Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Metrostel schiet door en wordt kunstwerk door Rob E.
Vandaag om 17:42:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 17:40:06
BNLS werkspoor - NS 3908 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:33:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:30:14
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ChrisTM
Vandaag om 17:28:55
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Rich M.
Vandaag om 17:05:20
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
Vandaag om 17:04:04
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Locofiel
Vandaag om 17:03:15
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door spoorzeven
Vandaag om 16:58:41
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 16:48:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 16:45:05
Tussen Vlaamse velden... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:41:35
ESU LokProgrammer, hoe andere decoders uitlezen? door DelticPower
Vandaag om 16:37:45
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:31:27
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 16:29:02
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 16:28:21
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Wim Vink
Vandaag om 16:27:43
Online presentatie tramlijn Alkmaar - Amsterdam door Pauldg
Vandaag om 16:12:28
VERPLAATST: Adventskalender, uit welke religie? door Bert van Gelder
Vandaag om 15:57:41
VERPLAATST: Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:44:05
VERPLAATST: Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:42:54
Mauritsburg (H0) door cor_b
Vandaag om 15:41:29
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door arnout
Vandaag om 15:34:52
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Rob E.
Vandaag om 15:34:41
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:14:31
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
Vandaag om 15:07:24
Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door bernardrood
Vandaag om 15:05:16
ET-30 Koppeling en Pantograaf door Quinzeedied
Vandaag om 15:00:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Kronefan
Vandaag om 14:58:22
BNLS-modulebaan: de module tekeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:22:19
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuig voor plan E  (gelezen 4608 keer)

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Stuurstandrijtuig voor plan E
« Gepost op: 29 oktober 2020, 20:06:00 »
Het duurde even voordat ik weer de zin had om een verhaal te maken van mijn bouwactiviteiten. Ook de afgelopen periode deed er geen goed aan, maar nu de avonden weer langer donker worden kwam de zin vanzelf weer.
Als eerste de aanleiding voor dit project.





Na het voltooien van mijn NS 2600, de Beel, kwam bij mij het idee naar voren om hier een trein achter kunnen hangen. Dat is uiteindelijk gelukt met een paar C12 rijtuigen een AB 7520 rijtuig en een bagage koets DIV.



Leuk en smoelt goed maar toch zat ik te kijken naar iets moderners dat beter past bij de blauwe Beel. Een paar plan E tjes er achter zou als een heel ander beeld geven. Er zijn wel foto’s bekend dat er een is opgenomen in de trein maar niet een hele complete stam van alleen maar E tjes. In modelbouwwereld is echter veel mogelijk als er maar een goed verhaal achter zit toch?

Dus wat als……

In 1955 was de 2605 met motorschade terug gestuurd naar Stork voor onderzoek naar de mogelijkheden voor een afdoende motorreparatie. Alle problemen met motoren van de serie 2600 werden ook onderzocht. Dit onderzoek is gedaan samen met Werkspoor en uiteraard de NS.
Stork deed dit om te voorkomen dat verdere reputatieschade zou optreden voor hun als motorenleverancier. Werkspoor deed dit om de verzuurde verhoudingen met de NS te herstellen door de Argentinië order die alle Werkspoorcapaciteit had weggezogen. En de NS realiseerde zich dat diesels en omgeschoolde stokers geen gelukkige combinatie was waardoor ten gevolge van bedieningsfouten schade is ontstaan aan de motoren.

Uit dit onderzoek kwamen een aantal punten naar voren die aan de motorkoeling en cylinderkoppen verbeterd moesten worden. In hoofdlijnen kwam het op de volgende punten neer:
•   Verzwaring van de cilinderbussen.
•   Versterking van de cylinderkopbouten
•   Koppakingen verbeteren.
•   Koel water pomp niet meer gekoppeld aan de hoofdmotor zodat het koelen door kan gaan na stoppen van de motor.
•   Koeling thermostatisch regelen en niet meer met de hand
•   Brandstoftoevoer verbeteren

Stork die geloofde in de motor deed het aanbod dat zij de kosten voor de ombouw zouden voor financieren en dat de NS alleen zou betalen als de ombouw geslaagd zou zijn na een testperiode van een half jaar. De NS ging hiermee akkoord onder de voorwaarde dat de loc gereed zou zijn voor de winterdienstregeling 1955-1956.

Het lukte Stork om eind oktober 1955 de loc te overhandigen aan de NS. Deze zette deze eerst in op de lijn Eindhoven Venlo om het maar eens te proberen. Na twee maanden zonder enig probleem te hebben gereden werd de diensten van de loc uitgebreid met de sneltreinen tussen Rotterdam en Venlo. Ook hier weer geen storingen van betekenis. De Beel ronkte vrolijk betrouwbaar over het spoor. Dit stelde de NS nu voor de keuze wat ze dus met de overige Beelen zouden doen.

Op dat moment was de BeneLux in opkomst, de electrificatie tussen Roosendaal en Antwerpen zorgde voor een nieuwe impuls. De NS dacht hierbij aan een nieuwe BeNeLux verbinding tussen de textielstad Enschede, Arnhem, Maastricht en dan de grens over naar de industrie stad Luik.

Het materieel dat hiervoor nodig zou zijn zou een vervolg order worden van de plan E en de omgebouwde Beelen.
Om het keren op de eindpunten sneller te laten verlopen zou hier gebruik worden gemaakt van trek-duw trein.

De NS besloot snel te handelen en stuurde de resterende Beelen naar Stork voor de motorombouw en de aanpassing voor trekduw werk.
Werkspoor bouwde de benodigde rijtuigen voor vier stammen van vijf rijtuigen. Een stam bestond uit een 2e klasse rijtuig, drie 3e klasse rijduigen en een gecombineerd 3e klasse, bagage en stuurstandrijtuig. Voor de NS was een eis dat de stuurstandrijtuigen eenvoudig weer terug te bouwen zou zijn tot een gewonen 3e klasser.
In het voorjaar waren de trekduw stammen gereed voor de dienstregeling Vooralsnog tussen Enschede en Roermond samen met de DE V en. Wat  opviel was dat de trekduw stellen instaat waren om de dienstregeling die voor de diesel vijfen was geschreven te verbeteren door het snellere optrekken. Nadat de SNCB toestemming had gegeven voor het berijden van het traject Eijsden – Luik kon de tweede BeNeLux dienst feestelijk worden geopend.
Een kleine aanpassing die nog in de samenstelling van trek duw stellen is gedaan is het omdraaien van de Beel zodat machinist niet meer aan de koelventilator zijde hoeft te besturen.
En zo reed de Beel nog vele jaren in deze dienst.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4049
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:13:36 »
Dat is een interessante 'wat als?' Rob  (y)
Daar ga ik je ongegeneerd bij op de vingers kijken  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:32:08 »
Voor de liefhebbers van een Beel hier een filmpje van mijn hoestbui op wielen.

https://youtu.be/4J5EP_I6UR0

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2020, 16:50:45 »
Na de inleidende beschietingen van de vorige keer nu maar eens aan de gang met het maken van het stuurstand rijtuig. Mijn uitgangspunt was een 2e klasse rijtuig  dat ik dubbel had. Krijg je er van als je zonder lijstje in Houten rondsnuffeld.

Terug naar de trekduwstam wat als..
De NS had bepaald dat de minimale grootte zou moeten zijn 4 rijtuigen, één 1e klasse, twee 2e klasse en een 2e klasse met bagageafdeling. Hiermee werd dezelfde zitplaatscapaciteit bereikt als de diesel vijfen. De stam kon worden uitgebreid met maximaal drie rijtuigen, wat de bepaald werd door de verwarmingscapaciteit van de 2600.

Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden. Zo mocht er voor de bagage afdeling geen grotere deur worden gemonteerd. Ook de gewone ramen bleven zitten, alleen werd er ter bescherming tralies voor geplaatst. Ook werd er in de bagageruimte een ruimte gemaakt voor de conducteur. Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.

En nu de bouw.
Je begint met het uit elkaar halen van het rijtuig, want we moeten in het dak en de zijwanden gaan zagen. Waar we gaan zagen is vlak achter de kopwand.
Het eerste wat ik gedaan heb is om van het dak het waterreservoir weg te halen. Aan de binnenkant in de deuk van het waterreservoir een plaatje kunststof lijmen ter versteviging want het dak is daar erg dun.

Om de stevigheid er in te houden heb ik het dak weer op gezet. Dit helpt ook bij het uitlijnen van de zaagsnede. De zaagsnede heb ik gemarkeerd met een stuk breed tamiya tape. Met de tape kan je goed uitlijnen zodat links en rechts goed uitkomen. Het zagen doe ik met mijn zaagblaadje in de proxxon . rustig langs het tapeje zagen.

Vervolgens een plaatje kunststof van 1 ½ mm op maat gemaakt en tegen het rijtuig geplakt.  Aan de onderkant nog in het rijtuig een versterkings plaatje gelijmd zodat de zijwand niet naar binnen kan buigen. Dit heb ik vervolgens 24 uur laten uitharden voor een goede stevigheid.
Nu de afwerking van de kop doen door met een vijltje en schuurpapier netjes te laten aansluiten op de zijwand en het dak. Daarna een afronding er in maken met een vijltje.
Dan de kopramen aftekenen en uitsnijden. En vervolgens de nodige details aanbrengen zoals sierlijsten, bufferbalk, schortplaten en lampringetjes.







Hier de aanpassingen van het interieur


Sorry voor de gele buffers, die zijn het uiteindelijk niet geworden


Vervolgens een proefrit gemaakt


Na deze proefrit, waarin alleen de bekende Artitec plan E ontsporingen optraden,  kan er verder gewerkt worden aan het rijtuig.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2771
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:01:51 »
Wat een leuk fantasiemodel!

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2630
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:07:56 »
Cool
Martijn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:28:40 »
Heel cool

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6120
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:34:10 »
Koel ding!

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:37:00 »
Haha, mooi ding  ;D

Rik

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6462
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2020, 20:43:58 »
Fraaie loc en dito rijtuigen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2020, 22:09:49 »
Grappig Cool had ik niet gedachten bij dit vierkante hok. Misschien cool vanwege zijn lelijkheid zou kunnen.

Net als de belgische M1 en M2 stuurstandrijtuigen, foeilelijk  maar toch hebben die dingen toch wat.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:18:33 »
 (y) Heel BEELig die stuurstandkop.
Uglyness is in the eye of the beholder  ;D

Carel
...Vroeger moest je je best doen om beroemd te worden, nu moet je je best doen om anoniem te blijven... Peter Pannekoek in =Dit was het nieuws=.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2020, 00:08:43 »
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ? 

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2020, 09:07:04 »
Ik vind het eigenlijk wel een 'mooie' kop geworden. Mooier dan die Belgische tuinhuisjes.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4049
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2020, 10:06:16 »
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ?
Dat was wellicht mooier geweest ... Echter diende Rob zich te houden aan van 'hogerhand' opgelegde beperkingen:
Citaat
Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden.  ...  Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.