Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlands seinstelsel ‘55)?  (gelezen 1966 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlands seinstelsel ‘55)?
« Gepost op: 27 oktober 2020, 17:45:37 »
Omdat ik (voor schaal 0) niet de ruimte heb voor een volledig rondlopende baan, moet ik volstaan met een pendelbaan.
Deze heb ik gemaakt langs de lange zijde van mijn zolder en heb er de nodige (rangeer)sporen in gelegd, met in het midden een klein stopperron.

Nu wil ik er ook werkende seinen op hebben en ga deze zelf maken maar de vraag die ik heb, is of de ingetekende seinen correct zijn; de baan wordt in beide richtingen bereden.

Ik ga er van uit dat aan het einde van de rangeer-/opstelsporen ook een vorm van (stop)signalering moet zijn en heb er daarom maar dwergseinen in ingetekend.

Maar: kloppen deze seinen zo wel?

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 19:37:41 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
Met vriendelijke groet,
Peter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst?
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2020, 18:36:50 »
Hoi Naamgenoot.
Via een betrouwbare bron wist ik dat je met seinen zou beginnen. ;)
Als (Heel)oud monteur SW  wil ik er wel wat over zeggen.
Je  gaat het Ned. seinstelsel gebruiken (Ook weer volgens die bron ).
De dwergseinen bij de stootjukken  zijn niet nodig,want de machinist die  zo'n kopspoor oprijdt krijgt een seinbeeld  (Geel knipper),vroeger geel met 180 knippers per sec.
De andere seinen staan wel op hun goede plaats, hoewel je die van  de zijspoortjes komen ook wel als dwergsein kan uitvoeren. Dwergseinen worden gebruikt als de toegelaten snelheid niet hoger zal zijn dan 40km/h,je moet zelf even bedenken hoe snel een trein mag rijden. Strikt genomen zou je overal in plaats van de 3 hoogte seinen gewoon dwergseinen kunnen neerzetten ,omdat je toch niet zo heel hard kan rijden op de korte stukken .(In verhouding tot het grootbedrijf.
Maar ook bij mij ,op mijn  baantje, zou ik eigenlijk alleen dwergseinen moeten zetten ,maar het is veels te leuk als je er 3 hoogte seinen neer zet, dat weet ik zeker. :D   :D
Mss is het handig de seinnummers bij de seinen te zetten ,dan weten we  waarover we het hebben ,dat zal je voor het besturingsprogramma toch moeten doen , evenals de wissels.
Maar  hier  is nog niet het laatste woord  over geschreven.. ;)

 Groeten .Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst?
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2020, 18:44:06 »
Hallo Peter,

De dwergseinen aan het eind van de opstelsporen kunnen beter verwijderd worden. Bij het grootspoor staan daar stopborden die soms verlicht zijn.

Als je in de blokken 04 .. 08 met een hogere baansnelheid mag rijden dan op de opstelsporen (links en rechts) dan zijn de uitrijseinen van die opstelsporen goed.

Als op de opstelsporen met slechts 40 km/h gereden mag worden dan kun je uitrijseinen van het type dwerg nemen.

Maar als op de opstelsporen ook met een hoge snelheid vertrokken mag worden dan moeten de uitrijseinen in de blokken 01 en 11 nader bekeken worden. Aan de overgangen naar de baan hebben die namelijk een wissel waarbij een keuze gemaakt kan worden naar welk blok er gereden gaat worden. En dan hangt het van de toegestane snelheid over het wissel (rechtuit of afgebogen) af hoe snel er mag worden vertrokken. Dat wordt dan zichtbaar gemaakt in een cijferbak. Als de snelheid over de afgebogen stand van zo'n wissel slechts 40 km/h is, dan is er geen cijferbak nodig, want dan volstaat Groen knipper (= max. 40 km/h).

De inrijseinen naar de opstelsporen zijn goed. Zij kunnen alleen Rood of Geel tonen. In ieder geval geen Groen. (Eventueel Geel knipper = bezet spoor; of Rood knipper = achterliggend spoor is buiten dienst.)

Dan blijven de seinen in het midden rondom de wissels w14, w15 en w16 over.
a) De seinen in de blokken 04, 07 en 08 zijn goed, want er kan alleen via een vaste wisselstand gereden worden (w14 resp. w16 + w15 resp. w15).
b) De seinen in de blokken 05 en 06 geven toegang tot wissels die een keuzerichting hebben. Het zal dan van de verschilsnelheden van de wisselstanden afhangen welke snelheid er op de seinen getoond moeten worden. Bij ongelijke snelheden heb je een cijferbak nodig. Dan is het tevens noodzakelijk dat de bijbehorende voorseinen ook een cijferbak hebben. Bij de keuze van een dwergsein bij de opstelsporen kan dat uiteraard niet. Maar bij een hoog sein is het dan min of meer verplicht om die cijferbak wel te hebben, want anders mag er geen Groen maar Geel worden getoond als b.v. sein 05-Rechts Groen knipper + 8 toont.

Voor een uitgebreider advies heb ik een baanplan met de max. snelheden van elk blok nodig. En ook de snelheden over de wisselstanden van alle wissels. Graag ook aangeven of alle treinen na het passeren van de middelste wissels (w14, w15 en/of w16)  tijdig in het eerstvolgende blok kunnen stoppen. iTrain houdt met al die 'grappen en grollen' rekening (vanaf versie 5).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst?
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2020, 18:51:32 »
... maar het is veels te leuk als je er 3 hoogte seinen neer zet ...
Die zijn toch van seinstelsel 1946/49? Dit schema gaat uit van seinstelsel 1955.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlandse seinen)?
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2020, 18:55:55 »
@ Peter Kleton,

180 knippers per seconde is gewoon een brandende lamp.......Dus daar klopt iets niet helemaal.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlandse seinen)?
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:09:26 »
Het moet 180 knipperingen per minuut zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlandse seinen)?
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:11:43 »
OK, dat zijn twee fouten van mij:  :o
3 Hoogteseinen zijn i.d.d. van stelsel '46. Ik bedoel de hoge seinen van stelsel '55 .
 Ik bedoel Geel 180  is 180 knippers  per minuut.

Nog een vraag aan Peter : ik mis wissel 18 of 19  in de nummering.

Voor eenvoud van de wisselbesturing kan /mag je wissels combineren , zoals nrs 11 en 13  met een nummer als b.v 11A en11 B  en ze voor de besturing wissel nr 11 noemen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst?
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:34:19 »
....of Rood knipper = achterliggend spoor is buiten dienst.
Rood knipper is niet bedoeld voor treinen. Het seinbeeld rood knipper is juist gericht naar het spoor dat buiten dienst is, zodat de mensen die daar aan het werk zijn kunnen zien dat ze geen trein kunnen verwachten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlands seinstelsel ‘55)?
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:50:19 »
Peter en Martin, bedankt voor jullie reactie.
Ik zal in ieder geval de dwergseinen bij de stootjukken weghalen, ik had ze daar geplaatst omdat ik dacht dat er toch wat moest staan en ik vond het eigenlijk wel leuk ;).
Maar als ze er niet horen, gaan ze weg.

@Peter
In de configuratie van iTrain hebben ook alle wissels en seinen een eigen nummer. Ik zal ze er voor de duidelijkheid nog even bijzetten.
Wissel 19 staat er wel in (rechts, tussen blok 6 en 10). Wissel 18 had ik er eerst ook wel in naar een kort spoortje dat ik later heb weggehaald. Was toch niet zo handig en heb de bestaande wissels en nummering maar gelaten zoals het was, dus 18 ontbreekt inderdaad in de nummering.
V.w.b. wissels 11 en 13, 14 en 16 en 17 en 19. Deze kan ik ook samenvoegen en als overloopwissels definieren, maar ik wilde gewoon elk wissel een eigen nummer geven.

@Martin
Blok 4 t/m 8 zijn inderdaad ‘hoofdbaan’sporen en mogen dus met een hogere snelheid dan de opstelsporen bereden worden.
Vooralsnog ga ik alleen 3 lichtsseinen (zonder cijferbak) maken en ga de afbuigende wissels dan nu een snelheidsbeperking geven, zodat de huidige seinen zo kunnen blijven.

Martin, omdat we m.b.t. jouw verdere opmerkingen en vragen dieper ingaan op specifiek iTrain, lijkt het me handiger als ik de vraag t.z.t. ook op het iTrain forum zet.
Dan kunnen de eigenaardigheden van alle blokken, wissels e.d. via het bijgevoegde baanplan besproken worden.
Maar voor een aantal aanpassingen moet ik wel eerst even gaan zitten....  :P

p.s. Bert, bedankt voor de aanpassing/verduidelijking.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 19:52:08 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlands seinstelsel ‘55)?
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2020, 19:56:37 »
Het baanplan kan eventueel per e-mail (zie mijn gegevens).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.