Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 03:24:53
Lenz 2021 (spoor 0) door Martin Welberg
Vandaag om 03:10:08
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door roadster36
Vandaag om 02:23:28
Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 01:10:16
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
24 januari 2021, 21:10:41
  

Auteur Topic: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,  (gelezen 9794 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #90 Gepost op: 15 november 2020, 11:20:14 »
Ik ben nu lekker aan het lezen in het boek en zit midden in het het deel over de technische constructie. Ik krijg soms het idee dat ik bezig ben in een vraagbaak van P. Olyslager over locomotoren. Jongens, wat een details! En ik heb niet eens een locomotor te onderhouden.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 13:29:41 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #91 Gepost op: 15 november 2020, 11:38:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2774
    • Flickr
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #92 Gepost op: 15 november 2020, 11:39:50 »
Bij deze auteur zit het technische deel altijd wel (uitgebreid) goed  ;D  (y)
wat weet ik er nou van.....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2020, 11:54:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Geen idee wat een plunjer is. Ik ben dat woord nog nooit eerder tegengekomen.

Groet,

Marco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #94 Gepost op: 15 november 2020, 12:13:48 »
Een plunjer is een zuiger zonder eigen afdichtingen die in vloeistoftechniek wordt gebruikt, aldus Wikipedia....

Bij zo'n tekst als in het sikkenboek probeer ik me de hele constructie en het proces te visualiseren. Een tekening is daarbij dan vaak heel behulpzaam, maar als die ontbreekt en ik kom er niet helemaal uit hoe het precies werkt, dan neem ik genoegen met het idee hoe het 'ongeveer in principe' werkt  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4237
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #95 Gepost op: 15 november 2020, 12:23:12 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #96 Gepost op: 15 november 2020, 13:59:11 »
Ha, hartelijk dank. Ik had al zo het vermoeden dat het één of andere zuiger moest zijn. Blijkbaar zijn die afdichtingen niet nodig vanwege de viscositeit  van dieselolie (denk ik zo). Ik ben de werking van een dieselmotor wel beter gaan begrijpen door dit boek. Waar ik ook blij meen ben is de uitleg van het eigene van de Jendrassik-motor (soepeler koude start). Wat ik weer niet begrijp is dat ik geen uitleg heb gevonden van de aanpassingen van de Jendrassik-motor bij het aanbrengen van een houtvergasser (en aanverwanten) in de oorlog.
Misschien dat ik dat over het hoofd heb gezien. De aanpassingen waren namelijk echt fors. Zie dit citaat uit het andere sikkendraadje:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.
Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Of zou die uitleg ontbreken omdat er geen bronnen over gevonden zijn? Maar dan had ik wel enige reflectie hierover verwacht.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 14:00:52 door MR. Reden: v=b »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3960
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #97 Gepost op: 15 november 2020, 14:04:50 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)

Omdat ze dan zichzelf smeren.

Gr, Bert