Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag  (gelezen 6791 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Gepost op: 25 oktober 2020, 00:25:53 »
Afgelopen voorjaar heb ik verslag gedaan over de bouw van een Messingkit B2281 van Ferro Suisse, een RhB personenwagen. Ik kondigde toen de beschrijving van een volgend model al aan, maar aangezien die Lok allang klaar was en ik momenteel bezig ben met een geheel ander model, leek het mij logischer om nu eerst deze actuele bouw te tonen.

Het gaat wederom om een Ferro Suisse Messingbouwdoos, zoals al eerder gezegd, deze kits zijn al vrij oud en waren destijds mede de start van het Zwitserse smalspoor in model. Later is Bemo daar volop ingesprongen en bleef Ferro Suisse een beetje exclusief. Deze kits komen de laatste jaren wederom op de markt en heb ik de mogelijkheid daar ook eens mee te beginnen.
De verwachtingen waren hoog gespannen, maar in de wandelgangen hoorde je de laatste jaren wel dat die kits weliswaar fraai gedetailleerd zijn, maar toch wel hoofdzakelijk als vitrinemodel bedoeld waren. Dat is iets wat je vooral niet tegen mij moet zeggen, want dan ga ik dus de uitdaging aan om daar iets meer van proberen te maken
Nadat ik van de eerste bouwkit van Ferro Suisse, de G2/3+2/2 Mallet-stoomlok uit 1979 (het model) een redelijk betrouwbaar rijdend model had gemaakt, was het afgelopen maart dus tijd voor het volgende model.
Dat werd dus het destijds volgende door FS uitgebrachte model, de Rhätische Krokodil, Ge6/6I.
Eigenlijk een model wat je tweedehands nog maar zelden tegenkomt, uitgebracht in 1980, en ik had geluk dat ik deze doos vorig jaar van een kennis kon overnemen.
Het ziet er zo in ieder geval indrukwekkend uit vond ik:



De inhoud bestaat uit grotendeels nog origineel verpakte onderdelen, de schuimrubber binnenbekleding echter, waarin deze delen destijds werden verpakt, zijn vaak door veroudering verkruimeld en hier dus ook al verwijderd.



Heel belangrijk is om eerst de bouwbeschrijving goed door te nemen, deze is doorgaans vrij summier en de onderdelen ook niet altijd even duidelijk. Daarnaast is het soms handig om de volgorde toch net even anders te doen, of even te wachten met bevestigen van bepaalde delen ivm. later spuitwerk



Dat de bouw niet eenvoudig zou worden, was van tevoren al duidelijk, maar dat de totale inspanning zo enorm groot zou worden, had ik destijds niet kunnen vermoeden, maar daarover later meer.

De bedoeling is dat ik in een aantal berichten het wordingsproces met alle problemen en wijzigingen laat zien.

Als "sneak-preview" heb ik hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70833.msg3222161265#new een korte impressie van hoe het geworden is, want de lok is inmiddels grotendeels klaar, hij moet nog een beetje ge-finetuned worden en dan later spuiten en afmonteren.
Maar dat kan nog wel even wachten, want ik vind die messinglook eigenlijk wel leuk....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:57:21 »
Wat een mooie lok en heel netjes gebouwd  (y), gelijk notificatie aangezet , want dit wil ik niet missen .

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2020, 10:36:04 »
Ik ook niet. Heb het vermoeden dat wij een persoonlijke Odyssee te zien gaan krijgen. Ben benieuwd.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2020, 11:11:03 »
Heel mooi gebouwd, en hij rijdt echt prachtig! Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt (y)
Daar gaan we vanzelf wel achter komen ;D

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2020, 12:27:17 »
 (y) (y) (y)

Zo laten. ;) en dan telkens genieten met de gedachte "Dat heb ik toch maar even zo gebouwd".
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2020, 12:31:26 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 12:57:49 »
Strak gebouwd en rijdt ook nog prachtig! Complimenten  (y) (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 13:05:52 »
Prachtig  (y)
Blijft een bijzonder gezicht die E-loc's met blinde as en drijfstangen  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:42:33 »
Bedankt voor de positieve reacties, dan gaan we meteen maar verder, dan hebben we dat maar gehad  ;D

Heb het vermoeden dat wij een persoonlijke Odyssee te zien gaan krijgen.
Je weet niet half hoe raak dat blijkt te zijn..... :o


Zo laten. ;)
Dat was inderdaad voorlopig wel de bedoeling.... :laugh:

In het verleden had ik altijd groot respect voor zo'n bak vol messing onderdelen, hoe krijg je dat nou in elkaar en dan nog een beetje netjes ook graag.
Maar nu ik al eens wat vaker zo'n model in elkaar had gezet en wat jaren ervaring, kon ik er wel aan beginnen dacht ik.
Wat me van meet af aan bij dit model stoorde zijn de neuzen van de lok, in werkelijkheid heel karakteristiek qua vormgeving en het viel me direct op dat dit model te vierkante neuzen heeft.

In werkelijkheid zien het er zo uit:



Ik heb er lang over nagedacht wat ik daar nou aan zou kunnen doen, want de lok zo bouwen als gegeven vond ik niet acceptabel. Het zou betekenen dat je steeds tegen een model aankijkt wat duidelijk niet klopt. het valt des te erger op omdat er bij mij ook kant en klare exemplaren van Bemo rondrijden, en die kloppen wel, dat zijn heel geslaagde modellen.
Dus het al of niet doorgaan van dit project hing dus direct al af van of het zou lukken om die neuzen te verbouwen.
Nou daar ga je meteen al, heb je een aantrekkelijk bouwdoos, moet meteen de zaag erin, maar ja, zonder ombouw geen lok was de gedachte, dus aan de slag dan maar....

Bovenaan zie je het etsdeel voor de neus, reeds kant en klaar gevouwen (dat is dus al fout, want de neus is afgerond), daaronder mijn gebogen messing plaatdeel, wat de basis van de nieuwe kap zo moeten worden:



Hier heb ik de bovenkant op een strategische plaats afgeslepen, zodanig dat het binnenframe nog iets uitsteekt, hieraan kan dan straks het bovendeel vastgezet worden. Het voorste deel was een gietdeel, wat ik uitgebreid heb kunnen afronden. Dit gaf ook een beetje een houvast voor de bolling van de rest van de kap:



Hier zie je het oude naast het nieuw vervaardigde deel



En de twee "omgeruilde" bovenzijdes:



De twee zo goed mogelijk gelijkende kappen naast elkaar en daarachter de mal die ik heb gemaakt om de ronding evenwichtig te krijgen:



Er moeten uiteindelijk nog wel wat details op gesoldeerd worden, in  H0 moet je wel keuzes maken wat wel en niet, zo naast het bestaande Bemo model komt het al heel goed overeen:



En ook naast het grote voorbeeld klopt het wel aardig (wat een beroerde foto eigenlijk, maar ja)



Hier zie je hoe het model  zich verhoudt tot een afbeelding van een door Ferro Suisse gebouwd model. En er zijn nog wel meer verschillen, maar dat komt nog:


Uitsnede van een foto uit Schmalspur Digest 1, Ferro Suisse 1984.

Zo, de neuzen staan, "groen licht" dus om verder te gaan, dit was de situatie van een half jaar geleden.....
Als railingdraad gebruik ik gitaarsnaren, in allerlei maten te verkrijgen en lekker veerkrachtig, je kan het model dus zo vastpakken zonder meteen knikken in je draaddelen. De details zijn gemaakt van messingstrips 0,5x0,8 1,0x1,0 en een enkel plaatdeel, zeg maar à la Frits....



Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2020, 01:50:34 »
Chapeau (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2020, 06:06:59 »
 (y) De krokodil is een van mijn lievelingslok hier in Zwitserland, (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2020, 17:44:37 »
Tot zover al een geweldig resultaat. Wat een (extra) werk en dat al in het begin van het karwei. Zoals je al schreef was het succes van deze hobbel voor jou een noodzakelijke voorwaarde om überhaupt deze indrukwekkende machine te bouwen en ik begrijp waarom. Mij was de moed allang in de schoenen gezonken !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2020, 18:39:34 »
Michiel, goed getroffen die huif want zoals die was.... en toch zal de fabrikant zijn best hebben gedaan Alleen de grens op natuurgetrouwheid is even anders getrokken. Heel herkenbaar probleem bij bouwers. Zal niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer zijn dat je de zaag in het materiaal zult zetten. Bedenk... het model wordt er wel beter van.
Ik heb dat met onderdelen. Er zijn wel onderdelen in schaal-0 in de handel, maar vaak voor net dat ene model dat de fabrikant uitbrengt en net niet voor het model dat je zelf aan het maken bent of wilt gaan maken. Ik ben daar nog niet echt in thuis (anderen in onze bouwgroep een stuk beter) maar dan is 3D ontwerpen en printen/gieten de uitkomst. Wij hebben de stap naar het ontwerpen gemaakt en dan is het bouwen daarna een genot. Geen compromissen meer, gewoon goed en helemaal naar eigen idee. Zo krijg je ook een extra dimensie bij het bouwen en dat is "de reis er naar toe".

Suggestie: doe niet alles alleen, want dan wordt het snel een langdurige zaak waarbij je het doel (het model op de baan/vitrine) al snel uit het oog verliest.

Heel benieuwd naar de rest van je werk en het oplossen van problemen onderweg.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2020, 19:51:45 »
Frits, dat kun je zo ongeveer tegen vrijwel iedereen hier zeggen maar niet tegen Michiel. Alleen al als je naar de details in de modules van zijn baan kijkt en de afwerking dan spreek je over hogeschool modelbouw. Ik kijk hier met bewondering naar. Ook in de messing modelbouw worden compromissen gesloten. In het ontwerp van de huif zit een fout in de ronding die alleen in een nieuw ontwerp te corrigeren is. Daarnaast zitten er nog meer hiaten in dit model.

Het model werd zo'n 40 jaar geleden als 2e Ferro Suisse model, zowel in bouwpakket als r-t-r model, op de markt gebracht. Voor het monteren van de drijfgroepen werden eenvoudige mallen meegeleverd om zo de frameplaten correct te monteren. Omdat de meeste kopers niet is staat waren om de montage tot een goed einde te brengen waren de onderstellen van de latere modellen af fabriek al samengebouwd. Bij het uitbrengen van de RhB Mallet loc 25 als eerste model lag de verhouding bouwpakket / compleet gebouwd, gespoten model ongeveer bij 50/50; bij de later uitgebrachte H0m modellen verschoof dit percentage naar 10/90. Dat bracht uiteindelijk het besluit om met bouwpakketten te stoppen. Nadien heeft Ferro Suisse een geheel nieuwe, sterk verbeterde versie met front/sluitseinen van de Ge 6/6 I 'Krokodil' uitgebracht die de huidige stand van de techniek weergeeft.
Vanzelfsprekend volg ik Michiel zijn ervaringen tips bij de bouw om mijn destijds gebouwde model van een facelift te voorzien.

Gr, Rob
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 21:22:58 door Silvolde. Reden: correctie »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2020, 17:16:19 »
Prachtig model! En een mooie kit op het eerste gezicht. Mijn handen jeuken altijd om zoiets eens goed in elkaar te zetten. Maar dat is jou al gelukt (y)  Ook goed om te zien dat je vrolijk zichtbare fouten in de kit aanpakt en oplost. Compliment.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:57:46 »
Het is niet gebruikelijk, dat ik pas achteraf de bouw van een model beschrijf: maar omdat, toen ik eraan begon, het nog onzeker was of dit projekt wel tot een goed eind gebracht zou kunnen worden, heb ik besloten pas te gaan posten als het model gladjes en betrouwbaar reed.
Het is een beetje onzinnig om een  bouwbeschrijving ergens halverwege te beëindigen. Gestart begin maart, kwam er pas na de zomer een beetje schot in de zaak en heb dus nu een rijdend en toonbaar model.....

Nadat de eerste horde was genomen, de meer natuurgetrouwe neuzen, was nu de "Lokkasten" aan de beurt.
Het dak met de zijwanden was reeds omgezet, evenals de lokkabines. Hier is een binnenwandconstructie toegepast
om wat meer materiaaldikte te krijgen en een mooie inleg voor de vensters te verkrijgen.

 

Hier zijn de buiten- en binnenwanden net tegen elkaar gesoldeerd

 

Vergeleken met het voorbeeld komt bij het model de overgang van de zijwanden naar het front wat "dunnetjes" over, daarom heb ik de overgang wat opgedikt met een strip van 0,8mm. Dit geeft de lokopbouw wat meer body:

 

Hier is het effect te zien, komt ook mooi overeen met de step op de hoek:.

 

Tevens moet aan deze zijde ook de omlijsting van de roosters, een etsdeel, aangesoldeerd worden. Best een uitdaging om niet meteen de aanduiding van de roosters vol met tin te hebben:

 

De andere kant heeft dat dus niet, wel zitten de handgreepjes alsmede de aanduiding van een opklapbare trap.
Deze heb ikzelf wat plastischer vormgegeven, want de bouwdoos gaf alleen een stripje aan. Nu is het wat geprofileerder, met een slotje onderaan, een ophanghaakje en een bandje om het bijelkaar te houden:

 

En hier zit dan dat "frame" er op: gelukkig praktisch geen soldeer overflow:

 

En dit is 'm dan al, alleen het dak moet nog even strak gesoldeerd worden. De details op het dak komen later wel, want die storen nu alleen maar:

 

Wat ontbreekt er nog meer behalve dakdetails? De railings, die komen direct nog en details zoals ruitewissers en lampen op het front, die laatste komen pas als de lok gespoten wordt.

Volgende keer weer verder,

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 21:59:30 door mwdb. Reden: Typefout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html