Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi wissel met servoaandrijving door Remunj
Vandaag om 09:41:45
Model rijdt niet op analoge baan. door knar46
Vandaag om 09:34:49
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door VvKan
Vandaag om 09:18:36
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door Kaptein Koek
Vandaag om 09:17:28
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 09:13:04
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door Frank 123
Vandaag om 09:09:57
DKM NS2400 openmaken? door VAM65
Vandaag om 08:59:37
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:49:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Petertrein81
Vandaag om 08:27:58
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 07:23:59
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:22:34
Ergensnergens in H0e door MarcNL
Vandaag om 06:42:54
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:52:17
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
Vandaag om 00:26:01
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door Debvd
Vandaag om 00:21:54
RTM in 0m door roadster36
26 november 2020, 23:21:26
Spoorhumor door St00mboy
26 november 2020, 23:15:32
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door zuylen
26 november 2020, 23:13:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
26 november 2020, 22:51:12
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
26 november 2020, 22:23:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 november 2020, 22:20:40
Projekt 083-338 door tuurtje
26 november 2020, 21:48:16
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
26 november 2020, 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
26 november 2020, 20:44:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 november 2020, 20:00:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 november 2020, 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
26 november 2020, 19:52:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 november 2020, 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
26 november 2020, 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
26 november 2020, 19:25:28
  

Auteur Topic: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.  (gelezen 1139 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Gepost op: 21 oktober 2020, 00:12:05 »
Ik ben bij iemand een N-baan aan het bouwen,  die wordt aangestuurd door de Roco Multy-Maus centrale.
Ik heb diverse decoders geprobeerd (Uhlenbrock, ESU Lokpilot Micro)
Maar telkens branden de decoders door, terwijl de decoders wel correct ingebouwd zijn.

Er zijn slechts 2 loks die wel rijden, waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.

Weet iemand hier de oorzaak van??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2020, 00:38:51 »
Kan de spanning zijn, bij mij is max spanning 15 volt... Erboven is regelmatig plof.


Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2020, 06:39:33 »
Multimaus geeft te veel spanning.
Daar kunnen de.meest n decoders niet tegen.
Spanning verlagen van de multimaus.

Mvg ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6714
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:10:23 »
Grappig, ik rijd ook met een Multimaus en heb daar geen last van. Alleen voor de micro- en nano-decoders kan de spanning te hoog zijn en die gebruik ik bewust niet. Gebeurt het ook bij Kuehn of DH-10 decoders?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 619

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6714
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:25:04 »
En dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11652
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:42:52 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:06:34 »
Bedankt voor de antwoorden,  ikzelf heb niet veel ervaring met N-spoor.
Ik rij al meer dan 20 jaar H0, en wil ook niks anders meer.

Maar hoe kan ik de spanning van de Multimaus dan verlagen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19352
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:28:22 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:39:32 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
In die norm S-9.1 staat een maximum baanspanning van 22V vermeld. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen H0 en N. En er staat dat decoders een spanning tot 24V moeten kunnen verdragen.
Die norm is in dit jaar vernieuwd en daarbij behoorlijk uitgebreid.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11652
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:41:26 »
Klas, ik citeer alleen maar vanaf die site die genoemd werd......................

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:49:43 »
Ja, maar die site verwijst naar een vervallen versie. Ik kijk altijd bij de bron naar de nieuwste versie.
Overigens staan er op die site wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij heb.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6714
  • Spoor N
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:55:44 »
Dan lees je dat de max geadviseerde spanning tussen 13 en 15V voor N mag zijn.... volgens NMRA norm waar hij netjes een link van geeft.
Dan nog heb ik geen last van ploffende decoders bij mijn Multimaus (uit een N-startset van Roco) en let ik erop dat ik geen decoders koop die maar tot 15V aankunnen. Gezien dit:

waarvan 2 lok bij stilstand licht blijft zoemen bij stilstand.
lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ook staat er niet bij of de MM nog gevoed wordt met de originele trafo of een andere voeding. Om welke locs gaat het trouwens?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:04:32 »
Dat kan niet in de Maus zelf. Een mogelijkheid is vijf keer antiparallel geschakelde diodes tussen de uitgang en de rails opnemen. Dat zou de spanning met 3 tot 4 volt moeten verlagen. Moeten wel de stroom aankunnen dus bijvoorbeeld 1N5401.

Het gekke is natuurlijk dat Roco en Fleischmann jaren schaal n startsets met Maus hebben verkocht en dat ik eigenlijk niet heb gehoord van op grote schaal ontploffende locjes.  ;D

Martin Domburg schrijft trouwens in die blog dat we met cv5 de spanning verlagen. Is dat zo? De baanspanning heeft weinig invloed op de snelheid van de locs. De snelheid wordt met pulsbreedte geregeld.

Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re: Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot.
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:10:30 »
Met CV5 kun je alleen de maximum snelheid hoger en lager zetten.
Dat is dus één van de dingen die daar niet kloppen, of in ieder geval niet goed verwoord zijn.
Met CV5 verlaag je de gemiddelde spanning naar de motor door het begrenzen van de duty-cycle van de pulsen.
Maar de spanning op de decoder zelf verandert daardoor niet, die blijft rechtstreeks afhankelijk van de baanspanning.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.