Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779  (gelezen 3949 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #30 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:54:30 »
Meet eens op 1 rail tussen blok 3 en blok 4.  Als, zoals hierboven aangeduid, er een verschil zit in de synchronisatie, dan zou er een verschilspanning te zien moeten zijn.  Verwissel daarna de polariteit eens op blok 4 ( omwisselen aansluitdraden) en meet nog eens.
Ben benieuwd.  Misschien doet het niks of zegt het niks, maar het blijft nog even zoeken naar de oorzaak.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2020, 22:00:33 »
Nog een suggestie:  sluit de remgenerator aan op blok 4 en kijk wat er gebeurt.
Sluit daarna de remgenerator aan op een weerstand (redelijk grote waarde en met voldoende wattage) , maar los van de rails en kijk wederom wat er gebeurt.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #32 Gepost op: 07 oktober 2020, 22:38:00 »
Misschien is het niks, maar heb je al eens geprobeerd de kabels van booster naar booster en booster naar rem generator te wisselen?
Ik bedoel daarmee dus de booster bus kabels, de 4polige RJ11.
Wat me ook een beetje verwonderd, maar zal er niks mee te maken hebben, is de 1V verschil in uitgang tussen centrale en booster3 bijvoorbeeld.
Dat zou niet zoveel mogen zijn, ik had maximaal een 0.5Volt verwacht.
Het blijft een apart probleem. Inderdaad de spanningsverschillen tussen beide blokken van railstaaf naar railstaaf zijn wel interessant om te weten.
Ook de gemelde tik is mij niet helemaal duidelijk wat je hoort. Kan dit zijn tussen centrale en booster4, of echt tussen booster 3 en 4?
Het hoort in ieder geval niet.  ;D
Succes wederom, groetjes, Hans

PS, iets staat mij bij uit een grijs test verleden dat ik een van de twee polen van de uitgang van de 10764, die ik als booster gebruikte, heb doorverbonden maar weet het niet meer zeker.
De handleiding zegt trouwens dat dit niet de bedoeling is. Toch kan ik me iets dergelijks herinneren, maar raad het niet aan.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 22:50:26 door Hans sprinter »

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #33 Gepost op: 07 oktober 2020, 23:19:47 »
Vincent,

1. de Centrale is dit een roco multiecentrale, die met de blauwe draad loze muis..
2. de als booster gebruikte centrale hebben deze alle het zelfde type nummer. en welke type nummer
    de  centrales hebben die een aansluitsnoer met een plug of een vast draad naar de trafo`s.
3. bij elke booster dienen beide spoor staven geïsoleerd te zijn ten opzichte van elkaar.
4. als je van booster 1 de rechter rails en van booster 2 de linker rails pakt welke voltage meet je dan.
   meet dat bij elke booster overgang.
5. gebruik je een stekker blok waarop alle trafo zijn aangesloten,
    een stekker gaat naar een stopcontact van de huisinstallatie.
    alle trafo`s zitten op de zelfde zekering groep.
6. vreemd het spanningsverschil  bij booster 1 en de centrale ten opzichte van de andere booster bij gelijke trafo`s.
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
8. de voeding van de boosters (trafo uitgangen) mogen ook niet door ver bonden zijn
9. eigenlijk de eerste vraag heeft deze combinatie al zo bij je gewerkt in het verleden.
 


 
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2020, 23:22:17 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #34 Gepost op: 08 oktober 2020, 08:31:00 »
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
Uit de handleiding van de MM:
Maximaal kunnen er vier Boosters 10765 op de versterker 10764 worden aangesloten. In verbinding met de remgenerator 10779 kunnen bij grotere modelspoorwegen echter meer dan 4 Boosters worden aangesloten. Hiertoe moeten versterker, Booster en remgenerator in de volgende volgorde worden aangesloten:10764 (of 10761) – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 enz.

Het zou ook raar geweest zijn als dit anders was geweest, gezien de 10764 de functie van de remgenerator heeft, oftewel de fanout van de 10764 geld in dit geval, zeer waarschijnlijk hetzelfde IC als in de remgenerator. Bij de draadloze centrale is dit niet anders is., sterker nog, de text  is een exacte copy van de MM manual, zelfs met verkeerde type nummer van de centrale in de text...(multiZENTRALEPRO – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 etc.)
Groetjes, Hans

PS intrigerende opmerking uit de manual:
It is imperative that you make sure that the power track does not contain any capacitors.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 08:45:42 door Hans sprinter »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #35 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:48:31 »
Je bedoelt dat misschien in blok 4 een condensator in de aansluitrail zit ?
Zou kunnen, maar dan zou de loc toch niet gewoon door blijven rijden ?  En uiteindelijk de booster of de condensator in rook opgaan ? En de overgangen naar 5 en 6 ?
Uiteraard wel te controleren.
Duidelijk is, dat het nog steeds onduidelijk is.

Ik zit ook te denken, of misschien de isolatie tussen blok 3 en 4, bij het rijden met een zware loc, toch contact maakt.  Controleren svp.

Dus voorlopig blijven controleren en uitsluiten van mogelijkheden.  Moeilijk.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #36 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:54:34 »
Hans,
Bedankt voor de aanvulling, kon het even niet zou gauw terug vinden.

Ik weet wel dat de verschillende centrale types niet gefabriceerd zijn door de zelfde producent.
Andere pcb layout en grote mogelijk niet exact het zelfde ontwerp en componenten.
Dit kan het spanningsverschil verklaren van de centrale, booster ten opzichte van de boosters.

Vvkan
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 10:26:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #37 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:13:46 »
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
Dat dacht ik ook, maar dat is voor mij te lang geleden. Bedankt voor de herinnering.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #38 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:26:01 »
In de praktijk tegen aangelopen.

1. Kortsluiting bij overgang tussen booster, polariteit digtaal signaal zit niet aan de zelfde kant van de rails, niet beide op de
    rechte of linker  railstaaf.
    Oplossing voedingstekker van de rails omdraaien van een booster.
2. Vonken bij overgang van boosters, bovenstaande of een te groot spanningsverschil tussen de boostersectie.
3. Wat lastige trafo`s zitten niet in de zelfde 50 Herz fase, netstekker omdraaien.
4. Trafo`s niet allen op dezelfde wandcontactdoos aangesloten, daardoor mogenlijk niet op de zelfde zekeringsgroep, en
    mogelijk niet op dezelfde ader van de huisaansluiting vanaf de straatkabel, fase verschil.
5. ook tegen gekomen uitgang wisselspanning omdraaien van de trafo,mogenlijk door een ander interne bedrading
   /'constructuie van de trafo.

Er van uitgaan dat de booster allen niet defect zijn, en geen vergissing bij het bedraden.
Dit uitzoeken door de boosters onderling te verwisselen.

Meer smaken zijn er niet,
Vincent Suc6

Hans
Ik denk dat je dat ook wel weet.

10761/62  ander producent dan de 10764, hierdoor een iets andere uitgangspanning op de rails.
 
Vvkan
Geen dank, Hans wees mij ook op de correcte MM Tekst. 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

locofiel

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #39 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:33:13 »
@FHJ Seller,

Bij mijnwetten zijn de 10761 centrales door HKE gefabriceerd. Hier heb ik echter twee versies van: 1 met een volledige (10764 achtige pcb) en 1 pcb, die "slechts" de helft is en ook de oudste.
Dit soort "geintjes geven soms een afwijkende spanningsverschil.
Om jouw probleem visualiseren, zo ik een goedkope oscilloscoop met een verzwakker koen bij Ali. Kosten <€22,-.
Je kunt zo zeker de "snoodaard" tackelen.

Gr,

Dirk

locofiel

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #40 Gepost op: 08 oktober 2020, 10:46:09 »
Correctie:

De tip over de oscilloscoop is voor Vincent.


Gr,

Dirk

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #41 Gepost op: 08 oktober 2020, 11:09:45 »
Kort oftopic, antwoord van Lenz:
Sehr geehrter Herr,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Leider ist der XpressNet Verstärker zurzeit nicht lieferbar. Für das Gerät ist ein re-Design nötig geworden, welches
aus Kapazitätsgründen bisher nicht durchgeführt werden konnte.
Wir hoffen, dass wir Ihnen weiterhelfen konnten.
Mit freundlichen Grüssen
P. Rapp

Helaas, nou hopen dat iemand er 1 over heeft, de investeringen zullen niet snel gedaan worden dus van Lenz uit weinig mogelijkheden.
Wie heeft er 1 over??  ;) ???

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #42 Gepost op: 08 oktober 2020, 11:23:25 »
Hans

Sorry beide in gebruik in onze vaste baan.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de nieuwe LZV200 die toch iets anders in elkaar zit.
Mischien Lenz USA of ebay deutsland.
 
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 11:25:25 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2020, 15:53:39 »
Vincent S,

Heb je het probleem kunnen oplossen?
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 18:51:15 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:22:25 »
Inmiddels 22 october.  Nog iets bereikt ?