Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door roadster36
Vandaag om 01:27:32
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
25 november 2020, 23:28:42
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
25 november 2020, 23:14:40
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal  (gelezen 883 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Gepost op: 22 oktober 2020, 08:10:54 »
Ik heb hier een nieuwe Fielschmann Plan V 2-rail uitvoering liggen. Analoog.
Deze wil ik ombouwen naar 3-rail digitaal. Ook met nieuwe printplaten met binnenverlichting etc.
Het motorschild van dit treinstel is een digitaal voorbereid schild waar een NEM651 aansluiting op zit.
Ik wil nu even zeker weten hoe ik deze aan moet sluiten.
Mijn idee is om dit via de NEM651 aansluiting te doen. Ik heb daar een stekkertje voor.
Omdat deze dus al digitaal voorbereid is zou dit m.i. moeten werken, maar ik zie zoveel componentjes op het schild zittend dat ik twijfel.

Op de eerste foto zie je het schild zoals ik het uitgebouwd heb. De gele (pin 6) en witte (pin 5) draad zijn voor de front/sluit seinen.
De zwarte (via de printbanen verbonden met pin 4) is via het motorhuis verbonden met de assen en neemt dus ook stroom af.
De rode (pin 3) kwam via de originele print en zat aangesloten op stroomafname in de andere bak via de koppeling
Er zat een dummy stekker in dus koppelt met pin 1 en 2 en zo de motor via de koolborstels van stroom voorziet.

Mijn plan in nu:
-Rode draad eraf
-Gele draad eraf
-Witte draad eraf
-Via stekker pin 1 en 2 aansluiten op de motor uitgangen van de nieuwe print
-Zwarte draad aansluiten op de massa aansluiting van de nieuwe print

Is dit een goed plan? Doen die SMD componentjes (condensators??) tussen allerlei print banen op het motorschild nog iets? Kan ik die gewoon laten zitten?

Koen

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19353
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:07:43 »
Die componentjes zullen wel van de ontstoring zijn en daar heb je in de regel geen last van. Verder lijkt het plan me prima. Massa kan ook nog via het stekkertje (punt 4) als je dat mooier vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:21:31 »
Bedankt, inderdaad is massa via pin 4 nog mooier, dan kan ik ook makkelijk de motor loskoppelen mocht dat nodig zijn. Goed punt.

Omdat dit een digitaal voorbereid schild is neem ik ook aan dat die componentjes kunnen blijven zitten. Maar mijn electra kennis schiet hier te kort. Ik snap sowieso niet zo goed waarom het nodig is dat er 4 van die dingen op zitten.

Ik heb ook een Sprinter op dezelfde manier omgebouwd, daar zat nog een oud schild in waarvan ik alles afgesloopt heb. Die werkt nu dus zonder enige condensator of weet-ik-veel-welk component.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2020, 10:21:57 »
Hallo Koen, e.a.

O.a. Uhlenbrock decoders zijn dusdanig grondstoffelijk dat de deSMD condensators geen probleem vormen. Voor het gebruik van de ESU LP Micro (bv 59827) raad ik aan om de onderstaand gemarkeerde condensatoren weg te halen, zoals in de handleiding aangegeven.



Uit de ESU LP handleiding paragraaf 6.8.5:
Citaat
Die beiden Motoranschlüsse müssen unbedingt potentialfrei sein, also keinerlei Verbindung zum Chassis/Gehäuse
oder den Rädern/Stromabnehmern besitzen. Insbesondere beim Umbau von Fleischmann®-Loks werden diese immer wieder übersehen.


Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 10:30:13 door Jan-Peter. Reden: Citaat uit handleiding toegevoegd. »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:03:27 »
Bedankt en helemaal duidelijk, ik ga er een ESU lokpilot instoppen dus dan moeten ze inderdaad zeker weg.

Die laatste condensator tussen de koolborstels kan/moet/mag wel blijven zitten?

En om het weg te halen: is het het beste om ze los te solderne? of gewoon met een tangetje eraf draaien/trekken? Of is de kans op beschadiging dan te groot.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:04:50 »
Het ding is al digitaal voorbereid dus er zijn geen ongewenste verbindingen. Dus dummy stekker er uit en decoder er in.
In dit geval alleen de stroomafname veranderen aangezien het een ombouw van 2-rail naar 3-rail is.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:15:31 »
Dat was ook mijn eerste idee Klaas maar ik begin inmiddels toch wel overtuigd te raken dat het anders ligt.
Diverse fabrikanten schijnen wat te kwistig te zijn met condensators waardoor sommige decoders niet goed functioneren of zelfs kapot kunnen gaan. Info die ik gisteravond en vanmorgen las op diverse forums.
Vandaar ook mijn vraag hier.

De condensators die Jan-Peter aangeeft ga ik sowieso verwijderen. Van die laatste tussen de twee koolborstels ben ik nog niet zeker. Ik wacht nog even af of er anderen zijn die daar iets over kunnen zeggen.

Koem
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:16:40 »
Hallo Koen,

Ik zou indien mogelijk naar de soldeerbout grijpen. Dat gaat snel genoeg, en is veiliger voor de koperbanen.

@Klaas; mijn ervaring met de verschillende merken 'digitaal voorbereid' zijn nogal gemixt. De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd. Nieuwe decoders hebben iets andere eisen die ze stellen aan de motor. Voor de PWM aansturing zijn de condensatoren een zeer laag ohmse weerstand (naderend tot kortsluiting).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:50:13 »
Ik ga er vanavond mee verder!

Nog wel de vraag over die laatste condensator Jan Peter? Kan die weg? Moet die weg? Beter van niet? Wat is jouw mening?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19353
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:58:02 »
Dat is de condensator die tussen de motorpolen zit. Die hebben alle modellen en meestal blijven ze zitten na het vervangen van de dummystekker door de decoder zonder gevolgen voor het functioneren van de decoder.
En spoeltjes heb je ook in die smd bouwvorm. Gezien hun positie zijn de twee door Jan-Peter rood omcirkelde componenten links en recht eerder spoeltjes. Als dat zo is, dan wordt na verwijderen de verbinding tussen stekker en koolborstelhouders verbroken. Die verbinding moet je dan weer overbruggen. Ook dergelijke spoeltjes in de motorleidingen hebben alle modellen en ook die blijven meestal zitten zonder gevolgen.

Ik zou om te beginnen hooguit de bovenste component verwijderen en verder eerst eens kijken of je van de rest wel zo'n last hebt.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 12:03:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:00:02 »
Hallo Koen,

Die kan blijven zitten. En geloof mij niet op mijn blauwe ogen, maar kijk even bij de Lok umbau support van ESU.
Hier is duidelijk te zien dat de condensator blijft zitten. Uiteindelijk (na ombouw ;)) zijn 'alle' elektromotoren hetzelfde > DC motor met permanent magneet.

ESU adviseert ook de inbouw zonder spoelen. (Is overigens met de LS1/LP1 wel anders geweest). De handleiding is een bron van kennis, zeker die van ESU.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 12:02:58 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2749
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:03:01 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

@Jan-Peter: bedankt, ik zal de link bekijken

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:07:05 »
Nog even over de 'spoelen'.

Als het daadwerkelijk spoelen zouden zijn, dan is dat snel te checken met de multimeter in de continuïteitsmode (door-piepmode): moet dan vol sluiting geven (piepen).

(En bij gebrek aan een multimeter, batterijtje en lampje)

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 12:08:45 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19926
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:08:29 »
De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd.
De FMZ decoders hadden ongetwijfeld PWM sturing, maar waarschijnlijk geen cruise control.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19353
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:13:39 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

Ah ja, ik denk dat je gelijk hebt. Je kan altijd zonder de condensatoren, dat is het punt niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.