Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 09:46:14
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 09:37:21
BNLS werkspoor - NS 3908 door Gerke
Vandaag om 09:34:12
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:27:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:03:42
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marc tramt
Vandaag om 09:03:22
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:53:49
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 08:42:00
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 08:41:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:30:52
Stoommachine door Marij Stoffels
Vandaag om 07:52:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tulpendaal
Vandaag om 07:09:27
Modelbouwen in een lijstje door Tulpendaal
Vandaag om 06:00:21
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door EddyK
Vandaag om 04:13:43
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 02:22:53
PIKO Fabriek #61149 door Noordernet
30 november 2020, 23:05:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
30 november 2020, 22:55:05
Een Rotterdams gebouw door ronald1956
30 november 2020, 22:52:38
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
30 november 2020, 22:52:32
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
30 november 2020, 22:50:42
Laag-Baarlo door Mark Lin
30 november 2020, 22:33:29
Opgegeven vermogen trafo, per uitgang of totaal? door JWS
30 november 2020, 22:30:36
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door Fritsprt
30 november 2020, 22:26:04
Werkplaats - (Baanplan H0) door Ronald Koerts
30 november 2020, 21:57:30
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
30 november 2020, 21:48:03
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door AlbertG
30 november 2020, 21:44:07
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Fritsprt
30 november 2020, 21:17:04
ESU Lokprogrammer: Hoe soundflow blokjes met elkaar verbinden? door Dave.......
30 november 2020, 21:14:56
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
30 november 2020, 21:00:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
30 november 2020, 20:47:55
  

Auteur Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag  (gelezen 2102 keer)

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2020, 07:52:14 »
Ik bewonder dit in stilte. petje af voor wat je allemaal laat zien!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #16 Gepost op: 07 november 2020, 22:44:58 »
Zo, en weer verder,
De beide frames moeten worden gemonteerd. Het plateau waar de beide motorkappen op worden bevestigd, bestaat uit 2 delen, het bovenste staat iets over. Het is wel de bedoeling dat het een  stevige basis vormt, dus vol vertinnen leek mij erg verstandig: eerst de beide delen met een flink hete bout en voldoende vloeimiddel  voorzien van een dun laagje tin:

 

Daarna op elkaar, goed fixeren en met de vlam in elkaar laten vloeien, wel oppassen voor de temperatuur vanwege kromtrekken. Gelukkig is dat met zulke kleine stukjes wat minder een probleem als bv bij een schaal 1 model.....
Ik controleer dat altijd op een vlakke glasplaat: door de spiegeling zie je dat bij de juiste lichtval heel nauwkeurig

Daaronder zie je al dat de twee frame-zijkanten dmv. een drietal "jigs" tijdelijk bijelkaar gehouden worden:

 

Goed controleren of alles netjes haaks is en goed sluit:

 

En zo is het netjes aan elkaar gesoldeerd, ik maak het altijd meteen weer even goed schoon onder de kraan

 

Zo ziet het er dan van boven uit, de fronten komen als volgende aan de beurt:

 

Nieuwsgierig geworden naar de "looks" van het geheel, eerst maar eens een "stellprobe", de wielen er even los ingezet:

 

Uit oogpunt van mogelijke copyright issues, laat ik een vergelijk met afbeeldingen van andere gebouwde modellen maar achterwege. Wie belangstelling heeft moet maar even googelen.
In elk geval bevalt mij nu de aanblik een stuk beter als bij het originele model.


Volgende keer weer verder,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5516
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #17 Gepost op: 07 november 2020, 23:12:32 »
Soms ook jammer dat een model gebouwd is, want alleen de onderdelen zijn het waard om naar te kijken. Die frameplaten zijn al knappe gietstukken en over de passing hebben ze duidelijk nagedacht. Ik moet dan gelijk weer denken aan een Engelse kit (Schaal-0) waarin vele losse etsdelen zaten en waarvan de handleiding zei... "solder when happy". Op die kap na is dat hier dus niet van toepassing en dan is het een genot om te bouwen ook al moet je soms zaken aanpassen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #18 Gepost op: 08 november 2020, 08:26:55 »
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5516
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #19 Gepost op: 08 november 2020, 10:17:14 »
Dat is voor mij even nieuw, interessant. Komt dat dan neer op CNC frezen van een (stalen) stempel en dan, onder verwarming persen? Op You Tube zie ik dat zo gauw niet. Wel messing stempels, maar dan als stempelen op andere ondergronden zoals hout en leer.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #20 Gepost op: 08 november 2020, 10:53:50 »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2020, 10:56:20 »
Joe Works heeft destijds deze techniek ook bij de H0e modellen toegepast. In feite is de hot stamp methode een vorm van stanstechniek met een kleine hoek bij de randen om de onderdelen uit de matrijs te lossen. Kijk maar eens naar de fraaie vorm van de klinknagels.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2020, 23:53:35 »
En verder met de bouw: de beide draaistellen moeten na de montage van de frame-delen nog verder gedetailleerd worden. Het front met koppelingshaken, remslangen, elektro-aansluiting, overgangsplaten en een enkele leiding alsmede beschermingsplaten op de zijkanten van het frame.
Dat laatste was nog wel een klusje, want hoewel een beetje voorgebogen klopte de radius niet, waardoor het plaatje niet strak tegen de aanslag sloot.
Nu wel en het begint zo al wat te lijken:

 

Eerste testen met los ingelegde wielen bracht meteen een nieuw probleem aan het licht: bij kleinere radius lopen de wielen iets aan tegen het frame, dus: kortsluiting! waar met een normale analoge trafo de lok wel doorrijdt reageert met een digitale aansturing  de centrale direkt.
Dat moest dus verholpen worden en dus werden de openingen waar de wielen doorheen steken een halve mm breder open gefreesd.
Het ziet er nog een beetje grofstoffelijk uit, maar dat komt goed:

 

Je ziet het nauwelijks maar het scheelt wel:

 

Beide draaistellen zijn nu op de lampen na afgewerkt en op dezelfde wijze iets aangepast. Die lampen komen pas na de definitieve montage en dan met verlichting dmv micro LEDs:

 

De diverse onderdelen en een eenvoudig tandwielkastje vormen de onderdelen van de aandrijving. Alleen de middelste as is rechtstreeks aangedreven, deze pendelt ten opzichte van een vaste as met de "blindwelle".
Dit is een principieel ongunstige situatie aangezien deze "vering" een ongewenste extra onrust in de stangenaandrijving creëert

 

Een eerste test met de originele motor en een soort rudimentaire cardan  overbrenging.
Helaas een erg krassige en onregelmatige loop, bovendien is het concept waarbij de beide draaistellen elk met een massazijde, geisoleerd aan het centrale deel bevestigd zijn erg storingsgevoelig: aan beide zijden heb je maar drie wielen die stroom afnemen, verder kans op kortsluiting via het middendeel.

 

Hier is een andere motor gemonteerd met andere cardan-assen, loopt weliswaar wel beter, maar de tandwielkastjes hebben nog zoveel tolerantie dat de fijnere loop van de motor helaas geheel teniet gedaan wordt

 

Eerst die stroomafname dan maar eens verbeteren: door het tussenvoegen van een stukje koperprintplaat, die toevallig dezelfde dikte had als de afstandsbussen in het draaistel, was het uiteindelijk heel eenvoudig om een drietal extra slepers aan te brengen.
Een heel verschil ten opzichte van het origineel voor wat betreft de stroomafname!

 

Hier kun je goed zien hoe het zit:

 

En nog eens vanaf de zijkant:

 

Hier kun je goed ziet hoe het frame is opgebouwd, die pertinax ophangings-delen op het middendeel zijn eigenlijk niet meer nodig en zullen dan ook komen te vervallen.

 

Maar, verbeterde stroomafname of niet, het probleem van een erg onrustige aandrijving blijft wel bestaan, dit probleem zal tijdens de verdere bouw steeds een rol blijven spelen. Daar kom ik nog wel weer op terug, voorlopig weer even genoeg,

Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2020, 17:35:11 »
Complimenten voor het soldeerwerk. De stroomafname is door de extra voorzieningen sterk verbeterd, ik had ze alleen op de flenzen geplaatst.

Groet,
Rob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5039
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2020, 12:00:16 »
De frameplaten zijn geen gietstukken maar zijn volgens de 'Hot stamp' methode gefabriceerd. Het voordeel van deze methode is dat naast maatvoering ook de mechanische eigenschappen van het messing behouden blijven.

Deze techniek is ook veel toegepast door Philotrain.

Van de modellen die ik heb gebouwd zijn in elk geval de 2400, 1500, 2100, 7700 met deze techniek gemaakt.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de 3700, 6000 en 4600.  Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. Onvoorstelbaar mooi gelukt 

Maar nu verder met dit prachtige bouwverslag 

Mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5516
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2020, 13:12:26 »

Meest verbazingwekkende onderdeel daarin zijn de koppen van de 1500, die uit een stuk zijn geperst in een soort kubus. O

Dat is met dieptrekken gedaan. Eerst de hele kop en daarna de ramen eruit stansen zodat je strakke raamlijsten overhoud .