Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ExactTrain 2021 door piet keppel
Vandaag om 07:05:05
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door g-j
Vandaag om 06:54:42
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Marij Stoffels
Vandaag om 06:53:26
Welk karton voor een perron ? door Marij Stoffels
Vandaag om 06:51:05
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 06:37:54
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door Tulpendaal
Vandaag om 06:36:04
De Wadlander, een eilandbaan. door Tulpendaal
Vandaag om 06:21:40
Klompentrein door Dutch Transport Models
Vandaag om 06:21:16
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door JaJo
Vandaag om 06:16:58
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:39:36
kwaliteit B-Models door roadster36
Vandaag om 02:09:57
NS 6100 van GM&S door roadster36
Vandaag om 02:03:35
Stoom in de jaren 70 op berlijn Bahnhof Zoo door MathieuN
Vandaag om 01:32:18
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:26:44
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door KNed
Vandaag om 00:14:15
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Duoblock
Vandaag om 00:12:42
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:06:14
Verbouwing Amsterdam Centraal door Jeroen Mooij
Vandaag om 00:04:55
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door MathieuN
Vandaag om 00:04:01
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
27 januari 2021, 23:46:46
Falkenheim door Frank 123
27 januari 2021, 23:35:13
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Debvd
27 januari 2021, 23:11:51
Verschil in functies Piko 2205 en 2375 -> cv's uitlezen lukt niet. door Michiel 80
27 januari 2021, 22:47:26
Uhlenbrock 65600 klemstekker door d.vanaalst
27 januari 2021, 22:46:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjaak2
27 januari 2021, 22:44:04
Bedrading locomotief solderen door Carl
27 januari 2021, 22:40:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
27 januari 2021, 21:52:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 januari 2021, 21:50:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
27 januari 2021, 21:40:15
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door phdirk
27 januari 2021, 21:35:50
  

Auteur Topic: Minimale lengte terugmeldsectie  (gelezen 5018 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:38:56 »
Ja. Antwoord was dat aansluiting 1 op de BM1 gewoon een zwarte spoordraad mag zijn en dat deze aansluiting niet direct met het spoor verbonden hoeft te zijn. Zoals mij inmiddels duidelijk werd.

Extra bezetmelders in de ABC secties ga ik idd overwegen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 09:07:06 door RBlok »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2020, 10:26:14 »
Als je de werking van de  combinatie bezetmelding / ABC  niet helemaal vertrouwt (zoals tot nu toe)  zou je een experiment kunnen doen om jezelf te overtuigen, dat dat wel werkt.

Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
Ditzelfde effect bereik je door de rode draad weg te laten en even met een blauwe draad de isolatie te overbruggen.  Dat is meer voor als de rails er al ligt met isolatie.

En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.

Als je om andere redenen toch een extra melding wil hebben plus bezetmelding wil houden van de keerlus, dan toch een aparte bezetmelding maken.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 10:27:58 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:10:43 »
Ik kan het niet laten.  Hierbij schematisch de opzet hoe bij mij de gegeven situatie behandeld zou worden.  Zie je hoe simpel dat is ?
Overigens verwerk ik mijn bezetmeldingen niet via een centrale of computerprogramma, maar in jouw geval zou dat dus de Ecos zijn.
En als je de BM1 wil gebruiken krijg je nagenoeg hetzelfde schema, maar dan moet je wel voor losse bezetmeldingen zorgen.

VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #78 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:53:46 »
Haal tussen de A sectie en de betreffende ABC sectie de isolatie weg tussen de blauwe draad (bezetmelding) en de rode draad.. Dan natuurlijk ook de rode draad verwijderen.  Dan heb je 1 bezetmelder over de 2 secties, A zonder ABC en stopsectie met ABC, als die aanstaat natuurlijk.
En als dat werkt (daarvan ben ik absoluut overtuigd) kun je dat toepassen zonder extra bezetmelding.  En uiteraard ook aan de andere kant.
Bijkomend voordeel is, dat een wissel meteen omgezet wordt zodra een loc dit stuk inrijdt ipv pas bij het  detectie-stuk  A of E.  Immers, de stopsectie is meld/bezetsectie geworden.
Heb ik vandaag in een teststukje gedaan. En dat werkt bij directe aansluiting op een DR4088CS terugmeldmodule. Dus met de tussenkomst van de Xtreme keerlusmodule zal dat ook goed gaan.

Dan nog een vraagje:  kun je de Ecos niet zo instellen, dat bij het omzetten van de ene wissel in afbuigstand (naar keerlus) de andere altijd al in rechtuit gezet wordt ?  Maar wel de individuele bediening "rechtuit" blijft bestaan ?  Dan hoef je de detectie niet eens te gebruiken om de wissels te schakelen, want dat is eigenlijk het paard achter de wagen spannen.  Op het moment dat er aan 1 kant toegang tot de keerlus wordt gegeven, moet eigenlijk tegelijkertijd de andere kant afgesloten worden.  De respectievelijke bezetmeldingen kun je dan ook gebruiken om de ingaande wissel te "blokkeren" en pas vrij te geven als de loc, dus de hele trein, aan de andere kant is aangekomen (ABC sectie). Die geeft dan ook de bediening van de tweede wissel vrij om die in afbuigen te zetten.  Volgens mij moet dat in de Ecos makkelijk georganiseerd kunnen worden.
Dat ga ik nog uitdoktoren in de Ecos, bedankt.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 00:07:30 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:23:39 »
Voor de volledigheid nog even het gereviseerde aansluitschema zoals ik dat nu wil gaan gebruikten:


Inrijden via wissel 1:
  • Bezetmelding uit ABC/A wordt gebruikt om wissel 2 op rechtuit te zetten
  • Bezetmelding uit E/ABC wordt gebruikt om wissel 1 op rechtuit te zetten
Inrijden via wissel 2 geeft uiteraard dezelfde functie/beveiliging.

Later ga ik deze omzettingen wellicht door de Ecos laten doen (vraag van Veroniek in post #76). Eerst maar een tijdje ervaring opdoen met de centrale.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Veroniek
Re: Minimale lengte terugmeldsectie
« Reactie #80 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:37:12 »
 (y) en succes ermee.  Graag in de toekomst nog eens een berichtje hoe het er bij staat.  En voorlopig nog even verder over de bezetmeldingen in het andere draadje.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ