Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuig voor plan E  (gelezen 9788 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Stuurstandrijtuig voor plan E
« Gepost op: 29 oktober 2020, 20:06:00 »
Het duurde even voordat ik weer de zin had om een verhaal te maken van mijn bouwactiviteiten. Ook de afgelopen periode deed er geen goed aan, maar nu de avonden weer langer donker worden kwam de zin vanzelf weer.
Als eerste de aanleiding voor dit project.





Na het voltooien van mijn NS 2600, de Beel, kwam bij mij het idee naar voren om hier een trein achter kunnen hangen. Dat is uiteindelijk gelukt met een paar C12 rijtuigen een AB 7520 rijtuig en een bagage koets DIV.



Leuk en smoelt goed maar toch zat ik te kijken naar iets moderners dat beter past bij de blauwe Beel. Een paar plan E tjes er achter zou als een heel ander beeld geven. Er zijn wel foto’s bekend dat er een is opgenomen in de trein maar niet een hele complete stam van alleen maar E tjes. In modelbouwwereld is echter veel mogelijk als er maar een goed verhaal achter zit toch?

Dus wat als……

In 1955 was de 2605 met motorschade terug gestuurd naar Stork voor onderzoek naar de mogelijkheden voor een afdoende motorreparatie. Alle problemen met motoren van de serie 2600 werden ook onderzocht. Dit onderzoek is gedaan samen met Werkspoor en uiteraard de NS.
Stork deed dit om te voorkomen dat verdere reputatieschade zou optreden voor hun als motorenleverancier. Werkspoor deed dit om de verzuurde verhoudingen met de NS te herstellen door de Argentinië order die alle Werkspoorcapaciteit had weggezogen. En de NS realiseerde zich dat diesels en omgeschoolde stokers geen gelukkige combinatie was waardoor ten gevolge van bedieningsfouten schade is ontstaan aan de motoren.

Uit dit onderzoek kwamen een aantal punten naar voren die aan de motorkoeling en cylinderkoppen verbeterd moesten worden. In hoofdlijnen kwam het op de volgende punten neer:
•   Verzwaring van de cilinderbussen.
•   Versterking van de cylinderkopbouten
•   Koppakingen verbeteren.
•   Koel water pomp niet meer gekoppeld aan de hoofdmotor zodat het koelen door kan gaan na stoppen van de motor.
•   Koeling thermostatisch regelen en niet meer met de hand
•   Brandstoftoevoer verbeteren

Stork die geloofde in de motor deed het aanbod dat zij de kosten voor de ombouw zouden voor financieren en dat de NS alleen zou betalen als de ombouw geslaagd zou zijn na een testperiode van een half jaar. De NS ging hiermee akkoord onder de voorwaarde dat de loc gereed zou zijn voor de winterdienstregeling 1955-1956.

Het lukte Stork om eind oktober 1955 de loc te overhandigen aan de NS. Deze zette deze eerst in op de lijn Eindhoven Venlo om het maar eens te proberen. Na twee maanden zonder enig probleem te hebben gereden werd de diensten van de loc uitgebreid met de sneltreinen tussen Rotterdam en Venlo. Ook hier weer geen storingen van betekenis. De Beel ronkte vrolijk betrouwbaar over het spoor. Dit stelde de NS nu voor de keuze wat ze dus met de overige Beelen zouden doen.

Op dat moment was de BeneLux in opkomst, de electrificatie tussen Roosendaal en Antwerpen zorgde voor een nieuwe impuls. De NS dacht hierbij aan een nieuwe BeNeLux verbinding tussen de textielstad Enschede, Arnhem, Maastricht en dan de grens over naar de industrie stad Luik.

Het materieel dat hiervoor nodig zou zijn zou een vervolg order worden van de plan E en de omgebouwde Beelen.
Om het keren op de eindpunten sneller te laten verlopen zou hier gebruik worden gemaakt van trek-duw trein.

De NS besloot snel te handelen en stuurde de resterende Beelen naar Stork voor de motorombouw en de aanpassing voor trekduw werk.
Werkspoor bouwde de benodigde rijtuigen voor vier stammen van vijf rijtuigen. Een stam bestond uit een 2e klasse rijtuig, drie 3e klasse rijduigen en een gecombineerd 3e klasse, bagage en stuurstandrijtuig. Voor de NS was een eis dat de stuurstandrijtuigen eenvoudig weer terug te bouwen zou zijn tot een gewonen 3e klasser.
In het voorjaar waren de trekduw stammen gereed voor de dienstregeling Vooralsnog tussen Enschede en Roermond samen met de DE V en. Wat  opviel was dat de trekduw stellen instaat waren om de dienstregeling die voor de diesel vijfen was geschreven te verbeteren door het snellere optrekken. Nadat de SNCB toestemming had gegeven voor het berijden van het traject Eijsden – Luik kon de tweede BeNeLux dienst feestelijk worden geopend.
Een kleine aanpassing die nog in de samenstelling van trek duw stellen is gedaan is het omdraaien van de Beel zodat machinist niet meer aan de koelventilator zijde hoeft te besturen.
En zo reed de Beel nog vele jaren in deze dienst.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:13:36 »
Dat is een interessante 'wat als?' Rob  (y)
Daar ga ik je ongegeneerd bij op de vingers kijken  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:32:08 »
Voor de liefhebbers van een Beel hier een filmpje van mijn hoestbui op wielen.

https://youtu.be/4J5EP_I6UR0

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2020, 16:50:45 »
Na de inleidende beschietingen van de vorige keer nu maar eens aan de gang met het maken van het stuurstand rijtuig. Mijn uitgangspunt was een 2e klasse rijtuig  dat ik dubbel had. Krijg je er van als je zonder lijstje in Houten rondsnuffeld.

Terug naar de trekduwstam wat als..
De NS had bepaald dat de minimale grootte zou moeten zijn 4 rijtuigen, één 1e klasse, twee 2e klasse en een 2e klasse met bagageafdeling. Hiermee werd dezelfde zitplaatscapaciteit bereikt als de diesel vijfen. De stam kon worden uitgebreid met maximaal drie rijtuigen, wat de bepaald werd door de verwarmingscapaciteit van de 2600.

Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden. Zo mocht er voor de bagage afdeling geen grotere deur worden gemonteerd. Ook de gewone ramen bleven zitten, alleen werd er ter bescherming tralies voor geplaatst. Ook werd er in de bagageruimte een ruimte gemaakt voor de conducteur. Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.

En nu de bouw.
Je begint met het uit elkaar halen van het rijtuig, want we moeten in het dak en de zijwanden gaan zagen. Waar we gaan zagen is vlak achter de kopwand.
Het eerste wat ik gedaan heb is om van het dak het waterreservoir weg te halen. Aan de binnenkant in de deuk van het waterreservoir een plaatje kunststof lijmen ter versteviging want het dak is daar erg dun.

Om de stevigheid er in te houden heb ik het dak weer op gezet. Dit helpt ook bij het uitlijnen van de zaagsnede. De zaagsnede heb ik gemarkeerd met een stuk breed tamiya tape. Met de tape kan je goed uitlijnen zodat links en rechts goed uitkomen. Het zagen doe ik met mijn zaagblaadje in de proxxon . rustig langs het tapeje zagen.

Vervolgens een plaatje kunststof van 1 ½ mm op maat gemaakt en tegen het rijtuig geplakt.  Aan de onderkant nog in het rijtuig een versterkings plaatje gelijmd zodat de zijwand niet naar binnen kan buigen. Dit heb ik vervolgens 24 uur laten uitharden voor een goede stevigheid.
Nu de afwerking van de kop doen door met een vijltje en schuurpapier netjes te laten aansluiten op de zijwand en het dak. Daarna een afronding er in maken met een vijltje.
Dan de kopramen aftekenen en uitsnijden. En vervolgens de nodige details aanbrengen zoals sierlijsten, bufferbalk, schortplaten en lampringetjes.







Hier de aanpassingen van het interieur


Sorry voor de gele buffers, die zijn het uiteindelijk niet geworden


Vervolgens een proefrit gemaakt


Na deze proefrit, waarin alleen de bekende Artitec plan E ontsporingen optraden,  kan er verder gewerkt worden aan het rijtuig.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:01:51 »
Wat een leuk fantasiemodel!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:07:56 »
Cool
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:28:40 »
Heel cool

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:34:10 »
Koel ding!

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:37:00 »
Haha, mooi ding  ;D

Rik

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:43:58 »
Fraaie loc en dito rijtuigen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2020, 22:09:49 »
Grappig Cool had ik niet gedachten bij dit vierkante hok. Misschien cool vanwege zijn lelijkheid zou kunnen.

Net als de belgische M1 en M2 stuurstandrijtuigen, foeilelijk  maar toch hebben die dingen toch wat.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:18:33 »
 (y) Heel BEELig die stuurstandkop.
Uglyness is in the eye of the beholder  ;D

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Steel is king!
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2020, 00:08:43 »
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ? 
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2020, 09:07:04 »
Ik vind het eigenlijk wel een 'mooie' kop geworden. Mooier dan die Belgische tuinhuisjes.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2020, 10:06:16 »
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ?
Dat was wellicht mooier geweest ... Echter diende Rob zich te houden aan van 'hogerhand' opgelegde beperkingen:
Citaat
Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden.  ...  Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.