Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Ledlampjes in serieschakeling  (gelezen 6784 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:32:27 »
Lijkt me niet, encyclopedie staat toch enigszins los van het forum en heeft met de moderatoren al helemaal niets van doen.

René

We hebben het doorgegeven aan team encyclopedie.

Gr, Bert
Team moderatoren.

VvKan

  • Gast
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:25:07 »
De terminologie en het daadwerkelijke gebruik van zekeringen is absoluut geen prehistorie..   
Ik denk dat een groot deel van modelbouwers, vooral degenen met weinig kennis van electriciteit, het liever op lampjes houden dan iets moeilijks doen met LED's en weerstanden.  Wat betekent, dat er nogal eens wat lampjes in serie of parallel gezet kunnen worden.  Veel meer dan de in de encyclopedie als voorbeeld gegeven 3 stuks.  En dan liefst ook nog eens met 0,14 kwadraat kabeltjes. 
Als een forum zich geen aansprakelijkheid op de hals wil halen voor het in brand vliegen van modelspoorbanen met daarbij de omhulling in de vorm van een woonhuis, dan is het zeer raadzaam om in adviserende handleidingen en voorbeelden het gebruik van zekeringen aan te raden, zo niet als enige optie te laten zien.
Zo zie ik ook de gegeven voorbeelden.  Want niemand kan garanderen hoeveel lampjes er aan 1 stroomkring gehangen worden door de onwetende gebruiker.
Een instructie dient niet alleen full-proof te zijn, maar ook fool-proof. Anders krijg je ongelukken en hoge proceskosten.   Dus niks veranderen in de encyclopedie, hooguit van wat meer uitleg voorzien.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:36:43 »
Wat is dan het verschil in zekering en weerstand?

Die vat ik niet. Ik ben iid geen kenner van electronica behalve dan dat ik weet wat er op de markt is aan materiaal.

Van mij mag de instructie in de encyclopedie nog wel wat vereenvoudigd worden dat je ook veilig kan werken met minder kennis.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:47:32 »
Als een forum zich geen aansprakelijkheid op de hals wil halen voor het in brand vliegen van modelspoorbanen met daarbij de omhulling in de vorm van een woonhuis, dan is het zeer raadzaam om in adviserende handleidingen en voorbeelden het gebruik van zekeringen aan te raden, zo niet als enige optie te laten zien.
Dat vind ik wel erg ver gaan. Je kunt een forum niet verantwoordelijk houden voor brand die is ontstaan door geklungel van hobbyisten.
Zijn er trouwens gevallen bekend van huizen die zijn afgebrand door de gebrekkige installatie van modelspoorbanen?

Zekeringen, vooral de smeltveiligheden, hebben een belangrijk nadeel. Als ze doorfikken moet je een nieuwe hebben. En als iemand die niet bij de hand heeft, wat gebeurt er dan? Dan wordt die zekering overbrugd en dan ben je terug bij af.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:19:09 »
Dat is een vreselijke manier om de verantwoordelijkheid kwijt te raken, en die gaat je ook niet helpen.
Nu staat er min of meer 'strooi ruim met zekeringen'. Zekeringen hebben geen enkele zin als ze niet juist gedimensioneerd zijn. En voor dat dimensioneren moet je weer kunnen rekenen aan stroom en vermogen.

Wil je geen verantwoordelijkheid, zeg dan gewoon dat je het niet moet doen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #35 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:48:56 »
  Veel meer dan de in de encyclopedie als voorbeeld gegeven 3 stuks.  En dan liefst ook nog eens met 0,14 kwadraat kabeltjes. 

Tegen te dun draad helpen zekeringen in de regel nou net niet. En gloeilampjes in serie gaat in de regel nou net wel om twee of drie stuks. Was/is een geijkte manier om de lichtopbrengst te minderen en de levensduur van de lampjes te verlengen.

De installatie moet veilig zijn en het is goed daarvoor instructies te geven. Dat begint met veilige voedingen. Is dat een heel zware voeding, dan kan het zin hebben nog wat stroomkringen apart te zekeren. Maar eigenlijk moeten mensen met onvoldoende kennis van zaken niet aan zulke zware voedingen beginnen. Voor zowat iedere reeks lampjes dan nog een zekering plaatsen, voegt niets meer toe en is alleen maar verwarrend. Het gevolg is dus dat Broca voor een serie van vier leds een zekering gaat plaatsen. Wat overigens nog altijd niet zijn probleem veroorzaakt.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 13:53:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #36 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:57:52 »
Tegen te dun draad helpen zekeringen in de regel nou net niet.
zekeringen zijn juist bedoeld om de draad te beschermen. Dus bij elke draaddikte moet je een bijpassende zekering kiezen. En dan moet de zekeringwaarde ook nog kleiner zijn dan wat de voeding kan leveren. Anders piept de zekering niet door. Het is allemaal wat ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt. Daarom zeg ik: vergeet die zekering als je niet precies weet wat je doet, het voegt niks toe.
De beste beveiliging is: schakel alles uit als je het hobbyhok verlaat.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:34:52 »
Even terug naar het oorspronkelijke probleem.
De stroom door een led moet beperkt worden door een weerstand, maar er is ook nog een andere factor, namelijk de doorlaatspanning. Dat haal je uit de datasheet van de led. Dat is de minimale spanning die de led nodig heeft om licht te gaan geven. Omdat hier 4 leds in serie staan, denk ik dat voor de twee leds die het niet doen, de doorlaatspanning niet gehaald wordt en de twee leds die het wel doen hebben vermoedelijk een lagere doorlaatspanning. Er zijn formules om de juiste weerstand te berekenen, en daarin is de doorlaatspanning ook een factor.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2020, 17:10:33 »
Als er 4 leds in serie staan en 2 daarvan geven licht, dan loopt er dus stroom door de keten. Dat betekent dat voor die 2 werkweigeraars de doorlaatspanning wel wordt gehaald, maar de stroom is te klein.
Wat ik overigens wel vreemd vind want een led geeft al gauw licht, ook bij een klein beetje stroom.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2020, 22:30:47 »
dat voor die 2 werkweigeraars de doorlaatspanning wel wordt gehaald, maar de stroom is te klein

In theorie zijn er nog twee mogelijkheden:
1: De leds zijn stuk, idg. doorgeslagen. Met transistoren kan dat gebeuren, van leds weet ik het eigenlijk niet.
2: De leds zijn verkeerdom aangesloten. Ze werken dan ongeveer als een 5 volt zenerdiode, maar geven (uiteraard) geen licht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #40 Gepost op: 21 oktober 2020, 23:09:21 »
1. ze zijn niet stuk. Broca geeft in zijn startpost aan dat ze het wel doen als hij ze afzonderlijk aansluit.
2. bij leds wordt wel een maximale sperspanning aangegeven , meestal 5 of 6 volt, maar de meeste gaan bij 15 volt niet meteen stuk.
En als ze in sperrichting wel doorslaan, dan kunnen ze wel degelijk licht geven. Ik heb het een keer voor mijn ogen zien gebeuren. Het was een groene led, gaf heel even oranje licht en toen spleet de plastic omhulling keurig in twee stukken.

Het zou mooi zijn als Broca precies kan aangeven hoe hij de zaak heeft aangesloten, liefst in de vorm van een schema.

Broca

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2020, 16:33:29 »
Ik ben even uit de running geweest maar nu weer terug. Dit is het schema:
[/url]
Ik heb dus als eerste een Viessmann 6070, als tweede ledlamp een Viessmann 6007 (die doet het), als derde een Brawa3401 (die doet het ook) en als vierde weer een Viessmann 6070. Vanaf de trafo gaat de voeding door een zekering (en geen weerstand) van Conrad naar een Viessmann schakelaar (simpele on/off). Andere, in serie geschakelde, circuits doen het goed. Ik heb de draden (polariteit) eerste Viessmann 6070 gewisseld maar dat levert niets op.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2020, 16:43:02 »
je hebt nu leds in serie staan met leds die al een voorschakelprint of weerstand hebben om de spanning terug te brengen.Je 6007 heeft een speciale print aan boord. Zoek het in de mengeling en de reeds aanwezige weerstanden.Je kan ze gewoon in parallel zetten.Wil je in serie moet je alles aanpassen : de weerstanden en de schakeling verwijderen.Google maar eens bij viessmann en download de pdf's.
Greetings,salutations,groetjes,

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2020, 16:50:09 »
Hoi,

De viessman lampen zijn geschikt voor 14 volt, oftewel die hebben zelf al een voorschakelweerstand.
Er staan nu zoveel weerstanden in serie dat er niet voldoende stoom kan lopen om de leds op te laten lichten.
Je kunt alle viessman lantaarns parallel aansluiten ipv in serie.
Over de Brawa 3401 kan ik niet zo snel technische gegevens vinden. Misschien staat er iets op de verpakking over de aansluitspanning? Als deze ook 12 tot 14 Volt is, dan kan je deze ook parallel aansluiten.

mvg spock

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:07:27 »
Zijn er trouwens gevallen bekend van huizen die zijn afgebrand door de gebrekkige installatie van modelspoorbanen?
Blijkbaar wel, in ieder geval de zolder.

Citaat van:  brugnieuws.nl
De brand is vermoedelijk veroorzaakt door een defecte modeltreinbaan.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 17:57:27 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH