Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03

Poll

wat kun je "het beste" aanschaffen als ik overstap op digitale besturing?

Roco Z21 met muis
20 (66.7%)
ESU digitale centrale
9 (30%)
Märklin/Trix digitale besturing
1 (3.3%)

Totaal aantal stemmen: 30

  

Auteur Topic: Overstappen op digitaal  (gelezen 4893 keer)

19PWV54

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Overstappen op digitaal
« Gepost op: 20 oktober 2020, 21:22:24 »
Beste forumleden,

Zoals ik reeds eerder heb aangekondigd ben ik met serieuze plannen bezig om mijn nieuwe baan ( in aanbouw ) van digitale besturing te voorzien. Ik werk met 2-rail gelijkstroom.

Eigenlijk weet ik niet exact wat voor centrale ( enz. ) ik moet aanschaffen?
Er zijn diverse mogelijkheden met de daarbij behorende prijzen, maar waar doe ik verstandig aan?
Is een Roco Z21 centrale te verkiezen boven b.v. die van ESU of Märklin/Trix?

De baan zal bestaan uit een dubbelsporig railovaal met uiteraard een station met meerdere sporen, een rangeer gedeelte en in iedere richting een 3-sporige schaduwstation. Zowel het station en rangeer gedeelte worden handbediening, met analoge wisselbesturing. De schaduwstations worden beide d.m.v. reedcontacten en relais bediend, voor wat betreft het inrijden. ( werkt reeds )
Uitrijden wordt handmatig vrijgegeven.

Weegt het feit dat de ESU 2 regelknoppen heeft, op tegen het eigenlijke eenvoudige baanontwerp?
Met de ESU kun je denk ik, makkelijker 2 treinen "tegelijk" aansturen. Met de ROCO Z21 met muis moet je ( steeds ) een ander lokadres kiezen.
Is ROCO voor een leek als ik makkelijker aan te sluiten wat betreft bezet/terugmelders?

Ik zou graag advies krijgen, hoewel ik begrijp dat er misschien een persoonlijke voorkeur bij komt kijken...

Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen?

Bedankt alvast,

Pieter
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 22:49:05 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: overstappen op digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:11:14 »
ter informatie: een z21 kun je, behalve met een Loc-maus, ook -draadloos- aansturen met een tablet en/of telefoon met de z21-app.
Op een Ipad of Android tablet staan twee bedieningseenheden naast elkaar zodat je twee treinen tegelijk kunt aansturen.
François

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: overstappen op digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:18:40 »
Je kan ook meerdere muizen aansluiten, mocht dat handig voor je werken.

Klinkt alsof je de treinenloop niet gaat automatiseren qua digitaal. Dan is eigenlijk elk systeem wel prima.
Rijden lukt met alles wel, misschien is het nog handig te kijken naar het gemak van programmeren van je loks.

Zelf heb ik een paar tweedehands multimuizen (zonder z21).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: overstappen op digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:37:51 »
Citaat
een z21 kun je ook -draadloos- aansturen met een tablet en/of telefoon met de z21-app

In dat geval moet je wel de bijbehorende router aanschaffen

Jack Black (NS1220)

  • Online Online
  • Berichten: 5642
Re: overstappen op digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:49:54 »
Ik heb een "gewone" MultiMaus met een LokMaus2 erbij aan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:18:11 »
Hallo Pieter,

Ik heb de Esu Ecos 2. Ondanks dat ik nog geen baan heb toch al veel plezier van gehad. Is makkelijk in bediening en heeft ook mogelijkheid om foto's van je eigen treinen toe te boegen aan het menu. Ook kun je langere namen invoeren als in de Roco maus.

Heb vroeger de Ecos ook meegenomen naar de baan van iemand anders om daar met mijn eigen treinen te kunnen rijden. Liet met de twee draaiknoppen vier treinen tegelijk rijden en dan steeds één trein stoppen op een station terwijl de andere onderweg was. Dus twee treinen per richting en twee stations waar de treinen moesten stoppen en dat ging prima !

Behalve dat je met je vingers op het scherm kunt werken zit er in de achterzijde een pennetje waarmee je ook het toetsenbord en de functies kunt bedienen. Dus ook erg makkelijk. En ook bij de Ecos kun je extra handregelaars aansluiten mocht dat nodig zijn.

Ik heb vroeger met Roco Multimauzen gereden, maar de Ecos is echt veel leuker om mee te werken.

Misschien dat je in (een) winkel(s) in de buurt zelf de verschillende systemen kunt uitproberen voor je je keuze maakt.

Ik liep bij toeval tegen de Ecos aan bij iemand waar ik treinen van overgenomen heb, omdat hij stopte met modelspoor en heb nooit 1 seconde spijt gehad dat ik de Ecos ook van hem overgenomen heb.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 07:21:14 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:51:30 »
Je vergeet een universele centrale zoals de Digikeijs Dr5000 icm met software zoals traincontroller, itrain etc.

Kortom, eerst weten wat je wil, en welke kant wil je op, of hoe wil je beginnen? Het simpelst en goedkoopst is een multimaus, dan leer je wat er kan en krijg je een idee hoe jij verder wil.

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:38:59 »


En ook bij de Ecos kun je extra handregelaars aansluiten mocht dat nodig zijn.





Ook ik heb de ecos 2 , af en toe sluit ik daar mijn roco multimaus aan om te rangeren, dan kan je  staan en heb beter overzicht van alle hoeken van de baan en als je met sound wil gaan rijden kan je alle functies bedienen en je hebt ook meer adressen te beschikking .

Verder nog geen minuut spijt gehad van de ecos , met railcom meld je heel eenvoudig een nieuwe lok aan , ook als je in de toekomst je wissels wil schakelen is de ecos 2 ideaal.


mvgr Evert en Bas

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:46:24 »
Dag Pieter,

Ik gebruik al enkele jaren een Z21 en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Gewoon 2 draadjes naar je sporen.

Je kan treinen besturen met quasi elke smartphone, tablet, ipad, etc.
Dit is ook een perfecte oplossing  om nog iets te doen met al je oude telefoons enzo.
Z21 app installeren, database van je treinen importeren (evt ook spoorplan, wisselstraat, ...) en rijden. Heel makkelijk en je bent binnen de 5 minuten op weg.
Je kan er makkelijk met 100 tegelijk rijden, elke bezoeker kan rijden met zijn eigen smartphone.
Nieuwe treinen toevoegen kan heel makkelijk via 2 draadjes naar een stukje geisoleerd spoor, dat ook gewoon kan gebruikt worden in de ‘rijmodus’.
Foto’s van je trein neem je met dezelfde smartphone (of je kiest een foto uit de database).

Je bedient heel makkelijk alle functies (licht, geluiden, cameralo, etc).

Vragen? Laat maar komen.

Mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:07:38 »
Het klinkt alsof je eigenlijk alleen maar met de hand treinen digitaal wil besturen. De automatisering is beperkt en klassiek. Dan heb je ook geen bezetmelders nodig. Meerdere regelaars is handig. Dat pakket kan eigenlijk met zowat iedere centrale.

Of wil je ook op een scherm kunnen volgen waar treinen zijn?

Of je de verdere aardigheden die de verschillende centrales hebben waardeert, kan je alleen zelf bepalen. Niet iedereen is gecharmeerd van besturing met een smartphone of boeit het dat je een foto van je trein in de centrale kan zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:30:38 »
@Henk,

Pieter vraagt of iemand wat meer kan vertellen over de verschillende centrales. Dat doe ik dus over mijn ervaring met de Ecos en geef daarbij aan dat de mogelijkheid er is om foto's van je eigen treinen in het scherm te krijgen. Pieter moet zelf maar kijken of hij dat wil. Dat niet iedereen dit wil of belangrijk vind is geen reden om dit in een bespreking niet te noemen.

Jowi noemde ook de Digirails/Digikeys DR5000. Maar hier lees ik nogal wat verhalen over hier op het forum met haperingen en problemen waar gebruikers over schrijven, dus dat lijkt me ( voor een beginnend digitaal rijder ) geen aanrader. Wellicht dat deze in de poll niet vergeten is, maar bewust weggelaten.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 09:33:46 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:18:00 »
Ik zou als ik jou was met een Multimuis beginnen. Voordeel is dat het goedkoop is. Verder kun je er alles mee bedienen. Mocht je later een meer uitgebreidere duurdere centrale willen aanschaffen? Dan is de Multimuis nog steeds te gebruiken als "slave". De z21 (let op kleine z) is ook een optie. Die kan je met je mobiele telefoon bedienen mits je de draadloze router die Roco levert ook hebt of (als je zelf een router hebt) kun je een "wachtwoord" kopen dat je kan inloggen met je bestaande router.
Er is ook nog een Z21 (met grote Z) Die is een stuk duurder en heeft veel meer mogelijkheden. De multimuis is een goede instapcentrale. En je kunt hem altijd blijven gebruiken bij een andere centrale.
De Multimuis is later bijvoorbeeld goed combineerbaar met de centrale van Digikeijs (DR5000) of Uhlenbrock die ook met DCC werken.
Je kunt uiteraard ook voor Marklin gaan. Deze kan ook DCC aansturen. Maar Marklin heeft zijn producten afgestemd op alles wat van Marklin of Trix is. Dat zou problemen kunnen geven. Hoeft niet maar dat kan. Overigens kan de centrale van ESU ook het nieuwe Marklin protocol aan. Of de centrale het oude Motorolaprotocol kan aansturen weet ik niet. Maar dat lijkt mij van wel.(Marklin kennende.)
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 12:28:23 door zuylen »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:36:53 »

Je kunt uiteraard ook voor Marklin gaan. Deze kan ook DCC aansturen. Maar Marklin heeft zijn producten afgestemd op alles wat van Marklin of Trix is. Dat zou problemen kunnen geven. Hoeft niet maar dat kan.

Overigens kan de centrale van ESU ook het nieuwe Marklin protocol aan. Of de centrale het oude Motorolaprotocol kan aansturen weet ik niet. Maar dat lijkt mij van wel.(Marklin kennende.)

Nieuwe Marklin centrales doen ook DCC. Dat zou geen problemen moeten geven (geen ervaring mee, behalve met mobile station (nieuw) en dat werkte).

ESU ECOS doet DCC maar dus ook Motorola oud en nieuw en MFX. Heb ik ook staan en werkt voor mij heel goed (3 rail rijder)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

VvKan

  • Gast
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:51:47 »
De poll is wel heel beperkt in het geven van een antwoord.
Daarom los daarvan mijn antwoord. Lenz centrale met losse handregelaar in een set.  Geen mooie plaatjes, geen poespas, recht toe recht aan, uiterst stabiel, en muis2 en de MultiMuis ook op te gebruiken.
Maar voor het gestelde doel lijkt mij een Roco kleine centrale met MultiMuis meer dan voldoende.  Die worden ook voor weinig geld aangeboden.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Overstappen op digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:55:34 »
Al sinds de vorige eeuw werk ik met Lenz. Thans heb ik twee handsets en een Roco multimaus. Dik tevreden.
En gezien het aantal leverbare systemen is een poll met een drietal keuze mogelijkheden in mijn ogen geen poll.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.