Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.  (gelezen 31422 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #120 Gepost op: 25 september 2021, 22:29:24 »
Vandaag ook maar eens naar Rijswijk getogen. Een paar foto's gemaakt.
De eerste 2 van het baantje Maurset. Dit viel mij op door de mooie overgang van landschap in achtergrond. Daar kan ik nog wat van leren en dat ga ik ook proberen.
De laatste is een overzichtsfoto van De blauwe tram in N van Loek Bronkhorst.

Ook nog wat boodschappen gedaan, een stapeltje Plasticard muurplaten en een paar zakjes Woodland poly fiber om bomen mee aan te kleden.







St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #121 Gepost op: 25 september 2021, 22:38:26 »
Vandaag samen met Jan (Iairnrod) deelgenomen aan de BNLS-Forumbaan in de Patriazaal en daar een leuke dag beleefd:


Hierbij een paar beelden van de BNLS-demotafels:








Tussendoor samen met Jan een rondje over de beurs gelopen en een paar bekenden tegen het lijf gelopen, die we al een lange tijd niet meer gezien hadden, zoals Tjalling (l):


...en Martin


Toch maar mooi dat dit nu weer mogelijk is!  (y)

Leen.




Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #122 Gepost op: 25 september 2021, 22:52:23 »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #123 Gepost op: 25 september 2021, 23:08:03 »
Leuke foto's Leen  (y)
't Is altijd lastig om van jezelf actie foto's te maken. Maar deze zijn wel erg leuk.

Toch is mij wel wat opgevallen. Vanaf de opening tot zo'n half drie is het eigenlijk best wel gezellig druk (zeker voor een 'mooie weer' weekend), daarna is het heel rap afgelopen.
Voordeel is dat een aantal verzoekjes rustig afgemaakt kan worden. O.a. een N Tegnerseebahn lok je, wil je laten zien dat de motor niet meer draait/kapot is, komt t kreng plots tot leven. Nou ook goed hoor.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #124 Gepost op: 25 september 2021, 23:34:57 »
Gewoon kijken op de site van MSC Maas en Waal.
Daar staat een verslag van de bouw van de "oude haven".
Je vind daar ook een verwijzing naar het YouTube filmpje van kraan, grijperbak, en lopende banden.


Top dank  (y) (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2478
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #125 Gepost op: 26 september 2021, 10:56:04 »
Gisteren geweest
Het was weer super mooi en vooral als het weer mogelijk was na 1 1/2 jaar
Was lekker rustig kon over al goed bij om alles goed te bekijken,en als gewoonlijk blijft er weer iets aan de vingers kleven.

Cor

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #126 Gepost op: 26 september 2021, 16:36:07 »
Vandaag geweest. Het was rustig net zoals de
andere dagen begreep ik. Zonde... voor ons
was dit een mooie kans om vrienden na twee
jaar weer eens te ontmoeten.

Qua banen, tja. Het meeste kende ik wel, maar
de perscontainer buiten blijft dit jaar wel leeg.
Het baantje van Maurice stak er voor mij bovenuit.
Simpel sporenplan met pandjes scratbuild en
gekitbashed, groen goed op orde en in harmonie
met de achtergrond. Zo mot dat! Maas en Waal
had ook goed de best gedaan, zeker met de
werkende kraan en lopende band.

De handel laat ik meestal links liggen, al gaan
wij altijd bij twee bevriende verkopers langs voor
een OH sessie. Wat toch nog een aankoop
opleverde bij één van hen. Een T44 van Trix
(had ik al) die wordt omgenummerd en voorzien
van een sounddecoder.

Dus al met al een gezellige dag gehad!
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #127 Gepost op: 26 september 2021, 16:59:24 »
Vandaag demo’s ontwerpen kunnen geven in de BNLS stand. Van Bricklink Studio met een Britse Lego trein naar een Onshape ontwerp. Er waren toch weer heel wat belangstellenden voor de online Onshape ontwerpcursus.





Nu had ik ook een “echt” modeltreintje bij me, voor op de BNLS ModuleBaan. Maar wel een Brits treintje. En die moest rechts rijden ipv links. Dus had ik een passende oplossing. Een Southern Railway Push-Pull trein die geduwd werd door een achteruit rijdende stoomloc. Hieronder de tocht over de verschillende modules:













Na bijna twee jaar, eindelijk weer op een gezellige beurs. Wel jammer dat het zo rustig was. In januari 2020 kon je over de hoofden lopen. Ik hoop echt dat we weer snel naar het oude “normaal” kunnen.

Gr, Hans

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #128 Gepost op: 26 september 2021, 22:17:12 »
Mooie dag gehad gisteren. Enkele heel mooie banen gezien, heel speciaal de rondlopende baan met thema Parijs.

 






Ook in schemerachtige sferen een Belgisch tafereel









Het Noorse baantje terecht al genoemd als favoriet.













Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #129 Gepost op: 26 september 2021, 23:04:11 »
De huizen in Parijs hebben ook volledige interieurs.

In die baan heeft iemand heel veel tijd gestoken.    (y)

Groeten, Alexander

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #130 Gepost op: 26 september 2021, 23:24:19 »
Zeau, dat waren weer drie (vier...) dol dwaze dagen. Zoals menig voorganger hierboven, gelukkig weer veel bekende gezichten mogen begroeten en een enkel nieuw gezicht.
Het handen schudden/boks/elleboog blijft nog even een raar fenomeen. De een schud de hand, de ander een boks en een enkeling wil (nog) geen (fysiek) contact maken bij de begroeting. Allemaal prima, ieder op zijn eigen manier. (y) Ook niet zo belangrijk, elkaar zien en spreken, dat was waar het vooral om ging mijns inziens. Of zoals een wijze uit het oosten het verwoordde "*** treintjes, elkaar spreken is veel leuker.". Eens! ;)

Het was wel weer even wennen. Hoe zat dit nou ook alweer? Hoe deden we dit? Wie weet er nog .... ? En met een klein team bij de forumbaan, was het sowieso wat lastiger met bedienen. Zeker nu ook de opstelsporen er voor het eerst bij waren. Die bleken een attractie op zich. Trokken heel veel bekijks. Veel materieel werd er aanschouwd, dingen besproken, veel vragen gesteld over de aansturing etc.  Maar ja, het kreng had ook een probleem: De wissels gingen meestal niet om. Vrijdag geen problemen gehad, zaterdag en zondag de meest onverklaarbare problemen. Dan wel, dan niet. Roep maar. Vertraging in signaal? Spanningsval? Te weinig vermogen? Ruis in het signaal? Optocopler in alle zes ArCoMoRa's gaar? Geen idee, het is een onverklaarbaar fenomeen momenteel. Er word wel iets gedaan om wat dingen uit te kunnen sluiten in de toekomst en hopelijk kan er op Eurospoor ook nog nader naar gekeken worden. Gewoon thuis op het Roco kastje werkt alles naar behoren. Wordt vervolgt....

Verder liep de baan naar behoren. Weinig echte op- en aanmerkingen gehoord. Wel weer redelijk wat vragen over het concept an sich. Dat is leuk om te ervaren. We hebben inmiddels weer een plek gevonden waar we voor een acceptabele prijs hout kunnen bestellen voor nieuwe bakken.  (y)

Verder hebben de demogevers het ook leuk druk gehad. Ik heb JP toch een paar keer zien zwoegen, de 3D resin printer heeft menig ontwerp geprint, kreeg ook veel vragen. Mitchell zijn kleuren 3D prints deden het ook goed, was ook erg leuk om te zien. Verzoekjes ingediend... Eens kijken of dat op Eurospoor allemaal gaat lukken. :)
Hans had vandaag ook veel bekijks met zijn 3D tekenen demo. Ook leuk om dat te zien.

Kortom, het was een zeer geslaagd evenement. Was het druk? Nee, zeer zeker niet. Was het gezellig? Zonder meer! (y) Veel blije gezichten gezien, van jong en oud. Leuk om je daar weer eens in onder te kunnen dompelen. Gewoon gezellig en gemoedelijk. Het is domweg fijn dat dit soort dingen weer kunnen. Ik vond het oprecht jammer voor de organisatie dat de opkomst niet hoger was. Maar klagen daarover heeft geen zin, het is gebeurd. Wij gaan ons nu opmaken voor Eurospoor over 5 weken!

We hopen jullie allemaal weer te zien in de Jaarbeurs op 29, 30 en 31 oktober!!

Gr.

Edsko

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #131 Gepost op: 27 september 2021, 10:11:08 »
Zeker nu ook de opstelsporen er voor het eerst bij waren. Die bleken een attractie op zich.

Het is ongelooflijk dat iedere bouwer zich gaat uitsloven om iets moois van een bak te bouwen... lijkt een hoop onafgewerkte ijzerstaafjes met dwarsligers met een hoop aandacht te gaan lopen...
Maakten we ook meermaals met de BMB mee.
Ook bij die 4-sporige onafgewerkte 'slingerbakken van de BMB maakten we dit al mee. ( = 2 snelsporen en 2 traagsporen waar de snelle treinen de tuffertjes kunnen inhalen)
Die FY van opstelsporen gaan zeker nog een meerwaarde zijn voor het verkeer op de BNLS baan.
Hopelijks lukt het met €-spoor om die behoorlijk storingsvrij te krijgen.
Goed gezien van jullie om voor en na de FY een keerlus te hebben zodat er gewoon doorgereden kon worden

Alvast nog es bedankt voor jullie gastvrijheid op zaterdag!

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 10:22:30 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #132 Gepost op: 27 september 2021, 10:57:10 »
Zo, Rijswijk zit er weer op voor ons. Stonden er met 2 modelbaantjes en we hebben veel aanloop en goede gesprekken gehad. De start was wel wat anders dan anders, vrijdagavond dacht ik tot 22.00 uur te hebben om op te bouwen echter was dat 20.00 uur. En we waren dus net voor dat tijdstip binnen. Gelukkig mocht de volle aanhanger binnen staan en moesten we dus s'morgens opbouwen. Dat ging prima tot net na openingstijd The Shop in storing viel op een kortsluiting (en het ding had het thuis prima gedaan). De binnenbak gedemonteerd en de storing samen met Ronald Koerts niet kunnen vinden. Heel het voorste deel afgekoppeld om toch een leuke tentoonstelling te kunnen draaien. Zondagmiddag in een gesprek viel bij mij opeens het kwartje wat het zou kunnen zijn namelijk een contrastekkertje dat ik er toen ingelijmd heb en waar de sectorplate op aansluit. Denk dat die na al die jaren het net teveel vond ;)

20210924_105027 by Ronald Halma, on Flickr

Veel goede gesprekken gehad en veel vrienden en bekenden gezien. Het werd na zo lang ook wel weer eens tijd voor een tentoonstelling. Toch viel ons het bezoekersaantal tegen want het was alle 3 dagen in de middag vreselijk rustig.... misschien horen we de aantallen nog maar het kan niet spectaculair zijn geweest.
Hulde aan de organisatie van zowel de Broodfabriek zelf als van de tentoonstelling. Alles was keurig geregeld en ook ons verblijf was prima. Enig klein kritiekpuntje was dat de expertisecorner wel heel ver achter in de grote hal zat, die hadden wij liever bij ons in het kleine zaaltje gezien waar het zeker veel meer een blikvanger zou zijn geweest.

The Shop gaat nu toch zeker echt van het (tentoonstellings)toneel verdwijnen. Het was mooi om ermee te spelen maar na 17 jaar is de rek er wel uit (alhoewel het achterste deel goed heeft gedraaid de 3 dagen). Of het gesloopt wordt of een plekje in huis gaat krijgen moet ik nog even bezien. De kast en poot blijven bewaard en zullen opgeknapt en opgefrist worden in de (nabije) toekomst. Er zal zeker weer iets nieuws in gebouwd worden, wat weet ik nog niet. Komt goed  :)
Cornfield Yard zet ik nog even opnieuw in de opslag, die doet het nog prima en is altijd leuk om mee te rangeren.

Nog even een laatste foto van beide baantjes. De rok onder CY hangt wat scheef met dank aan mijn teamgenoten Ronald en Frank  ;D ;D :

20210926_164449 by Ronald Halma, on Flickr

En een eindshot van The Shop:

20210926_164506 by Ronald Halma, on Flickr

Ik dank beide heren Ronald en Frank voor hun onmisbare hulp, het was weer heerlijk gezellig. Nu alles weer opruimen en organiseren voor october waar we naar Edegem gaan.
Later!

lucdm

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #133 Gepost op: 27 september 2021, 11:01:56 »


Wij stonden op de Nederlandse Modelsporen met "Puerto de Los Speculos" en het was echt fijn!

Hartelijk dank aan

 - de organisatie-team, Hans en Leo
 - de medewerkers van de Broodfabriek
 - al onze mede-tentoonstellers. Het was een echt genoegen van u terug te zien
 - al de bezoekers, vriendelijk, nieuwsgierig en zichtbaar gelukkig.

We zijn echt gelukkig dat het terug kon gebeuren. We hebben vroegere kennissen met blijdschap teruggezien, en nieuwe gebonden; wat een fijn wereldje!

Hierzie, cadeau:

https://www.youtube.com/watch?v=DSlc6WC3lPE


Oufti!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing.
« Reactie #134 Gepost op: 27 september 2021, 11:52:06 »
. Zeker nu ook de opstelsporen er voor het eerst bij waren. Die bleken een attractie op zich. Trokken heel veel bekijks. Veel materieel werd er aanschouwd, dingen besproken, veel vragen gesteld over de aansturing etc.

Gewoon even hardop nadenken;

Is het dan niet een leuk idee om te kijken of je van de opstelsoren een daadwerkelijke "module bak" kan maken?
De bak zelf heb je al  (y)
Het schijnt dat je goed met gras bent, beetje balast erbij, normale portalen (  ;D ).

Misschien wat leuke details als Railtrafo's, Wisselmotoren, Vrijbalken, Railpotjes.

-

Anyway, beurs was geslaagd, leuk om de bekenden weer eens te zien.
Toch maar stiekem nadenken over Eurospoor 2 daagjes..

-

Oh en die N baan, even de naam kwijt, met die kerk achteraan, poh dat was gaaf gemaakt.
Vooral technische gedeelte (onder de bak) was indrukwekkend om te zien! (Bedankt Richard voor de tip)
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 11:54:07 door Mitchell »