Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Marc tramt
Vandaag om 08:31:43
US Style freightcar kitje(s) door Wim Vink
Vandaag om 08:06:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:56:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:38:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Edgy
Vandaag om 07:30:28
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:10:30
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
  

Auteur Topic: DR4088 aansluiting en diodeschakeling  (gelezen 1345 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Gepost op: 29 oktober 2020, 14:57:22 »
Op een DR4088CS terugmeldmodule wil ik de twee groepen van 8 aansluitingen een verschillende polariteit geven op de twee "C" aansluitingen (zie onderstaande tekening). Dus in plaats van de "C" aansluitingen met elkaar door te verbinden.
Is er iemand die dat al heeft geprobeerd? Ook bij het gebruik van meerdere DR4088CS modules achter elkaar? Ik ben terughoudend met een testopstelling omdat ik niet weet of ik de module dan beschadig.
 


PS. Digikeijs Support denkt dat het niet mogelijk is, maar geeft geen motivatie.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 19:34:29 door RBlok »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:08:48 »
Misschien kan je dan eerst eens aangeven waarom je met verschillende polariteiten wilt werken. Wat is je doel daarmee.
Gr.
Eric

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:16:29 »
Het is in mijn layout op sommige delen praktischer om de bezetmeldingen op een andere spoorstaaf aan te sluiten.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:49:15 »
Dan ga je kortsluitingen krijgen op die overgangen. Zou ik niet doen. Dan krijg je het probleem van een keerlus. Dan moet je dat deel van je baan dus volledig via een keerlusschakeling goed polen.


Wil je het toch uitproberen dan zou ik daar een aparte DR4088 voor gebruiken. Dan weet je zeker dat het intern niet fout gaat.
Ik heb geen idee hoe de DR4088 intern is opgebouwd. Misschien twee volledig gescheiden circuits maar kan net zo goed zijn dat er toch onderlinge verbindingen zijn.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:06:36 »
Je krijgt zo geen kortsluiting. In de tekening is de bovenste spoorstaaf consequent met rood verbonden, en de onderste met geel. De beide C klemmen zijn gescheiden. Maar deze opzet vereist wel dat in elke sectie de tegenoverliggende spoorstaaf via een diodeschakeling moet worden aangesloten.
Als je ongedetecteerde secties hebt moeten die dus in beide spoorstaven een diodeschakeling krijgen.
Ik vind dit geen elegante oplossing.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 16:08:09 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:14:06 »
PS. Digikeijs Support denkt dat het niet mogelijk is, maar geeft geen motivatie.

... "denkt"... Blijkbaar kent Digikeijs Support de werking van zijn eigen producten weer niet...  :-X
Zij weten toch hoe hun product is ontworpen en wat dan de mogelijkheden zijn?

De DR4088-CS bestaat uit twee gescheiden helften die elk op een aparte stroomkring/booster kunnen worden aangesloten, de "polariteit" tussen de twee helften is daarbij niet van belang.

Dan ga je kortsluitingen krijgen op die overgangen. Zou ik niet doen. Dan krijg je het probleem van een keerlus. Dan moet je dat deel van je baan dus volledig via een keerlusschakeling goed polen.

En zoals Klaas ook zegt: Zolang je de aansluiting (dus polariteit) tussen de railstaven zelf niet wisselt zal er geen kortsluiting optreden: je meet òf stroomverbruik tussen de linker rail en de rechter railsectie òf het stroomverbruik tussen de linker railsectie en de rechter rail...

Is er iemand die dat al heeft geprobeerd? Ook bij het gebruik van meerdere DR4088CS modules achter elkaar?

Ja, ik... ::)

Groeten,
Bert

PS: Klaas was net ietsje eerder...  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 16:28:33 door Bert_Apd »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:54:29 »
Allen bedankt. Ik heb maar een beperkt aantal bezetsecties nodig. Ik weet niet of dit artikel https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling nog actueel is bij gebruik van DR4088CS modules in combinatie met een Ecos 50210 centrale.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 16:56:06 door RBlok »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2020, 18:52:19 »
Dat artikel is zeker nog van toepassing als je ongedetecdeerde delen gebruikt. Dat is onafhankelijk van je centrale. Het doel is het spanningsverschil te voorkomen. Dat zal bij elke centrale en ongedetecdeerde stukken gebeuren
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: DR4088 gesplitste aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:35:32 »
In dit geval is het actueel omdat je de detectie van spoorstaaf wisselt. Even uitleggen aan de hand van je tekening:

De spoorstaaf rechtsboven is via de detector verbonden met rood. In de detector heb je een spanningsval over 2 diodes.
De spoorstaaf linksboven moet ook aan rood, maar als je die rechtstreeks aansluit heb je daar die spanningsval niet, waardoor de detector van rechtsboven niet goed werkt. Dus die spoorstaaf moet je via diodes op rood aansluiten.

Zelfde geldt voor de onderste staaf. Linksonder is via de detector op geel aangesloten. Maar rechtsonder moet dan via diodes op geel worden aangesloten om gelijke spanningsval te krijgen.

Dus resumerend: elk stuk spoorstaaf dat niet via een detector wordt gevoed moet je via de diodeschakeling op de goede kleur aansluiten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR4088 gesplitste aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:31:37 »
Je krijgt zo geen kortsluiting. In de tekening is de bovenste spoorstaaf consequent met rood verbonden, en de onderste met geel. De beide C klemmen zijn gescheiden. Maar deze opzet vereist wel dat in elke sectie de tegenoverliggende spoorstaaf via een diodeschakeling moet worden aangesloten.
Als je ongedetecteerde secties hebt moeten die dus in beide spoorstaven een diodeschakeling krijgen.
Ik vind dit geen elegante oplossing.

Heb me inmiddels ingelezen in de diodeschakeling (forum, encyclopedie, Google). Kan idd beter kiezen voor detectie-aansluitingen aan één pool. Maakt het overzichtelijker en minder foutgevoelig bij de aanleg. Ik wil zo-ie-zo niet veel detecties gaan gebruiken. Voorlopig alleen om in het grafisch banenplan van de Ecos een aantal meer kritische railsecties bezet te kunnen zien (zoals tunnels en keerlussen) en een aantal detecties die wisselomzettingen genereren. Details van treinen zichtbaar maken m.b.v. Loconet hoeft van mij (voorlopig) ook niet. Al met al niet te ingewikkeld lijkt mij.

Ik denk maar één diodeschakelingen (van Rosoft) voor de sporen nodig te hebben volgens onderstaand schema:


Mijn baan is niet zo groot (37 meter spoor, 20 wissels, max 4 treinen). Ik heb 4 ringleidingen aangelegd: 2 t.b.v. spoorvoeding en 2 met 'goedkope' trafostroom (Digikeijs DR60710) t.b.v. verlichting, schakelmodules, keerlusmodules, wisselmotoren etc.). De centrale is een 6A Ecos. Is voor deze configuratie 1 diodeschakeling voldoende?


« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 23:34:05 door RBlok »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9508
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2020, 20:16:34 »
Rob,

Volgens mij ben je RoSoft en Digikleijs door elkaar aan het haspelen.... een soort RoKleijs of DigiSoft...  :P

Citaat


Als je het zo doet, wordt je Digikreijs' beste klant. Elke keer als je de railspanning inschakeld, sneuvelt er weer een DR4018... geen garantie, want verkeerd aangesloten ;)

Ik vermoed dat je daar de RoSoft schakelmodule bedoeld... ;) ( en niet de DR4018 )

En het antwoord op je laatste vraag is: Nee.

Grtzz,
Karst

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2020, 22:11:37 »
Tja. Het oorspronkelijke schema met de RoSoft bezetmelder heb ik gebruikt (of misschien misbruikt?) om, zonder ground, zo goed mogelijk de configuratie met de door mij gebruikte DR4018 duidelijk te maken. Kennelijk niet gelukt... :(
Wat is de goede aansluiting Karst?

En als een diodeschakeling met betrekking tot een wisselpuntstuk niet nodig is waarom wordt dit dan toch beschreven?
Ik heb dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74666.0 doorgenomen en kom daar niet goed uit. Hoe ik het begrijp is dat bij een gedetecteerde wissel er geen aparte voorziening voor het puntstuk hoeft te worden genomen maar dat bij een niet gedetecteerde wissel het puntstuk op een of andere manier in een diodeschakeling betrokken dient te worden.

Rian
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 22:22:32 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
  • Veroniek
Re: DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2020, 22:59:21 »
Het puntstuk is onderdeel van de wissel.  Dat kun je polariseren. (ga ik van uit)
Zit de wissel in een gedetecteerd stuk, dan pak je daar de 2 draden van (dus van die 2 railstaven) en doet daar de polarisatie mee.
Zit de wissel in een niet-gedetecteerd stuk, of staat de wissel los van andere detectiestukken, dan moet je daar dus de inmiddels bekende diodes voor gebruiken.
Wil je dan polariseren, dan pak je de spanningen ook hier weer van de linker en rechter spoorstaaf.  Dan heb je dus ook een niet-gedetecteerd puntstuk met diodes naargelang de stand van de wissel.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2020, 23:25:16 »
Simpel geformuleerd: het puntstuk moet dezelfde spanning krijgen als de spoorstaaf waar het puntstuk in ligt bij de gekozen wisselstand.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DR4088 aansluiting en diodeschakeling
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2020, 08:56:43 »
Aan mijn electrofrog Peco code 100 H0 wissels heb ik een paar (standaard) verbeteringen gedaan: het puntstuk electrisch gescheiden van de tongen en de tongen elektrisch verbonden met de corresponderende spoorstaaf. Het puntstuk wordt omgepoold in de wisselmotor. Ik detecteer de wissels niet.

Hoe ga ik het niet gedetecteerde puntstuk van een diodeschakeling voorzien? Die diodeschakeling moet dan alleen 'actief' zijn in één polariteit van het puntstuk. Gaat dat in een schakeling met de module (DR4018)? En heb ik dan voor 20 wissels 20 diodeschakelingen nodig? Ik had daar in post #9 een voorbeeldschema voor gebruikt omdat ik in de veronderstelling ben dat het principe van de DR4018 en de RoSoft schakelmodule hetzelfde zijn. Volgens Karst Drenth (post #10) is dat niet juist. Karst geeft volgens mij ook aan dat een diodeschakeling voor de puntstukken uberhaupt niet nodig is voor een goede werking van de detecties elders in de baan. En heb ik het juist dat Veroniek en Klaas (post#11 en post#12) ook juist zeggen dat het separaat voorzien van een diodeschakeling in een puntstuk niet nodig is?

Nog een vraag over juiste diodeschakeling voor de niet gedetecteerde baanstukken:
Daar wil ik één RoSoft diodeschakeling voor gaan gebruiken. Is dat voldoende voor mijn baan? De Ecos centrale is 6A en ik meen dat de Rosoft schakeling max 4A is.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 11:01:32 door RBlok »