Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 08:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: keerlus  (gelezen 1394 keer)

Kees28

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
keerlus
« Gepost op: 25 oktober 2020, 10:06:32 »
Hoi,

Ik weet eigenlijk niet of dit onder digitaal valt of onder beginners?
Ik wil nl. 2 keerlussen in mijn treinbaan opnemen. Maar ik weet niet of dat echt een lus tussen een wissel moet zijn of dat het ook een stukje rails tussen 2 wissels mag zijn, zoals in mijn voorbeeld?

Alvast bedankt, Kees




Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8634
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:13:03 »
Alle beide aangegeven baanontwerpen zijn een "keerlus". Je komt weer op het oorspronkelijke spoor terug en rijdt daar in tegengestelde richting op. Dat kan je digitaal oplossen met een keerlusmodule. De spanning wordt dan op het juiste moment omgeschakeld. Bij de meeste keerlusmodules moeten alle stroomafnemende wielen in het om te polen deel zitten. Dit omdat je anders een behoorlijke kortsluiting hebt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kees28

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:16:17 »
Hoi Ronald,

Ik wil hiervoor de digikeijs DR5013 gaan gebruiken. Maar beiden kunnen dus?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8634
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:18:04 »
Hallo Kees,

Dat moet kunnen. En beide kunnen. Ze zijn allebeide een "keerlus".
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kees28

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:21:01 »
Dat is mooi, maar dat brengt mij alweer naar een nieuwe vraag:

Ik wil hiervoor dus (2x) een digikeijs DR5013 gaan gebruiken.
Deze kan je echter volgens de handleiding op velen manieren aansluiten:
5.1 Aansluiting DR5013 met alleen kortsluitdetectie
5.2 Aansluiting DR5013 met kortsluitdetectie en LocoNet®
5.3 Aansluiting DR5013 mit Sensorsecties (S0,S1,S2,S3) en LocoNet®
5.4 Aansluiting DR5013 mit Sensorsecties (S1,S2) en LocoNet®
5.5 Aansluiting DR5013 met Sensorsecties (S1,S2) zonder LocoNet®

Welke kan ik het beste nemen?
Ik gebruik een DR5000 en ga alleen via de pc met koploper rijden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8634
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:31:18 »
Hoi,

Klopt dat je hem op verschillende manieren aansluiten. Welke digitale centrale heb je? Oplossing 1: Het simpelste maar met kortsluitingdetectie. Je treinen moeten dus in de "keerlus" passen. Oplossing 3 tot en met 5 Daar is de combinatie met LocoNet mogelijk. Oplossing 5: Is een goed alternatief voor oplossing 1. Het ligt volgens mij ook aan of je automatisch (met de computer) wil gaan rijden hoe je S0, S1, S2 en S3 gaat gebruiken.

Maar ik ken de DR5013 niet in dat opzicht. Dat wordt echt handleidingen werk.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:32:05 »
Hallo Kees,

Ik ken de DR5013 wel...  :)

Gelet op het feit dat je de DR5000 gebruikt en deze een loconet aansluiting heeft, is dit de meest "functionele" aansluiting:

5.3 Aansluiting DR5013 mit Sensorsecties (S0,S1,S2,S3) en LocoNet®

Deze oplossing schakelt geheel zonder "kortsluitdetectie", zowel bij handmatig als bij automatisch rijden, en je kunt dan alle opties van de DR5013 gebruiken, inclusief terugmeldingen en RailCom.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 10:45:24 door Bert_Apd »

Kees28

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2020, 10:26:19 »
Bedankt voor de antwoorden/oplossingen