Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Virginia City in Noord Nevada door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:17:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:53:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:28:32
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door Remystoom
Vandaag om 01:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 01:08:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:22:59
Een gezellig bakkie hippelen door hooidonk
Vandaag om 00:06:48
Transport / vitrine kokers door hooidonk
Vandaag om 00:04:48
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
10 mei 2021, 23:39:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
10 mei 2021, 23:39:24
Artitec overwegbomen en angermanagement door Whis
10 mei 2021, 23:25:27
Keuze digitaal door Pascal77
10 mei 2021, 23:21:10
Functiemappen LS Models Benelux reeks 11.8 ESU Lokpilot 5 door MarkSpoor
10 mei 2021, 23:18:11
Rijnhaven Zuid door Geert 84
10 mei 2021, 23:16:52
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
10 mei 2021, 22:46:54
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bert van Gelder
10 mei 2021, 22:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
10 mei 2021, 22:42:02
NL baan: Frotterdam in h0 door Frans Peeters
10 mei 2021, 22:35:36
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door mDDM
10 mei 2021, 21:48:16
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Freek Jonkers
10 mei 2021, 21:40:28
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R1
10 mei 2021, 21:26:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
10 mei 2021, 20:54:09
Roco sik toplicht en detaillering door Priegelman
10 mei 2021, 20:50:35
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door arnout
10 mei 2021, 20:50:11
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 mei 2021, 20:20:49
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
10 mei 2021, 20:07:35
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door MOVisser
10 mei 2021, 19:53:57
Falkenheim door Falcon10
10 mei 2021, 19:52:33
NS sproeitrein in h0 door TonM
10 mei 2021, 19:44:48
Nieuwe leddriver in de maak, input nodig. door bask185
10 mei 2021, 19:43:18
  

Auteur Topic: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling  (gelezen 874 keer)

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Gepost op: 24 oktober 2020, 15:57:12 »
Beste allemaal,
Ik vraag mij het volgende af:
Ik wil mijn Marklin baan (M-Rails) gaan besturen via Rocrail en op basis van stroomdetectie. Ik heb hiervoor een aantal Digikeijs DR4088 aangeschaft. Nu ik alles wil gaan aansluiten schrik ik hoeveel bekabeling ik nodig heb. Ik heb 15 blokken allen voorzien van 2 meldpunten. Dat zij dus 30 kabels en ongeveer 40 meter. (Baan is 130 bij 270). Ik moet hier dus bekabeling gaan aanschaffen. Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om UTP kabel te gebruiken voor de stroomdetectie?
Hebben jullie een idee of dat een goede keuze is of juist niet? Heb dit forum doorzocht maar kwam dit specifieke onderwerp hier niet tegen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Dank alvast,
Jan van Eeden
Noordwijk.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4123
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2020, 16:02:07 »
UTP is eigenlijk niet geschikt, te dun. Je moet tenminste 0,5mm2 hebben. Dit bijvoorbeeld:

https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL

Gr, Ben.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2020, 16:16:46 »
Ligt eraan wat je bedoelt.
Voor S88n bekabeling tussen de DR4088 stroomdetectors en naar de centrale is UTP perfect, daar is S88n voor bedacht.

Van de stroomdetectors naar de individuele blokken zou ik in jouw geval 0,50 mm2 0,25 mm2 of minimaal 0,14 mm2 gebruiken.
Je kunt de hoeveelheid bedrading beperken door de stroomdetectors dicht bij de blokken te plaatsen.
De stroomvoorziening van de stroomdetectors en de massa van de rails zou ik via een ringleiding doen.
Daar wordt vaak stugge (lichtnet) draad van 1,5 mm2 of 2,5 mm2 gebruikt.

Aanpast... Zie reden onder.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 22:15:50 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2252
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2020, 16:19:22 »
Waarom zou het te dun zijn? POE is zelfs 48V over grotere afstanden. Moet prima kunnen.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
    • Onze site
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2020, 16:24:38 »
Basic properties of the standard IEEE 802.3af

    voltage between 44V and 57V
    maximal current 550mA
    maximal trigger current 500mA
    typical current 10mA - 350mA
    overload detection 350mA – 500mA
    maximal demand of 5mA in idle condition
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20898
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2020, 16:47:59 »
https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL
Rol van 50 meter. Bij Elektramat krijg je 100 meter voor dat bedrag.

Het hangt er vanaf over welke verbindingen het gaat. Voor de rijstroom is UTP te dun.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8134
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2020, 17:01:07 »
Ga geen vliegerdraad gebruiken als draad naar je baan. Gebruik daarvoor 0,50mm2. Onder andere bij  Vekto.nl, Reichelt en Conrad wel te verkrijgen voor redelijke prijzen.

Trouwens plaats de S88 module op de plaats waar je hem gaat gebruiken. Dus niet alles op één plek willen monteren. Dan heb je de kortste draden van en naar je baan,

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Marco Roede
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2020, 19:10:51 »
Trouwens plaats de S88 module op de plaats waar je hem gaat gebruiken. Dus niet alles op één plek willen monteren. Dan heb je de kortste draden van en naar je baan,

Pas je fysieke ontwerp aan zodat je aan bovenstaande voldoet, is ook al eerder geadviseerd. Dan krijg je nooit “30 kabels en 40 meter”. De verbinding tussen de S88 modules doe je dan met S88n, dus UTP.

Succes, Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster. Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:05:51 »
Een vraag aan de andere adviseurs in dit draadje...

Waarom zou je 0,50 mm2 draad moeten gebruiken? Mij lijkt 0,25 mm2 meer dan genoeg?
Vooropgesteld natuurlijk dat je er niet veel meer dan 1 meter mee overbrugt en niet meer dan 1A (voor 1 H0 trein) erdoorheen jaagt?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 21:08:02 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20898
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:17:21 »
Die 1A is het probleem niet. Daarvoor is een 0,1mm2 dik genoeg.
Het probleem zit (kan zitten) in het spanningsverlies. Dat is lastiger te bepalen, hoewel, voor mij niet. Ik schud zo'n berekening bij wijze van spreken zo uit mijn mouw. Maar niet iedereen is zo elektrisch onderlegd. Vandaar het advies om 0,5mm2 te nemen, dan zit je meestal wel goed.
Anders moeten we voor Jan zijn hele opzet doorrekenen. En daarvoor is het nodig dat we die opzet tot in detail kennen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:14:22 »
OK... Dat kan ik onderschrijven.
Als je een modelspoorder bent die maar 1 soort draad in huis wil halen en/of niet over draaddikte wil nadenken, dan is 0,50 mm2 een goede keus.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 22:16:16 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20898
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2020, 22:56:45 »
Ik denk er wel over na en gebruik al jaren voornamelijk 0,5mm2 en dan ook nog in één kleur.
Op tentoonstellingen zie (zag) ik wel eens mensen die bij een elektronicastand rollen 0,18mm2 kopen, en dan ook nog in 5 of 6 verschillende kleuren. En dan denk ik: wat ga je daar in vredesnaam mee doen?

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:26:41 »
Een (1) soort draad gebruiken lijkt me wel handig. Maar ook nog in 1 kleur. Hoe hou je dan alles nog uit elkaar ??

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20898
    • Pagina van klaas
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:30:16 »
Ja hoor, elke draad heeft een nummer en op papier hou ik bij wat de functie van die draden is. Of eigenlijk is het andersom, ik maak eerst de bedradingslijst en dan pas ga ik draden leggen.

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2020, 18:10:18 »
Beste allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben er erg mee geholpen.
Groeten
Jan van Eeden
Noordwijk