaal naar zes tentoonstellingen toe per jaar met het liefst ook nog zes verschillende banen."

Als ik je verhaal zo lees stel je te veel eisen en leg je jezelf teveel druk op. Hanteer het KISS principe.

Albert


Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2021, 17:32:37 »
Duitsers hebben daar een woord voor: "Eierlegendevollmilchsau".

Mijn nachtmerrie: "Een ideale modelbaan moet rangeermogelijkheden hebben, flink wat rijlengte, een mogelijkheid om rondjes te kunnen rijden, een achtergrond, frieslijst met verlichting, schaduwstation en opstelsporen, binnen een jaar te bouwen zijn en in twee bananendozen te vervoeren zijn. En dan moet ik ook nog minimaal naar zes tentoonstellingen toe per jaar met het liefst ook nog zes verschillende banen."

Als ik je verhaal zo lees stel je te veel eisen en leg je jezelf teveel druk op. Hanteer het KISS principe.

Albert
Gelukkig wil ik niet jouw nachtmerrie bouwen Albert.

Alle zaken zoals ik ze heb aangehaald zijn mogelijkheden en hersenspinsels. De meeste verdwijnen net zo snel in de virtuele prullenbak als ze zijn opgekomen. Een paar potloodstrepen binnen de beschikbare ruimte  laten snel zien wat wel of niet zou passen en zetten je heel snel weer met twee voeten op de grond. Uit hetgeen ik tot nu toe heb gebouwd en getoond zou je toch moeten kunnen afleiden dat ik niet iemand ben die elke vierkante centimeter volpropt met spoor, intgendeel.

Het principe blijf ook KISS. Een enkelsporige lijn tussen een klein overgavestation, wat industrie en een al voorhanden eindpunt. En dat eindpunt is geen must, als het niet past, dan gaat het gewoon verder slapen in de opslag tot ik weer normaal kan deelnemen aan een show.

Ik zie nog steeds niet hoe iemand daarin allerlei monsterlijke baanplannen kan zien, laat staan waarom het binnen een jaar af zou moeten zijn.

De overgave is simpel, 1 of 2 normaalspoortjes die aansluitend op smalspoor voor de rolwagens, een omloopspoortje voor de lok, een perronnetje, en een aansluiting naar een goederenloods.
Geen normaalspooremplacement, niet nodig.
Ook geen schaduwstations.

Onderweg van A naar B nog een halte en een industrieaansluiting. En mocht er ruimte zijn voor meer, prima. De eventuele opties die daarvoor denkbaar zijn heb ik ook zo opgeschreven, als opties, mits passend. Niet als een baan waarin alles moet passen wat er nog ligt aan enigszins bruikbaar materiaal of half voltooide bakken, dan heb je het toch echt verkeerd gelezen.

Vergeet niet dat dit in h0e gaat, en de treinlengtes echt beperkt zijn.
Een lok met 2 rolwagens of een trein met 2 personenwagens en een pakwagen komt echt niet over een halve meter heen, die blijft daar ver onder.

Misschien is het dan toch tijd voor een simpel principeplan, ik zal eens kijken of ik ergens potlood en papier kan vinden
Lucien

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #48 Gepost op: 14 september 2021, 15:53:47 »
Dan heb ik m ook verkeerd gelezen  ;D :-[
Ben dan wel benieuwd naar een schets met een basis idee,dat verduidelijkt een hoop  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #49 Gepost op: 14 september 2021, 20:24:43 »
Ik ga er aan werken, maar voorlopig kom ik nog allerlei "no-go's" tegen waardoor ik moet schuiven, veranderen en afstrepen. Boogstralen, hoogteverschillen, spoorwegen, het vergt wat passen en meten.
Voorlopig heb ik echt nog niks wat ik als een eerste start kan tonen, dus nog even geduld.
Maar dit is dus ook het proces dat ik echt net zo lang wil doorlopen tot een ontwerp goed voelt, en misschien ook hier door al mijn valkuil-behoeders (waarvoor overigens echt oprechte dank, ook als dat anders mocht overkomen) wordt goedgekeurd voor uitvoering.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #50 Gepost op: 20 september 2021, 10:34:46 »
Zo, hier even wat principeplaatjes om een en ander te duiden.

De ruimte is 3,20 x 1,90, het grijze vierkant linksboven is de ruimte die nodig is voor de deur. In het ergste geval kan hier nog wel een verbinding gemaakt worden voor een rondlopende baan, maar dat is niet de bedoeling.

Aan de bovenzijde is het dubbeldeksgedeelte, onderin het enkele "dek", en rechts de twee lijndelen die via het onderstel deel de twee dekken in het bovendeel verbinden.

Voor het bovendek heb ik een eerste schets gemaakt voor een eindstation. Bovenin een kopspoor naar een goederenloods, twee perronsporen die tevens gebruikt worden om de lok te laten omlopen, een paar opstelsporen voor leeg materieel en rolwagens, en dan links de twee rolwagenaansluitingen. Voor het normaalspoor pak ik gewoon twee stukken spoor, de lok zet ik wel met de hand op de kop als dat nodig is.
Nu nog allemaal vrij saai en recht, maar dat moet dan nog verder uitgewerkt worden.

Nahmertalbahn 1 by Lucien Eijdems, on Flickr

Op onderstaande afbeelding dan het verdere verloop van de sporen, beginnend rechtsboven met een dalende lijn naar rechtsonder. Het diagonale deel is het tussenstation dat verder uitgewerkt moet worden, met een paar industrieaansluitingen.
aansluitend is er linksonder een 180 graden boog waarna de helling naar beneden volgt, via de rechterzijde en weer naar boven. Hier wordt aangesloten op Zweifelsfall, de grijze rechthoek.
Voor de 90 en 180 graden bochten is nu even Roco standaardrail gebruikt. Wellicht wordt dit Peco flex met een ruimere straal in de zichtbare gedeelten, maar de standaardrail kan ook in de onzichtbare delen. Wel moeten deze dan vlak liggen en niet in een helling. Dat moet nog uitgezocht worden.
Het gedeelte aan de rechterkant zal twee niveaus kennen, die ik in het landschap wil inpassen met een brug en tunnel. Ook hier moet de lijn mooi vloeiend verlegd worden, maar het gaat nu even op het principe.

Nahmertalbahn 2 by Lucien Eijdems, on Flickr

De hellingen moeten nog wel even bekeken worden. Die zijn nu vrij dicht tegen 5% aan, waarbij het gedeelte voor het tussenstation uiteraard vlak is. Een optie zou kunnen zijn om de lijn die van boven komt ook via de onderzijde eerst naar links te laten lopen, en beide lijnen vanaf die kant in een kopstation samenvoegen. Dan zou de helling wat vlakker kunnen worden.

Nahmertalbahn 3 by Lucien Eijdems, on Flickr

Over de precieze invulling van het tussenstation moet ik me nog buigen, maar het zal niet complexer worden dan het eerste station.
Omloopspoor, lokloods, wat opstelsporen en 1 of 2 industrieaansluitingen.
Lucien